Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Täytyykin vilkaista tililleni, jospa Group Lotus/Proton olisi sinnekin laittanut pari milliä "oikean Lotuksen" kannattamisesta! :D
No voihan sentään olla tyytyväinen, että edes jonkinlainen "britti-Lotus" on taas kehissä! :alppu:
Voisiko jopa palkintopallisija olla mahdollinen tällä kaudella? :rolleyes:
Uskon, että Renaultilla pari podiumia otetaan Kubican toimesta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Lotus ei todellakaan yritä olla malesialainen automerkki. Tiimi puolestaan on brittiläinen, vaikka sen voissa paistaisi ja Benettonin rääsyihin kietoisi.
Varmasti on. Vuoden 2009 sääntömuutosten jälkeen tosin mitään ykköstä ei ole voinut kauniiksi sanoa, joten siihen suhteutettuna Lotus Renault GP:n väritys on yllättävän onnistunut. Nyt jäädään vain odottamaan miten se uuden auton ympärille taipuu.
Puhutaanpa asioista niiden oikeilla nimillä: Chapmanin Lotuksen tukema Lotus Renault GP ei ole mikään vale-Lotus. Heillä näemmä on myös ACBC:n hattu, joka tekee aina Lotuksesta aidon:

Eikös Tonyllakin ole oma lätsä? Silloin se oli varsin tehopyhää sinun mielestä. Näin se mieli muuttuu, kun lätsän saajasta tuleekin erityisen tärkeää...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Lotus, Renault, ex-Benetton, ex-Toleman, Genii-F1...
-rakkaalla lapsella on monta nimeä. :p
Saa nähdä voittaako Telmex Lotuksen tällä kaudella? Mutta Red Bullin uskon pysyvän niukin naukin AirAsian ja Virginin edellä PDVSA-Cosworth lienee kysymysmerkki. Ensikauden voittaja lienee joukosta Red Bull, Marlboro tai Vodafone. Petronas saanee turpaan näiltä. Mutta mitä tekee Kingfisher?
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Varmasti on. Vuoden 2009 sääntömuutosten jälkeen tosin mitään ykköstä ei ole voinut kauniiksi sanoa, joten siihen suhteutettuna Lotus Renault GP:n väritys on yllättävän onnistunut. Nyt jäädään vain odottamaan miten se uuden auton ympärille taipuu.
Mielensä kullakin. Tosin omasta mielestäni nimenomaan 09-> autot ovat olleet kauniita. Tosin RBR-mallinen terävä ja erittäin korkea nokka tosin on aika kamala, mutta muuten ovat oikeinkin hienoja.

Mutta nythän ovat palanneet sinne Toleman/Benetton aikaan, kun englantiin lisenssi on siirretty. :rolleyes:

Ja sen Malesialaisen Lotuksen "aitoudesta" ja kansallisuudesta: niin eihän McLarenkaan kilpaile enää alkuperäisellä lisenssillään. (okei, huono vertaus, kun kerran McL on kaiken menestyksen brittitiiminä hankkinut, mutta silti ;))
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kirjoittelin autosport.comiin:

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=138856&view=findpost&p=4788740

After this Lotus vs Lotus case I gotta say I wouldn't like to see the old team names revived. A team is more than its name, it's also the people behind it. Also, if a team exits F1 because of, eg., financial problems, IMO it should be brought back within a couple of years when they could still continue from where they left. With longer non-operating periods the team shouldn't be brought back without the support of the old team's key peoples. Otherwise they would be cosidered as a new team, separate from the old, original one. Also, IMO new teams should build their own brands.

So, it's LRGP that the key people (ie. the Chapmans) of the old Team Lotus support, and I understand it. GL is a company that ACBC founded and it shared the Lotus brand with TL. Of course, it was the Chapmans' decision do sold only GL, but maybe it was their as well as Warr and Collins's purpose that TL & GL work together, despite separate owners. That's why the Chapmans supported Lotus Racing as GL supported LR, too. Anyway, I found this website which says TL and GL were at times, even when ACBC owned both of them, quite distant.

http://www.gglotus.org/ggrace/ggfaq/general.html

QUOTE
Team Lotus was split off from the Lotus Engineering Company in 1954 in order to protect the companies from each others financial problems.

At times, Team Lotus and Lotus Cars were very closely associated with each other, for example in the mid-1980s and early 1990s when Lotus Engineering's Active Suspension technology was used in the Team Lotus Formula One cars, while, at other times, they were rather distant from each other, for example, in the 1970s, several Team Lotus and Lotus Cars models were given the same Type number.

Now that the Team Lotus name is owned by someone not associated with Group Lotus or the Chapman family, I suspect that there is no connection between Group Lotus and Team Lotus.

The page is from 2003, so I think it's quite unbiased.

There are many possible outcomes in the courcase:
TL may use TL name (only in F1) and GL may use Lotus name as long it's not Team Lotus
TL are the only body who may use Lotus name in F1
GL are the only body who may use Lotus name, also in F1
Only TL may use TL name (in F1), but only with GL's consent (even GL can't use TL name in F1)


Whatever the court will decide, I find it ridiculous that 1MRT keeps on using TL name. Now, with the loss of Chapman support, they can't anymore call themselves as a continuation of the old Team Lotus. I'm sure money isn't the problem. GL would definitely give them the FOM money they would lose, if 1MRT gave up the TL name.

The fact that LRGP is now a UK team shows that GL is more than a sponsor for them. I like about the fact that they are now officially a British team because UK is Lotus's home country. Also, from now on I call the team Lotus Renault, instead of Renault, because of the strong Lotus involvement. Renault as a chassis name isn't so bad thing for me. Many F1 teams have used customer cars at the beginning and now so does Lotus Renault. The most important thing is the Lotus involvement. Still, I don't like about them. I don't like that GL ended 1MRT's licence just to get involved in another team. Still, the licence terminating would be OK for me if GL provided a proper reason for it, but if there were one, they probably would've already told it.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Puhutaanpa asioista niiden oikeilla nimillä: Chapmanin Lotuksen tukema Lotus Renault GP ei ole mikään vale-Lotus. Heillä näemmä on myös ACBC:n hattu, joka tekee aina Lotuksesta aidon:
Öhöm, on se vale-Lotus niin kauan kun Lotus on vain sponsori ja/tai Renault on valmistaja (kumpi hyvänsä kriteeri kelpaa). Se on Lotus sitten kun tallin nimi on Lotus eikä mitään muuta, tekee itse autonsa eikä enää esiinny tallin sponsorina - eihän esim. McLaren tai Ferrari esiinny omina sponsoreinaan.

Vertailun vuoksi Team Lotus tekee itse autonsa ja sponsoreita on monenlaisia, mutta ei sentään sponsoroida itse itseään jotta voitaisiin käyttää "tallin" nimeä. :D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eikös Tonyllakin ole oma lätsä? Silloin se oli varsin tehopyhää sinun mielestä. Näin se mieli muuttuu, kun lätsän saajasta tuleekin erityisen tärkeää...
Hmm. Muutenkin tämä Chapman-vouhotus alkaa saamaan vähän samanlaisia piirteitä kuin kommunistimaiden johtajakultit (Lenin, Stalin, Mao, jne.). Kenen doktriini on oikea? Nä nä nä nä nä nä nä nä Zäpmään!

Mielestäni tämä Lotus-sotku ei kyllä selviä vetoamalla jonkun elossa olevan Colin Chapmanin sukulaisen mielipiteeseen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lotus Renault:
*historiallinen kytkös perustajan kautta "siihen alkup. aitoon Team Lotukseen"
*perustajan pojan tuki
*brittilisenssi

team lotus (2011):
*ostettu, kiistanalainen oikeus nimeen :dunno:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lotus Renault:
1. *historiallinen kytkös perustajan kautta "siihen alkup. aitoon Team Lotukseen"
2. *perustajan pojan tuki
3. *brittilisenssi

team lotus (2011):
4. *ostettu, kiistanalainen oikeus nimeen :dunno:
Mutta lisättäköön kuitenkin Lotus Renaultille tämä:
*Vain sponsori: ei rakenna itse autoaan, joka oli C Chapmanille se intohimo

eli Team Lotukselle:
*Rakentaa itse autonsa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kumpikaan näistä F1-Lotuksista EI todellakaan ole mikään 100% Team Lotus. Jokainen voi ihan vapaasti valita kumpaa kannattaa. :eek:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mutta lisättäköön kuitenkin Lotus Renaultille tämä:
*Vain sponsori: ei rakenna itse autoaan, joka oli C Chapmanille se intohimo

eli Team Lotukselle:
*Rakentaa itse autonsa.
Ovatko todelliset Lotus fanit niin "pinnallisia F1-faneja", että sponsoroinilla höynäytetään julistamaan vanhan Lootuksen paluu?

Enkä anna noille Chapmanille minkäänlaista painoarvoa. Eikös se julistanut Tonyn nimeen alussa, sitten kääntyi kelkka. Aikamoinen tuuliviiri koko mies, tai edustaa koko Lotusta. Minusta merkki on pahasti sekaisin.

1. ensin myönnetään lisenssi Tonylle
2. Otetaan se pois, kun huomataan Fernandesin menestys imagollisesti
3. Julistetaan Group Lotuksen paluu osaomistajan Formuloihin
4. "paluu" olikin pelkkä rahasumma sponsorina
5. Valehdellaan koko ajan Group Lotuksen roolista tallissa, kunnes Geni näpäyttää :)
6. Syölletään rahaa formuloihin, jotta toisaalla painostetaan lisälainaan valtiolta
7. Lähetetään julkaisuja lehtiin, jossa tunnetut ihmiset vannoo tämän olevan uusi lotus. Kaikki henkilöt ovatkin Renaultin palkkalistoilla :)
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Öhöm, on se vale-Lotus niin kauan kun Lotus on vain sponsori ja/tai Renault on valmistaja (kumpi hyvänsä kriteeri kelpaa).
Köhöm. F1-tiimistä voi olla monta mieltä, mutta Lotus on aito ja alkuperäinen.

Chapman ei perustanut vale-Lotusta. Vale-Lotuksella ei olisi Chapmanien tai autotehtaan tukea takanaan. Sillä ei myöskään olisi käytössä Chapmanin Lotus-merkkiä, vaan sitä varten olisi pitänyt luoda mukaelma ACBC-logosta tai kokonaan uusi versio, jottei kukaan vahingossakaan yhdistäisi sitä Lotukseen.

Olen hyvin pitkälle K.Augustin Autosport-kirjoituksen kanssa samoilla linjoilla, joskin pidän lisenssin väärinkäyttöä ja Huntin kanssa tehtyä sopimusta täysin riittäviksi syiksi Lotukselta lopettaa yhteistyö tiimin kanssa.
Canukki sanoi:
Mutta lisättäköön kuitenkin Lotus Renaultille tämä:
*Vain sponsori: ei rakenna itse autoaan, joka oli C Chapmanille se intohimo

eli Team Lotukselle:
*Rakentaa itse autonsa.
Muistetaan nyt kuitenkin, että F1-tiimistä huolimatta Lotus rakentaa omia autoja. Ja koska Lotus-tiimiä ei ole mukana moottoriurheilussa, he ovat valinneet tällaisen tavan markkinoida tuotteitaan moottoriurheilulajeissa, joissa menestyminen oli myös Colin Chapmanille intohimo. "If you're not winning, you're not trying."
Canukki sanoi:
Ja sen Malesialaisen Lotuksen "aitoudesta" ja kansallisuudesta: niin eihän McLarenkaan kilpaile enää alkuperäisellä lisenssillään.
Lotus ei ole sen enempää malesialainen kuin kansallisuuksia ei kirjoiteta isolla.

McLarenista en puolestaan ole täysin varma, mutta kyllähän tiimi on aina ollut melko brittiläinen. Bruce McLaren itsekin muistaakseni piti tiimiä brittiläisenä, kun he Hulmen kanssa dominoivat Can-Am-sarjaa 60-luvulla.
Taneli sanoi:
Lotus Renault on yhtä paljon brittiläinen, kuin Fernandesin Team Lotus.
Paitsi että Fernandesin tiimi on malesialainen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Köhöm. F1-tiimistä voi olla monta mieltä, mutta Lotus on aito ja alkuperäinen.
Niin, Lotus Cars on aito & alkuperäinen. Nyt ollaan kuitenkin F1-puolella, eli siirrä se henkilautoja koskeva provoilu tuonne sille kuuluvaan osioon :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei tämä varmaankaan oikea Lotus-talli ole ainakaan vielä, mutta oikean Lotuksen markkinointistrategia kumminkin. Kukas heitä siinä voisi estää. Onhan tämä vähän uuden tyylistä, että automerkki osallistuu formulasarjoihin sponsoroimalla muiden rakentamia autoja ja moottoreita. Saa nähdä onko tämä vain Lotuksen aivopieru, vai meneekö jatkossa joku muukin tälle linjalle. Yksityistallit huolehtivat kipailutoiminnasta, mutta sponsori maalaa autot, rahoittaa toimintaa ja ottaa kunnian menestyksestä. Helppo lähteä ja tulla lajiin näin, ja saada menestyksen hyödyt pelkkää rahallista panostusta vastaan.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Uskon, että Renaultilla pari podiumia otetaan Kubican toimesta.
mä taas uskon et jos joku niitä tuo se o vodkamies !

edit : sadekisassa jossain pääsee top3 stoppien ansiosta ja sit alonso ei pääse ohi ja sitten muodostuu suuri juna !
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Chapman ei perustanut vale-Lotusta. Vale-Lotuksella ei olisi Chapmanien tai autotehtaan tukea takanaan.
vai että Chapmanien ? puhutko siitä tuuliviiri pojasta ? jonka mielipide muuttui kun Renault hänet lahjoi. Aitoa niin aitoa ! Eihän se voi olla feikki ku niil o toi lätsäkii tuol. Tosin sama oli tonilla vai onkohan toi vaan replika siitä mikä tonilla on hallussa ?!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Köhöm. F1-tiimistä voi olla monta mieltä, mutta Lotus on aito ja alkuperäinen.

Chapman ei perustanut vale-Lotusta.
Nyt sä kyllä leikit tyhmää. FO110K tuossa jo selvittikin asian, mutta jos sanon vielä omin sanoin, niin todellakin, ei Lotus Renault millään mittarilla ole F1:ssä oikea Lotus, ainakaan vielä. Vain sponsori, joka ei osallistu tallin toimintaan muuten kuin rahallisesti. Kuten Santander tai Vodafone. (Itse asiassa Santander todennäköisesti osallistuu Ferrarin toimintaan enemmän kuin Lotus Cars osallistuu F1-talli Reanultin toimintaan.) Ehkä asiat muuttuu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös