Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Kysymys CARTerille

Minkä chapmanin suku myi vuonna 1990 henkilöille Peter Collins/Peter Wright?
Oliko se oikea vai väärä lotus?
Tuon kaupan papereista selviäisi onko myyty myös ns.tuotemerkki kokonaisuudessaan vaiko vain nimen käyttöoikeus.

Esimerkki: Voiko jokin entisistä omistajista alkaa valmistaa triumph merkkistä henkilö-autoa ja väittää että se on aito ja alkuperäinen , vaikka sen tuotemerkin omistaa tällä hetkellä BMW.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Saa nähdä voittaako Telmex Lotuksen tällä kaudella? Mutta Red Bullin uskon pysyvän niukin naukin AirAsian ja Virginin edellä PDVSA-Cosworth lienee kysymysmerkki. Ensikauden voittaja lienee joukosta Red Bull, Marlboro tai Vodafone. Petronas saanee turpaan näiltä. Mutta mitä tekee Kingfisher?
Se on Marussia.

Puhutaanpa asioista niiden oikeilla nimillä
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
...kuin kansallisuuksia ei kirjoiteta isolla.
Kirjoitusvirheitä sattuu kaikille.

Köhöm. F1-tiimistä voi olla monta mieltä, mutta Lotus on aito ja alkuperäinen.
Täällä puhutaankin vain siitä F1-tiimistä, tämä olisi pitänyt tulla jo selville ajat sitten.

Chapman ei perustanut vale-Lotusta. Vale-Lotuksella ei olisi Chapmanien tai autotehtaan tukea takanaan. Sillä ei myöskään olisi käytössä Chapmanin Lotus-merkkiä, vaan sitä varten olisi pitänyt luoda mukaelma ACBC-logosta tai kokonaan uusi versio, jottei kukaan vahingossakaan yhdistäisi sitä Lotukseen.

Miksi se pitäisi sekoittaa Lotukseen, kun he eivät kerran ole missään tekemisissä sen kanssa. :wink:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kun Chapmanien perhe julkisti joulun alla kömpelösti muotoillun tiedotteensa tuestaan Group Lotukselle, niin toivoin Clive Chapmanin selittävän näkemyksiään omin sanoin jossain haastattelussa. Nyt tämän Autosport-lehden isännöimässä tapahtumassa suoritetun Lotus Renault GP:n värityksen julkistamisen yhteydessä Clive onkin avannut sanaista arkkuaan toimittajille.

Clive vaikuttaa edelleen olevan ystävällisissä väleissä Fernandesin tiimin kanssa eikä kadu viimevuotista yhteistyötään heidän kanssaan, mutta samalla Clive tekee selväksi, että hänen perheensä on aina kannattanut Hethelin Lotusta isänsä perinnön jatkajana ja tulee tekemään niin jatkossakin. Insinöörimiehenä Clive on innostunut Protonin ja Group Lotuksen hankkeesta uudistaa Lotuksen katuautomallistoa ja on havainnut sen tuoneen uutta energiaa Hethelin autotehtaalle.

Clive arvelee isänsä olleen käytännöllinen mies, joka olisi hyväksynyt Group Lotuksen valitseman oikotien F1-sarjan huipulle pääsemiseksi, eli liittoutumisen jo valmiiksi vakiintuneen F1-tiimin kanssa tavoitteena syventää yhteistyötä tulevaisuudessa. Cliven äiti Hazel Chapman on ihmetellyt miksi heidän pitäisi kannustaa Renault-nimistä tallia, mutta Clive on selittänyt äidilleen, ettei Renaultin tarra Hethelin Lotuksen nokalla tee Hethelin Lotuksesta Renaultia.

Ottaen huomioon, että Genii on hiljattain satsannut Renault-tiimin CFD-laitteiston ja tuulitunnelin uusimiseen, niin Lotus Renaultilta voidaan odottaa ensi kaudella aerodynamiikaltaan tehokasta ja nopeaa autoa. Kun tallissa on lisäksi ainakin yksi huipputason kuljettaja, niin ei ole täysin mahdotonta etteikö Lotus Renault pääsisi ensi kaudella juhlimaan jopa GP-voittoa. Ainakin Eric Boullier on ilmoittanut tämän tiiminsä tavoitteeksi.

Näinköhän silloin nähtäisiin Eric Boullierin heittävän ilmaan Colin Chapmanin kuuluisaa lakkia, Clive Chapmanin taputtaessa ylpeänä käsiään taustalla? :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Cliven äiti Hazel Chapman on ihmetellyt miksi heidän pitäisi kannustaa Renault-nimistä tallia, mutta Clive on selittänyt äidilleen, ettei Renaultin tarra Hethelin Lotuksen nokalla tee Hethelin Lotuksesta Renaultia.
Tässä kohtaa Clive on vähän oikonut mutkia ja johtanut äitiään harhaan. Kyseessähän ei ole Renault'n merkki Hethelin Lotuksessa, vaan Lotuksen tarra Enstonen Renault'ssa – ja se tarra ei todellakaan tee kyseisestä autosta Lotusta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Yksi asia on varma: nimi Lotus on saanut medioissa näkyvyyttä.
Tämä Lotus Renault GP tuntuu halveksunnastaan huolimatta olleen jopa enemmän pinnalla.
Meidän on turha tarkastella Lotus-nimen käyttöoikeutta koskevia netistä löytyviä dokumentteja mikroskooppien kanssa, koska asia ei ole päätettävissämme. (Me varmasti saisimmekin asian sovittua luontevasti.)
Ps. kansallisuuksien kirjoitusmuoto vaihtelee eri kielissä, suomen kielessä on sovittu, että kansallisuudet ja kielet kirjoitetaan pienellä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Yksi asia on varma: nimi Lotus on saanut medioissa näkyvyyttä.
Onko se ollut kuitenkaan positiivistä näkyvyyttä? Sillä kaikki näkyvyys ei välttämättä ole hyvästä.

Tämä Lotus Renault GP tuntuu halveksunnastaan huolimatta olleen jopa enemmän pinnalla.
Niin no, mietitäänpäs kuinka paljon muut tiimit ovat olleet viime aikoina esillä? No eipä oikeen muut kuin Ferrari, mutta niillähän on ne tupakkaviikot meneillään Italiassa.

Esim. ei Mersusta tai McLarenista ole hirveämmin tammikuussa kuulunut, mutta ihan hyvin heidät siitä huolimatta muistetaan. Ja kuten tuossa muutamaa riviä ylempänä sanoin: kaikki julkisuus ei ole hyvästä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Aika yleensä kultaa muistot ja ihmiset ovat hyväuskoisia.
Suurin osa suomalaisista pitää Nykästäkin edelleen sankarina puukkoleikeistään huolimatta.
Julkisuus kiehtoo yleensä ihmisiä, oli se sitten millä tavoin tahansa hankittua, vankiloissakin raa´immat murhamiehet saavat eniten fanipostia. :dunno:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olen hyvin pitkälle K.Augustin Autosport-kirjoituksen kanssa samoilla linjoilla, joskin pidän lisenssin väärinkäyttöä ja Huntin kanssa tehtyä sopimusta täysin riittäviksi syiksi Lotukselta lopettaa yhteistyö tiimin kanssa.
Käsittääkseni GL päätti lisenssin ennen Tonyn TLV-kauppoja, eli siinä tapauksessa se ei olisi syy lisenssin päättämiseen. Asiasta kolmanteen, täytyy vielä sanoa se, että en pidä siitä, että GL käyttää F1:ssä nimeä, johon sen oikeudet ovat kovin kyseenalaiset. GL:llä on Chapmanien tuen ansiosta moraalinen oikeutus Lotus-nimen käyttöön F1:ssä, mutta ei välttämättä juridista oikeutta. Tosin, jos heillä on sekin, sen kun käyttävät sitten Lotus-nimeä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovatko todelliset Lotus fanit niin "pinnallisia F1-faneja", että sponsoroinilla höynäytetään julistamaan vanhan Lootuksen paluu?
Eivät. Ensin F1-fanit halusivat ratsastaa tunteella, kun Fernandesin F1-projektilla oli Chapmanien tuki. Chapmanin muisto ja perhe olivat erittäin tärkeitä. Sitten kun he vetivät Fernandesin rikottua heidän luottamuksensa tukensa pois, heistä tuli merkityksettömiä ja heille ei haluta antaa mitään painoarvoa.

Monet F1-fanit puolestaan tuntuvat olevan niin pinnallisia, ettei heitä kiinnosta ottaa asioista selvää ja tutkia asian taustoja kunnolla. Sen sijaan mielipiteitä ja kommentteja heiltä kyllä irtoaa ja henkilökohtainen demonisointi luonnistuu vaivatta, kun ei tarvitse asiasta oikein tietää. Mutta käydään edelleen taistoa tietämättömyyttä vastaan!
F1-fani82 sanoi:
ensin myönnetään lisenssi Tonylle
Lotuksen edellinen johto myönsi Protonin pyynnöstä. 1Malaysia Racing Teamin piti olla malesialaisen yhteistyön ilmentymä. 1Malaysia, Proton, Alex Yoong ja Fairuz Fauzy olivat olleet yhdessä jo kansallisuuksien välisessä A1GP-sarjassa ja Fernandes puolestaan väitti haluavansa käyttää Protonin omistuksessa ollutta Lotuksen nimeä, koska hän oli pienenä ollut Lotus-fani. Itse kuitenkin uskon suuremman syyn olleen siinä mikä oli yleisesti tiedossa eli että Proton sijoittaisi Lotuksen uudelleen rakentamiseen runsaasti valtion rahaa ja Fernandes halusi päästä niistä osingoille.
Otetaan se pois, kun huomataan Fernandesin menestys imagollisesti
Fernandesin "menestys" on vain näennäistä muutamien F1-fanien silmissä. Tiimi ei ensimmäisenä vuotenaan saavuta juuri mitään, ei esimerkiksi ensimmäistäkään pistettä, kun taas Chapmanin motto oli, että "jos et voita, et yritä tarpeeksi." Lisäksi lisenssin poisvedon takana tunnetusti oli myös muita syitä, joihin kuului Lotus-nimen hyväksikäyttö Fauzyn WSR-tiimin nimeämisestä energiajuomiin ja vaatteisiin.
Valehdellaan koko ajan Group Lotuksen roolista tallissa, kunnes Geni näpäyttää
Group Lotuksen Dany Baharhan ei nimenomaan halunnut keskustella Lotuksen osuudesta F1-tiimiin, vaan kaikki luvut olivat median spekulaatiota. Se, että F1-fani luulee, että hänelle valehdellaan, kun hän ei itse osaa lukea esimerkiksi lehdistötiedotetta tai haastattelua, ei ole Lotuksen syytä.

Joillekin F1-faneille tekisi todella hyvää oppia erottamaan uutinen mm. puolueellisesta blogikirjoituksesta. On jotenkin surkuhupaisan ironista lukea täällä samojen henkilöiden, jotka epäilivät Jean-Louis Moncet’n kirjoituksien paikkaansa pitävyyttä takertuvan Joe Sawardin jokaiseen sanaan, vaikka mies on ollut niin monessa Lotusta koskevassa asiassa aivan ulapalla. Ja on myös selvää, että hän on myös jäänyt oman kertomuksensa vangiksi, joten mikään vakavasti otettava lähde hän ei.

Ja miten GENII on mitään näpäyttänyt? Baharkin sanoi mm. jättävänsä tiimin pyörittämisen siitä vastaaville henkilöille ja että Lotuskin haluaisi nähdä Petrovin jatkavan. Hän myös sanoi, että Lotus omaa tiimissä juuri niin paljon toimivaltaa, että he voivat tuntea olevansa itse vastuussa brändistään ja kohtalostaan, toisin kuin Fernandesin ikeessä.
Syölletään rahaa formuloihin, jotta toisaalla painostetaan lisälainaan valtiolta
Tässä taas menee puurot ja vellit sekaisin. Lisälaina koskee autotuotannon säilyttämistä nykyisessä tehtaassa, kun taas Lotuksen moottoriurheilupanostus tulee markkinointibudjetista, jonka Lotus Baharin johdolla käyttää muista automerkeistä poiketen täysin moottoriurheiluun. Lotus ei tule ostamaan mainoksia lehdistä tai televisiosta, vaan merkkiä tehdään näkyväksi kilparadalla. Baharin paljon käyttämä ”Lotus-way” tarkoittaa näkyvyyden maksimoimista ja tämän hän toi perintönä Red Bullilla, jossa hän sen hioi huippuunsa. Red Bullin tuotteen takia heitä vaan ei syyllistetty valmiin F1-tallin jos toisenkin ostosta, lukemattomista moottoriurheiluprojekteista ja nuorten kuljettajien tukemisesta kuten nyt Lotusta, joka käytännössä jo roikkuu samasta syystä löysässä hirressä.
7. Lähetetään julkaisuja lehtiin, jossa tunnetut ihmiset vannoo tämän olevan uusi lotus. Kaikki henkilöt ovatkin Renaultin palkkalistoilla
Eivät kai he Renault’n palkkalistoilla ole, koska Renault ei omista Lotuksesta eikä enää edes F1-tiimistä siivuakaan.
Mauno Ahonen sanoi:
Minkä chapmanin suku myi vuonna 1990 henkilöille Peter Collins/Peter Wright?
Sitähän kukaan ei sopimuspapereita näkemättä voi tietää. Sen tosin tiedän, että Clive Chapman omistaa edelleen alkuperäisen Team Lotus Internationalin, jonka Colin perusti vastaamaan F1-autojen kilpailuttamisesta.

Lotuksen jatkuvuus lievästikin sanoen muuttui 90-luvun alussa, mutta esimerkiksi Vauhdin Maailma mainitsi Cliven Lotus-tallin omistajaksi Häkkisen sopimuksen julkistamisen yhteydessä ja ainakin vielä tuon kauden ajan hän oli aktiivisesti tiimin toiminnassa mukana Collinsin ja Wrightin toimiessa tallipäälliköinä.

Haluaisin todellakin tietää mitä vuonna 1994 oikein tarkalleen tapahtui. Se nyt kuitenkin on selvää, ettei Huntin yhtiö ole alkuperäinen Team Lotus, joka on edelleen Chapmanien hallussa. Yliyksinkertaistettuna voidaan siis ehkä sanoa, ettei Huntin ostaessa tiimiä vuonna 1994, se ei ollut 100 prosenttisesti oikea Lotus.
K.August sanoi:
Käsittääkseni GL päätti lisenssin ennen Tonyn TLV-kauppoja, eli siinä tapauksessa se ei olisi syy lisenssin päättämiseen.
Fernandes sanoi Singaporessa heillä olevan linsenssointisopimus Group Lotuksen kanssa, mutta että he ovat purkamassa sen. Seuraavana päivänä Group Lotus ilmoitti irtisanoneensa heidän ja 1Malaysia Racingin Teamin välisen sopimuksen.
Asiasta kolmanteen, täytyy vielä sanoa se, että en pidä siitä, että GL käyttää F1:ssä nimeä, johon sen oikeudet ovat kovin kyseenalaiset.
Nähdäkseni Lotuksen oikeudet nimensä ja logonsa käyttöön ykkösissä eivät ole mitenkään kyseenalaiset. Kuten Baharkin on todennut, heillä on täysi oikeus käyttää molempia autoilussa ja sitä kautta moottoriurheilussa, eikä F1 ole niistä mitenkään erillinen osa-alue, vaikka tännekin vastanneista muutamat niin haluavat ilmeisesti uskoa. Todellisuudessa autoteollisuus ja moottoriurheilu kulkevat käsi kädessä ja moottoriurheilussakin F1 on oikeasti samalla viivalla muiden kanssa. Ehkä se joskus pystyi elämään jossain erillisessä maailmassaan, johon jotkut rajoitukset ja oikeudet joko pätivät rajallisesti tai eivät lainkaan, mutta ne ajat ovat onneksi kaukana takanapäin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mielestäni on hyvää bisnesvaistoa Chapmanin suvulla. Ensin myydään talli pois 1990 kun se on ajettu kuralle. No, se menee nurin ja tallin oikeudet myydään eteenpäin.

Kuluu 15 vuotta ja uusi omistaja ottaa tallin oikeudet haltuunsa. Tässä vaiheessa (hetken uuden omistajan kelkassa oltuaan) Chapmanin perhe herää ja ilmoittaa, että "ei kun nää toiset tyypit on ihan oikeesti Lotus".

Vähän niinkuin myisin autoni pois ja sitten rupeaisin uutta omistajaa komentelemaan sen suhteen, että kuka sillä saa ajaa ja missä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Auto ei lakkaa olemasta missään vaiheessa ollessaan eri omistajilla (ellei sitä tuhota). Patentti- & tuotemerkkiiistoissa liikutaan paljon monimutkaisemmassa abstraktissa mailmassa. Epärelevantti vertaus. :dunno:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Auto ei lakkaa olemasta missään vaiheessa ollessaan eri omistajilla (ellei sitä tuhota). Patentti- & tuotemerkkiiistoissa liikutaan paljon monimutkaisemmassa abstraktissa mailmassa. Epärelevantti vertaus. :dunno:
Mutta nythän se tuotemerkki ei myöskään lakannut olemasta missään vaiheessa.

Ja mites olisi ollut, jos Group Lotus olisi tahtonut tuoda Lotuksen Formuloihin vaikka vuonna 1992? Tilannehan oli silloin sama kuin nytkin. Siis käytännössä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Patenteilla, tuotemerkkioikeuksilla ym. on tapana raueta ajan mittaan.
Minä en voi sanoa, onko Tonylla oikeutta Team Lotus-nimeen, mutta vaikka olisikin on vaakakuppi silti kallellaan Danyn puoleen luettelemistani syistä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Auto ei lakkaa olemasta missään vaiheessa ollessaan eri omistajilla (ellei sitä tuhota). Patentti- & tuotemerkkiiistoissa liikutaan paljon monimutkaisemmassa abstraktissa mailmassa. Epärelevantti vertaus. :dunno:
Sama koskee myös yrityksen nimeen ja muihin oikeuksiin.
Pöytälaatikkofirmoja on tässäkin maassa useita, ei niiden nimet edellisille omistajille mene vain siksi ettei niitä aktiivisesti käytetä.
Tuhoaminen pätee myös niihin, firmanhan voi lopettaa mutta jos sen pitää ns. pöytälaatikossa niin oikeus tuotenimeen yms. säilyy kuten ennenkin.
Patenteilla, tuotemerkkioikeuksilla ym. on tapana raueta ajan mittaan.
Toki näin on. Mutta kyseessähän ei ole patentti, vaan yritys.
Team Lotustahan ei missään välissä kuopattu kokonaan, se taas on David Huntin ansiota.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Sama koskee myös yrityksen nimeen ja muihin oikeuksiin.
Pöytälaatikkofirmoja on tässäkin maassa useita, ei niiden nimet edellisille omistajille mene vain siksi ettei niitä aktiivisesti käytetä.
Tuhoaminen pätee myös niihin, firmanhan voi lopettaa mutta jos sen pitää ns. pöytälaatikossa niin oikeus tuotenimeen yms. säilyy kuten ennenkin.
Juurikin näin. Joskus näitä asioita kannattaa ajatella lähinnä järjellä ja vähemmän lain kautta. Koska se on tiedossa, että lakitieto ja järki harvoin jaksavat viihtyä samassa päässä. (Poikkeuksiakin tosin löytyy, omin silmin olen havainnoinut.)

Oikeus päättää Team Lotus-nimen kohtalon, minä voin päättää vain kantani tässä asiassa.
Minun kantaani Oikeuden tuleva päätös vaikuttaa minimaalisen vähän, koska niin kovin usein - varsinkin talousasioista päätettäessä - Oikeuden päätösten tuloksena on lähinnä vääryyttä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oikeus päättää Team Lotus-nimen kohtalon, minä voin päättää vain kantani tässä asiassa.
Toki näin on, mutta se ettei suostu edes faktoja ymmärtämään alkaa olla jo typeryyttä.
(vai onko esim. Coca-Colan tuotemerkki rauennut ajan mittaan? tai Bugattin joka oli yhtälailla myös "telakalla" vuosien saatossa?)
 
Viimeksi muokattu:

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
tuotemerkkien oikeuksien säilymisestä on tuo triumph (auto) hyvä esimerkki
viimeinen auto valmistettiin 1984 ja se siirtyi BMW:lle rover kaupan yhteydessä(1994),mutta sen bemari halusi pitää itsellään kun myi roverin eteenpäin(2003)
Eli vaikka edellisestä valmistuneesta autosta oli pitkä aika niin bemari ei halunnut luopua tuotemerkistä...

Niin kauan kun emme tiedä mitä aikanaan chapmanin suku myi niin ei me tavalliset tallaajat pystytä sanomaan mikä on oikea saati väärä ja sen oikeus tulee ratkaisemaan...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös