Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin kauan kun emme tiedä mitä aikanaan chapmanin suku myi niin ei me tavalliset tallaajat pystytä sanomaan mikä on oikea saati väärä ja sen oikeus tulee ratkaisemaan...
Näinhän se on, mutta yleensä kun tuote myydään, se myydään kokonaisuutena. (yrityksistä puhuttaessa siis)
Lisäksi kun tuohon lisätään se että sekä Huntin että Fernandesin puolelta todettiin lakimiesten pitkään tutkineen mitä Hunt on myymässä, niin tuskimpa Fernandes on "sikaa säkissä" ostanut, vaan jotain pohjaa asialla on.

edit. tuo Triumph on hyvä esimerkki kyllä myös :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toki näin on, mutta se ettei suostu edes faktoja ymmärtämään alkaa olla jo typeryyttä.
(vai onko esim. Coca-Colan tuotemerkki rauennut ajan mittaan? tai Bugattin joka oli yhtälailla myös "telakalla" vuosien saatossa?)
No esim. Bugatti-nimellä ei kukaan muu olekaan kai ollut ainakaan kovin kiinnostunut valmistamaan autoja kuin VAG. Jos esim. tämä lentokoneen osia valmistava firma:

Messier Bugatti (jonka juuret muuten ovat myös Ettoren perustamassa alkup. Bugatti-autofirmassa) saisi kuningasidean ryhtyä valmistamaan urheiluautoja Bugatti-nimellä oltaisiin vastaavassa tilantessa napit vastakkain.
Nyt on kaksi tahoa, joilla kummallakin on mielestään oikeus Lotus-nimeen rynnimässä moottoriurheilun kuninkuusluokkaan.
Fakta on se, että Group Lotus on taukoamatta toiminut firma, vaikka se melko aallonpohjalla viime vuosina on ollutkin ja sillä on oikeuksia Lotus-nimeen ja logoon. Se, minkälaisia oikeuksia tarkalleen, on lakimiesten tehtävä selvittää.
Onko Fernandesille sitten mielekästä pyörittää Team Lotus-nimistä tallia, vaikka hänelle tunnustettaisiin oikeus tuohon nimeen, jos Lotuksen urheiluautoja ostavat ja fanittavat ihmiset ovat Lotus Renault GP:n puolella? :doubtful:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
(jonka juuret muuten ovat myös Ettoren perustamassa alkup. Bugatti-autofirmassa) saisi kuningasidean ryhtyä valmistamaan urheiluautoja Bugatti-nimellä oltaisiin vastaavassa tilantessa napit vastakkain.
Huono esimerkki kun kerran tuo mainitsemasi firma myi oikeudet Bugatti-nimeen autojen puolella 1987.
Sen jälkeenhän Bugatti-merkkisiä autoja valmistettiin kyllä, mm. kuuluisa EB110.
VAG taas osti oikeudet merkkiin vasta myöhemmin 90-luvulla.

Kun on myyty oikeudet valmistaa autoja Bugattin nimellä, ei sitä enää voida vetää takaisin.
Selvä peli.
Samoin Lotuksen kanssa, autotehdas myytiin jo 80-luvulla Chapmanien toimesta, F1-tiimi sen jälkeen.
Kuten Bugattikin, on Lotuksen tuotemerkki ajautunut uudelle omistajalle vuosien saatossa.

Nyt on kaksi tahoa, joilla kummallakin on mielestään oikeus Lotus-nimeen rynnimässä moottoriurheilun kuninkuusluokkaan.
Groupilla on oikeus valmistaa autoja Lotuksen nimellä. Kuten Messier-Bugattilla omalla toimialallaan kuten tuossa jo aiemmin mainitsit.
Team Lotuksella taas on oikeus käyttää "Team Lotus" nimeä F1-luokassa, mutta ei valmistaa katuautoja.
Simppeliä.
Onko Fernandesille sitten mielekästä pyörittää Team Lotus-nimistä tallia, vaikka hänelle tunnustettaisiin oikeus tuohon nimeen, jos Lotuksen urheiluautoja ostavat ja fanittavat ihmiset ovat Lotus Renault GP:n puolella? :doubtful:
Nopeastipa olet kerinnyt tekemään gallupin ostajien keskuudessa :D
Tälläkin foorumilla tähän ketjuun kommentoineista aika pieni osa kannattaa Renaultia TLV:n sijaan kuitenkin ;)
 
Viimeksi muokattu:

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin kauan kun emme tiedä mitä aikanaan chapmanin suku myi niin ei me tavalliset tallaajat pystytä sanomaan mikä on oikea saati väärä ja sen oikeus tulee ratkaisemaan...
Tähän ehkä semmonen pointti vielä että tämähän on jo kerran oikeudessa ratkaistu,
Protonhan yritti jo kertaalleen Team Lotuksen oikeuksia itselleen omia ostettuaan Group Lotuksen 90-luvulla.
Silloin oikeus päätti ettei Protonilla oikeuksia tuotemerkkiin ole.

nyt sama asia on siis menossa käsittelyyn uudestaan, eli lienee oikein jos olettaa että suurin ? merkki on se onko jotain muuttunut tällä välin TLV:n tuotemerkin suhteen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Huono esimerkki kun kerran tuo mainitsemasi firma myi oikeudet Bugatti-nimeen autojen puolella 1987.
Sen jälkeenhän Bugatti-merkkisiä autoja valmistettiin kyllä, mm. kuuluisa EB110.
VAG taas osti oikeudet merkkiin vasta myöhemmin 90-luvulla.

Kun on myyty oikeudet valmistaa autoja Bugattin nimellä, ei sitä enää voida vetää takaisin.
Selvä peli.
Samoin Lotuksen kanssa, autotehdas myytiin jo 80-luvulla Chapmanien toimesta, F1-tiimi sen jälkeen.
Kuten Bugattikin, on Lotuksen tuotemerkki ajautunut uudelle omistajalle vuosien saatossa.


Groupilla on oikeus valmistaa autoja Lotuksen nimellä. Kuten Messier-Bugattilla omalla toimialallaan kuten tuossa jo aiemmin mainitsit.
Team Lotuksella taas on oikeus käyttää "Team Lotus" nimeä F1-luokassa, mutta ei valmistaa katuautoja.
Simppeliä.
Noinhan se menisi täydellisessä maailmassa. Ideaalimaailmassahan ei tällaista tilannetta olisi edes syntynyt. Tässä pakkaa sekoittaa kuitenkin myös Team Lotuksen perustajan suku, jota ei voi sivuuttaa. Bugattin suvusta en tiedä, onko Ettorella edes jälkeläisiä nykymaailmassa, mutta jos onkin, eivät ainakaan olleet kuvioissa mukana kun merkkiä elvytettiin.
On hyväksyttävä tosiasia, että oikeudenpäätös voi kääntyä joko Danyn tai Tonyn puoleen, mutta fanit saavat siitä huolimatta valita edelleen vapaasti oman puolensa.

Nopeastipa olet kerinnyt tekemään gallupin ostajien keskuudessa :D
Tälläkin foorumilla tähän ketjuun kommentoineista aika pieni osa kannattaa Renaultia TLV:n sijaan kuitenkin ;)
Korostaisin: jos Group Lotuksen asiakkaat asettuvat sen F1-tallin puolelle (mikseivät asettuisi?).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tässä pakkaa sekoittaa kuitenkin myös Team Lotuksen perustajan suku, jota ei voi sivuuttaa.
Miksi ei voi sivuuttaa? Tai pikemminkin: miksi heitä pitäisi edes kuunnella?
He ovat omasta tahdostaan luopuneet viimeisestäkin Colinin yrityksestä 20v. sitten, ja saaneet siitä rahallisen korvauksen.
Toisinsanoen, ei heillä ole mitään juridisia oikeuksia sen paremmin Group Lotukseen kuin Team Lotukseenkaan.
Noinhan se menisi täydellisessä maailmassa.
Ei edes täydellisessä vaan nykymaailmassa.
Kuten tuossa jo monta esimerkkiä olikin, on paljon vastaavia tuotemerkkien myyntejä tapahtunut automaailmassa vuosien varrella joita voidaan referoida.

Korostaisin: jos Group Lotuksen asiakkaat asettuvat sen F1-tallin puolelle (mikseivät asettuisi?).
Aika varma olet edelleenkin asiasta josta ei ole minkäänlaista näyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onko Fernandesille sitten mielekästä pyörittää Team Lotus-nimistä tallia, vaikka hänelle tunnustettaisiin oikeus tuohon nimeen, jos Lotuksen urheiluautoja ostavat ja fanittavat ihmiset ovat Lotus Renault GP:n puolella? :doubtful:
Galluppi muuten K. Augustn tekemänä toisella forumilla paljasti porukan haluavan Renaultin jatkavan Renaultina.

Tällä forumilla pollaus osoitti:
Team Lotus 26
Lotus Renault 2 (vaikee arvata ketkä kaksi :D)
Ei kumpikaan 18
Molemmat 1

Eli pikemminkin voisi kysyä että miksi Proton ja Group Lotus ovat lähteneet tielle joka vie heiltä runsaasti rahaa, mutta näköjään ei tuo juurikaan faneja?
:D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Galluppi muuten K. Augustn tekemänä toisella forumilla paljasti porukan haluavan Renaultin jatkavan Renaultina.
Puhuin nyt ensijaisesti Lotuksen urheiluautoja ostavien mielipiteistä, olisivatko he ostamaansa tuotettaan valmistavaa firmaa vastaan?
Miksi ei voi sivuuttaa? Tai pikemminkin: miksi heitä pitäisi edes kuunnella?
Koska Chapmaneilla on edelleen ainakin henkinen side sekä Group- että Team Lotukseen ja se on joillekin rahaa tärkeämpää.
Oikeussaleissa voi raha jyrätä tunteet, sydämissä ei niinkään.
Mehän emme voi juridisesti tällä foorumilla päättää mikä on "oikea Lotus" F1:ssä.
Me voimme valita omien arvojemme mukaan kumman sellaiseksi tunnustamme.
Siksi on turhaa käydä tässä nyt oikeutta. Kunnioittakaame toistemme näkemyksiä!
Hyvää yötä!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Galluppi muuten K. Augustn tekemänä toisella forumilla paljasti porukan haluavan Renaultin jatkavan Renaultina.
Eikös tämä ollut se kysely, joka suunnattiin nimenomaan Renault-faneille? Tulos oli kohderyhmän vuoksi jo ennakolta itsestäänselvä. Kysypä Ferrari-faneilta haluaisivatko he, että talli muuttaisi nimensä joksikin muuksi. :D
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikös tämä ollut se kysely, joka suunnattiin nimenomaan Renault-faneille? Tulos oli kohderyhmän vuoksi jo ennakolta itsestäänselvä. Kysypä Ferrari-faneilta haluaisivatko he, että talli muuttaisi nimensä joksikin muuksi. :D
Jep oli. En löytänyt muita galluppeja pikaisella etsinnällä :)

Ja jos Jellinekiltä kysyttäisiin niin varmaan Piero Ferrarin perustama uusi Ferrari olisi paljon alkuperäisempi kuin nykyinen,
sillä kun on perustajan perhe takanaan ja mahdollisesti jos löytyy Enzon arskatkin hyllystä niin CARTerkin on myyty :rolleyes:
(nojoo, vitsivitsi :D)


Puhuin nyt ensijaisesti Lotuksen urheiluautoja ostavien mielipiteistä, olisivatko he ostamaansa tuotettaan valmistavaa firmaa vastaan?
Alunperin puhuit ostavista JA fanittavista ihmisistä. Älä muuta tarinaa kesken matkan.

Koska Chapmaneilla on edelleen ainakin henkinen side sekä Group- että Team Lotukseen ja se on joillekin rahaa tärkeämpää.
Oikeussaleissa voi raha jyrätä tunteet, sydämissä ei niinkään.
Mehän emme voi juridisesti tällä foorumilla päättää mikä on "oikea Lotus" F1:ssä.
Me voimme valita omien arvojemme mukaan kumman sellaiseksi tunnustamme.
Siksi on turhaa käydä tässä nyt oikeutta. Kunnioittakaame toistemme näkemyksiä!
Hyvää yötä!
Täällähän nimenomaan puhe kääntyi juridiseen puoleen, sinä itsekin aloit puhumaan tuotemerkkien vanhenemisesta yms.
Sitten käänsit puheen siihen että Chapmanejakin pitää kuunnella.

Ne on kaksi eri asiaa jonka itsekin tuossa myönnät, mutta kummasti vain omaa näkökantaasi pönkittääkseen käytät molempia puolustuskeinona.
Tosiasia on että jokainen toki tekee omat päätöksensä ja mielipiteensä, mutta nythän onkin väännetty kättä siitä mikä on juridisesti oikein.

Lopullisen päätöksen toki antaa tuomioistuin, mutta asiallahan voidaan (kuten on nyt tehtykin) spekuloida,
eikä mikään ole tähän mennessä tukenut Group Lotuksen näkökantaa siitä että heille ainoastaan kuuluisi Team Lotuksen tuotemerkki.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Puhuin nyt ensijaisesti Lotuksen urheiluautoja ostavien mielipiteistä, olisivatko he ostamaansa tuotettaan valmistavaa firmaa vastaan?
Vaikka Team Lotusta näistä enemmän fanitan kyllä mä edelleen pidän Lotus Elise/Exigestä tekis mieli joskus ostaa pitää katsella, vaan miten nuo hinnat kehittyy, kun käytetytkin on aika kalliita. Näistä viime aikoina esitetyistä uusista malleista en hirveästi välitä, kun siellä on unohdettu Lotuksen autojen suunnittelu metodi eli tehdään keveydellä se suorituskyky.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaikka Team Lotusta näistä enemmän fanitan kyllä mä edelleen pidän Lotus Elise/Exigestä tekis mieli joskus ostaa pitää katsella, vaan miten nuo hinnat kehittyy, kun käytetytkin on aika kalliita. Näistä viime aikoina esitetyistä uusista malleista en hirveästi välitä, kun siellä on unohdettu Lotuksen autojen suunnittelu metodi eli tehdään keveydellä se suorituskyky.
Sama mulla. Aina digannut Lotuksen katuautoista, ja diggaan edelleenkin noista vanhemmista vaikka Grouppi ja Team on eri firmat.
Itselle tuo että kaks eri firmaa hoitaa hommat on ns. normaalia, jotenka en anna sen häiritä.

Uusien mallien suhteen en osaa olla oikein mitään mieltä, vähän liikaa samaa muotokieltä kaikissa malleissa ja tosiaan ollaan kauempana alkuperäisistä Lotuksen ajoista...
Tilanne toki voi muuttua jahka tuo uus Esprit pääsee oikeesti testattavaksi alan asiantuntijoille, aika näyttää.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ihan katsojan näkökulmasta olisi kiva nähdä vaikka neljä musta-kultaista Lotusta, kahden eri yrityksen toimesta lähtöruudukossa, vaikkakin ne tosiaan olisivat eri yrityksen tuotteita. Ymmärrän kuitenkin, että ihan IFRS-tilinpäätöstasolla (vai GAAP:iako ne käyttävät), tuotemerkillä on tietty arvo, joka lisätään yrityksen omaan pääomaan ja siis yrityksen arvoon, ja sen takia kiista on täysin ymmärrettävä.

Siis moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta tämä kiista ei vain ole kovin mielenkiintoinen. Kivempi olisi tosiaan saada nähdä ne Lotukset radalla ottavan mittaa toisistaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Puhuin nyt ensijaisesti Lotuksen urheiluautoja ostavien mielipiteistä, olisivatko he ostamaansa tuotettaan valmistavaa firmaa vastaan?
Voisivat hyvinkin olla. Eihän kiista koske kuin Lotuksen nimen käyttöä ykkösissä, ja Lotuksen ostaja voisi hyvinkin olla sitä mieltä, ettei Lotus Carsin mukaantulo tapahtunut kovin tyylikkäästi. Mutta samalla tykätä silti sen valmistamista urheiluautoista. Samaten voin hyvin kuvitella, että Ferraria F1:ssä antifanittava voisi hyvin ostaa omaan talliinsa Ferrarin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Voisivat hyvinkin olla. Eihän kiista koske kuin Lotuksen nimen käyttöä ykkösissä, ja Lotuksen ostaja voisi hyvinkin olla sitä mieltä, ettei Lotus Carsin mukaantulo tapahtunut kovin tyylikkäästi. Mutta samalla tykätä silti sen valmistamista urheiluautoista. Samaten voin hyvin kuvitella, että Ferraria F1:ssä antifanittava voisi hyvin ostaa omaan talliinsa Ferrarin.
Itsellä juurikin kyseinen fiilis , eli jos rahaa olisi , niin ei mitään onkelmaa olisi ostaa ferkun 430 (458 on nätimpi) mutta 430:llä on ollut aina joku spesiaal pleissi mun sydänmessä. Siltikään en ferkun f1 politiikasta pidä.
Samaten Lotuksen urheiluautot , Exige S tulee varmasti aina olemaan sellainen pieni haave , ihan yhtälailla ,kuin lapsena piirsi superauton niin se oli Esprit (tietämättä koko mallin olemassaoloa) .
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Näinköhän silloin nähtäisiin Eric Boullierin heittävän ilmaan Colin Chapmanin kuuluisaa lakkia, Clive Chapmanin taputtaessa ylpeänä käsiään taustalla? :)
Tämä olisi mielestäni lähes pyhäinhäväistys. Koska tällöin voittava auto olisi Renault. Olisiko Colin Chapman juhlinut Renaultin voittoa? Mitään syytä juhlaan ei ole ennen kuin

a) tallin nimi on Lotus (virallisesti kaikissa papereissa)
b) auton runko on virallisesti Lotus

vaikka tiimi olisikin entinen Renault/Benetton/jne. Onhan nykyinen Mercedeskin entinen Brawn/Honda/jne. mutta tallin omistaa Mercedes, se on virallisesti nimeltään Mercedes, samoin auton runko (tietääkseni). Kunhan Group Lotus saa nämä ehdot täytettyä heillä on jonkinlainen oikeus väittää olevansa Lotuksen F1-talli. Sanon jonkinlainen, sillä Team Lotuksella on kuitenkin ensisijainen oikeus koska he tulivat F1:iin ensimmäisenä ja Team Lotus on myös Colin Chapmaninkin käyttämä tallin nimi F1:ssä. Vähän sama kun joku ostaisi Ferrarin katuauto-osaston (kutsutaan sitä nyt vaikka nimellä Group Ferrari) muttei F1-tiimiä, mutta sitten myöhemmin tulisi F1:iin jo olemassa olevan Ferrarin F1-tiimin rinnalle ja väittäisi olevansa se oikea Ferrarin F1-tiimi. That does not make sense. (Chewbacca defense.)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös