HRT kaudella 2011 (Narain Karthikeyan tekee paluun)

Turbomuuvi

Member
Liittynyt
29.5.2011
Viestit
23
Hispaniassa tapahtuu oikein urakalla koko ajan!

Hispania Racingin omistaja José Ramón Carabante on perjantaina myynyt tiiminsä japanilaisella investointipankki Nomuralle. AS:n mukaan kaupan arvo on 24 miljoonaa euroa.

Virallista vahvistusta odotetaan ensi maanantaina 4. heinäkuuta. Ainakin lähitulevaisuudessa tiimi jatkaisi vielä Hispanian nimellä.

Lähteen linkki.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Hispanian entinen omistaja Jose Ramon Carabante ei AS-lehden mukaan ole läsnä tallin toiminnassa enää millään tavalla. Hänen tilalleen on nimetty hänen poikansa Jose Carabante Aguilera.

Thesan Capital on antanut myös potkut tallin mediapomolle Alba Saizille. Lisäksi Hispania-nimeä ei enää käytetä tallin toiminnassa, vaan talli on saanut uuden hopeisen logon, jossa lukee HRT Formula One Team.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Roikkuu mukana.

HRT:n kausi alkoi viimevuodelta tutuissa merkeissä. Auto ei liikkunut kertaakaan ennen avauskisaa. Sittemmin tallin autot ovat sentään päässeet mukaan kilpailuihin, eivätkä Virginit ole olleet kauhean kaukana edellä. Jollain ilveellä Liuzzi onnistui raahautumaan Montrealin härdellissä sijalle 13, ja nosti tallin mm-sarjassa 11. Toisin kuin viime vuonna, niin autoa on jopa kehitetty jonkin verran. Ero kärkeen on kylläkin vain kasvanut, sillä jos 107% aikaraja otettaisiin paaluajasta, olisi tallin auto päässyt mukaan kisaan vain Kiinassa, Turkissa ja Valenciassa.

Ongelmana on rahan ja kunnollisten tehdastilojen puute. Geoff Willis on haalinut kasaan jonkinlaisen suunnittelijaporukan, ja talli on vuokrannut käyttöönsä Mersun tuulitunnelia. Autoja säilytetään kuitenkin edelleen Kollesin pajassa. Omistajakin vaihtui tässä kesällä, mutta vielä on jotenkin paha sanoa onko tästä tallille mitään hyötyä.

Kuskipuolella Karthikeyanin paluu jäi varsin lyhyeksi. Eikä suotta. Liuzzi taas on yleensä ajanut ihan hyvin ja pystynyt silloin tällöin härnäämään Virgineitä. Ricciardon debyytti on tuonut vielä lisää eloa vähän väljähtäneeseen peräpään taisteluun. Nyrrellä ja Hungaroringillä nuori aussi oli jo oikein hyvässä vauhdissa.

Toisaalta on eräänlainen ihme, että koko talli on vielä pystyssä, mutta tuloksia katsellen kausi on silti ollut pettymys. Näin hitaalla autolla ei tee F1:ssä juuri mitään, ja mikä pahinta, niin tällä hetkellä ei näytä siltä, että tulevaisuus olisi mitenkään merkittävästi valoisampi. Ennakko-odotuksiin nähden hyvästä yrityksestä arvosanaksi 6.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Tällä kaudella HRT:llä on noin 45 miljoonan euron budjetti mikä on sentään vähän viime vuoden budjettia suurempi. Muutenkin tiimissä on ainakin Melbournen jälkeen ollut yritystä ja autoa todellakin on edes hieman päivitetty kauden aikana sen sijaan, että muutetaan vain erilliset ratasäädöt ja koetetaan onnella.

Liuzzi onnistui härdellissä nostamaan itsensä riittävän korkealle tallin 10:ttä sijaa ajatellen. Ajoittain Virgin ei ole enää juurikaan edellä ja Lotuksen ollessa teknisissä vaikeuksissa HRT on jo melkein nopeampi. Viime kauden aikana HRT ei olisi ilman selvää keskeytystä kyennyt minkäänlaiseen kilpailuun oikein edes Virginin tai Lotuksen kanssa.

Kuljettajarintamalla on toki tapahtunut muutoksia. Ricciardo ajaa ihan kelvollisesti kalustolla mikä ei ole kovin hyvä. Kriittisiä ääniä ei myöskään ole kuulunut kovin paljoa mikä on pieni ihme verrattuna Sennan viime kauden vastaavaan.

Maksumiehiä talli varmasti vetää puoleensa. Vahvimmin ehdolla ennen kauden alkua olivat Sakon Yamamoto ja Christian Klien jotka olisivat maksaneet 500 000-1 miljoona euroa kilpailulta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kolles pysyy tallipäällikkönä. Ja syystäkin, sillä ilman häntä tallilla ei olisi minkäänlaista tehdastilaa saati vissiin mekaanikkojakaan. Myös Cosworthin myllyt ja Williamsilta ostetut rojut pysyvät autossa ensi kaudella, koska toisin kuin muu auto, ne ovat ihan kilpailukykyistä tekniikkaa. Willis taisi jokin aika sitten todeta, ettei ensi vuoden autoon ole tulossa kerssiä.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Joidenkin Espanjalaisten ja Ranskalaisten lehtien mukaan HRT:llä olisi jälleen kerran ollut talousvaikeuksia ja tiimiä olisi ostamassa huhujen mukaan Barwa Addax. Itse en millään jaksa uskoa noihin huhuihin.

Niin monta kertaa tallin on ennustettu romahtavan ja paljon muutakin on tullut vain kahden viime vuoden aikana tallin puolesta olevaa huonoa sanottavaa. Tallin budjetti on myös noussut hieman viime vuodesta.

Barwalla ainoa teoreettinen mahdollisuus olisi saada Hollannin yrityksiltä vähintään 10-20 miljoonaa euroa ja takeet Giedo van der Garden ajamisista tallissa ensi kaudella. Silloin tiimillä voisi olla mahdollisuus ostaa talli.

Aikoinaan kaudella 2004 Hollannin yritykset yrittivät saada Jos Verstappenia Minardille samoilla hinnoilla ja olisivat jopa yrittäneet ostaa Minardin, mutta Paul kieltäytyi edes harkitsemasta asiaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
HRT on vahvistanut, että Narain Karthikeyan ajaa Intian GP:n. Sitä Autosportin juttu ei kerro, kumman kuskin tilalla.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
HRT on vahvistanut, että Narain Karthikeyan ajaa Intian GP:n. Sitä Autosportin juttu ei kerro, kumman kuskin tilalla.
Eivät ole vielä päättäneet. Riippuu ihan siitä kuinka paljon Red Bull maksaa Ricciardon ajoista. Koittavat raapasta muutaman euron rahaa sieltä lisää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Saattaa toki olla, että Narain tekee paluunsa. HRT on kuitenkin pieni talli ja näin se raha saattaa puhua. Usko ainakin Red Bullilla on kova vaikka paha sanoa Ricciardon taitotasosta. Taidot ovat toki hyvät, mutta autossa on teknisiä murheita ja ne hämäävät jonkin verran.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mutu, että Ricciardossa on ainesta aika paljonkin. Siinä se ajoi taas hyvin kisaa vähän nopeampien Virginien kanssa, ja Liuzzin kierrosajat eivät vedä vertoja kokemattoman tiimikaverin vastaaville.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Joidenkin Espanjalaisten ja Ranskalaisten lehtien mukaan HRT:llä olisi jälleen kerran ollut talousvaikeuksia ja tiimiä olisi ostamassa huhujen mukaan Barwa Addax. Itse en millään jaksa uskoa noihin huhuihin.
GP2 ja GP3-tallia pyörittävä espanjalaismiljonääri Alejandro Agag suunnittelee HRT-tallin siirtämistä uusiin tiloihin Valencian lähelle. Projektiin on lähdössä mukaan myös GP3-talli Addaxin tekninen johtaja Carlos Nunes. Tarkoituksena on siirtää myös muuta GP3-tiimin henkilökuntaa HRT:n leiriin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Olikos Liuzzi pärissyt kumminkin kun joutuu kokeneempana ammattilaisena tekemään tilaa. Noh, Ricciardo on ajanut virheettömämmät kisat viimeaikoina ja ollut se HRT-kuski joka pystyy taistelemaan Virginien kanssa. Liuzzi on nähty.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Olikos Liuzzi pärissyt kumminkin kun joutuu kokeneempana ammattilaisena tekemään tilaa. Noh, Ricciardo on ajanut virheettömämmät kisat viimeaikoina ja ollut se HRT-kuski joka pystyy taistelemaan Virginien kanssa. Liuzzi on nähty.
Eikä unohdeta, että RB tuki Liuzzia. Tais Dieter kumppaneineen vähän näpäyttää ex-suojattia, että on niitä suakin parempia kuskeja...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mitähän tuolla HRT:llä nyt oikein touhutaan? Willis lähti menemään, Zander ilmoitti äskettäin ettei aio sekaantua tähän sirkukseen ja nyt ollaan vissiin heittämässä myös Kollesia pihalle. Uudet omistajat ovat pistäneet tuulemaan, eivätkä ainakaan ulkopuolisen silmin mitenkään positiivisella tavalla. Vieläkö unelma (oikeasti) espanjalaisesta tallista on muka elossa?

Se, että Kolles lempattaisiin ulos ja kisatoimintaa alkaisi pyörittää Addax on aika lailla yhdentekevää, kun koko tiimillä ei ole omasta takaa minkäänlaisia tehdastiloja taikka mahdollisuuksia suunnitella omaa autoa. Nykyinenkin kärry on pelkkä tekohengitystä saanut viime vuotinen Dallara. Ja sekin Willisin kiireessä kokoaman ulkopuolisen suunnittelijaporukan käsialaa. Mitä siellä meinataan ensi vuonna ajattaa? Nyt kun Wirth on poissa, niin siihenkään ei oikein kannattaisi luottaa, että Virgin epäonnistuisi autonsa kanssa kolme vuotta putkeen. Ruudukon perällä voi tulla yksinäistä, minkä lisäksi 107% raja kummittelee taustalla.

Ricciardo on tosiaan esittänyt hyviä otteita viime kisoissa. Onko kyseessä sitten mieletön ylisuorittaminen kilpailuissa vai Virginin hitaus kisabensoilla niin mene ja tiedä. Mutta hienosti on mies ajanut. :thumbup:
 
Ylös