Venyy ja paukkuu
Turun Sanomat 7.10.2011 23:32:45
Kolumni 7.10. Sir Frank Williams ei tunnetusti puhu eikä pukahda kilpatiiminsä kuskineuvotteluista. Siitä huolimatta tällä haavaa kuskimarkkinoiden huhumylly keskittyy nimenomaan Williamsin ympärille.
Rubens Barrichello ei enää pelkää, että hänen paikkansa veisi joku vahvasti rahoitettu juniori, vaan brasialainen tuntuu vaistonneen, että Kimi Räikkönen on hänen vastapelurinaan tässä valintakisassa.
Perjantaina Barrichello paljasti tutulle brasilialaistoimittajalle, että Williams ei ole esitellyt hänelle ensi vuoden autosuunnittelmia. Se vahvistaa käsityksen, ettei hän lukeudu eturivin ehdokaslistalle.
Hädissään Barrichello on laskenut palkkapyyntöään ja käväisi Singaporen jälkeen kotimaassaan tekemässä tunnusteluja mahdollisen sponsoriavun saamiseksi ihan juniorivuosiensa tyyliin.
Useampikin Grand Prix -voittaja on luvannut, ettei jatka uraansa, jos se menee pelkästään ajettujen kisamäärien venyyttämiseen. Barrichellon kohdalla tuntuu kuitenkin käyneen juuri niin.
Viime vuonna Williamsilla Barrichello onnistui pitämään nuoren lupauksen Nico Hülkenbergin varjossaan ja keräsi kiitosta auton kehitystyössä. Tänä vuonna toinen GP2-mestari Pastor Maldonado on kuitenkin ajanut ihan tasavertaisesti brassikonkarin kanssa.
Barrichello täyttää ensi toukokuussa 40 vuotta. Vieläkin vanhemmaksi hänet tekee se, että ura alkoi jo 1993 ja kattaa viikonlopun jälkeen peräti 318 GP-starttia.
Barrichello väittää kuitenkin edelleen takaavansa, että kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista yksikään ei pysty suorituskyvyssä antamaan häntä enemmän – ei edes Räikkönen.
Kun Williamsilla olisi taloudellinen mahdollisuus järjestää ensi kausi niin, että toinen kuljettaja ajaa edelleen palkalla, luonnollisesti kilpasieluinen Frank Williams hakee parasta mahdollista tiimiin haluavaa ehdokasta. Siinä joukossa Räikkönen kyllä eroaa edukseen.
Viimeisin maailmanmestari Williamsin autossa oli Jacques Villeneuve 1998. Selvää on, että jos Williamsilla on vanha mestari tiimissään, häntä ei tarvitse erikseen esitellä kaikille sponsoreille.
Williamsin taloudellinen napanuora on hydridiosasto. Varsinkin Qatarin suunnalla menee hyvin – ja se auttaa F1-tiimiäkin nostamaan profiiliaan.