Williams Grand Prix Engineering kaudella 2011

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Williamsin kausi ei todellakaan ole mennyt putkeen. Barrichello on useaan otteeseen todennut, että talli on sisäisesti aivan sekasorron vallassa ja puhuu siitä taas.

Barrichello: Williams-talli on sekaisin

F1-sarjassa kilpailevan Williams-tallin kuljettaja Rubens Barrichello kritisoi kovasanaisesti tallin nykyistä tilaa.

Barrichello valittaa joutuneensa tallissa kisaviikonloppuisin lähinnä testikuljettajan rooliin. Brassikuski kyseenalaistaa omat jatkohalunsa Williamsilla nykyisen tilanteen vallitessa.

- Tilanne on aivan uskomaton. En osaa sanoa, jatkanko enää ensi kaudella näissä olosuhteissa. Olemme viimeisinä kuukausina tuoneet autoon liian paljon aerodynaamisia osia, joita emme ole kyenneet riittävästi testaamaan. Rehellisesti sanottuna kilpailua ei voi käyttää testityöhön. Olemme sekaisin, tallissa vallitsee epävarmuuden tila, kritisoi Barrichello italialaiselle Corriere dello Sportille.

MTV3
En kyllä ihmettele, että Rubensilla rupeaa motivaation kanssa olemaan ongelmia. Rubensin kuitenkin ehkä kannattaisi katsoa vielä ensi kausi, että missä talli oikein menee. Renaultin ja Williamsin yhteistyö on ennenkin ollut hyvää, joten kyllä tasonnousu on ihan odotettavissa.

Eikös Valtteri Bottasista ollut joskus puhetta, että ajaisi Williamsin kisakuskina 2012? Adam Parr taisi kuitenkin vähän aikaa sitten puhua jotain, että Bottasin tulo ykkösiin olisi vielä liian aikaista. Tiedä näistä sitten.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Rubensin kuitenkin ehkä kannattaisi katsoa vielä ensi kausi, että missä talli oikein menee. Renaultin ja Williamsin yhteistyö on ennenkin ollut hyvää, joten kyllä tasonnousu on ihan odotettavissa.

Eikös Valtteri Bottasista ollut joskus puhetta, että ajaisi Williamsin kisakuskina 2012? Adam Parr taisi kuitenkin vähän aikaa sitten puhua jotain, että Bottasin tulo ykkösiin olisi vielä liian aikaista. Tiedä näistä sitten.
Minunkin mielestä Barrichellon kannattaisi katsoa vielä ensi vuosi, mutta viime päivinä varsinkin Adrian Sutilin (+ Medion) nimi on ollut kovasti esillä Williams huhuissa korvaavana vaihtoehtona Rubensille. Niinhän tuo Parr hieman puheli että ei ole Bottaksen aika ihan vielä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Valtteri Bottasista ollut joskus puhetta, että ajaisi Williamsin kisakuskina 2012? Adam Parr taisi kuitenkin vähän aikaa sitten puhua jotain, että Bottasin tulo ykkösiin olisi vielä liian aikaista. Tiedä näistä sitten.
Viime kesänä oli ainakin Valtterin oma tavoite, että 2011 GP2:a ja 2012 sitten ykkösiin.
Askel sivusuunnassa GP3:een vähän muutti suunnitelmia.

Vaikka F3-tasolta ennen vanhaan noustiin suoraan ykkösiin, nykypäivänä ei moista juuri tapahdu. Ei nyt äkkiseltään tule mieleen kuka viimeksi olisi jättänyt GP2/FR3.5-tason väliin (enkä nyt laske DTM:n kautta koukanneita á la di Resta).
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aallonpohjalla?

Vaikea on ollut Williamsin kausi. Syksystä 2009 asti kehitteillä ollut auto on osoittautunut melko hitaaksi, epäluotettavaksi ja syö vielä renkaitaankin hurjaa tahtia. Välillä kohtalaista aika-ajovauhtia ei ole nähty enää kisoissa. Osansa tässä palapelissä on myös Cosworthilla, jolta ei löydy resursseja "puhallettavan diffuusorin" täydelliseen hyödyntämiseen.

Viime kaudella talli onnistui selvästi kehittämään autoaan kauden aikana, ja esim. kuromaan Mersun ja Renaultin kiinni nopeudessa. Tällä kaudella vastaavaa kehitystä ei olla havaittu, ja Barrichellokin on jo ehtinyt murahtaa jotain tallin sekoilusta uusien osien kanssa. Sam Michael sai kenkää, mutta jatkaa yhä tämän kauden auton kanssa puuhastelua. Tuloksia katsellen lähtö taitaa olla ihan paikallaan. Ensi kauden autoa suunnittelee jo Mike Coughlan.

Yksi asia, mikä erottaa Williamsin muista keskikastin talleista (ja Lotuksesta + ensi kaudesta lähtien myös Virginistä), on se että talli tekee periaatteessa kaiken itse. Siinä missä muut pienemmät tallit ostavat tekniikkaa isommilta tiimeiltä tai kerssin tapauksessa ulkopuolisilta toimittajilta, yrittää Williams yhä sinnitellä omin avuin. Valitettavasti talli ei kuitenkaan ole enää samassa iskussa kuin menestysvuosinaan, joten tällaista lähestymistapaa on pakko arvioida hiukan kriittisesti. Mutta jotenkin sitä aina vaan jaksaa elätellä toiveita, josko tulevaisuus näyttäisi taas vähän lupaavammalta. On vaikea nähdä miten Coughlanin ja Renaultin panos kaudella 2012 voisi tuottaa ainakaan heikompia tuloksia.

Kuljettajapuolikaan ei ole ihan vakuuttanut. Maldonado on ollut välillä aika-ajoissa yllättävän nopea, minkä lisäksi Monacon suoritukselle voi edelleen nostaa hattua. Valitettavasti kisoissa mies tuntuu olevan täysin hukassa. Barrichello on raahautunut pari kertaa pisteille, mutta on muuten ollut aika vaisu. Eikö auton rahkeet vain riitä tämän parempiin tuloksiin? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Hulkenberg autossa toisella kaudellaan. Kun katselee Petrovin kehityskäyrää, niin pappa-Rubensille olisi voinut tulla kiire.

Williams on ehdottomasti yksi kauden alisuorittajista, eikä valmistajien 9. sijalla ansaitse viitosta parempaa arvosanaa. Ensi vuonna uudestaan.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ite en usko Williamsin uuteen tulemiseen enää tällä kaudella tai enää koskaan.
Tottakai toivoisi, että Frankinkin mukaan viimeinen talli ei ole mukana vain bisnes syistä niin kuin oikeastaan kaikki muut, palaisi vielä huipputalliksi.

Heikoltahan se näyttää.:dunno:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Cosworth vs Renault

Osaako joku asiantuntija sanoa kuinka paljon tulee eroa Cossun koneesta verrattuna Renun koneeseen.

Eroa tulee ainakain kahdesta asiasta pakokaasujen vaikutus diffuusooriin ja konetehosta.

Cossun koneilla on otettu yllättävän kovia suoranopeuksia, mutta puhutaan että koneet laimenevat käytössä muita enemmän.

Arvaus:

0,2 s konetehosta
0,3 s diffuusorista

0,5 s yhteensä

Williamsin auto kulkisi 0,5 kovempaa kisakierroksen Rellun koneella. Tästä pääsemmekin siihen että missä Williams olisi tällä nopeudella - lähellä Mercedestä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Osaako joku asiantuntija sanoa kuinka paljon tulee eroa Cossun koneesta verrattuna Renun koneeseen.

Eroa tulee ainakain kahdesta asiasta pakokaasujen vaikutus diffuusooriin ja konetehosta.

Cossun koneilla on otettu yllättävän kovia suoranopeuksia, mutta puhutaan että koneet laimenevat käytössä muita enemmän.

Arvaus:

0,2 s konetehosta
0,3 s diffuusorista

0,5 s yhteensä

Williamsin auto kulkisi 0,5 kovempaa kisakierroksen Rellun koneella. Tästä pääsemmekin siihen että missä Williams olisi tällä nopeudella - lähellä Mercedestä.
Eikös nuo puhallusdifut kielletä ensi kaudella, joten siltä osin etu lienee puhdas 0.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kovalaisen ja Trullin mukaan Cosworth ei häviä tehoissa lainkaan Renault'lle, joskin tehot tosiaan laskivat hitusen käyttöiän loppua kohden. En usko, että tehojen suhteen puhutaan edes kymmenyksistä. Diffuusoreihin liittyen vaikutus lienee suurempikin kuin 0,3 sekuntia päätellen Williamsin mainiosta vauhdista Silverstonessa, kun pakokaasuohjausta suitsittiin kunnolla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tehojen lisäksi merkittäviä tekijöitä ovat ainakin polttoaineen kulutus ja jäähdytys, jotka voivat tehdä merkittävän eron kokonaissuorituskykyyn varsinkin kisassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tehojen lisäksi merkittäviä tekijöitä ovat ainakin polttoaineen kulutus ja jäähdytys, jotka voivat tehdä merkittävän eron kokonaissuorituskykyyn varsinkin kisassa.
Juu, näitä syitä itsekin veikkaillut Williamsin heikolle kisamenestykselle. Aika-ajoissa tullut ihan hyviäkin ruutuja välillä, mutta kisoissa pisteet ollu tiukassa. Moottori varmasti isoin haittatekijä verrattuna Sauberiin, Toro Rossoon yms.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
http://joesaward.wordpress.com/2011/09/17/the-real-story-raikkonen-williams-and-sutil/

Sawardin höpinöitä Räikkösen ja Sutilin Williams-vierailuista. Lyhyt referointi: Räikkösen käynti tapahtui jo Belgian ja Italian kisojen välillä. Barrichellon kanssa suhde on "vaikea" ja hepun suorituksiin radalla ei olla tyytyväisiä. Maldonado saa jäädä, jos rahaa on edelleen tulossa. Sutil on Sawardin mukaan nopea, mutta teknisiltä kyvyiltään huono. Hän toisi mukanaan kuitenkin Medionilta sponssirahaa. Räikkönen ei rahaa mukanaan toisi, mutta olisi tietysti kova vahvistus ja saattaisi houkutella sponsoreita.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://joesaward.wordpress.com/2011/09/17/the-real-story-raikkonen-williams-and-sutil/

Sawardin höpinöitä Räikkösen ja Sutilin Williams-vierailuista. Lyhyt referointi: Räikkösen käynti tapahtui jo Belgian ja Italian kisojen välillä. Barrichellon kanssa suhde on "vaikea" ja hepun suorituksiin radalla ei olla tyytyväisiä. Maldonado saa jäädä, jos rahaa on edelleen tulossa. Sutil on Sawardin mukaan nopea, mutta teknisiltä kyvyiltään huono. Hän toisi mukanaan kuitenkin Medionilta sponssirahaa. Räikkönen ei rahaa mukanaan toisi, mutta olisi tietysti kova vahvistus ja saattaisi houkutelle sponsoreita.
Ja sitten lopussa maininta, että Renault "valitsi" Heidfeldin eikä Kimiä. Ei kyllä tainnut Kimi olla edes tarjolla. Eikä tallin nimikään enää Renault F1 tuossa vaiheessa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Juu, näitä syitä itsekin veikkaillut Williamsin heikolle kisamenestykselle. Aika-ajoissa tullut ihan hyviäkin ruutuja välillä, mutta kisoissa pisteet ollu tiukassa. Moottori varmasti isoin haittatekijä verrattuna Sauberiin, Toro Rossoon yms.
Tuohon polttoaineen kulutukseen vielä sellainenkin huomio, että Williamsinhan paras kisa on ollut Monacossa, jossa Barrichello otti pari pistettä ja Maldonado oli myös hyvässä vauhdissa ennen Hamilton-kolaria. Monacon kisahan on pituudeltaan kauden lyhin, mikä sinänsä vähentää kisan aikana tarvittavaa polttoainemäärää. Olkoonkin, että Monacon radalla kun lähes koko ajan kiihdytetään ja jarrutetaan niin polttoainetta kuluu siinä mielessä paljon esimerkiksi kun ajatellaan 100 kilometrin ajomatkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monacossa voi myös vähäisen bensankulutuksen takia lähteä matkaan huomattavasti normaalia kevyemmällä lastilla jo kilpailun alussa. 124,8 kiloa tai noin 163,8 litraa polttoainetta kuluu kaikkiaan kilpailussa mikä on vähiten kauden kisoista. Kierroksella tarvitsee vain 1,6 kiloa tai vain 2,1 litraa polttoainetta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Relllun koneet on aina olla hyviä ei niinkään tehoissa vaan toimimisesta alhaisilla kierroksilla. Kiihdytyksissä jne..
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kimi Williamsille. Parempaa tallia Kimille ei voisi löytyäkään. Williams tunnetaan tunteettomana ja kylmänä tallina, jossa ei hirveästi kysellä kuljettajien tunteista. Ferrarin vastakohta. Siis kuin jäämiehelle räätälöity talli.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kimi Williamsille. Parempaa tallia Kimille ei voisi löytyäkään.
Pötyä.

Parempia talleja Kimille olisi Mersu, Red Bull, Renault tai vaikka McLaren.

Williamsissa ei ole muuta hyvää kuin että tallilla ei ole vara kritisoida Kimiä, sen verran hyvä kuski talliin nähden on kyseessä. Tämä siis ainoa hyvä puoli, tietysti tommonen neutraali fiilisilmapiiri on ok.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Sam Michael viettää nyt Singaporessa viimeistä viikonloppuaan Williamsin riveissä ja maanantaina Williamsilla työt aloittaa uusi operatiivinen johtaja Mark Gillan.
 
Ylös