Williams Grand Prix Engineering kaudella 2011

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei mennyt Williamsilla ensimmäinen kisa oikeen putkeen. Rubens kohelsi ja Maldonado oli näkymätön, kunnes keskeytti. Toisaalta kun on kyse uran ensimmäisesti F1-kisasta, niin näkymättömyys ei välttämättä ole mikään huono asia. Auton vauhdista ei saatu kauhean hyvää kuvaa, mutta Barrichello oli ihan kohtuu nopea kisassa ennen hölmöilyään.

Rubens ainakin pystynee taistelemaan top10:ssä, kunhan auto ja kuski saadaan vireeseen. Mutta viime kauden tapaan jämäpisteistä ajaminen ei varmastikaan ole sitä, mitä talli radikaalilta luomukseltaan odotti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Williamsilla aloitus oli heikko, mutta vauhti oli menettelevää. Maldonado ajoi ensimmäisen kisansa miten ajoi ja Rubens... ilman kolaria olisi voinut vielä ajaa paremminkin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Rubens oli siinä ihan liekeissä. Täytyy muistaa, että Rubens oli kyntänyt jo startissa ennestään huonosta lähtöruudusta lähdettyään. Törttöiltyään oli kuitenkin jo 9. ja ohittamassa Nicoa. Ei se auto kovin hidas ainakaan voi olla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rubens oli siinä ihan liekeissä. Täytyy muistaa, että Rubens oli kyntänyt jo startissa ennestään huonosta lähtöruudusta lähdettyään. Törttöiltyään oli kuitenkin jo 9. ja ohittamassa Nicoa. Ei se auto kovin hidas ainakaan voi olla.
Autohan oli niin nopea, että se jopa aiheutti tämän kolarin Nicon kanssa....jos on Rubensia uskominen... :p
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kamui Kobayashihan on tehnyt suurin piirtein samalaisista paikoista ohituksia. Ainakin viime vuonna Suzukassa. Jos Nico olisi tajunnut väistää hiekalle niin tuota olisi varmaankin sanottu "loistavaksi ohitukseksi".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kamui Kobayashihan on tehnyt suurin piirtein samalaisista paikoista ohituksia. Ainakin viime vuonna Suzukassa. Jos Nico olisi tajunnut väistää hiekalle niin tuota olisi varmaankin sanottu "loistavaksi ohitukseksi".
No hehheh. Kobayashin ohitusten juttu on just siinä, että liike on ajoitettu niin, että ohitettavalla on vielä aikaa reagoida. Lisäksi Kobayashin hullut liikkeet tapahtuvat voittopuolisesti neulansilmissä. Koba taiteilee juuri siinä oikein ajoitetun liikkeen rajalla, Rubens taas oli niin pitkällä rajan väärällä puolella kuin nyt voi olla jos ei unohda tyystin jarruttaa mutkaan.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Nyt oli kyllä paska kisa. Paljon on tekemistä, jos mielivät ylöspäin.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kaudesta toiseen olen toivonut Williamsin taas pärjäävän mutta taas kerran näyttää siltä että jämäpisteistä taistellaan, tosin Malesiassa ei taisteltu niistäkään. Tsemppiä toivotan Williamsin ukoille.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nyt kun värityksessä on palattu retroon, pitäisikö moottoreissakin palata takaisin Relluun? 90-luvullalahan tämä oli toimiva yhdistelmä. :doubtful:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Williamsin suunta on selkeästi ollut alaspäin jo pitkään. Toyotan aikakaudella oli pientä toivon kipinää tuuriautosta, mutta nyt cossun aikaan se on lähinnä haave. Auto näyttää kyllä pekiaalilta ja erilaiselta, mutta luottamusta sen toimivuuteen ei taho olla. Eli mitä erilaisempi, sen raakileempi. Mitä tavanomaisempi, sen hitaampi. Eli tää peli on hävitty Williamsin osalta.


Jos jotain haluais tehdä, niin suunnitteluporukka vaihtoon ja moottori. Molempiin tarvitaan rahaa ja sitä ei liiemmin ole näkyvissä. Eli brändistä ei taitane olla enää hirveästi hyötyä. Tää on siis hävitty tää peli. Harmi, hieno historia.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itse uskon ettei nykypäivänä moottorilla ole kovin suurta merkitystä menestykseen. Taitaa parhaan (mersun) ja huonoimman (cossu) välillä olla vain n.30hv? Ainakin kun vertaa aikaan jolloin moottorin kehittäminen oli vapaata, taisi erot olla yli sataakin hevosvoimaa. Kaikilla muilla osa-aluille taitaakin sitten riittää kehittämistä jos mielii top 5 tallien joukkoon. Viime kaudella Williams kuitenkin todisti että cossun koneilla voidaan ajaa ihan kelposijoista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Lienekkö Williams lähtenyt liian radikaalille linjalle auton perän osalta ja tästä johtuen auton etu ja peräpää olisi "eripuuta" ja vaikea saada toimimaan yhteen?

Se paljon parjattu balanssi ja kultainen keskitie on avain menestykseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olikos Williamsilla jo aiemmin RB tyylinen pakoputkisto?


Itse itsellein: ei ollut, vaan oli perinteinen ratkaisu ennen kauden alkua ainakin...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Williamsin toimitusjohtaja Adam Parr ei kiistänyt eilen teknisen johtajan Sam Michaelin mahdollisia potkuja. Samalla Parr totesi myös, että henkilövaihdoksia tulee kuitenkin isompien prosessien yhteydessä. Montaa asiaa pitää hänen mukaansa muuttaa, eikä pelkkä organisaatiomuutos riitä.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Todellinen nopeus

Williamsin toimitusjohtaja Adam Parr ei kiistänyt eilen teknisen johtajan Sam Michaelin mahdollisia potkuja. Samalla Parr totesi myös, että henkilövaihdoksia tulee kuitenkin isompien prosessien yhteydessä. Montaa asiaa pitää hänen mukaansa muuttaa, eikä pelkkä organisaatiomuutos riitä.
Emme tiedä kuinka nopea Williamsin auto on. Barrichellolla nopeus laskee kokoajan ja Maldonado on aivan kysymysmerkki. Jos spekuloidaan, että Williamsilla olisi puolisekuntia nopeampi ykköskuljettaja niin missä Williams tällöin olisi.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Williamsilla saattaa tapahtua isojakin muutoksia henkilöstö puolella, mutta hankala on ketään hankkia tilalle tiimin ulkopuolelta ainakaan välittömästi.

Iso luuta lakaisee kohta Williamsilla

Turun Sanomat 19.4 2011 20:51:44

Williamsilla on kunniakas F1-historia: yhdeksän valmistajien ja seitsemän kuljettajien mestaruutta, 113 GP-voittoa ja 126 paalua. Parhaillaan brittitiimi on kuitenkin pahemman kerran heitteillä.

Kolmannessa kisassa Kiinassa Rubens Barrichello ja Pastor Maldonado pääsivät sentään ruutulipulle asti. Barrichellon 13:s ja Maldonadon 18:s sija eivät kuitenkaan riittäneet nostamaan Williamsin kymmenettä sijaa ylemmäs valmistajien sarjassa.

Lotuksella on tuloslistalla Jarno Trullin 13. tila Australiassa ja Heikki Kovalaisen kaksi 15. paikkaa pitämässä Williamsin takana.

Williamsilla on kaksi riippaa ikeenään. Ensinnäkin tiimistä puuttuu tällä hetkellä selkeä johtajuus, energinen tyyppi, jonka asiantuntemus kilpa-ajamisesta vakuuttaisi kaikki. Toinen ongelma on sitten rahapula, jonka vuoksi tuollaista tyyppi ei pysty värväämään muualta.

Williamsin omistajaportaaseen kuuluva Toto Wolff, itävaltalainen, jonka tukemaan kuskikaartiin kuuluu myös tallin testi- ja varakuski Valtteri Bottas, oli Shanghaissa paikan päällä toteamassa tiiminsä laman syvyyden.

Odotettavissa onkin, että iso luuta alkaa lakaista Groven tehtaalla. Huhujen mukaan tekninen johtaja Sam Michael joutuisi vastuuseen autoprojektin toimimattomuudesta ja hänet lomautettaisiin ns. puutarhalomalle.

. Vuonna 2003 Monacon GP-viikonloppuna teknisen johtajan tehtävistä luopunut, pienomistaja Patrick Head, 64, olisi ilmeinen väliaikaisratkaisu johtamaan kehitystyötä.

Vahvistuksiin
vierähtää aikaa


Uutta väkeä Williamsin on hankala hankkia ainakaan välittömästi, kun kokeneen insinööriväen irtisanomisajat nykyiseltä työnantajaltaan venyvät kuukausien mittaiseksi.

Hyvä esimerkki on Lotuksen Force Indialta värväämä Mark Smith, joka pystyy aloittamaan tiimissä vasta 1. kesäkuuta eli tasan vuoden intialaismiehistöstä lähtönsä jälkeen.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Williamsilla saattaa tapahtua isojakin muutoksia henkilöstö puolella.
Sam Michaelin lisäksi potku-uhan alla on aerodynamiikkaosastoa johtava Jon Tomlinson. Barrichello on asettunut tukemaan Michaelin pestin jatkumista, sillä hän on pätevä työntekijä ja miehet ovat tunteneet toisensa jo Jordan ajoilta lähtien.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Autosport.comissa oli ihan asiallinen juttu Williamsin ongelmista. Sen mukaan varikolla vallitsisi jonkinlainen konsensus siitä, että Michael osaa asiansa, mutta tekee itse liikaa. Jutussa ehdotetaankin, että potkujen sijaan paras ratkaisu olisi hakea uusia osaajia jakamaan vastuuta.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Otettiinko jutussa kantaa Suomen puolustusminsteriön linjaratkaisuihin?

Epäilin itsekin sitä hyvin vahvasti.
 
Ylös