Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hyvä vertailukuva tuosta säädettävästä takasiivestä:

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
^^Kieltämättä olisi kiva tietää. Ongelma lienee juontunut siitä väärin kalibroidusta tuulittunnelista.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuo voisi selittää tietysti asian. Mutta ei kai Hondatkaan ihan jokaisessa mutkassa(joissa mitattiin nopeuksia) ja kisassa liukunut kovaa vauhtia pois ajolinjalta. :)?
No eihän se tarvitse kuin kerran mokata ja se jää sinne tilastoykköseksi. Eihän ne mitään keskiarvoja kumminkaan taida olla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jännä, että se tuollalailla kallistuu tavallaan kaksitasosiiveksi. Oletin, että yläfläppi olisi vaan taivutettu taaksepäin. Vai kuinkahan tarkkaan tämä on säännöissä määritelty, että nähdäänkö kenties toisenlaisiakin sovelluksia?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No eihän se tarvitse kuin kerran mokata ja se jää sinne tilastoykköseksi. Eihän ne mitään keskiarvoja kumminkaan taida olla.
Njoo, ei taida olla. Mutta olisi kyllä todella mielenkiintoista, että grafiikka näyttäisi jatkuvasti apex-nopeuksia, kuten näyttää usein huippunopeuksiakin. Katsojia on ilmeisesti taas ajateltu, että menisi koko homma liian vaikeaksi ymmärtää. :thumbfh:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18414
Schumin ja Kimin luottomies Ferrarin tuotantopuolelle

Turun Sanomat 29.1 2011 16:03:02

Michael Schumacherin ja Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä 2002-08 F1-mestaruuksia voittanut Chris Dyer on siirretty Maranellon tehtaalla kilpatiimistä tuotantopuolelle. Erehtyminen viime kauden finaalikisassa Abu Dhabissa Fernandon Alonson taktisessa johtamisessa lopetti Dyerin F1-uran Ferrarilla.

42-vuotias australialainen ylennettiin kilpainsinööristä Ferrarin johtavaksi ratainsinööriksi eli päästrategiksi. Pesti jäi lyhyeksi. Nyt Ferrarin taktisia kuvioita punovat britit Pat Fry kisoissa ja Neil Martin kotijoukoissa Italiassa.

Dyerilla on hyväpalkkainen sopimus Ferrarin kanssa. Tiettävästi Schumacher olisi mieluusti ottanut vanhan luottomiehensä Mercedekselle.
Dyer siirretty syrjään F1-puolen hommista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jännä, että se tuollalailla kallistuu tavallaan kaksitasosiiveksi. Oletin, että yläfläppi olisi vaan taivutettu taaksepäin. Vai kuinkahan tarkkaan tämä on säännöissä määritelty, että nähdäänkö kenties toisenlaisiakin sovelluksia?
Ymmärtääkseni on määritelty juuri näin, että siipiprofiilien väli aukee ja tavallaan tekee siten kait samaa osaltaan kuin f-putkien kolotkin. Toki tietenkin myös siiven kulma muuttuu, mutta ymmärsin jostain sivulta, että tuolla olisi myös f-putkimaisia vaikutuksia tms...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaipaan. En minä sitä miksikään ennennäkemättömäksi yrittänyt väittääkään, en vain tajua sen tarkoitusta.
Voisiko sen tarkoitus olla niinkin yksinkertainen, kuin käynnistyvyyden/kylmäkäynnin parantaminen auttamalla ilmansyötössä? Tuli vaan mieleen.
Riittävän paineen (ilmamäärän) luominen airboksiin käynnistämisen helpottamiseksi kuulostaa ihan järkeenkäyvältä moottoritekniikkaan vihkiytymättömästä maallikosta. Hyväksyn selityksen.

Lämpöihin tuolla tuskin on mitään vaikutusta.
Minä veikkaisin, että se on formuloissa ihan normaaliksi näyksi tullut jäähtyspuhallin. Nykyisinhän öljyjäähy on mitä enimmissä määrin siirretty vaihdeaskin päälle ja sinne jäähdytysilma tulee airboxin tai sen vieressä olevista aukoista. Ferrarissa ei ole näitä ylimääräisiä aukkoja, joten jäähdytysilma täytyy ottaa siis airboxin aukosta.

Tuskimpa formuloiden konettakaan kovin vaikea on käynnistää (kunhan se on esilämmitetty vain). Kyllä bensa syttyy sillä ilmalla mitä saatavilla on. Ja toki myös starttimoottori pyörittää konetta, jolloin männät imee itsekin ilmaa koneeseen.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Yksi huomiota herättävä asia on tuo Alonson istumakorkeus. Fernando on totutusti istunut erittäin matalalla, silmät juuri keulan yläpuolella. Johtuukohan ajoasento Kersin akuista, jotka sijaitsevat mahdollisesti penki alapuolella tai jostain uudesta aero-osasta (kaksoispohja?) Korkea keula voi myös osaltaan selittää tuota.
Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen. Edellinen näytti tässä mielessä enemmän "professionaalilta" mutta muutokseen lienee hyvät syyt. Saa nähdä onko tuo vallitseva käytäntö muidenkin tallien osalta. Kauden 2009 kers-autoissa ei tälläistä ollut havaittavissa mutta on toki mahdollista että tässä kohtaa on löydetty ferrarilla jotain uutta. Kersin kanssahan oli aiemmin ongelmia auton painopisteen kanssa.

Mielenkiintoinen viikko tulossa... :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen. Edellinen näytti tässä mielessä enemmän "professionaalilta" mutta muutokseen lienee hyvät syyt. Saa nähdä onko tuo vallitseva käytäntö muidenkin tallien osalta. Kauden 2009 kers-autoissa ei tälläistä ollut havaittavissa mutta on toki mahdollista että tässä kohtaa on löydetty ferrarilla jotain uutta. Kersin kanssahan oli aiemmin ongelmia auton painopisteen kanssa.

Mielenkiintoinen viikko tulossa... :ahem:
Oliko se Button, jolla pää heilui aina siinä airboxin edessä. Se se vasta koomisen näköistä onkin, mutta toisaalta näkee paremmin. :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18414
Videoo Ferrarin tästä päivästä, aivan videon lopussa näytetään kun Felipe Massa testaa F150 Ferraria.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen.
Odottaisin, että tuolle vielä tapahtuu jotain. Kypärän paikka ohjaamossa määritellään säännöissä tietyn etäisyyden päähän turvakaaren ja ohjaamon etureunan väliin vedettävästä janasta, ja väittäisin, ettei se nyt täyty. Ja vaikka täyttyisikin, niin ei tuota noin ole suunniteltu, nyt kypärä häiritsee moottorin ilmanottoa.

Mistä olet tämän Honda asian kuullut? Se, mikä kyseisessä Hondassa oli myöskin todella outoa oli se fakta, että apex-speed-mittauksissa auto oli usein kärjessä, jopa selvällä erolla muihin. Että mikähän ihme siitä autosta teki niinkin hitaan kierrosajoissa? Kuljettavat tosiaan valittelivat juuri sitä, että auto oli todella hankala jarrutuksissa, mutta tyhmempi luulisi apex-nopeuksien korreloivan ongelmaa.
Josko ennemmin kompensoi? Onhan tuosta autosta puhuttu taivahan sivu, mutta epäilisin Buttonin ja Brawnin kommenteiksi aikanaan. Jos nopeus keskellä pitkää mutkaa on hyvä, sehän nimenomaan korreloi sen kanssa, että autossa olisi hyvä pito, kun keula ei nyökkää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onneks sattui hyvät kelit näille Ferrarin extratesteille. :D
Ferrarihan ei näissä extratesteissään saa edes käyttää kuin noita nyt alla olevia renkaita, joten sikäli asia on melko lailla se ja sama. Idea on suorittaa sisäänajo niin, ettei varsinaisia testipäiviä tarvitse turhrata järjestelmien testaamiseen sun muuhun.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Odottaisin, että tuolle vielä tapahtuu jotain. Kypärän paikka ohjaamossa määritellään säännöissä tietyn etäisyyden päähän turvakaaren ja ohjaamon etureunan väliin vedettävästä janasta, ja väittäisin, ettei se nyt täyty. Ja vaikka täyttyisikin, niin ei tuota noin ole suunniteltu, nyt kypärä häiritsee moottorin ilmanottoa.
Tehdäänkö näitä mittauksia oikeasti niin, että kuljettaja istuu ohjaamossa kypärä päässä, kun miehet mittanauhoilla tulevat? F150:ssä ilmanottoaukon alareuna on silmämääräisesti aiempaa ylempänä verrattuna turvakaareen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tehdäänkö näitä mittauksia oikeasti niin, että kuljettaja istuu ohjaamossa kypärä päässä, kun miehet mittanauhoilla tulevat? F150:ssä ilmanottoaukon alareuna on silmämääräisesti aiempaa ylempänä verrattuna turvakaareen.
En tiedä mittaustavasta. Yleensä ohjaamo kuitenkin suunnitellaan niin, ettei kypärän yläreuna juuri nouse sen takana olevan tuen yläpuolelle, koska näin ilman pyörteilyä saadaan vähennettyä.

Tuossa nyt vielä tuo sääntö.
All cars must have two roll structures which are designed to help prevent injury to the driver in the event of
the car becoming inverted.
The principal structure must be at least 940mm above the reference plane at a point 30mm behind the
cockpit entry template. The second structure must be in front of the steering wheel but no more than
250mm forward of the top of the steering wheel rim in any position.
The two roll structures must be of sufficient height to ensure the driver's helmet and his steering wheel are
at least 70mm and 50mm respectively below a line drawn between their highest points at all times.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Olisiko tästä voittaja-auto? Toivottavasti tämä kausi olisi Ferrarin, niin saataisiin mestaruuspysti kiertämään tallien välillä. Auto näyttää minun silmin nopealta.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Olisiko tästä voittaja-auto? Toivottavasti tämä kausi olisi Ferrarin, niin saataisiin mestaruuspysti kiertämään tallien välillä. Auto näyttää minun silmin nopealta.
Tästä kaudesta tulee kaikkea muuta kuin Ferrarin. Vuosi 2011 on se kausi kun Ferrari joutuu (jälleen) nielemään ylpeytensä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minä veikkaisin, että se on formuloissa ihan normaaliksi näyksi tullut jäähtyspuhallin. Nykyisinhän öljyjäähy on mitä enimmissä määrin siirretty vaihdeaskin päälle ja sinne jäähdytysilma tulee airboxin tai sen vieressä olevista aukoista. Ferrarissa ei ole näitä ylimääräisiä aukkoja, joten jäähdytysilma täytyy ottaa siis airboxin aukosta.
Paljon mahdollista, mutta vaihteiston päälle sijoitettua lauhdutinta tai sille airboksin ilmanotosta vievää kanavaa ei ainakaan mun silmillä ole havaittavissa tästä:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös