No eihän se tarvitse kuin kerran mokata ja se jää sinne tilastoykköseksi. Eihän ne mitään keskiarvoja kumminkaan taida olla.Tuo voisi selittää tietysti asian. Mutta ei kai Hondatkaan ihan jokaisessa mutkassa(joissa mitattiin nopeuksia) ja kisassa liukunut kovaa vauhtia pois ajolinjalta. ?
Njoo, ei taida olla. Mutta olisi kyllä todella mielenkiintoista, että grafiikka näyttäisi jatkuvasti apex-nopeuksia, kuten näyttää usein huippunopeuksiakin. Katsojia on ilmeisesti taas ajateltu, että menisi koko homma liian vaikeaksi ymmärtää. :thumbfh:No eihän se tarvitse kuin kerran mokata ja se jää sinne tilastoykköseksi. Eihän ne mitään keskiarvoja kumminkaan taida olla.
Dyer siirretty syrjään F1-puolen hommista.Schumin ja Kimin luottomies Ferrarin tuotantopuolelle
Turun Sanomat 29.1 2011 16:03:02
Michael Schumacherin ja Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä 2002-08 F1-mestaruuksia voittanut Chris Dyer on siirretty Maranellon tehtaalla kilpatiimistä tuotantopuolelle. Erehtyminen viime kauden finaalikisassa Abu Dhabissa Fernandon Alonson taktisessa johtamisessa lopetti Dyerin F1-uran Ferrarilla.
42-vuotias australialainen ylennettiin kilpainsinööristä Ferrarin johtavaksi ratainsinööriksi eli päästrategiksi. Pesti jäi lyhyeksi. Nyt Ferrarin taktisia kuvioita punovat britit Pat Fry kisoissa ja Neil Martin kotijoukoissa Italiassa.
Dyerilla on hyväpalkkainen sopimus Ferrarin kanssa. Tiettävästi Schumacher olisi mieluusti ottanut vanhan luottomiehensä Mercedekselle.
Ymmärtääkseni on määritelty juuri näin, että siipiprofiilien väli aukee ja tavallaan tekee siten kait samaa osaltaan kuin f-putkien kolotkin. Toki tietenkin myös siiven kulma muuttuu, mutta ymmärsin jostain sivulta, että tuolla olisi myös f-putkimaisia vaikutuksia tms...Jännä, että se tuollalailla kallistuu tavallaan kaksitasosiiveksi. Oletin, että yläfläppi olisi vaan taivutettu taaksepäin. Vai kuinkahan tarkkaan tämä on säännöissä määritelty, että nähdäänkö kenties toisenlaisiakin sovelluksia?
Kaipaan. En minä sitä miksikään ennennäkemättömäksi yrittänyt väittääkään, en vain tajua sen tarkoitusta.
Voisiko sen tarkoitus olla niinkin yksinkertainen, kuin käynnistyvyyden/kylmäkäynnin parantaminen auttamalla ilmansyötössä? Tuli vaan mieleen.
Minä veikkaisin, että se on formuloissa ihan normaaliksi näyksi tullut jäähtyspuhallin. Nykyisinhän öljyjäähy on mitä enimmissä määrin siirretty vaihdeaskin päälle ja sinne jäähdytysilma tulee airboxin tai sen vieressä olevista aukoista. Ferrarissa ei ole näitä ylimääräisiä aukkoja, joten jäähdytysilma täytyy ottaa siis airboxin aukosta.Riittävän paineen (ilmamäärän) luominen airboksiin käynnistämisen helpottamiseksi kuulostaa ihan järkeenkäyvältä moottoritekniikkaan vihkiytymättömästä maallikosta. Hyväksyn selityksen.
Lämpöihin tuolla tuskin on mitään vaikutusta.
Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen. Edellinen näytti tässä mielessä enemmän "professionaalilta" mutta muutokseen lienee hyvät syyt. Saa nähdä onko tuo vallitseva käytäntö muidenkin tallien osalta. Kauden 2009 kers-autoissa ei tälläistä ollut havaittavissa mutta on toki mahdollista että tässä kohtaa on löydetty ferrarilla jotain uutta. Kersin kanssahan oli aiemmin ongelmia auton painopisteen kanssa.Yksi huomiota herättävä asia on tuo Alonson istumakorkeus. Fernando on totutusti istunut erittäin matalalla, silmät juuri keulan yläpuolella. Johtuukohan ajoasento Kersin akuista, jotka sijaitsevat mahdollisesti penki alapuolella tai jostain uudesta aero-osasta (kaksoispohja?) Korkea keula voi myös osaltaan selittää tuota.
Oliko se Button, jolla pää heilui aina siinä airboxin edessä. Se se vasta koomisen näköistä onkin, mutta toisaalta näkee paremmin.Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen. Edellinen näytti tässä mielessä enemmän "professionaalilta" mutta muutokseen lienee hyvät syyt. Saa nähdä onko tuo vallitseva käytäntö muidenkin tallien osalta. Kauden 2009 kers-autoissa ei tälläistä ollut havaittavissa mutta on toki mahdollista että tässä kohtaa on löydetty ferrarilla jotain uutta. Kersin kanssahan oli aiemmin ongelmia auton painopisteen kanssa.
Mielenkiintoinen viikko tulossa... :ahem:
Odottaisin, että tuolle vielä tapahtuu jotain. Kypärän paikka ohjaamossa määritellään säännöissä tietyn etäisyyden päähän turvakaaren ja ohjaamon etureunan väliin vedettävästä janasta, ja väittäisin, ettei se nyt täyty. Ja vaikka täyttyisikin, niin ei tuota noin ole suunniteltu, nyt kypärä häiritsee moottorin ilmanottoa.Tuo uuden ferkun istuma korkeus on jopa jotenkin koomisen näköinen.
Josko ennemmin kompensoi? Onhan tuosta autosta puhuttu taivahan sivu, mutta epäilisin Buttonin ja Brawnin kommenteiksi aikanaan. Jos nopeus keskellä pitkää mutkaa on hyvä, sehän nimenomaan korreloi sen kanssa, että autossa olisi hyvä pito, kun keula ei nyökkää.Mistä olet tämän Honda asian kuullut? Se, mikä kyseisessä Hondassa oli myöskin todella outoa oli se fakta, että apex-speed-mittauksissa auto oli usein kärjessä, jopa selvällä erolla muihin. Että mikähän ihme siitä autosta teki niinkin hitaan kierrosajoissa? Kuljettavat tosiaan valittelivat juuri sitä, että auto oli todella hankala jarrutuksissa, mutta tyhmempi luulisi apex-nopeuksien korreloivan ongelmaa.
Ferrarihan ei näissä extratesteissään saa edes käyttää kuin noita nyt alla olevia renkaita, joten sikäli asia on melko lailla se ja sama. Idea on suorittaa sisäänajo niin, ettei varsinaisia testipäiviä tarvitse turhrata järjestelmien testaamiseen sun muuhun.Onneks sattui hyvät kelit näille Ferrarin extratesteille.
Tehdäänkö näitä mittauksia oikeasti niin, että kuljettaja istuu ohjaamossa kypärä päässä, kun miehet mittanauhoilla tulevat? F150:ssä ilmanottoaukon alareuna on silmämääräisesti aiempaa ylempänä verrattuna turvakaareen.Odottaisin, että tuolle vielä tapahtuu jotain. Kypärän paikka ohjaamossa määritellään säännöissä tietyn etäisyyden päähän turvakaaren ja ohjaamon etureunan väliin vedettävästä janasta, ja väittäisin, ettei se nyt täyty. Ja vaikka täyttyisikin, niin ei tuota noin ole suunniteltu, nyt kypärä häiritsee moottorin ilmanottoa.
En tiedä mittaustavasta. Yleensä ohjaamo kuitenkin suunnitellaan niin, ettei kypärän yläreuna juuri nouse sen takana olevan tuen yläpuolelle, koska näin ilman pyörteilyä saadaan vähennettyä.Tehdäänkö näitä mittauksia oikeasti niin, että kuljettaja istuu ohjaamossa kypärä päässä, kun miehet mittanauhoilla tulevat? F150:ssä ilmanottoaukon alareuna on silmämääräisesti aiempaa ylempänä verrattuna turvakaareen.
All cars must have two roll structures which are designed to help prevent injury to the driver in the event of
the car becoming inverted.
The principal structure must be at least 940mm above the reference plane at a point 30mm behind the
cockpit entry template. The second structure must be in front of the steering wheel but no more than
250mm forward of the top of the steering wheel rim in any position.
The two roll structures must be of sufficient height to ensure the driver's helmet and his steering wheel are
at least 70mm and 50mm respectively below a line drawn between their highest points at all times.
Tästä kaudesta tulee kaikkea muuta kuin Ferrarin. Vuosi 2011 on se kausi kun Ferrari joutuu (jälleen) nielemään ylpeytensä.Olisiko tästä voittaja-auto? Toivottavasti tämä kausi olisi Ferrarin, niin saataisiin mestaruuspysti kiertämään tallien välillä. Auto näyttää minun silmin nopealta.
Paljon mahdollista, mutta vaihteiston päälle sijoitettua lauhdutinta tai sille airboksin ilmanotosta vievää kanavaa ei ainakaan mun silmillä ole havaittavissa tästä:Minä veikkaisin, että se on formuloissa ihan normaaliksi näyksi tullut jäähtyspuhallin. Nykyisinhän öljyjäähy on mitä enimmissä määrin siirretty vaihdeaskin päälle ja sinne jäähdytysilma tulee airboxin tai sen vieressä olevista aukoista. Ferrarissa ei ole näitä ylimääräisiä aukkoja, joten jäähdytysilma täytyy ottaa siis airboxin aukosta.