En oikein usko. Autossa joko on tilaa KERSsille tai ei ole. Jos ja kun siellä ei ole, niin kaikkea on muutettava KERSsin mahduttamiseksi. Vaikea uskoa että Lotuksen rahat riittävät suunnitella uutta autoa kesken kauden.Ehkä kyseessä on jonkinlainen "ei liian monta muuttujaa"-filosofia. Ensin halutaan varmistaa, että peruskonsepti on toimiva ja nähdä mihin sillä pääsee. Sitten voidaan ottaa mukaan KERS ja verrata paraniko tulokset.
Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).Perustan oletukseni siihen, että jos nykyiseen KERSsittömään autoon on jätetty tyhjää tilaa KERSsiä ja akkuja varten, niin kuinka hidas tämä auto onkaan, kun on pelkkä tila mutta ei laitteita.
Aika-ajoissa KERSistä saa kaksinkertaisen hyödyn, kun käyttää sitä juuri ennen kierroksen alkamista ja sitten uudestaan kierroksen aikana.Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).
Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
OK.Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).
Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
Ei se tokikaan tyhjää tilaa tarvi olla. Jos siis olisi varaus KERSsin akuille esim. Painojakaumahan on tosiaan vakioitu nytten, joten voi olla, että tämmöisen option suunnittelu voi olla jopa mahdollista, kun se paino pitää kuitenkin johonkin lyödä, että auto on vaaditun painoinen...Perustan oletukseni siihen, että jos nykyiseen KERSsittömään autoon on jätetty tyhjää tilaa KERSsiä ja akkuja varten, niin kuinka hidas tämä auto onkaan, kun on pelkkä tila mutta ei laitteita.
Ehkäpä, tai sitten ei. Yritin etsiskellä lukemaani Hinsonin haastattelua, mutta en sitä löytänyt. Marianne jutteli jotain työnsä haasteista ja siitä, kuinka aikaa menee Italiassa toimivan tuulitunnelitiimin ja Englannissa töitään tekevän suunnittelutiimin väliseen koordinointiin. Sain sellaisen käsityksen, että uuden auton suunnittelu on tapahtunut pääasiassa Team Lotuksen omalla tehtaalla, joten olisiko Gascoynen sanomiset liittyneet lähinnä tallin ensimmäiseen autoon? Toki vuoden loppupuolella annetut kommentit todennäköisemmin viittasivat uuteen, tuolloin työn alla olleeseen autoon...Gascoyne sanoi viime vuoden lopulla Migeot'n johtavan Lotuksen aero-ohjelmia. Siksi veikkaisin häntä. Tilanne varmaan muuttuu, kun talli saa oman tuulitunnelin.
Mä en usko, että autossa on minkäänlaista optiota KERS:lle, vaikka ylin johto tällaista onkin vihjaillut. Suunnittelijoiden kommenteista on mielestäni aika suoraan luettavissa, että KERS on uhrattu muiden alueiden optimoimiseksi. Jos akuille ja muulle romppeelle olisi jätetty tila, niin eihän kersittömyys silloin olisi tuonut mainittua hyötyä.Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
Kaksi vuotta sitten näin saattoi ollakin, koska KERS-autot kärsivät huonommasta painonjakaumasta. Nyt tuota haittaa ei ole. Aeropuolella toki kärsii edelleen.Ymmärsin aiemmin, että ero on pari kymmenystä silloin kun auto on optimoitu KERSsittömäksi tai optimoitu käyttämään KERSsiä. Eli jos KERS-optimoitu auto menettää kerssinsä ero on paljon suurempi (0,5-0,7s).
Renault- ja Ferrarikoneisten autojen KERsit tulevat Magneti Marellilta. Jostain luin, että Renault kohtelee kaikkia moottoriasiakkaitaan tasa-arvoisesti. Eikä Renault ja Team Lotus ole riidoissa, Group Lotus ja Team Lotus ovat. Ne molemmat ovat Renaultille vain asiakkaita (tai siis Group Lotuksen sponsoroima Geniin Renault-talli on).Seuraava kysymys. Mistä Team Lotus voi ostaa KERSsinsä. Red Bull taitaa ostaa Rellulta ja Lotus ja Rellu ovat riidoissa joten sieltä tuskin sitä saa. Voisiko Williamsin systeemi sopia Lotukseen.
On muuten melkoset noi Lotuksen ponttoonien alaosan leikkaukset!
Siltähän tuo vaikuttaa. Toisaalta ei se sitä estä etteikö Lotuksella jotain olisi mietitty valmiiksi (vaikkei tekstistä tosiaan sellaista kuvaa saa). Onhan siellä kuitenkin mietitty sitä millaisia kompromisseja KERS aiheuttaisi.Mä en usko, että autossa on minkäänlaista optiota KERS:lle, vaikka ylin johto tällaista onkin vihjaillut. Suunnittelijoiden kommenteista on mielestäni aika suoraan luettavissa, että KERS on uhrattu muiden alueiden optimoimiseksi. Jos akuille ja muulle romppeelle olisi jätetty tila, niin eihän kersittömyys silloin olisi tuonut mainittua hyötyä.
Juu tiedetään, personoin vain koko suunnittelutiimin sen ylimpään johtajaan. Tuollainen strateginen veto varaudutaanko KERSiin vai ei voi tosin ollakin juuri johtajatason päätös.Gascoyne on muuten itse korostanut olevansa Lotuksella johtajana, ei suunnittelijana. Mike on saanut kasata suunnittelutiimin oman mielensä mukaan ja luottaa siihen täysin, ja voi näin ollen keskittyä omiin töihinsä (toisin kuin edellisissä työpaikoissaan?).
Tsekkiläinen verkkosivusto F1News.cz julkaisi Hinsonin haastattelun viime vuoden puolella. (Sivulla on "English version"-linkki, jossa haastattelu tarjotaan englannin kielellä, PDF-dokumenttina.) Ehkä muistelet tätä haastattelua?Yritin etsiskellä lukemaani Hinsonin haastattelua, mutta en sitä löytänyt. Marianne jutteli jotain työnsä haasteista ja siitä, kuinka aikaa menee Italiassa toimivan tuulitunnelitiimin ja Englannissa töitään tekevän suunnittelutiimin väliseen koordinointiin.
Lähde: http://twitter.com/tonyfernandesHeikki reporting fantastic. Totally different from last year.
Lähde: http://twitter.com/MikeGascoyneFirst car out at 9:00 and installation lap completed. No problems and now just checking things over. Driver happy
Uutisessa muuten lukee, ettei sopimusta ole vielä vahvistettu.Ja lisää Team Lotus uutisia. Karun Chandhok toimii Team Lotuksen testikuljettajana.
Lähde: http://twitter.com/MyTeamLotus/status/32712993393352704Heikki's out of the car after his 1st lap and told the team "This car is a huge step forward - It feels just great. Well done to everyone!"