Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ehkä kyseessä on jonkinlainen "ei liian monta muuttujaa"-filosofia. Ensin halutaan varmistaa, että peruskonsepti on toimiva ja nähdä mihin sillä pääsee. Sitten voidaan ottaa mukaan KERS ja verrata paraniko tulokset.
En oikein usko. Autossa joko on tilaa KERSsille tai ei ole. Jos ja kun siellä ei ole, niin kaikkea on muutettava KERSsin mahduttamiseksi. Vaikea uskoa että Lotuksen rahat riittävät suunnitella uutta autoa kesken kauden.

Perustan oletukseni siihen, että jos nykyiseen KERSsittömään autoon on jätetty tyhjää tilaa KERSsiä ja akkuja varten, niin kuinka hidas tämä auto onkaan, kun on pelkkä tila mutta ei laitteita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perustan oletukseni siihen, että jos nykyiseen KERSsittömään autoon on jätetty tyhjää tilaa KERSsiä ja akkuja varten, niin kuinka hidas tämä auto onkaan, kun on pelkkä tila mutta ei laitteita.
Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).

Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotus julkaisi uuden podcastin . Itse en ole tuota kuunnellut , kun i tunesia en halua ladata saatika asentaa quiktimea.
Täältähän noita Lotus Racingin ja Team Lotuksen podcast-tallenteita löytyy, MP3-formaatissa. Ei niiden kuunteluun mitään Applen laitteita tai ohjelmia välttämättä tarvita.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).

Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
Aika-ajoissa KERSistä saa kaksinkertaisen hyödyn, kun käyttää sitä juuri ennen kierroksen alkamista ja sitten uudestaan kierroksen aikana.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Muutaman kymmenyksen KERS-versiota hitaampi. Suurin piirtein sen verranhan KERSistä arvioidaan olevan hyötyä per kierros. Painonjakaumaa on hieman helpompi kontrolloida ilman KERSiä (vaikka se täksi kaudeksi vakioitu onkin).

Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
OK.

Ymmärsin aiemmin, että ero on pari kymmenystä silloin kun auto on optimoitu KERSsittömäksi tai optimoitu käyttämään KERSsiä. Eli jos KERS-optimoitu auto menettää kerssinsä ero on paljon suurempi (0,5-0,7s).

Seuraava kysymys. Mistä Team Lotus voi ostaa KERSsinsä. Red Bull taitaa ostaa Rellulta ja Lotus ja Rellu ovat riidoissa joten sieltä tuskin sitä saa. Voisiko Williamsin systeemi sopia Lotukseen.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Magneti Marellilta. Meinaat, että Renault ja Lotus on riidoissa? Tuskin. Eiköhän ole enemmänkin kyse Genii/Group Lotuksesta kuin Renaultista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Perustan oletukseni siihen, että jos nykyiseen KERSsittömään autoon on jätetty tyhjää tilaa KERSsiä ja akkuja varten, niin kuinka hidas tämä auto onkaan, kun on pelkkä tila mutta ei laitteita.
Ei se tokikaan tyhjää tilaa tarvi olla. Jos siis olisi varaus KERSsin akuille esim. Painojakaumahan on tosiaan vakioitu nytten, joten voi olla, että tämmöisen option suunnittelu voi olla jopa mahdollista, kun se paino pitää kuitenkin johonkin lyödä, että auto on vaaditun painoinen...

Tiedä sitten. Kovasti sanovat, että KERS voidaan kyllä ottaa käyttöön, joten kai se sit onnistuu. Katteita saa toki muuttaa, jos tarvii rojuja siirrellä sen takia..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Gascoyne sanoi viime vuoden lopulla Migeot'n johtavan Lotuksen aero-ohjelmia. Siksi veikkaisin häntä. Tilanne varmaan muuttuu, kun talli saa oman tuulitunnelin.
Ehkäpä, tai sitten ei. Yritin etsiskellä lukemaani Hinsonin haastattelua, mutta en sitä löytänyt. Marianne jutteli jotain työnsä haasteista ja siitä, kuinka aikaa menee Italiassa toimivan tuulitunnelitiimin ja Englannissa töitään tekevän suunnittelutiimin väliseen koordinointiin. Sain sellaisen käsityksen, että uuden auton suunnittelu on tapahtunut pääasiassa Team Lotuksen omalla tehtaalla, joten olisiko Gascoynen sanomiset liittyneet lähinnä tallin ensimmäiseen autoon? Toki vuoden loppupuolella annetut kommentit todennäköisemmin viittasivat uuteen, tuolloin työn alla olleeseen autoon...
Eikä autoa tarvitsisi muutenkaan kesken kautta suunnitella, Gascoyne on varmasti suunnitellut KERS-versiota rinnalla ja siihen siirtymistä silmälläpitäen.
Mä en usko, että autossa on minkäänlaista optiota KERS:lle, vaikka ylin johto tällaista onkin vihjaillut. Suunnittelijoiden kommenteista on mielestäni aika suoraan luettavissa, että KERS on uhrattu muiden alueiden optimoimiseksi. Jos akuille ja muulle romppeelle olisi jätetty tila, niin eihän kersittömyys silloin olisi tuonut mainittua hyötyä.

Gascoyne on muuten itse korostanut olevansa Lotuksella johtajana, ei suunnittelijana. Mike on saanut kasata suunnittelutiimin oman mielensä mukaan ja luottaa siihen täysin, ja voi näin ollen keskittyä omiin töihinsä (toisin kuin edellisissä työpaikoissaan?).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmärsin aiemmin, että ero on pari kymmenystä silloin kun auto on optimoitu KERSsittömäksi tai optimoitu käyttämään KERSsiä. Eli jos KERS-optimoitu auto menettää kerssinsä ero on paljon suurempi (0,5-0,7s).
Kaksi vuotta sitten näin saattoi ollakin, koska KERS-autot kärsivät huonommasta painonjakaumasta. Nyt tuota haittaa ei ole. Aeropuolella toki kärsii edelleen.
Seuraava kysymys. Mistä Team Lotus voi ostaa KERSsinsä. Red Bull taitaa ostaa Rellulta ja Lotus ja Rellu ovat riidoissa joten sieltä tuskin sitä saa. Voisiko Williamsin systeemi sopia Lotukseen.
Renault- ja Ferrarikoneisten autojen KERsit tulevat Magneti Marellilta. Jostain luin, että Renault kohtelee kaikkia moottoriasiakkaitaan tasa-arvoisesti. Eikä Renault ja Team Lotus ole riidoissa, Group Lotus ja Team Lotus ovat. Ne molemmat ovat Renaultille vain asiakkaita (tai siis Group Lotuksen sponsoroima Geniin Renault-talli on).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä en usko, että autossa on minkäänlaista optiota KERS:lle, vaikka ylin johto tällaista onkin vihjaillut. Suunnittelijoiden kommenteista on mielestäni aika suoraan luettavissa, että KERS on uhrattu muiden alueiden optimoimiseksi. Jos akuille ja muulle romppeelle olisi jätetty tila, niin eihän kersittömyys silloin olisi tuonut mainittua hyötyä.
Siltähän tuo vaikuttaa. Toisaalta ei se sitä estä etteikö Lotuksella jotain olisi mietitty valmiiksi (vaikkei tekstistä tosiaan sellaista kuvaa saa). Onhan siellä kuitenkin mietitty sitä millaisia kompromisseja KERS aiheuttaisi.
Gascoyne on muuten itse korostanut olevansa Lotuksella johtajana, ei suunnittelijana. Mike on saanut kasata suunnittelutiimin oman mielensä mukaan ja luottaa siihen täysin, ja voi näin ollen keskittyä omiin töihinsä (toisin kuin edellisissä työpaikoissaan?).
Juu tiedetään, personoin vain koko suunnittelutiimin sen ylimpään johtajaan. Tuollainen strateginen veto varaudutaanko KERSiin vai ei voi tosin ollakin juuri johtajatason päätös.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Yritin etsiskellä lukemaani Hinsonin haastattelua, mutta en sitä löytänyt. Marianne jutteli jotain työnsä haasteista ja siitä, kuinka aikaa menee Italiassa toimivan tuulitunnelitiimin ja Englannissa töitään tekevän suunnittelutiimin väliseen koordinointiin.
Tsekkiläinen verkkosivusto F1News.cz julkaisi Hinsonin haastattelun viime vuoden puolella. (Sivulla on "English version"-linkki, jossa haastattelu tarjotaan englannin kielellä, PDF-dokumenttina.) Ehkä muistelet tätä haastattelua?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
MTV3:n toimittaja on jutellut tiistaina Valenciassa Heikki Kovalaisen, Mike Gascoynen ja Jarno Trullin kanssa ennen tallin ensimmäistä talvitestiä. Keskiviikkona Heikki ajaa ensimmäisen kerran Team Lotuksen uutta T128-autoa, ja torstaina on Jarnon vuoro.

Kovalainen tänään tarkkailijan roolissa
Heikki arvelee, että Barcelonan testin jälkeen tiedetään jo jotain tallien välisistä voimasuhteista, mutta ei vielä Valencian jälkeen.

Kovalainen: Uusi auto näyttää modernilta
Heikki ei uhoa etukäteen Team Lotuksen uuden auton kilpailukyvystä, vaan on nöyrä ja vaatimaton.

Kovalainen kertoi mielipiteensä Lotus-sotkusta
Heikki toivoo sopua Lotusten väliseen nimikiistaan.

Kovalaisen Lotus uudistui täysin - vain Kers puuttuu
Mike Gascoyne kertoo Team Lotuksen uudesta autosta. KERSiä tekisi mieli, mutta tallin resurssit eivät vielä riitä siihen.

"Heikki on nopea kuljettaja ja mukava tallikaveri"
Jarno kehuu suomalaista tallikaveriaan suomalaistoimittajalle. Heikillä on kuvassa suu mutrulla.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Heikki reporting fantastic. Totally different from last year.
Lähde: http://twitter.com/tonyfernandes

First car out at 9:00 and installation lap completed. No problems and now just checking things over. Driver happy
Lähde: http://twitter.com/MikeGascoyne

Ekat kierrokset ajettu. Heikki tyytyväisen oloinen.

Ja lisää Team Lotus uutisia. Karun Chandhok toimii Team Lotuksen testikuljettajana.
http://www.f1today.nl/20110202/karun-chandhok-testcoureur-team-lotus.html
E: Sorruin MTV3-tason uutisointiin. Tosiaan ei ole vahvistettu, mutta eiköhän tuo vähän tuohon viittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296

Ensimmäinen (huono) kuva auton takaosasta.

On kyllä erittäin jyrkät ponttoonien alaviisteet. Hieman ehkä Mersumaiset.
Auto on kyllä muutenkin kooltaan hyvin kompaktin näköinen, KERSsittömyyskö sitten kenties syynä. Hyvältä vaikuttaa.

Heikki's out of the car after his 1st lap and told the team "This car is a huge step forward - It feels just great. Well done to everyone!"
Lähde: http://twitter.com/MyTeamLotus/status/32712993393352704
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345

Tästä näkee hyvin tuon airboxinkin suhteessa takasiipeen, ehkä tuo vois toimiakin :)

Hyvännäkönen auto kuitenkin, iso + tiimille tästä! :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös