Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko koko nokkapala luokiteltu osa vai vaan sen törmäyssuojat tms. sisäiset rakenteet? Kun kyllähän toi Australian versio näyttäs selkeesti olevan enemmän notkollaan kuin tuo testien pyöreesti nouseva versio... Tai sit on "keskipakaria" taas...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nokkapala on luokiteltu osa, eikä sitä saa muuttaa kauden aikana. Testeissä saa varmaan ajaa niin laittomalla autolla kuin haluaa, mutta miksi vaihtaa keulan muotoa tässä vaiheessa sellaiseen, jota ei ole testattu?

Toisesta kuvakulmasta katseltuna keula näyttää samalta kuin testeissä, joten olisikohan "uus" nokka vain heijastusten aiheuttama optinen harha?
Ainakin yhdessä kuvassa näytti olevan edelleen tolla toisella "vanhalla" keulalla, mutta kyllähän siellä erilainen nosecone näyttäis olevan silti:
(olettaisin että ajavat molemmilla, kuvista päätellen)


edit. vanha keula sivulta 5:


Missä muuten sanotaan että nosecone olis luokiteltu ja sitä ei saisi vaihtaa? Eikös noita vuosien varrella ole hiottu useemminkin erilaisiks,
mm. McLaren käytti 2004 kahta täysin erilaista palaa autossaan (toinen leveempi Monzassa, kapeempi muualla)
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Ainakin yhdessä kuvassa näytti olevan edelleen tolla toisella "vanhalla" keulalla, mutta kyllähän siellä erilainen nosecone näyttäis olevan silti:
Tästä kuvasta varmistuu, että kyseessä on uusi keulapala. Samalla näkyy myös kidukset tuolla auton takaosassa. Mielestäni näitä ei ollut aikaisemmin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tästä kuvasta varmistuu, että kyseessä on uusi keulapala. Samalla näkyy myös kidukset tuolla auton takaosassa. Mielestäni näitä ei ollut aikaisemmin.
Ihan totta, ilmeisesti viimehetken päivityksen Melbourneen kyseessä.

Otto Hokkanen sanoi:
Nokkapala on luokiteltu osa, eikä sitä saa muuttaa kauden aikana.
Tähän haluaisin kyllä varmistuksen että miksi olisi & miksi ei saisi?
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
joo o, noita ennen kautta heitettäviä hehkutuksia tallin kuskeilta omasta autosta ei kannata kuunnella laisinkaan. ero on edelleen se 5s kärkeen :doubtful::doubtful: hohhoijaa
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Johan sitä on moni valmis vetämään ranteet auki parin harjoitus session suhteen. Vai oletettiinko täällä, että Lotus on kärki kamppailussa? Tämä päivä oli aikalailla looginen jatkumo pre-season testeille. Luotettavuus eka kuntoon, sitten voidaan taistella muiden kanssa.

Jos jollekin tulee yllätyksenä niin Lotukselle tavoitteiden täyttyminen on yhtä kuin olla lähellä Force Indiaa. Muutamien kilpailujen jälkeen voi olettaa, että pystyvät taistelemaan Force Indian kanssa ja kenties parin muunkin keskikastin tallin kanssa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onko koko nokkapala luokiteltu osa vai vaan sen törmäyssuojat tms. sisäiset rakenteet?
Fykkösissä "crash box" on tavattu integroida nokkapalaan. Eli koko keula on törmäysrakennetta, eikä sen sisällä ole mitään erillistä luokiteltua osaa. Mikään ei varmaan kuitenkaan varsinaisesti kiellä tekemästä samanlaista rakennetta kuin esim. useimmissa Formula Fordeissa, eli crash box ja kuoret erikseen...

Ainakin yhdessä kuvassa näytti olevan edelleen tolla toisella "vanhalla" keulalla, mutta kyllähän siellä erilainen nosecone näyttäis olevan silti:
Siltähän tuo kieltämättä näyttää. Sivuprofiilissa on selvä ero. Tää tosiaan vaikuttaa siltä, että Lotuksella on jotenkin keulassa varsin poikkeuksellinen rakenne, tai sitten sääntöjä (tai niiden tulkintaa) on muutettu.

EDIT: jaa niin nuo kaikki kuvat vanhasta nokasta olikin testeistä ja uudesta nokasta Australian harkoista. Pahoittelut sekoilusta. Tottakai testeissä on voitu vetää eri nokalla ja tuoda se törmäystestattu versio vasta kisaan ilman mitään outoa rakennetta.

Missä muuten sanotaan että nosecone olis luokiteltu ja sitä ei saisi vaihtaa? Eikös noita vuosien varrella ole hiottu useemminkin erilaisiks,
mm. McLaren käytti 2004 kahta täysin erilaista palaa autossaan (toinen leveempi Monzassa, kapeempi muualla)
Eiköhän se säännöissä sanota. 2004 sai tehdä paljon muutakin nykyisin kiellettyä. Nokan törmäysrakenteiden luokittelusta oli puhetta ainakin viime vuonnakin, kun Lotukselle tuli se iso päivityspaketti. Joku oli silloin näkevinään nokkabokseissa eroa, mutta Gascoyne (tai joku muu tiimistä) twiittaili, ettei sitä saa muuttaa, vaikka mieli tekisi...

Törmäysrakenteiden luokittelu lienee ollut jo jonkin aikaa voimassa, sillä mielestäni aiheesta oli puhetta Williamsin vaihtaessa talvitesteissä matalasta keulasta korkeaan. Tuolloin jossain spekuloitiin mahdollisuudella ajaa eri keulalla joissain kisoissa, mutta huhut kumottiin juuri näihin luokittelusääntöihin vedoten.
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
No ei ranteita, mutta 5s hei, kamoon.


Johan sitä on moni valmis vetämään ranteet auki parin harjoitus session suhteen. Vai oletettiinko täällä, että Lotus on kärki kamppailussa? Tämä päivä oli aikalailla looginen jatkumo pre-season testeille. Luotettavuus eka kuntoon, sitten voidaan taistella muiden kanssa.

Jos jollekin tulee yllätyksenä niin Lotukselle tavoitteiden täyttyminen on yhtä kuin olla lähellä Force Indiaa. Muutamien kilpailujen jälkeen voi olettaa, että pystyvät taistelemaan Force Indian kanssa ja kenties parin muunkin keskikastin tallin kanssa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
OK.

Voisko olla mahdollista muuten että Lotus olisi käyttänyt T127:n keulapalaa testeissä? Ja nyt sitten sitä virallisempaa, luokiteltua osaa....
Syy toki kustannuksissa + vertailukelpoista dataa sais uudessa rungossa?
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
T127 keulapala oli todella kapea, joten se ei liene kyseessä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Äh. Sekoilin. Siis Australiassa on käytetty vain uutta keulaa, mikä on tietysti ihan ok, kunhan tuolla palalla nyt sitten mennään koko kausi. Testeissä saa tietysti käyttää ihan mitä paloja vain.

En silti oikein ymmärrä mitä järkeä on tuoda vasta ensimmäiseen kisaan sellainen osa, jota ei ole testattu, kun mahdollisuutta vaihtaa takaisin vanhaan ei ole.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Äh. Sekoilin. Siis Australiassa on käytetty vain uutta keulaa, mikä on tietysti ihan ok, kunhan tuolla palalla nyt sitten mennään koko kausi. Testeissä saa tietysti käyttää ihan mitä paloja vain.

En silti oikein ymmärrä mitä järkeä on tuoda vasta ensimmäiseen kisaan sellainen osa, jota ei ole testattu, kun mahdollisuutta vaihtaa takaisin vanhaan ei ole.
Omaan silmään tänään on ajettu molemmilla keulapala versioilla. Ainakin kuvissa näkee molempia.


Tässä ainakin näyttäis olevan vanha.
 

rkantos

Well-known member
Liittynyt
26.3.2010
Viestit
58
Omaan silmään tänään on ajettu molemmilla keulapala versioilla. Ainakin kuvissa näkee molempia.


Tässä ainakin näyttäis olevan vanha.
Ja kypärästähän näkee, että ratissa on Chandok. Chandok pistettiin siis ajamaan vanhalla etusiivellä, mikä näyttäisi olleen hyvä päätös.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Joo ei tämä romu mene minnekään. Nyt ollaan takana vieläkin enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Voisivat poistua sarjasta saman tien. Varikset nauraa tälle.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos ootellaan kuitenni aika-ajot ja kisat vielä ennen kuin jaellaan tuomioita. Harkat on vaan harkat.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Missä muuten sanotaan että nosecone olis luokiteltu ja sitä ei saisi vaihtaa? Eikös noita vuosien varrella ole hiottu useemminkin erilaisiks,
mm. McLaren käytti 2004 kahta täysin erilaista palaa autossaan (toinen leveempi Monzassa, kapeempi muualla)
Niin ja eikös Red Bullilla ollut 2009 ensimmäisissä kisoissa kapea keula ja jossain vaiheessa kautta tuli "sorsakeula"?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin ja eikös Red Bullilla ollut 2009 ensimmäisissä kisoissa kapea keula ja jossain vaiheessa kautta tuli "sorsakeula"?
Totta. RB:lle tuli 2009 leveämpi nokkapala Silverstoneen. Olisko noi säännöt sitten muuttuneet viime kaudeksi (jolloin Williams-muisteloni olisi erheellinen), vai olenko ihan totaalisesti ulalla?
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Saiskohan jostain näkyville viimeisen 30 minuutin aikoja. Kisasäädöillä ajettaessa ero kärkeen taisi olla 2-3s luokkaa, joka oli aivan odotettavaa. Näillä vauhdeilla taistellaan hyvin keskikastissa jos vain vehkeet kestää. Kauhea itku kauden ekojen harkkojen jälkeen. Silmä pois pyllystä niin näkee kokonaiskuvan paremmin :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös