Onko koko nokkapala luokiteltu osa vai vaan sen törmäyssuojat tms. sisäiset rakenteet?
Fykkösissä "crash box" on tavattu integroida nokkapalaan. Eli koko keula on törmäysrakennetta, eikä sen sisällä ole mitään erillistä luokiteltua osaa. Mikään ei varmaan kuitenkaan varsinaisesti kiellä tekemästä samanlaista rakennetta kuin esim. useimmissa Formula Fordeissa, eli crash box ja kuoret erikseen...
Ainakin yhdessä kuvassa näytti olevan edelleen tolla toisella "vanhalla" keulalla, mutta kyllähän siellä erilainen nosecone näyttäis olevan silti:
Siltähän tuo kieltämättä näyttää. Sivuprofiilissa on selvä ero. Tää tosiaan vaikuttaa siltä, että Lotuksella on jotenkin keulassa varsin poikkeuksellinen rakenne, tai sitten sääntöjä (tai niiden tulkintaa) on muutettu.
EDIT: jaa niin nuo kaikki kuvat vanhasta nokasta olikin testeistä ja uudesta nokasta Australian harkoista. Pahoittelut sekoilusta. Tottakai testeissä on voitu vetää eri nokalla ja tuoda se törmäystestattu versio vasta kisaan ilman mitään outoa rakennetta.
Missä muuten sanotaan että nosecone olis luokiteltu ja sitä ei saisi vaihtaa? Eikös noita vuosien varrella ole hiottu useemminkin erilaisiks,
mm. McLaren käytti 2004 kahta täysin erilaista palaa autossaan (toinen leveempi Monzassa, kapeempi muualla)
Eiköhän se säännöissä sanota. 2004 sai tehdä paljon muutakin nykyisin kiellettyä. Nokan törmäysrakenteiden luokittelusta oli puhetta ainakin viime vuonnakin, kun Lotukselle tuli se iso päivityspaketti. Joku oli silloin näkevinään nokkabokseissa eroa, mutta Gascoyne (tai joku muu tiimistä) twiittaili, ettei sitä saa muuttaa, vaikka mieli tekisi...
Törmäysrakenteiden luokittelu lienee ollut jo jonkin aikaa voimassa, sillä mielestäni aiheesta oli puhetta Williamsin vaihtaessa talvitesteissä matalasta keulasta korkeaan. Tuolloin jossain spekuloitiin mahdollisuudella ajaa eri keulalla joissain kisoissa, mutta huhut kumottiin juuri näihin luokittelusääntöihin vedoten.