Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Totta, mutta kun autossa on Red Bullin vaihdelaatikko ja Renaultin kone niin sillä pitäisi olla tuolla Kobayashien ja Perezien vauhdissa. Kohta Gasgoyne haukkuu kaikki (paitsi itsensä) ja saa potkut, ei olisi eka kerta.
No jos tämä nyt on kokolailla ensimmäinen oikea formula mitä tuolla porukalla koitetaan rakentaa, niin ei ole kovin realistista aatella sitä kympin sakkiin kisassa... Ei sitten millään.

Heikkihän ei ollut ekan stoppinsakaan jälkeen kuin sekunteja edellä ajavista. Oliko se sit STR vai FI, mutta kuitenkin. Paljon parempi kisavauhti kuin aika-ajovauhti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Trulli ihmettelee Autosportin jutussa renkaiden käyttäytymistä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/90311

Tiivistäen, Trullista tuntui kuin Australiassa olisi ollut täysin eri renkaat kuin viimeisessä testissä. Barcelonassa oli alla renkaat jotka tuhoutuivat hetkessä, joten haasteen luultiin olevan siinä miten renkaat saadaan kestämään mahdollisimman kauan. Australiassa haaste olikin päinvastainen: renkaat kestivät hyvin, mutta niitä ei tuntunut saavan mitenkään toimintalämpötilaan. Trulli arvelee mm. Webberin ja Ferrarin ongelmien johtuneen tästä.
Team Lotuksen ja Ferrarin lisäksi myös Mercedes vaikutti olevan Barcelonan testeissä paremmassa vedossa kuin Melbournessa. Renault taas ei erityisemmin loistanut Barcelonan testeissä, vaikka saattaa tietysti olla, että eivät vaan halunneet paljastaa parasta vauhtiaan vielä testeissä.

Pirelli ei ole kertonut tehneensä renkaisiin muutoksia talvitestien ja ensimmäisen kisan välillä, joten tästä voisi päätellä Pirellien toiminnassa olevan suuria vaihteluja eri ratojen ja erilaisten lämpötilojen välillä. Malesia on kuumempi ja kuulemma myös rankempi renkaiden kulutuksen suhteen kuin Melbourne, vaikka ei yhtä rankka kuin Barcelona.

Red Bull on varmaankin nopea kaikissa olosuhteissa, samoin kuin mahdollisesti myös Sauber (joka kulki lujaa niin Barcelonassa kuin Melbournessakin), mutta muiden tallien osalta renkaiden toimiminen Malesiassa on kiintoisaa. Säilyykö McLarenin ja Renaultin vauhti Malesian kuumuudessakin? Parantavatko Ferrari, Mercedes ja Team Lotus suoritustasoaan, joka vaikutti Australiassa huonommalta kuin Barcelonan testeissä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvää pohdintaa. Jos renkaiden "täydellinen muutos käyttätymisessä", johtu vain Melbournen lämmöstä, niin voihan asetelmat heittää häränpyllyä Malesiassa, kun on vielä tuplaten lämpösempi rata...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Lotus-talli järjestää Malesian Putrajayassa mediatilaisuuden, jossa tallin F1-autolla ajetaan kaupungin kaduilla. Tositoimiin pääsevät Lotuksen molemmat ajajat Heikki Kovalainen ja Jarno Trulli. Tapahtumassa Lotus tuo sponsoreitaan näkyvästi esille ja samalla markkinoidaan viikon kuluttua ajettavaa Malesian Sepangin F1-osakilpailua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tilaisuudessa T127:n ratissa nähtiin mm. Alexander Rossi, joka liittyi uuteen AirAsia Team Lotus Driver Development Programiin.

Kuljettajien kehitysohjelmaan kuuluu kuulemma kymmenen kuskia, mutta Team Lotuksen netissä on listattuna vain seitsemän. Onkohan loput kolme Team AirAsian GP2-kuskit + Teixeira?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tilaisuudessa oli muuten ekaa kertaa nähtävillä & myynnissä TL:n fanikamaa, johan tätä on odoteltukin :thumbup:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mike Gascoyne on kertonut Auto Motor und Sportille, että Team Lotuksen tämänvuotinen auto on hellä renkaille, mutta renkaiden saaminen riittävän lämpimiksi on vaikeaa. Malesiassa on kuuma radan pinta ja nopeita, renkaita kuluttavia mutkia, joten Gascoyne arvelee T128:n Melbournessa ilmenneiden heikkouksien muuttuvan Sepangissa vahvuuksiksi.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Sitten vain rohkeasti ajamaan vähemmillä stopeilla kuin muut. Tämän on nähty auttavan tuloksien suhteen. :alppu:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Sitten vain rohkeasti ajamaan vähemmillä stopeilla kuin muut. Tämän on nähty auttavan tuloksien suhteen. :alppu:
Heikin mukaan Team Lotus harkitsi yhden stopin taktiikkaa Australiassa.
Melbournen rata ei ole rengasystävällinen, vaan yleensä etenkin takarenkaat kuluvat sillä radalla aika rajusti, joten oli aikamoinen yllätys, kun renkaat kestivät todella hyvin. Minä ehdotin kisan ensimmäisen stintin aikana tallilleni, kun kävimme keskustelua renkaista, että yhdellä stopilla voisi olla mahdollista vetää. Siinä vaiheessa sitä ei kuitenkaan vielä tehty.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotuksen yltiöoptimismille :thumbup:
Ei yltiöoptimismia, vaan yksinkertaista matematiikkaa: Pirellin mittausten mukaan Team Lotuksen rengaslämpötilat olivat Melbournen parinkymmenen asteen lämmössä noin kaksikymmentä astetta viileämmät verrattuna talleihin, jotka saivat renkaansa toimimaan paremmin kuin Team Lotus. Tänä viikonloppuna Sepangissa on ollut neljänkymmenen asteen helle. Miten tällaisen eron ilman lämpötiloissa voisi realistisesti olettaa vaikuttavan renkaiden toimintaan Team Lotuksen osalta?

Toisaalta Malesiassa sataa usein ja sade toisi renkaiden optimaaliseen hyödyntämiseen uusia haasteita, koska tallit ovat päässeet testaamaan Pirellejä sateessa varsin rajoitetusti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs oli Heikin sijainti radalla suhteessa Pereziin ennen Heikin keskeytystä? Eli spekulaationa, että jos Heikki olisi ajanut maaliin ja jos se olisi tapahtunut yhdellä stopilla.... :p
Perez oli 7., Kovalainen 17. Eroa n. 40 sekuntia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kovalaisen pysähdys oli kierroksella 17 (ja pari kierrosta tämän jälkeen tulikin lopullinen pysähdys). Perez kävi varikolla kierroksella 23.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Siis Perez ei ollut käynyt vielä lainkaan varikolla Heikin keskeyttäessä.
Eli ajamalla tuo ero ei ollut mitenkään murskaava. Eihän vauhti siltikään ollut mitään järin hyvää, mutta antaa pientä toivoa top.10 pääsystä ainakin joissakin kisoissa. Tai sitten olen vain todella optimistinen näin ajatellessani
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös