Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
just vedetään nyt sit bisnekseen tunteet mukaan vielä ! Tästä kaikesta vai syyttää champanin porukkaa ku menivät myymään... Ja lailinen oikeushan nimeen on tonyllä PISTE. g0 Team Lotus g0 ! Onneksi suurinosa porukasta tajuaa tämän et kauppa on kauppa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
just vedetään nyt sit bisnekseen tunteet mukaan vielä ! Tästä kaikesta vai syyttää champanin porukkaa ku menivät myymään... Ja lailinen oikeushan nimeen on tonyllä PISTE. g0 Team Lotus g0 ! Onneksi suurinosa porukasta tajuaa tämän et kauppa on kauppa.
No kyllä formula on bisnestä missä muukin liike-elämä. Niinpä onneksi.

Ja jos heitetään päätäntä vallasta vielä. Ladalla, siis Renaultilla suurin päätäntävalta on Ladalla, koska Petrovi ajaa venäläisten rahoilla siellä ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tämä on muuten hyvä. Kun ei ole mitään järkiperusteita oman kannan ajamiselle, niin sitten vedotaan tunnesyihin. Eipä siinä mitään, tunnepohjalta urheilua varsin pitkälti seurataankin, mutta kun vastapuolella on kuitenkin jonkin verran noita asiaperusteitakin, niin silloin ei tunnesyillä väittelyssä hirveän pitkälle ratsasteta.

Miten Daimler tätä henkeä puhalsi? Kuva olis kiva.
Minun mielipiteeni "oikeasta Lotuksesta" on alusta alkaen ollut tunnekysymys. Ei minua kiinnosta tässä lainopilliset lisenssi- ym. koukerot. Ne jätän kovapalkkaisten lakimiesten murheeksi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
LRGP.n voisi sanoa olevan ainakin epäsuora jatkumo alkup. Team Lotukselle. Fernandesin TL:n ja alkuperäisen Team Lotuksen välillä mielestäni aika syvä ja leveä kuilu. Vielä kun kun sillat GL:ään ja Chapman Jr:ään on nyt poltettu, niin melko vaikeaa ainakin tunnepuolella on meille joillekin mitään suoraa jatkumoa noiden kahden välillä mieltää. :dunno:
Nykyinen TL on suora jatkumo alkuperäiselle, ei siinä ole mitään monimutkaista. Sen lisäksi että TL jatkaa vanhan TL:n F1-perinnettä, se olisi ollut myös suorassa yhteydessä GL:een, mutta se joka päätti sillat tältä väliltä polttaa oli Bahar. Hänen egolleen ei käynyt se, että Fernandes palauttaa Lotuksen Formuloihin, hän halusi kunnian siitä itselleen. Joten t-paitojen verukkeella hän perui sopimukset ja aloitti tämän sodan nimestä.

Ja toisin kuin Fernandes, häntä ei huvita itse perustaa tallia tyhjästä ja tehdä vaativaa pohjatyötä menestykselle, vaan haluaa istua valmiiseen pöytään jossa joku muu on jo tehnyt kaiken hänen puolestaan, ja kerätä siitä kunnian. Kuulostaako tämä edes tunnepuolella Lotuksen jatkumolta, vai "mutkat suoraksi" sponsoroinnilta?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Minun mielipiteeni "oikeasta Lotuksesta" on alusta alkaen ollut tunnekysymys. Ei minua kiinnosta tässä lainopilliset lisenssi- ym. koukerot. Ne jätän kovapalkkaisten lakimiesten murheeksi.
Tässä lähdetään nyt kyllä hiukan jo Jane Austenin viitoittamalle tielle, mutta on sanottava, että vaikka kuinka ajattelet asiaa tunnekysymyksenä näkemyksessäsi ei ole järkeä.

Sen, että Toleman-Renault olisi "oikea" Lotus on vähän samanlainen näkemys kuin se, että Karjala "kuuluu" Suomelle: hyväksyttävissä joidenkin tunnepohjaisena reaktiona, mutta täysin vailla asiaperusteita.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Maalauskopissa, ihan kuten Renaultkin omaansa ;)
Aah, siis:

Hopeaväritys Brawniin = Mercedes
Hopeaväritys McLareniin = ei-Mercedes
Musta-kulta sponsoriväritys Renaultiin = Lotus
British Racing Green -väritys Lotukseen = ei-Lotus

Makes sense to me.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aah, siis:

Hopeaväritys Brawniin = Mercedes
Hopeaväritys McLareniin = ei-Mercedes
Musta-kulta sponsoriväritys Renaultiin = Lotus
British Racing Green -väritys Lotukseen = ei-Lotus

Makes sense to me.
Jep, tällaista ajatuksenjuoksua epäilin itsekin :)
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ihan turha kiista. Ei näillä nykylotareilla ole mitään todellista liittymäkohtaa Lotukseen ja merkkiin kiistattaa liittyvään Colin Chapmanin nerokkuuteen. Hyvin kyseenalaista oli jo Peter Collinsin Lotuksen Lotuslaisuus, mutta siinä oli sentään vielä jotain jatkuvuutta, vaikka nerokkuus jäi uupumaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Nykyinen TL on suora jatkumo alkuperäiselle, ei siinä ole mitään monimutkaista. Sen lisäksi että TL jatkaa vanhan TL:n F1-perinnettä, se olisi ollut myös suorassa yhteydessä GL:een, mutta se joka päätti sillat tältä väliltä polttaa oli Bahar. Hänen egolleen ei käynyt se, että Fernandes palauttaa Lotuksen Formuloihin, hän halusi kunnian siitä itselleen. Joten t-paitojen verukkeella hän perui sopimukset ja aloitti tämän sodan nimestä.

Ja toisin kuin Fernandes, häntä ei huvita itse perustaa tallia tyhjästä ja tehdä vaativaa pohjatyötä menestykselle, vaan haluaa istua valmiiseen pöytään jossa joku muu on jo tehnyt kaiken hänen puolestaan, ja kerätä siitä kunnian. Kuulostaako tämä edes tunnepuolella Lotuksen jatkumolta, vai "mutkat suoraksi" sponsoroinnilta?
Ihan helvetin hyvin sanottu, ja totuudenmukaisesti. Jotenkin epäilen että myös CARTer ja Jellinek tämän tiedostavat, mutta eivät myönnä. Eikä siinä mitään, saahan sitä Baharin Renaultia fanittaa, tunne- tai järkisyistä, miten vaan. Mutta kaikki merkit viittaavat juuri siihen, mitä tuossa viestissäsi kokonaisuutena kirjoitit. Boldasin vain mielestäni tärkeimmän kohdan, mutta koko viesti on asiaa.

Sen ehkä lisäisin vielä, että Baharin poppoo kiinnostui Lotuksen F1-projektista vasta kun Fernandesin poppoo osoitti että siitä tulee jotain. Jos Fernandesin poppoo olisi flopannut eikä Lotus olisi herättänyt fanipohjassa mitään intohimoja, tuskin Baharin poppoo olisi koko hommaan edes ryhtyneet. Eli pyrkivät vain hyödyntämään toisten ottaman alkuperäisen riskin ja pohjatyön. Todella munatonta ja limanuljaskaista toimintaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tässä lähdetään nyt kyllä hiukan jo Jane Austenin viitoittamalle tielle, mutta on sanottava, että vaikka kuinka ajattelet asiaa tunnekysymyksenä näkemyksessäsi ei ole järkeä.

Sen, että Toleman-Renault olisi "oikea" Lotus on vähän samanlainen näkemys kuin se, että Karjala "kuuluu" Suomelle: hyväksyttävissä joidenkin tunnepohjaisena reaktiona, mutta täysin vailla asiaperusteita.
Karjalassa on sentään suomalaisperäistä kulttuuria, kun taas Toleman-Renaultissa ei ole Lotus-kulttuuria.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Minun mielipiteeni "oikeasta Lotuksesta" on alusta alkaen ollut tunnekysymys. Ei minua kiinnosta tässä lainopilliset lisenssi- ym. koukerot. Ne jätän kovapalkkaisten lakimiesten murheeksi.
Niin no faktoista on paha väitellä, senpä takia yleensä on fiksua väitellä vain mielipiteistä, siitä johtuen muutaman nimimerkin jarnaaminen selvästi todettavista faktoista on äärimmäisen ärsyttävää. Myös selkeää faktojen vääristelya ja tahallista huomiotta jättämistä tapahtuu tosin kaikesta emme tietenkään voi ihan varmoja olla, koska kaikki materiaali ei ole julkista.

Monella foorumilla näitä kutsutaan "trolleiksi" ja ne yleensä pääsevät banaanisaarille.
 

Jönsse

Member
Liittynyt
17.5.2008
Viestit
22
Liittyy sikäli, että annoit ymmärtää, ettei Bahar olisi vakavasti otettava bisnesmies eikä Lotus vakavasti otettava yritys.
Varsinkin jälkimmäinen on päivä päivältä lähempänä absoluuttista totuutta. Bahar on jo minun ja monen muun silmissä maineensa menettänyt käymällä liiketoimintaansa lähinnä oikeussaleissa. Siinä eivät paljon paina Mateschitzin myyntimiehenä hilluminen tai sellaiset meriitit, kuin "Tehdään hei widun hieno Verrarihuvipuisto Öljysheikkilään radan viereen". Sen tiedät itsekin, mutta nähtävästi jokin nostalginen pakkomielle saa sinut vaahtoamaan uskomattomalla energialla internetin ihmeellisessä maailmassa. Antaisin sille arvoa, jos kykenisin sitä uskonnolliselle vuodatukselle antamaan.

Lotus on selvästi enemmän kuin nimisponsori.
Epätosi. Lotus on nimisponsori.

Ja Bahar on yrityksen hallituksessa GENIIn Lopezin kanssa. Pääosapuolten kuuluminen yhteisen tiimin johtoportaaseen ei ole lainkaan epäloogista. Epäloogista on, ettei siellä ole yhtään Renault'n edustajaa, vaikka niin monet vieläkin haluavat kutsua tiimiä vain sillä nimellä.
Alan ymmärtää. Totta kai toimitusjohtaja Baharin itsensä on istuttava hallitukseen, jotta edes kehtaavat käyttää vähemmistösponsorin nimeä. Kun kerran Chapmankin varmaan aikanaan ja hehän on nykyään niinq kans Lotus. Muuten kyllä olisi - ei toki epäloogista, se on totta - mutta erikoista, ettei tointa hoida joku kilpailupuolesta paremmin tietävä ja/tai jonka työmäärä on vähän TJ:aa armollisempi. Näin muut homman hoitavat, Genii mukaan lukien. Ja juuri sitä huomautukseni koski.

Allekirjoitan muuten toki väitteen kiistan turhuudesta. Jatkuvuutta ei ole, vanhaa ei saa takaisin, sitä alkuperäistä ei ole olemassakaan ja blaa blaahdi blaa. Ja LR todella on mahdollisesti ensi kauden suosikkini. Vain aitoa Lotusta ölisevät ja vollottavat näppäimistösoturit saavat aikaan päinvastaisen tunteen.

Bahar on ostanut kaksi F1-tallia ja istuu nyt kolmannen hallituksessa. Hän loi Red Bullin energisen ja nuorekkaan F1-brändin, omisti NASCAR-tiimin ja pohjusti Ferrarille mm. heidän huvipuistosuunnitelman Abu Dhabiin. Miehen pätevyyden kyseenalaistaminen ja häntä kohtaan esitetty ala-arvoinen kritiikki on enemmän kuin turhaa ja ilmeisen tietämätöntä.
Baharin kokemus on markkinoinnissa, ja sillä saralla mies on epäilemättä maailman parhaita. Ollessaan muustakin toiminnasta vastuussa kaverin mielikuvitus selvästi riittää vain oikeussalidraamaan. Toimintansa ei ole opportunistiselle ja aikaansaavalle uraohjukselle muutenkaan ominaista, eikä mies taatusti lähde "Lotus valtaa mualiman" -rojektiin rakkaudesta perinteikkääseen automerkkiin/talliin. Vaan yhdentekeväähän se minulle on, niin kauan kun ei tuhoa sitä mihin on iskenyt sormensa. Tarkoittaen siis F1-tallia, GL ei kiinnosta pätkääkään.

Henkilökohtaisuuksiin on turha mennä, minä tai minun motiivini eivät kuulu tästä F1-tiimistä käytävään keskusteluun.
En mennyt, ja motiivisi ovat aika läpinäkyvät. Niitäkään en kysynyt, miksi otat ne puheeksi? Jos yhtään haluaisit rivien välistä lukea, näkisit vain ärsyyntyneen ja lievästi huvittuneen reaktioni siihen, mitä suollat päätteeltäsi.

Adam Cooperin mukaan Baharin mukaantulo oli jo joulukuun alussa selvää, mutta paperityöt veivät pari kuukautta.
Se on joko tahdon puutetta (heh) tai sitten he ulkoistavat paperityönsä KELA:lle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Minun mielipiteeni "oikeasta Lotuksesta" on alusta alkaen ollut tunnekysymys. Ei minua kiinnosta tässä lainopilliset lisenssi- ym. koukerot. Ne jätän kovapalkkaisten lakimiesten murheeksi.
Itse heittäisin tunnesyyt heidän puolestaan pois, keiden omistus on vaihdettu rahaan. Sold :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Sen ehkä lisäisin vielä, että Baharin poppoo kiinnostui Lotuksen F1-projektista vasta kun Fernandesin poppoo osoitti että siitä tulee jotain. Jos Fernandesin poppoo olisi flopannut eikä Lotus olisi herättänyt fanipohjassa mitään intohimoja, tuskin Baharin poppoo olisi koko hommaan edes ryhtyneet. Eli pyrkivät vain hyödyntämään toisten ottaman alkuperäisen riskin ja pohjatyön. Todella munatonta ja limanuljaskaista toimintaa.
Kyllä. Lotus ehdittiin jo tuoda ykkösiin vuosi sitten.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Melekosta. Fernandes tekee kovan työn tallin eteen, ja yksi yrittää turmella työn haastamalla oikeuteen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Bahar on ostanut kaksi F1-tallia ja istuu nyt kolmannen hallituksessa. Hän loi Red Bullin energisen ja nuorekkaan F1-brändin, omisti NASCAR-tiimin ja pohjusti Ferrarille mm. heidän huvipuistosuunnitelman Abu Dhabiin. Miehen pätevyyden kyseenalaistaminen ja häntä kohtaan esitetty ala-arvoinen kritiikki on enemmän kuin turhaa ja ilmeisen tietämätöntä.
Ei Baharin aiemmat toimetkaan ole miellyttäneet faneja. Paras esimerkki tästä on FC Red Bull Salzburg/SV Austria Salzburg. Red Bull, oletettavasti Baharin toimesta, osti vuonna 2005 SV:n ja uudelleenbrändäsi sen fanien pettymykseksi RB:ksi. Tämän seurauksena osa faneista perusti uuden SV Austria Salzburgin, joka on ainakin minulle se oikea SV Austria Salzburgin.

Myös Minardin osto oli hieman kyseenalainen. Muistaakseni Giancarlo Minardi oli sopinut Paul Stoddartin kanssa siitä, että tallin nimi säilyy Minardina, ja oli pettynyt tallin uudelleenbrändäykseen. Ainakaan fanit eivät pitäneet nimenvaihdosta. Tässä hieman wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scuderia_Toro_Rosso

Whilst Red Bull have abandoned the Minardi name in line with their own sponsorship and marketing plans, the use of the Italian language in the name is intended to hint at the team's Italian heritage. Red Bull changed the name of the team immediately after taking control of the team on 1 November 2005. It was initially reported as 'Squadra Toro Rosso' but then changed because 'squadra' in Italian depicts a 'squad' like a football team, to 'Scuderia Toro Rosso'. Many Minardi fans were upset by this move, and over 15,000 signed an online petition to keep the Minardi name, but were unsuccessful.
Että mm. tälläisiä kauppoja Bahar on tehnyt.

Nähdäkseni LRGP nimenomaan on Team Lotuksen seuraaja juuri siinä mielessä, että nyt he edustavat Chapmanin Lotusta ykkösissä.
Tehdään nyt vielä selväksi se, että kantani on se, että tiimiä voidaan pitää toisen tallin seuraajana, jos sillä on lailliset oikeudet ko. nimeen ja edeltäjänsä taustahenkilöiden tuki. Nyt nämä ovat jakaantuneet tasan TL:n ja LRGP:n kesken, joten kumpikaan ei ole alkuperäisen Lotus-tallin seuraaja.

Mutta pidän tuosta tiimin vuokraamis-vertauksesta. Juuri siitähän Baharkin on puhunut. Ensin tullaan mukaan ja tunnustellaan tilannetta, ja kun aika on oikea, niin hankitaan tiimistä enemmän ja enemmän itselle. Näinhän he esimerkiksi toimivat IndyCar-sarjassa, jossa he aloittivat yhden auton tukemisella ja nyt laajentavat kahden auton Lotus KV Racing- tiimiksi.
Tuo KV Lotus on minusta vielä selvemmin GL:n kannalta vain sponssattu talli. Käsittääkseni GL ei ole suoranaisesti edes kiinnostunut hankkimaan osuutta KV:stä, vain sponssaamaan saadakseen näkyvyyttä. Muutenkin, ainakin nykyään IndyCar on yksityistallien temmellyskenttä, jossa käytetään ostorunkoja ja -moottoreita.

No Lotus ei ole mitään muuta kuin sponsori tälle tallille. Etkö sinä osaa lukea uutisia ? Renaultin johto on sanonut ihan selvästi et Group Lotus on vain sponsori. Mikä sulle on siinä niin vaiketa ymmärtää ?
Tarkoitit varmaankin Renault-tallin johtoa. Renaulthan on myös vain sponssi, joka tosin tukee moottorien muodossa.

Edit: Autosportin foorumila hyvä tiivistelmä TL:n ja GL:n suhteesta:

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=141544&view=findpost&p=4822116
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tarkoitit varmaankin Renault-tallin johtoa. Renaulthan on myös vain sponssi, joka tosin tukee moottorien muodossa.

Edit: Autosportin foorumila hyvä tiivistelmä TL:n ja GL:n suhteesta:

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=141544&view=findpost&p=4822116
Käsitykseni mukaan Renault-niminen valmistaja on mukana F1:ssä? Ei kai tarvitse ala ruveta pilkkua viilamaan, jos sanotaan Renaultin johto, ainakin itse ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan sitä GENII-yhtiön antamaa lausuntoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
FW08 sanoi:
En nyt ole ihan varma, mitä tuolla haet, kun suomessa ei ole artikkeleja, jotka kertoisivat lauseesi aiotun sisällön.

Jos nyt kuitenkin sanot, että Baharin johtama yritys on a Lotus, niin olet oikeassa.

Sen sijaan, jos väite on, että Baharin yritys on the Lotus, niin olet väärässä.
No käykö tämä: Baharin johtama yritys on Colin Chapmanin perustama Lotus.

Sen sijaan Fernandesin omistama F1-tiimi ei ole Colin Chapmanin perustama Lotus, joskin sillä ilmeisesti on jonkinlainen käyttöoikeus Colin Chapmanin perustaman kilpatallin nimeen.

Mutta sitten on vielä tämä...
F1-fani82 sanoi:
Eli sinun logiikalla alkuperäinen omistaja voi perustaa uuden firman samalla nimellä sen myytyään? Minusta bisnesmaailmassa jo ennen kuulumatonta. Ei Nokian alkuperäiset omistajat voi perustaa uutta Nokiaa, samalla nimellä siis. Minusta varsin outoa, jos väität Team Lotuksen kuuluvan Chapmanin suvulle.
FW08 sanoi:
En vieläkään ymmärrä mitä väliä Chapmanin suvun näkemyksillä on asian suhteen? He kuitenkin myivät tallin jo 21-vuotta sitten. Yleensä menetät päätäntävallan johonkin minkä myyt pois...
Chapmanit myivät/luovuttivat käyttöoikeuden vain nimeen. Ymmärrän, että tilanne on sikäli monelle Fernandesin sympatiseeraajalle sikäli paradoksaalinen, että mikäli pöytälaatikossa pölyttyneet paperinpalat kelpaa potentiaaliseksi F1-tiimiksi, niin silloin Clive Chapman omistaa yhä alkuperäisen Team Lotuksen.
Jönsse sanoi:
Epätosi. Lotus on nimisponsori.
Kaksi asiaa voivat olla totta samaan aikaan. Lotus on nimisponsori, mutta myös enemmän kuin vain pelkkä nimisponsori. Muissa tiimeissähän pelkkä nimisponsorin edustaja ei istu kilpatallin omistavan yhtiön hallituksessa.
Renaulthan on myös vain sponssi, joka tosin tukee moottorien muodossa.
Mutta se riittää joillekin F1-faneille, jotka näkevät tiimistä lähinnä vain auton, näyttääkö se nopealta vai hitaalta, moottorivalmistajan tai kuljettajat. Mitään merkitystä ei ole sillä onko taustalla mitä toimijoita. Varsinkin insinööripuolen vahvistuksilla ei ole mitään merkitystä, vaikka juurikin siihen erikoistuneena Lotus juuri sitä osaamista formulatiimeihinsä jakaa.
K.August sanoi:
Tuo KV Lotus on minusta vielä selvemmin GL:n kannalta vain sponssattu talli. Käsittääkseni GL ei ole suoranaisesti edes kiinnostunut hankkimaan osuutta KV:stä, vain sponssaamaan saadakseen näkyvyyttä.
Bahar kyllä on puhunut kasvavasta osuudesta tiimissä, joka tänä vuonna näkyy kahtena autona ja siinä että tiimi on nykyisin Lotus KV Racing.
Muutenkin, ainakin nykyään IndyCar on yksityistallien temmellyskenttä, jossa käytetään ostorunkoja ja -moottoreita.
Nykyisin, mutta ei enää ensi vuonna kun Lotus ja Chevrolet rakentavat sinne aerokitit ja moottorit. Siinä olet tosin oikeassa, että miten Lotuksen mahdollisesti osaomistama KV taipuu sarjaan, joka kuten nykyisin jälleen F1:kin yrittää tarjota yksityistiimeille mahdollisuuden kilpailla tasaväkisesti. Penske tosin on jo käytännössä varma Chevroletin tehdastiimi sikäli kuin ne ovat sallittuja.
Ihan helvetin hyvin sanottu, ja totuudenmukaisesti. Jotenkin epäilen että myös CARTer ja Jellinek tämän tiedostavat, mutta eivät myönnä. Eikä siinä mitään, saahan sitä Baharin Renaultia fanittaa, tunne- tai järkisyistä, miten vaan.
Baharin motiivit ovat selvät: Hän suojelee johtamansa yhtiön oikeuksia. Hän myös tuli uudistamaan Lotusta ja rakentamaan sen brändiä merkin laajalla moottoriurheiluhistorialla.

Fernandesin motiivit sen sijaan ovat epäselkeämmät ja perustaessaan F1-talliaan hänellä ei ollut mitään oikeuksia Lotukseen. Hän hankki nimen lainaan maksamalla siitä Lotukselle, ei David Huntille, jonka Lotus kuitenkin ilmeisesti pitäisi ottaa oikeana Lotuksena, vaikka se on perustettu kauan Colin Chapmanin kuoleman jälkeen. Lotuksen" nimissä hän sitten juhli ja julisti tiiminsä olevan Lotus. Nyt sitten kuitenkin Lotuksen dumbattua Fernandesin pihalle, sama seurakunta julistaakin, että se olikin "väärä-Lotus" ja nyt Fernandesilla on "oikea-Lotus." Vaikka todellisuudessa hänellä on vain oikeus käyttää Team Lotuksen nimeä. Ja siitäkin ilmeisesti toisen sanan omistaa aivan joku muu kuin hän.

Ja minähän en fanita "Baharin Renault-tallia." Minulle on sikäli saman tekevää onko Lotus-nimi mukana ykkösissä vai ei, sillä se on ollut sieltä poissa jo niin kauan, eikä se koskaan tule olemaan sama asia kuin perustajansa kanssa.

Enemmän minua tässä asiassa kiinnostaa se, että Chapmanin kukkaa kastelevat siihen tehtävään valitut ihmiset ja ettei se enää toista kertaa kuihdu ja kuole. Ja ettei sitä myöskään kaappaa ihmiset, joilla ei mitään oikeutta siihen ole ja jota vastaan Lotukselle tärkeät ihmiset ovat.
F1-fani82 sanoi:
Käsitykseni mukaan Renault-niminen valmistaja on mukana F1:ssä? Ei kai tarvitse ala ruveta pilkkua viilamaan, jos sanotaan Renaultin johto, ainakin itse ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan sitä GENII-yhtiön antamaa lausuntoa.
Renault-niminen valmistaja on mukana ykkösissä, kyllä. Renault-autoja puolestaan ajattaa Lotus Renault GP-tiimi, joten jos halutaan puhua tallista, niin silloin nähdäkseni on asiallista puhua siitä sen oikealla ja virallisella nimellä.

Itse käytän puhtaasti sekaannuksen välttämiseksi Fernandesin tiimistä sen osallistumisoikeuden omaavan yhtiön nimeä eli 1Malaysia Racing Team. Koska Lotus Renault GP:n osallistumisoikeuden F1-sarjaan omistaa Lotus Renault GP-yhtiö, niin sen vuoksi ei synny samaa epäselvyyttä Lotus-nimen käytöstä kuin jos tuijotettaisiin valmistajaa, jota lähes kukaan ei ole aiemmin F1-viestinnässä käyttänyt. Yleensähän lähes poikkeuksetta on puhuttu tiimeistä, kuten tässäkin tapauksessa itse alunperin teit.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Koska Lotus Renault GP:n osallistumisoikeuden F1-sarjaan omistaa Lotus Renault GP-yhtiö, niin sen vuoksi ei synny samaa epäselvyyttä Lotus-nimen käytöstä kuin jos tuijotettaisiin valmistajaa, jota lähes kukaan ei ole aiemmin F1-viestinnässä käyttänyt.
Tällä logiikalla Brabhamista olisi pitänyt käyttää Motor Racing developments, kuten heidän kilpatoimintaa pyörittänyt firma oli. Kuinka usein tätä nimeä kaytettiin silloin aikanaan? Veikkaanpa kuitenkin (koska en silloin ollut syntynyt), että F1-piireissä käytettiin lähes poikkeuksetta Brabham nimeä. Eli edelleenkin LRGP on Renault ja 1 Malaysia Racing Team on Lotus. Sitten kun rungon valmistajat vaihtuvat niin sitten mietitään uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös