FW08 sanoi:
En nyt ole ihan varma, mitä tuolla haet, kun suomessa ei ole artikkeleja, jotka kertoisivat lauseesi aiotun sisällön.
Jos nyt kuitenkin sanot, että Baharin johtama yritys on a Lotus, niin olet oikeassa.
Sen sijaan, jos väite on, että Baharin yritys on the Lotus, niin olet väärässä.
No käykö tämä: Baharin johtama yritys on Colin Chapmanin perustama Lotus.
Sen sijaan Fernandesin omistama F1-tiimi ei ole Colin Chapmanin perustama Lotus, joskin sillä ilmeisesti on jonkinlainen käyttöoikeus Colin Chapmanin perustaman kilpatallin nimeen.
Mutta sitten on vielä tämä...
F1-fani82 sanoi:
Eli sinun logiikalla alkuperäinen omistaja voi perustaa uuden firman samalla nimellä sen myytyään? Minusta bisnesmaailmassa jo ennen kuulumatonta. Ei Nokian alkuperäiset omistajat voi perustaa uutta Nokiaa, samalla nimellä siis. Minusta varsin outoa, jos väität Team Lotuksen kuuluvan Chapmanin suvulle.
FW08 sanoi:
En vieläkään ymmärrä mitä väliä Chapmanin suvun näkemyksillä on asian suhteen? He kuitenkin myivät tallin jo 21-vuotta sitten. Yleensä menetät päätäntävallan johonkin minkä myyt pois...
Chapmanit myivät/luovuttivat käyttöoikeuden vain nimeen. Ymmärrän, että tilanne on sikäli monelle Fernandesin sympatiseeraajalle sikäli paradoksaalinen, että mikäli pöytälaatikossa pölyttyneet paperinpalat kelpaa potentiaaliseksi F1-tiimiksi, niin silloin Clive Chapman omistaa yhä alkuperäisen
Team Lotuksen.
Jönsse sanoi:
Epätosi. Lotus on nimisponsori.
Kaksi asiaa voivat olla totta samaan aikaan. Lotus on nimisponsori, mutta myös enemmän kuin vain pelkkä nimisponsori. Muissa tiimeissähän pelkkä nimisponsorin edustaja ei istu kilpatallin omistavan yhtiön hallituksessa.
Renaulthan on myös vain sponssi, joka tosin tukee moottorien muodossa.
Mutta se riittää joillekin F1-faneille, jotka näkevät tiimistä lähinnä vain auton, näyttääkö se nopealta vai hitaalta, moottorivalmistajan tai kuljettajat. Mitään merkitystä ei ole sillä onko taustalla mitä toimijoita. Varsinkin insinööripuolen vahvistuksilla ei ole mitään merkitystä, vaikka juurikin siihen erikoistuneena Lotus juuri sitä osaamista formulatiimeihinsä jakaa.
K.August sanoi:
Tuo KV Lotus on minusta vielä selvemmin GL:n kannalta vain sponssattu talli. Käsittääkseni GL ei ole suoranaisesti edes kiinnostunut hankkimaan osuutta KV:stä, vain sponssaamaan saadakseen näkyvyyttä.
Bahar kyllä on puhunut kasvavasta osuudesta tiimissä, joka tänä vuonna näkyy kahtena autona ja siinä että tiimi on nykyisin Lotus KV Racing.
Muutenkin, ainakin nykyään IndyCar on yksityistallien temmellyskenttä, jossa käytetään ostorunkoja ja -moottoreita.
Nykyisin, mutta ei enää ensi vuonna kun Lotus ja Chevrolet rakentavat sinne aerokitit ja moottorit. Siinä olet tosin oikeassa, että miten Lotuksen mahdollisesti osaomistama KV taipuu sarjaan, joka kuten nykyisin jälleen F1:kin yrittää tarjota yksityistiimeille mahdollisuuden kilpailla tasaväkisesti. Penske tosin on jo käytännössä varma Chevroletin tehdastiimi sikäli kuin ne ovat sallittuja.
Ihan helvetin hyvin sanottu, ja totuudenmukaisesti. Jotenkin epäilen että myös CARTer ja Jellinek tämän tiedostavat, mutta eivät myönnä. Eikä siinä mitään, saahan sitä Baharin Renaultia fanittaa, tunne- tai järkisyistä, miten vaan.
Baharin motiivit ovat selvät: Hän suojelee johtamansa yhtiön oikeuksia. Hän myös tuli uudistamaan Lotusta ja rakentamaan sen brändiä merkin laajalla moottoriurheiluhistorialla.
Fernandesin motiivit sen sijaan ovat epäselkeämmät ja perustaessaan F1-talliaan hänellä ei ollut mitään oikeuksia Lotukseen. Hän hankki nimen lainaan maksamalla siitä Lotukselle, ei David Huntille, jonka Lotus kuitenkin ilmeisesti pitäisi ottaa oikeana Lotuksena, vaikka se on perustettu kauan Colin Chapmanin kuoleman jälkeen. Lotuksen" nimissä hän sitten juhli ja julisti tiiminsä olevan Lotus. Nyt sitten kuitenkin Lotuksen dumbattua Fernandesin pihalle, sama seurakunta julistaakin, että se olikin "väärä-Lotus" ja nyt Fernandesilla on "oikea-Lotus." Vaikka todellisuudessa hänellä on vain oikeus käyttää Team Lotuksen nimeä. Ja siitäkin ilmeisesti toisen sanan omistaa aivan joku muu kuin hän.
Ja minähän en fanita "Baharin Renault-tallia." Minulle on sikäli saman tekevää onko Lotus-nimi mukana ykkösissä vai ei, sillä se on ollut sieltä poissa jo niin kauan, eikä se koskaan tule olemaan sama asia kuin perustajansa kanssa.
Enemmän minua tässä asiassa kiinnostaa se, että Chapmanin kukkaa kastelevat siihen tehtävään valitut ihmiset ja ettei se enää toista kertaa kuihdu ja kuole. Ja ettei sitä myöskään kaappaa ihmiset, joilla ei mitään oikeutta siihen ole ja jota vastaan Lotukselle tärkeät ihmiset ovat.
F1-fani82 sanoi:
Käsitykseni mukaan Renault-niminen valmistaja on mukana F1:ssä? Ei kai tarvitse ala ruveta pilkkua viilamaan, jos sanotaan Renaultin johto, ainakin itse ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan sitä GENII-yhtiön antamaa lausuntoa.
Renault-niminen valmistaja on mukana ykkösissä, kyllä. Renault-autoja puolestaan ajattaa Lotus Renault GP-tiimi, joten jos halutaan puhua tallista, niin silloin nähdäkseni on asiallista puhua siitä sen oikealla ja virallisella nimellä.
Itse käytän puhtaasti sekaannuksen välttämiseksi Fernandesin tiimistä sen osallistumisoikeuden omaavan yhtiön nimeä eli 1Malaysia Racing Team. Koska Lotus Renault GP:n osallistumisoikeuden F1-sarjaan omistaa Lotus Renault GP-yhtiö, niin sen vuoksi ei synny samaa epäselvyyttä Lotus-nimen käytöstä kuin jos tuijotettaisiin valmistajaa, jota lähes kukaan ei ole aiemmin F1-viestinnässä käyttänyt. Yleensähän lähes poikkeuksetta on puhuttu tiimeistä, kuten tässäkin tapauksessa itse alunperin teit.