Champaneilla moraalinen omistus Lotus nimeen. Proton/GL omistaa nimen autoteollisuudessa. TLV/Tony Fernandes omistaa Team Lotus nimen juridisesti.
Pointtini Chapmanien moraalisessa omistuksessa on se, että urheilutiimit perustuvat yleensä jonkun/joidenkin tavoitteeseen. Jalkapallossa on lakkautettuja joukkueita perustettu uudelleen seuran fanien toimesta, esim AFC Wimbledon ja SV Austria Salzburg. Lotuksen kohdalla on kyse samanlaisesta tiimin uudelleenperustamisesta kyse. Mutta ero autourheilun ja jalkapallon kohdalla on se, että kilpatallit rakentuvat pitkälti yhden tai enintään muutaman henkilön ympärille, jalkapalloseurat fanien ympärille. Jotta tiimiä voisi pitää edeltäjänsä seuraajana, sillä tulee olla edeltäjänsä avainhenkilöiden tuki. AFC W:llä ja SV:llä se on fanien muodossa. Lotuksen kohdalla se tarkoittaa lähinnä Chapmanien tukea.
Autourheilussa oli pitkään tapa, että tallit kantoivat joko omistajansa nimeä tai omistajansa valitsemaa nimeä. Jos tallin omistaja vaihtui, niin nimi myös. Omistajat olivat niin 'itsekkäitä', että halusivat oman nimensä mukaan. Joissakin tapauksissa, kuten McLaren, tallin nimi säilyi, koska se oli niin arvokas. Mutta sekin vaati aina tallin edellisen omistajan hyväksynnän. Alright, 1MRT:llä on nyt hallussaan sama tavaramerkki kuin ACBC:n perustamalla TL:llä. Mutta talli on eri. Ja siksi haluan, että Lotus-tallilla on Chapmanien tuki. Toki, juridiselta kannalta se ei ole välttämätöntä, mutta Chapmanien tuki tekee tai on tekemättä tallista alkuperäisen Lotus-tallin seuraajan.
Eikös siitä ole ollut puhetta, että Team Lotuksen oikeudet rajoittuvat ainoastaan F1:een? Tällöin kaikkialla muualla Lotuksen nimellä kisaaminen vaatii luvan Group Lotukselta.
Tietenkin, TL-tavaramerkit rajoittuvat F1:een, mutta olisi perusteltua, että heille kuuluisi oikeudet myös kaikkiin muihin TL:n toimintoihin ennen vuotta 1995. Ainakin CTL-oikeuksien hankkiminen GL:ltä tuntuu hassulta, kun ACBC:n Team Lotuksen oikeudet eivät kuulu GL:lle. Ja CTL:n toiminta perustuu vuotta '95 edeltäneeseen TL:ään.
Omasta mielestäni molemmat Lotukset saisivat elää rintarinnan. Team Lotus on laillista kauppatavaraa siinä missä kaikki muutkin yritykset/oikeudet, eikä se ole liittynyt millään tavalla Group Lotukseen enää pitkään aikaan. Tästä näkökulmasta kuulostaa oudolta, että GL jotenkin voisi riistää toisen yrityksen oikeudet itselleen. Jos GL haluaa hallita myös Team Lotuksen asioita, niin silloin pitäisi kaivaa kuvetta. Yritykset ovat kuitenkin lopullisesti eronneet jo vuonna 1986, joten ainoa kysymys onkin se, onko Team Lotuksesta tullut vapaata riistaa sen maatessa Huntin pöytälaatikossa niin pitkään? Mielestä ei, mutta oikeus päättänee asian ennemmin tai myöhemmin.
Hankalaksi tämän tekee TL:n ja GL:n brändien samankaltaisuus. Autourheiluunkin liittyy autoteollisuus, johon GL:llä on kaikki oikeudet. Jos TL:n brändi olisi erilainen, esim. erilaisen logon kautta, tilanne olisi selvempi. Silloin sekoittumisen vaara ei olisi niin suuri, eikä GL voisi siinä mielessä väittää TL:n tavaramerkkien loukaavan heidän omiaan. Esim. Sampo-pankki käyttää nykyään Danske Bank -imagoa, jolla se erottuu Wahlroosin Sammosta. Nyt kuitenkin TL on sekoitettavissa GL:ään, osittain pitkästä käyttämättömyydestä johtuen.
Mitä tulee sen aidon ja alkuperäisen Team Lotuksen saavutuksiin, niin mun puolesta ne voisi jättää rauhaan. Molempien osapuolien suhteen löytyy tähän asiaan pointteja puolesta ja vastaan, mutta mielestäni ne eivät kuulu kummallekaan. Group Lotus ei ole koskaan kilpaillut F1:ssä, ja Fernandesin tiimi taas ei millään tavalla liity alkuperäiseen talliin. Muutenhan jatkumo olisi selvä, mutta kun tässä sentään ehti olla 15 vuoden tuumintatauko.
TLV on alkuperäisen TL:n viimeinen omistaja, joten TL:n saavutukset kuuluvat mielestäni sille.