Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedeskin on siis edelleen Tyrrell tai vähintäänkin BAR ja Red Bull on Stewart Ford? Lotus Renault ainakin on ilmeisesti nyt ja vastedeskin Toleman...
Sinä kun tuot esiin pelkkiä faktoja, niin muistutetaan jälleen siitä faktasta että toisin kuin ylläolevat esimerkit Group Lotus ei omista Lotus Renault GP:stä siivuakaan vaan vain maksaa näkyvyydestä. Lotus Renault GP todellakin on se sama talli jonka Ted Toleman aikoinaan perusti. Tilatkin ovat koko ajan pysyneet Enstonessa.
Toisessa todellisuudessa tiimiä vaan ei ikävä kyllä aloitettu nollasta, vaan sille ostettiin kaupallista näkyvyyttä vuokraamalla Lotuksen brändi ja eipä taida uudenkaan auton voimansiirto, vaihdelaatikko ja moottori ihan oman katon alta tulla.
Team Lotus (tai tuolloin Lotus Racing) aloitettiin nollasta sikäli, ettei se perustunut mihinkään aikaisempaan F1-talliin. Sitähän tuolla tarkoitetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Noita CARTerin juttuja kun lukee, niin ei tiedä tekiskö mieli itkeä vai nauraa. Itkunsekaista nauruahan se sitten on. Eihän noista logiikan mutkista ja kurveista ota tolkkua alle 5 promillen olotilassa. Se noista provoista päällimmäisenä jää mieleen, että CARTer on omasta mielestään parempi ja viisaampi ihminen kuin kukaan F1-fani (joka hän ei ole), hän on tavallaan ylijumala joka meitä lampaita kaitsee ja yrittää saada näkemään maailman kuten hän sen näkee, ylivertaisella logiikallaan. Kierrokset vaan lisääntyy koneessa, mitä syvemmälle suohon on upottu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
F1-fani82 sanoi:
Miten sinä itse valmistat nykypäivänä moottorin tai voimansiirron?
Varmaan samalla tavalla kuin nykypäivänä Lotuksen kaltainen automerkki voi kilpailla Indianapolisissa? Pointti on siinä, että maailman muuttuessa jotkin asiat, jotka ennen olivat toisin eivät enää ole mahdollisia, mutta se ei estä joitakin käyttämästä niitä näkemyksensä tukemiseen.

Colin Chapmanin Team Lotus oli edelläkävijä formula-autoilussa. Lotus valmisti kilpa-autojensa osia samassa pihapiirissä kuin urheiluautojaan, joten se pystyi nopeasti toteuttamaan Chapmanin ja muiden suunnittelijoidensa ideoita. Teamin henkilöstön lisäksi Lotuksen käytössä oli autotehtaan resurssit. Jopa vielä Chapmanin kuoleman jälkeen GM:n omistamassa Hethelissä toteutettiin Lotus 99T-autoon aktiivijousitus.

Fernandesin tiimi ostaa F1-auton tärkeimmät komponentit kilpailijoiltaan. Tämä jättää hyvin vähän mahdollisuuksia chapmanmaisille innovaatioille. Minusta Autosportin keskustelija tiivisti hyvin, että Lotus Renault GP:n pakoputkissakin on enemmän Lotus-hetkeä kuin Red Bullilta ostetussa tekniikassa.

Tarrat KV Racingin ja ARTin kyljissä ovat tietenkin paljon vähemmän kuin Chapmanin rakentamat Indy- ja F2-autot, mutta niin on 1Malaysia Racing Teamin "Lotuskin." Siksi kukaan ei nähdäkseni voi olla Chapmanin Team Lotus, mutta Chapmanin Lotus voi olla Chapmanin Lotus.
Sinä kun tuot esiin pelkkiä faktoja, niin muistutetaan jälleen siitä faktasta että toisin kuin ylläolevat esimerkit Group Lotus ei omista Lotus Renault GP:stä siivuakaan vaan vain maksaa näkyvyydestä. Lotus Renault GP todellakin on se sama talli jonka Ted Toleman aikoinaan perusti. Tilatkin ovat koko ajan pysyneet Enstonessa.
Miksi tuoda tämä asia esille? Onko kukaan edes yrittänyt kyseenalaistaa tai kiistää tuota?

Lotus on ilmoittanut, että tulevaisuudessa se aikoo hankkia itselleen omistusta tiimistä, eikä se muuta sitä tosiasiaa, että kuten McLarenin, Mercedes GP:n ja Ferrarin tehdastiimien hallituksissa, niin myös Lotus Renault GP:n johdossa istuu autonvalmistajan johtaja.
Veidt sanoi:
Noita CARTerin juttuja kun lukee, niin ei tiedä tekiskö mieli itkeä vai nauraa. Itkunsekaista nauruahan se sitten on. Se noista provoista päällimmäisenä jää mieleen, että CARTer on omasta mielestään parempi ja viisaampi ihminen kuin kukaan F1-fani (joka hän ei ole), hän on tavallaan ylijumala joka meitä lampaita kaitsee ja yrittää saada näkemään maailman kuten hän sen näkee, ylivertaisella logiikallaan. Kierrokset vaan lisääntyy koneessa, mitä syvemmälle suohon on upottu.
Olen epäilemättä airut, joka tuo valon pimeyteen. :rolleyes:

En koe, enkä todellakaan väitä olevani parempi tai viisaampi, mutta olemme varmasti kaikki huomanneet, että tätäkin keskustelua ovat kommentoineet nimimerkit, joilla ei varsinaisesti ole ollut aiheeseen mitään sanottavaa. Sitten kun argumentteja, näkökulmia ja todisteita on vaihdettu, ei heillä ole ollut niihin mitään lisättävää. Sen sijaan on alettu parjaamaan keskustelijaa, joka niitä on tuonut esille. Ylivertaisella logiikallani en ymmärrä sitä ja vastaan niihin joskus ehkä turhankin kärkkäästi.

Siinäkin lienemme kuitenkin samaa mieltä, että meitä faneja ja keskustelijoita on monia erilaisia. On F1-faneja, on rallifaneja, on kuljettaja-faneja. Itse olen ensisijaisesti moottoriurheilufani, joten katson tätäkin siinä kontekstissa. Olen myös Lotus-fani, arvostan Chapmanin työtä pioneerinä, joten haluan sille vain parasta, eikä Fernandes selvästikään mielestäni ole sitä. Tarkkaavaisimmat ovat ehkä huomanneet, etten ole ottanut kantaa siihen onko Bahar tai Protonkaan ja se johtuu yksinkertaisesti siitä, että tämä käsi nyt vain sattuu olemaan tällainen.

Jotkut F1-fanit eivät tiedä kuka voitti ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden. Onko sillä väliä? Tekeekö se heistä vähemmän merkittäviä tai huonompia? Ei tietenkään. Jos kuitenkin keskustelemme kyseisestä ja he väittävät sen olleen Kimi Räikkösen, niin asia on vähintäänkin kiusallinen.

Itseäni on suunnattomasti turhauttanut lukea tätä keskustelua ja kuinka samat nimimerkit toistuvasti julistavat väärinkäsityksiään totuutena. Niitä korjattaessa keskustelu usein toistaa itseään ja samoja asioita joudutaan kertaamaan, kun tässä ja aikaisemmassa keskustelussa esitetyt todisteet eivät millään näytä vakuuttavan. Lisäksi olen jatkuvasti erittäin pettynyt, etteivät keskustelua seuraavat moderaattorit koe lainkaan tarpeelliseksi puuttua mihinkään ja että täällä vallitsee viidakon mielivaltainen laki. Tähän viestiin luultavasti puututaan ja siitä häkki heilahtaa tai se siivotaan parempaan paikkaan, mutta en oikein enää jaksa siitäkään välittää. Otin vuodenvaihteessa pienen aikalisän foorumilta, koska aikani ei enää riittänyt keskustelun herättelyyn ja käymiseen muilla puolilla ja ainoa minua kiinnostava aihe F1-puolellakin kävi todella raskaaksi ja myrkylliseksi.

Olen yrittänyt pitää kiinni yhdestä henkilökohtaisesti tärkeästä asiakeskustelun säännöstä ja pyrkinyt välttämään keskustelijoiden nimimerkkien käyttöä kommenteissani negatiivisessa mielessä. Kun olen puhunut F1-faneista, en ole halunnut tarkoittaa ketään foorumilaista. Bobakki käytti joskus kliseistä sanontaa "asiat riitelee, ei ihmiset." Nyt kun Veidt kuitenkin onnistui täällä asiapuolella tekemään minusta noin hyvän ja tarkan luonneanalyysin, niin ei siihen enää liene lisättävää. Lienee aika viheltää peli poikki. Lunastan siis viimein monien riemuksi oman marttyyrivetäytymis-korttini nyt.
F1-fani82 sanoi:
Onko ollut tänään erikoisen huono päivä?
Ei suinkaan, tämä oli erittäin hyvä päivä. Tuntuu siltä, että edistyimme monella rintamalla.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Niin ostaa myöskin Mäklaaren ja Red Bull ja keskikastissa sitten ostellaan keltä parhaan paketin saa kasaan . Eipä n. 2 vuodessa kovin innovatiivista autoa kehitellä , jos ollaan viisaita. Onhan tuo Team Lotuksen auto kuitenkin iso harppaus eteenpäin .
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fernandesin tiimi ostaa F1-auton tärkeimmät komponentit kilpailijoiltaan.
Vaihdelaatikon ja hydrauliikan Red Bullilta. Mitä muuta? Moottori tulee Renaultilta (jolta sen myös Lotus Renault GP ostaa, ja joka auttaa Enstonen tiimiä vaihdelaatikon ja jarrujen kanssa. Ja LRGP:n KERS tietysti tulee Magneti Marellilta.)
Siksi kukaan ei nähdäkseni voi olla Chapmanin Team Lotus, mutta Chapmanin Lotus voi olla Chapmanin Lotus.
Ei kai kukaan väitä itse tallin olevankaan "Chapmanin Team Lotus"? Se on Fernandesin Team Lotus. Mutta nimensä se on perinyt (eli ostanut) Chapmanin Team Lotukselta. Monen mutkan kautta toki. Lotus Cars voi kehuskella jatkuvuudella ja vaikka kutsuakin itseään Chapmanin Lotukseksi, mutta Lotus Renault GP ei ole Lotus Cars, eikä siten Chapmanin Lotus.
Miksi tuoda tämä asia esille? Onko kukaan edes yrittänyt kyseenalaistaa tai kiistää tuota?
Kysy itseltäsi, sinähän Red Bullin ja Mercedeksen tähän keskusteluun toit, vaikka ne eivät kertomastani syystä ole Lotus Renault GP-caseen rinnastettavia.
Lotus on ilmoittanut, että tulevaisuudessa se aikoo hankkia itselleen omistusta tiimistä
Eikös Group Lotus myös jossain vaiheessa ilmoittanut, ettei heitä kiinnosta tulla mukaan ykkösiin? :D
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Fernandesin tiimi ostaa F1-auton tärkeimmät komponentit kilpailijoiltaan. Tämä jättää hyvin vähän mahdollisuuksia chapmanmaisille innovaatioille. Minusta Autosportin keskustelija tiivisti hyvin, että Lotus Renault GP:n pakoputkissakin on enemmän Lotus-hetkeä kuin Red Bullilta ostetussa tekniikassa.
Eletään tätä päivää ja vertaillaanpas Lotusta ja Lotus Renault GP

Moottori: molemmat ostavat Renaultilta moottorit
Vaihteisto: Red Bull / Renault
Elektroniikka: ostotavaraa
Kers: luultavasti molemmat käyttävä Magnetti Marellia
Auton suunnittelu: omaa suunnittelua

Miten vielä intät että VAIN Lotus ostaa osat? Nykyään F1:ssä kilpailu vaatii kustannusten jakamista eli käytetään hyödyksi kilpailijoiden tuotteita. Nykyään myös alihankintapuoli on aivan eri luokkaa kun ennen. Itse pidän Virginin autoa heidän suunnittelemana, vaikka auton suunnittelustahan vastaa Wirthin firma. Minulle aivan sama, mitä kautta rahaliikenne juoksee.

Team Lotus on osoittanut varsin lyhyessä ajassa, että potentiaalia löytyy. Aika huvittavaa verrata 80-luvulla toimintansa aloittanutta tallia v. 2009 syksyllä polkaistuun talliin. Elä vaan omi tuota pakoputki-hommaakin Group Lotukselle :D Ainiin, Baharin keksintö?


Ja kuka ostaa ja mitäkin: GROUP LOTUS ostaa koko F1-toiminnan alihankintana? Eli sinä kuvittelet että siellä juoksee musta aito lotus vaikka homman hoitaa GENIIN omistama pulju? Aika hauskaa räksyttää Lotuksen ostotoiminnasta. Group Lotus se vasta ostohommiin perustuukin. Sponssataan talleja, lyödään jotain 80-luvun värejä eri sarjoihin ja kas, nämä "aidot" lotusfanit ovat haltioissaan. Siellä kulkee tämän yli-ihminen Baharin luotsaama musta/vihreä aito-lotus ja fanit tykkää, mutta epäaidot fanit inhoavat.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja kuka ostaa ja mitäkin: GROUP LOTUS ostaa koko F1-toiminnan alihankintana.
Ei ainakaan vielä, sehän vain syytää rahaa tallin toimintaan ja saa sillä nimensä auton takasiipeen ja keulaan sekä tallin nimeen. Sitä ei kutsuta ostamiseksi vaan sponsoroinniksi.

Ja juu, jos Team Lotus ottaa KERSin käyttöön, niin se tulee Magneti Marellilta kuten muillakin Renault-moottorisilla talleilla.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei ainakaan vielä, sehän vain syytää rahaa tallin toimintaan ja saa sillä nimensä auton takasiipeen ja keulaan sekä tallin nimeen. Sitä ei kutsuta ostamiseksi vaan sponsoroinniksi.
Kyllä tajuan. Heitin vaan sen näille eräille, jotka pitävät sponsorointia tallin omistamisena.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
hehe carter :D vai et renaultin putkissa o enemmän lotusta ku koko team lotuksessa yhteensä .... mä haluaisin maistaa noit samoi lääkkeit. Vissii ihan asialliset ku tollast juttua irtoaa. Jotenkii nii vääristynyt tapa katsoa asioita että. Ei voi myöntää tosiasioita ainuttakaan vaan aina pitää valehdella itselleen jollain tapaa... normal
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Is this the lotus racing under the malaysian flag with no heritage and stealing from past glories of the REAL team Lotus?

http://www.forumula1.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=9820&sid=5882e513ea6592da007801bdf7bee023
Minä ja Carter emme sis ole ihan kaksistaan näkökantamme kanssa. :wink:
Kysehän onkin nyt siitä mikä tekisi Group Lotuksesta paremman Team Lotuksen.
Group Lotus ei ole koskaan kilpaillut F1:ssä, eikä ole koskaan omistanut Team Lotusta.
Group Lotus väittää vain heillä olevan oikeus F1:een, vaikka eivät ole siellä koskaan edes olleet.

Eli Proton yrittää saada Lotuksen F1:een ilmaiseksi, ilman että tarvitsisi ostaa Team Lotus lisenssiä keneltäkään.
Kuten todettu jo aiemmin, jos Protonille Lotus F1:ssä on niin tärkeä, mikseivät he hankkineet Team Lotuksen oikeuksia Huntilta jo vuosia sitten?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Kysehän onkin nyt siitä mikä tekisi Group Lotuksesta paremman Team Lotuksen.
Group Lotus ei ole koskaan kilpaillut F1:ssä, eikä ole koskaan omistanut Team Lotusta.
Group Lotus väittää vain heillä olevan oikeus F1:een, vaikka eivät ole siellä koskaan edes olleet.

Eli Proton yrittää saada Lotuksen F1:een ilmaiseksi, ilman että tarvitsisi ostaa Team Lotus lisenssiä keneltäkään.
Kuten todettu jo aiemmin, jos Protonille Lotus F1:ssä on niin tärkeä, mikseivät he hankkineet Team Lotuksen oikeuksia Huntilta jo vuosia sitten?
Sä et vaan kato tajuu, oot epäaitofani!
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyllä se vaan ainakin viime vuonna näytti kuuluvan Lotukselle. Tosin silloin se vielä sopi Fernandesin tarinaan.
Viime vuonna GL:lle kuului kaikki muut Lotus-tavaramerkit paitsi TL. Siksi 1MRT oli Lotus Racing, eikä Lotus F1 Team kuten Tony olisi toivonut. (Huom sanat Team ja Lotus) Ja Lotus Renault GP:n nimi poikkeaa Rellun entisestä (Sponsor) Renault F1 Team käytännöstä, juuri Team ja Lotus -sanojen käytön välttämiseksi. Esittäisin CARTerille kysymyksen, miten GL omistaa mielestäsi TL-tavaramerkin? Toki, Team on lähinnä vain etuliite, ja ainakin minulle olisi OK, jos Scuderia Ferrari muuttaisi nimensä Team Ferrariksi. Kuten sanoit, Lotus on se, joka merkitsee. Silti, kun TLV:llä on TL-tavaramerkki F1:ssä, voiitaisiin samantien sanoa, että heillä on Lotus-tavamerkki F1:ssä myös. Teamhan ei merkitse, eihän?

Minun käsittääkseni tavaramerkkioikeudet tarkoittavat lähinnä oikeutta kieltää muita käyttämästä samankaltaista sanaa tai tunnusta liiketoiminnassa. Tavaramerkkioikeuksien puuttuminen ei käsittääkseni kiellä kuitenkaan toisen omistaman tavaramerkin käyttöä liiketoiminnassa, jos tavaramerkin omistaja hyväksyy käytön. Ja, käsittääkseni hyväksynnäksi riittää se, että käyttöä ei kielletä kohtuullisen ajan sisällä. Käsittääkseni sama pätee myös tavaramerkin rekisteröintiin; toista tavaramerkkiä muistuttavan tavaramerkin voi rekisteröidä, jos toisen tavaramerkin omistaja sen sallii, tai ennen kaikkea ei sitä kiellä. Tavaramerkkihakemusten lopussa oleva "Earlier rights notification" tarkoittaa käsittääkseni sitä, että samankaltaisten tavaramerkkien omistajille lähetetään tieto uudesta tavaramerkkihakemuksesta.

GL olisi halutessaan voinut estää TL:n tavaramerkkihakemukset 80-luvulla, jos se olisi kokenut omistavansa TL:n immateriaalioikeudet (IP-oikeudet). Mutta koska se ei sitä tehnyt, voidaan sanoa, että GL ei ole koskaan omistanut TL:n IP-oikeuksia. GL:n brittitavaramerkeissä on myös rajaus F1:n ulkopuolelle, ja tälle täytyy olla jokin syy. Se, että Team Lotus omistaa Lotuksen F1-oikeudet. Silti, GL:llä on yhteisötavaramerkki (EU-tavaramerkki), joka ei rajaa F1:tä tavaramerkin ulkopuolelle. Käsittääkseni yhteisötavaramerkki menee kansallisen tavaramerkin edellä, joten tämä tavaramerkki saattaa kumota TLV:n tavaramerkit. Tosin, en tiedä, voiko TLV vielä valittaa tästä, kun GL:n yhteisö-tm on jo muutaman vuoden vanha? Myös, voiko TLV rekisteröidä TL-yhteisö-tm:n, kun on jo olemassa Lotus-yhteisö-tm?

Tämä yhteisötavaramerkkijuttu on asia, jota en osaa tämän paremmin kommentoida. Lotus-tavaramerkkien käytöstä tiedän kuitenkin sen, että TLV salli 1MRT:n käyttää Lotus-nimeä GL:n lisenssillä. Näin ollen TLV-tunnusti GL:n oikudet Lotus-nimeen F1:ssä, mutta ei kuitenkaan Team Lotus-nimeen. GL ei kuitenkaan ole käyttänyt ACBC-logoa F1:ssä, muuten kuin ostamissaan mainoksissa, kuten LRGP:n auton keulalla. Näin ollen voidaan olettaa, että he eivät omista siihen oikeuksia F1:ssä.

Eli käsittääkseni TLV:n ja GL:n tm-oikeudet F1:ssä ovat:

TLV:
  • Team Lotus -nimi
  • ACBC-logo

GL:
  • Lotus-nimi, muttei Team Lotus

Itselleni on kuitenkin epäselvää se, saako 1MRT kutsua autoaan Lotukseksi. 90-luvulla GL:llä ei ollut oikeuksia Lotukseen F1:ssä, joten asia ei ollut ongelma, mutta nyt GL:llä on F1-oikeudet yhteisötavaramerkissään. Jos TL joutuu uudellennimeämään runkonsa, peli on heidän kannaltaan pelattu, vaikka oikeus vahvistaisi heidän tavaramerkkinsä. Silloin heidän on sama ottaa tallilleen uusi brändi.

Kuten aiemmin olen myös sanonut, GL:n ja TL:n välinen sopimus TL:n tavaramerkkien käytöstä on myös kummallinen. Tälläinen sopimus vihjaa, että kenties TL aikoinaan antoi GL:lle oikeuden hallinnoida heidän tavaramerkkejään.

Paras pätkä lehdistötiedotteessa on kuitenkin tämä. Fernandesin leirissä tuntuu olevan jokaiselle asialle vähintään kolme erilaista näkemystä. Silloin kun heille sopii, niin tämän Renault - tallin väritys on JPS-tupakkamerkin ja harvinaisen pahasta, koska se saattaa yhdistyä tupakkamainontaan. Toisaalta sitten taas Fernandes ei ole missään vaiheessa halunnut rekisteröidä tiiminsä viime vuonna käyttämää väriyhdistelmää matkailualalle. Nyt sitten heidän mielestään TLV omistaakin legendaarisen mustakultavärityksen, vaikka kyseinen yhtiö ei ole koskaan sitä missään edes käyttänyt.
Tuo värityskysymys on kieltämättä hieman hankala. Kulta-musta oli seurausta JPS-sopimuksesta, mutta toisaalta TL:nkin vihreä väri johtui alun perin brittien perinteisestä kisaväristä. Silti, molemmat yhdistetään TL:ään, brändiin, jonka TLV omistaa. Ottaen huomioon sen, että LRGP:llä ei ole mitään syytä assosioitua JPS:ään, voidaan sanoa, että he pyrkivät assosioitumaan TL:ään, jonka brändiä he eivät omista.

Merkittävää minulle on myös se, että vaikka TLI olikin myynyt Team Lotuksen Team Lotus Limitedille niin Clive Chapman oli joulukuussa 1990 Helsingissä uuden kuljettajansa kanssa ja silloin häntä tituleerattiin yhä ”tallin omistajaksi.” Minulle on vieläkin perin epäselvää mitä tuolloin oikein myytiin, eikä Team Lotus Internationalin olemassaolo oletetun konkurssin (miten kävi TLL:lle?) ja Chapmanin viime vuonna tekemät patenttihakemukset selvennä kuvaa yhtään.

Kysymyksesi ja nykyinen tilanne eivät siis ole tismalleen samoja. Mikäli Chapman myytyään tiimin Collinsille ja Wrightille olisikin hypännyt GM:n kelkkaan ja Lotus olisi ostanut vaikka sattumalta Benettonin, niin silloin Lotus Benetton Formulasta olisi tullut Lotuksen uusi tehdastiimi. Petereillä ei olisi ollut mitään syytä ostaa vararikon partaalla ollutta tiimiä. Eikä Chapmanin liikkeen myötä heillä olisi ollut moraalista (eikä juridista?) oikeutta jatkaa Team Lotuksena. Chapmanin mukana olisi mennyt myös Team Lotuksen tilat, jotka perhe omistaa yhä.
Eräässä aiemmassa postauksessani kirjoitin, että Peterien TLL hankki TL-nimen 1991, ja hoiti tallin pyörittämisen, mutta TLI silti omisti tallin. Ja vuonna 1994 TLL osti tallin ennen konkurssia. Mitä tamäkin sitten tarkoittaa? Kenties sitä, että tehdas oli yhä TLI:n, ja TL-nimen omistaja TLL käytti sitä.

Mitä TLI:n tm-hakemukseen tulee, niin käsittääkseni Classic TL:llä on ollut GL:n suostumus CTL-nimeen. Joten se vihjaisi siihen, että TLI ei voi sanoa olevan erillistä CTL-tavaramerkkiä, ja kenties tästä syystä TLI veti hakemuksen pois. Tai sitten GL vaati hakemuksen poisvetoa, koska se olisi korostanut sitä, että GL:llä ei ole oikeuksia TL:ään.

En halua olla ilkeä, mutta korostin kysymysmerkin juridista-sanan perästä. Näköjään CARTerkin pitää mahdollisena sitä, että GL ei omista TL-nimeä.

Tällä hetkellä olen varma ainoastaan tästä:
Lotus Racing ei todellakaan ollut Team Lotus. Proton ei halunnut sen olevan Team Lotus. Group Lotus ei halunnut Lotus Racingin olevan Team Lotus. Chapmanin perhe ei halua Lotus Racingin olevan Team Lotus ja koska 1Malaysia Racing Team on viimevuotinen Lotus Racing, se ei siis millään voi olla Team Lotus. Ei, vaikka se sen nimen omistaisikin. En minäkään ole Yhdysvaltojen 39. presidentti.
Tästä olemme sentään samaa mieltä. Mutta, ei LRGP:kään ole Chapmanin Team Lotus. Ja GL:n logiikalla voisin nostaa oikeuskanteen keisari Augustusta vastaan. Augustushan sisältää nickini.

Tämä Lotus-gate ulottuu paljon laajemmalle kuin vain yhteen F1-tiimiin ja osittain siksi olen asiasta käärmeissäni. Haluaisin esimerkiksi saada selvyyden siitä, että kuka Lotuksen lisäksi voi sanoa omistavansa merkin Le Mans- ja Indy 500-menestyksen. Hunt nekin tietenkin jo omi itselleen, mutta jotenkin epäileväinen olen asiasta. :rolleyes:
Itse asiassa Le Mans - ja Indy-saavutukset eivät oikeastaan kuulu TLV:lle. Heillä on vain oikeudet TL:ään F1:ssä. Heidän tulisi osoittaa, että nämä oikeudet kuuluvat heille. Toki, ostettuaan TLL:n, joka osti TLI:n (alkuperäisen TL:n) tavaramerkit ja toiminnan, voidaan sanoa, että että nämä saavutukset kuuluvat heille, sillä eihän GL ollut se Lotus, jolla oli kilpailutoimintaa.

Kaiken kaikkiaan GL:n projekti on lähempänä alkuperäistä Lotus-tallia. Heillä on Chapmanien tuki. Mutta koen, että juridiselta kannalta 1MRT:n projekti on vähintään yhtä laillinen kuin GL:n. Oikeus lopulta päättää mitä oikeuksia heillä, ja sen jälkeen voidaan alkaa puhua moraalisesta oiketuksesta. Ilman Chapmanien tukea en toivo 1MRT:n käyttävän Lotus-nimeä. Mutta en kyllä tule pitämään myöskään LRGP:stä(, olkoonkin, että toivon Heidin voittavan jopa mestaruuden). Bahar on erinomainen pilaamaan yhtiöiden mainetta silmissäni. Hän nimesi Minardin vastoin fanien tahtoa STR:ksi, ja uudelleenbrändäsi SV Austria Salzburgin FC Red Bull Salzburgiksi. Noista syistä minulla on Red Bull -juomat jonkin sortin boikotissa.

Vielä lopuksi CARTerille. Vaikka sinua onkin paljon morkattu, täytyy sanoa, että on hyvä, että myös enemmistön mielipiteen vastaisia näkökantoja tuodaan julki. Se auttaa muodostamaan kokonaisvaltaisemman näkemyksen asiasta.

Edit: laitetaan tämä nyt tänne, vaikka pelkästään LRGP:tä koskee, mutta keskustelu siitä kuitenkin menisi TL vs GL kiistaksi. Nyt LRGP:n keulalla on sääntöjen määräämä valmistajan, eli Rellun tunnus.

 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1344
Vaikka minä kyllä ymmärrän perustelut Chapmanien valitseman puolen tukemiselle, niin täytyy myös muistaa että heillä on tässä oma lehmä ojassa. Ensinnäkin suku myi molemmat firmat, eri aikaan ja eri omistajille saadaakseen vähän massia, eli voidaan olettaa etteivät firmat mitenkään elintärkeitä olleet. Toisaalta taas, taloudelliset realiteetit saattoivat myyntiin pakottaa.

Tämänhetkisessä tilanteessa taas Chapmanien omistama Classic Team Lotus saa tukea Group Lotukselta, joten he ovat vähän kuin velvoitettuja osoittamaan vastavuoroisesti tukensa Group Lotukselle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vaikka minä kyllä ymmärrän perustelut Chapmanien valitseman puolen tukemiselle, niin täytyy myös muistaa että heillä on tässä oma lehmä ojassa. Ensinnäkin suku myi molemmat firmat, eri aikaan ja eri omistajille saadaakseen vähän massia, eli voidaan olettaa etteivät firmat mitenkään elintärkeitä olleet. Toisaalta taas, taloudelliset realiteetit saattoivat myyntiin pakottaa.

Tämänhetkisessä tilanteessa taas Chapmanien omistama Classic Team Lotus saa tukea Group Lotukselta, joten he ovat vähän kuin velvoitettuja osoittamaan vastavuoroisesti tukensa Group Lotukselle.
Ja toisaalta kun Chapmanit ovat kerran molemmat firmat jo aikoja sitten myyneet pois, niin heidän mielipiteillään ei ole paskankaan väliä. Clive Chapmanin takinkääntö oli varsin ilmeinen Baharin aloittaessa maailmanvalloituksensa. Classic Team Lotustahan käsittääkseni pyöritetään Group Lotuksen luvalla, joten Cliven on pakko olla hyvää pataa Baharin kanssa. Mutta kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen suuntaan...

Yksi juttu mulla on pyörinyt mielessä. Eli miten Fernandes on muka jotenkin tahrannut Lotuksen mainetta tai häpäissyt Colin Chapmanin perintöä? Mielestäni hänen tallinsa on esiintynyt edukseen ja tuonut samalla erittäin positiivista julkisuutta koko Lotus -brändille. Kovasti olen yrittänyt tätä asiaa monelta kantilta tarkastella, mutta aina olen päätynyt siihen lopputulokseen, että se on nimenomaan Group Lotuksen aloittama julkinen kädenvääntö, joka on tehnyt vahinkoa ja saanut suuren yleisön todella sekaisin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ja toisaalta kun Chapmanit ovat kerran molemmat firmat jo aikoja sitten myyneet pois, niin heidän mielipiteillään ei ole paskankaan väliä. Clive Chapmanin takinkääntö oli varsin ilmeinen Baharin aloittaessa maailmanvalloituksensa. Classic Team Lotustahan käsittääkseni pyöritetään Group Lotuksen luvalla, joten Cliven on pakko olla hyvää pataa Baharin kanssa. Mutta kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen suuntaan...

Yksi juttu mulla on pyörinyt mielessä. Eli miten Fernandes on muka jotenkin tahrannut Lotuksen mainetta tai häpäissyt Colin Chapmanin perintöä? Mielestäni hänen tallinsa on esiintynyt edukseen ja tuonut samalla erittäin positiivista julkisuutta koko Lotus -brändille. Kovasti olen yrittänyt tätä asiaa monelta kantilta tarkastella, mutta aina olen päätynyt siihen lopputulokseen, että se on nimenomaan Group Lotuksen aloittama julkinen kädenvääntö, joka on tehnyt vahinkoa ja saanut suuren yleisön todella sekaisin.
Aivan samaa mieltä, joka kohdasta. Erityisesti lihavoidusta tekstistä. Pitäisikö tähän sotkuun vetää mukaan vielä Ted Toleman, Benettonin perhe, Renaultin veljesten jälkeläiset sekä Peter Collins ja Peter Wright ihan vaan henkilökohtaista mielipidettä varten.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ja toisaalta kun Chapmanit ovat kerran molemmat firmat jo aikoja sitten myyneet pois, niin heidän mielipiteillään ei ole paskankaan väliä. Clive Chapmanin takinkääntö oli varsin ilmeinen Baharin aloittaessa maailmanvalloituksensa. Classic Team Lotustahan käsittääkseni pyöritetään Group Lotuksen luvalla, joten Cliven on pakko olla hyvää pataa Baharin kanssa. Mutta kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen suuntaan...

Yksi juttu mulla on pyörinyt mielessä. Eli miten Fernandes on muka jotenkin tahrannut Lotuksen mainetta tai häpäissyt Colin Chapmanin perintöä? Mielestäni hänen tallinsa on esiintynyt edukseen ja tuonut samalla erittäin positiivista julkisuutta koko Lotus -brändille. Kovasti olen yrittänyt tätä asiaa monelta kantilta tarkastella, mutta aina olen päätynyt siihen lopputulokseen, että se on nimenomaan Group Lotuksen aloittama julkinen kädenvääntö, joka on tehnyt vahinkoa ja saanut suuren yleisön todella sekaisin.
Samaa mieltä minäkin. Boldasin mielestäni tärkeimmät pointit.

Tuosta Ferrari-vertauksesta (jota itsekin olen käyttänyt aiemmin). Ajatellaan että nykyinen Ferrari talli ja autotehdas eriytyisivät ja hieman myöhemmin kilpatalli lopettaisi F1-toiminnan. Kuluu vuosia ilman mitään Ferraria F1:ssä. Sitten kilpatalli tulee takaisin F1:iin, joskin eri miehityksellä kuin aiemmin, jopa kilpalisenssi on nyt eri maasta hankittu (mistä maasta, riippuu uusista omistajista). Tämän jälkeen autotehdas (myöskin eri miehitys, erimaalaiset omistajat jne.) saa päähänsä tulla myös F1:iin ja väittää että he ovat se aito Ferrari, ja aikaisempi kilpatalli saa luvan väistyä / lopettaa Ferrari-nimen käytön / mitälie. Mikähän olisi arvon GL:n puolustajien näkemys tässä tilanteessa siitä, kuka tai mikä on oikea Ferrari F1:ssä? Arvaan, että ainakin CARTer väittää että koko analogia on niin virheellinen, niin virheellinen että ei mitään rajaa ja Lotuksen tilanne on aivan mahdottoman erilainen kuin tässä sepityksessäni. Mutta ehkäpä tämä analogia antaa jotain ajateltavaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja toisaalta kun Chapmanit ovat kerran molemmat firmat jo aikoja sitten myyneet pois, niin heidän mielipiteillään ei ole paskankaan väliä. Clive Chapmanin takinkääntö oli varsin ilmeinen Baharin aloittaessa maailmanvalloituksensa. Classic Team Lotustahan käsittääkseni pyöritetään Group Lotuksen luvalla, joten Cliven on pakko olla hyvää pataa Baharin kanssa. Mutta kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen suuntaan...

Yksi juttu mulla on pyörinyt mielessä. Eli miten Fernandes on muka jotenkin tahrannut Lotuksen mainetta tai häpäissyt Colin Chapmanin perintöä? Mielestäni hänen tallinsa on esiintynyt edukseen ja tuonut samalla erittäin positiivista julkisuutta koko Lotus -brändille. Kovasti olen yrittänyt tätä asiaa monelta kantilta tarkastella, mutta aina olen päätynyt siihen lopputulokseen, että se on nimenomaan Group Lotuksen aloittama julkinen kädenvääntö, joka on tehnyt vahinkoa ja saanut suuren yleisön todella sekaisin.
Tuo Classic TL on hieman erikoinen tapaus. Kun TLV:llä on oikeudet Team Lotus -nimeen, niin miksi CTL on kuitenkin hankkinut oikeudet nimeensä GL:ltä?

Aikaisempiin kirjoituksiini täytyy kuitenkin lisätä se, että tarkemmin ajateltuna Team Lotus -nimi on edustanut jo usean vuoden ajan selvästi Lotus Carsia, Team on kuitenkin vain etuliite. Ottaen huomioon nimen pitkän käyttämättömyyden, sekä assosiaation LC:hen, olisi tietyllä tapaa perusteltua kumota TLV:n tavaramerkit, ja hyväksyä GL:n TL-tavaramerkkihakemukset. Tuohon käyttämättömyyteen voidaan kuitenkin käyttää samaa perustelua kuin aiemminkin, ja onhan TLV:n tavaramerkkejä käytetty kesästä '09 alkaen enemmän kuin 14 edellisenä vuonna. Mutta sitä ennen käyttämättömyys oli pitkä, ja viime vuonna LR kilpaili GL:n tavaramerkillä, vahvistaen Lotus-nimeä kantavien F1-tallien yhteyttä GL:ään. TL:n fanina vähättelisin tätä LC-assosiaatiota, kun taas GL:n fanina korostasin sitä sekä tavaramerkkien käyttämättömyyttä. Mutta oikeuden voittoa toivovana on vaikea sanoa mitään suuntaan tai toiseen.

Tietääkseni GL valitti oikeuteen jo Litespeedin Team Lotus -projektista, joten GL saattoi olla riittävän ajoissa liikkeellä. Näin TLV:n tavaramerkkejä ei olisi varsinaisesti käytetty '95 jälkeen, koska Litespeed ei päässyt mukaan F1:een. Tämä huomioon ottaen TL-tavaramerkit kuuluisivat nykyään GL:lle. Toinen juttu on kuitenkin TL:n aiemmat saavutukset. Niistä vastuussa olivat TLI ja TLL, joiden Team Lotus -toiminnot kuuluvat nykyään TLV:lle. GL oli enintään yhteistyökumppani, jolla oli sama omistaja. Joten mielestäni TL:n menneet saavutukset kuuluvat TLV:lle. Tämä tekeekin tuosta CTL:n tilanteesta hullunkurisen. Oikeudet nimeen on hankittu taholta, jolla niitä ei ole.

Joten mielipiteeni on se, että TLV:llä on oikeudet TL:n historiallisiin saavutuksiin. GL saa käyttää F1:ssä Lotus-nimeä, ainakin jos se se ei ole Team Lotus. Team Lotus -nimen ja ACBC-logon käyttöoikeudesta F1:ssä en ole kuitenkaan varma. Jos TLV:n oikeudet todetaan edellen voimassa oleviksi, silloin ne kuuluvat TLV:lle, muuten GL:lle. Mutta tämän päättää oikeus. Lisenssikiistaan en ota kantaa, sillä en tiedä lisenssin ehdoista. Tämänkin päättää oikeus. Täytyy kuitenkin sanoa, että oliko GL niin tyhmä, että piti 1MRT:tä niin tyhmänä, ettei 1MRT haastaisi oikeuteen laitonta lisenssinpurkua? Vai kokeeko GL, että sen kannattaa maksaa lisenssin laittoman purkamisen korvaukset, päästäkseen tavoitteeseensa?

Mitä Tonyn vaikutukseen Lotus-brändille tulee, niin ei hän ole pilannut kyseisen brändin mainetta. Clive Chapmankin sanoi arvostavansa Tonyn työtä Lotuksen eteen, mutta korosti samalla GL:n olevan todellinen Lotus. Uskoisin, että jos GL hyväksyisi (ei edes tukisi, kun vain hyväksyisi) Tonyn Lotus-tallin, niin myös Chapmanit hyväksyisivät sen. Itse uskon, että Clive haluaa ennen kaikkea välttää kahden Lotuksen tilanteen. Toisaalta on spekuloitu, onko yksi syy siihen, että Chapmanit eivät halua nähdä 1MRT:n pyörittävän TL:ää se, että näin he ovat ainoa taho, joka myy Team Lotus -fanituotteita.

Chapmanien merkitys on se, että he antavat tai ovat antamatta moraalisen oikeutuksen käyttää Lotus-nimeä. Jos kuitenkin GL:n todetaan omistavan oikeudet myös TL-nimeen, mutta lisenssinpurku todetaan laittomaksi, olisi hauska tietää, tukevatko Chapmanit edelleen GL:n kaikkia toimia. Vai onko niin että tarkoitus pyhittää keinot?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös