Kyllä se vaan ainakin viime vuonna näytti kuuluvan Lotukselle. Tosin silloin se vielä sopi Fernandesin tarinaan.
Viime vuonna GL:lle kuului kaikki muut Lotus-tavaramerkit paitsi TL. Siksi 1MRT oli Lotus Racing, eikä
Lotus F1
Team kuten Tony olisi toivonut. (Huom sanat Team ja Lotus) Ja Lotus Renault GP:n nimi poikkeaa Rellun entisestä (Sponsor) Renault F1 Team käytännöstä, juuri Team ja Lotus -sanojen käytön välttämiseksi. Esittäisin CARTerille kysymyksen, miten GL omistaa mielestäsi TL-tavaramerkin? Toki, Team on lähinnä vain etuliite, ja ainakin minulle olisi OK, jos Scuderia Ferrari muuttaisi nimensä Team Ferrariksi. Kuten sanoit, Lotus on se, joka merkitsee. Silti, kun TLV:llä on TL-tavaramerkki F1:ssä, voiitaisiin samantien sanoa, että heillä on Lotus-tavamerkki F1:ssä myös. Teamhan ei merkitse, eihän?
Minun käsittääkseni tavaramerkkioikeudet tarkoittavat lähinnä oikeutta kieltää muita käyttämästä samankaltaista sanaa tai tunnusta liiketoiminnassa. Tavaramerkkioikeuksien puuttuminen ei käsittääkseni kiellä kuitenkaan toisen omistaman tavaramerkin käyttöä liiketoiminnassa, jos tavaramerkin omistaja hyväksyy käytön. Ja, käsittääkseni hyväksynnäksi riittää se, että käyttöä ei kielletä kohtuullisen ajan sisällä. Käsittääkseni sama pätee myös tavaramerkin rekisteröintiin; toista tavaramerkkiä muistuttavan tavaramerkin voi rekisteröidä, jos toisen tavaramerkin omistaja sen sallii, tai ennen kaikkea ei sitä kiellä. Tavaramerkkihakemusten lopussa oleva "Earlier rights notification" tarkoittaa käsittääkseni sitä, että samankaltaisten tavaramerkkien omistajille lähetetään tieto uudesta tavaramerkkihakemuksesta.
GL olisi halutessaan voinut estää TL:n tavaramerkkihakemukset 80-luvulla, jos se olisi kokenut omistavansa TL:n immateriaalioikeudet (IP-oikeudet). Mutta koska se ei sitä tehnyt, voidaan sanoa, että GL ei ole koskaan omistanut TL:n IP-oikeuksia. GL:n brittitavaramerkeissä on myös rajaus F1:n ulkopuolelle, ja tälle täytyy olla jokin syy. Se, että Team Lotus omistaa Lotuksen F1-oikeudet. Silti, GL:llä on yhteisötavaramerkki (EU-tavaramerkki), joka ei rajaa F1:tä tavaramerkin ulkopuolelle. Käsittääkseni yhteisötavaramerkki menee kansallisen tavaramerkin edellä, joten tämä tavaramerkki saattaa kumota TLV:n tavaramerkit. Tosin, en tiedä, voiko TLV vielä valittaa tästä, kun GL:n yhteisö-tm on jo muutaman vuoden vanha? Myös, voiko TLV rekisteröidä TL-yhteisö-tm:n, kun on jo olemassa Lotus-yhteisö-tm?
Tämä yhteisötavaramerkkijuttu on asia, jota en osaa tämän paremmin kommentoida. Lotus-tavaramerkkien käytöstä tiedän kuitenkin sen, että TLV salli 1MRT:n käyttää Lotus-nimeä GL:n lisenssillä. Näin ollen TLV-tunnusti GL:n oikudet Lotus-nimeen F1:ssä, mutta ei kuitenkaan Team Lotus-nimeen. GL ei kuitenkaan ole käyttänyt ACBC-logoa F1:ssä, muuten kuin ostamissaan mainoksissa, kuten LRGP:n auton keulalla. Näin ollen voidaan olettaa, että he eivät omista siihen oikeuksia F1:ssä.
Eli käsittääkseni TLV:n ja GL:n tm-oikeudet F1:ssä ovat:
TLV:
- Team Lotus -nimi
- ACBC-logo
GL:
- Lotus-nimi, muttei Team Lotus
Itselleni on kuitenkin epäselvää se, saako 1MRT kutsua autoaan Lotukseksi. 90-luvulla GL:llä ei ollut oikeuksia Lotukseen F1:ssä, joten asia ei ollut ongelma, mutta nyt GL:llä on F1-oikeudet yhteisötavaramerkissään. Jos TL joutuu uudellennimeämään runkonsa, peli on heidän kannaltaan pelattu, vaikka oikeus vahvistaisi heidän tavaramerkkinsä. Silloin heidän on sama ottaa tallilleen uusi brändi.
Kuten aiemmin olen myös sanonut, GL:n ja TL:n välinen sopimus TL:n tavaramerkkien käytöstä on myös kummallinen. Tälläinen sopimus vihjaa, että kenties TL aikoinaan antoi GL:lle oikeuden hallinnoida heidän tavaramerkkejään.
Paras pätkä lehdistötiedotteessa on kuitenkin tämä. Fernandesin leirissä tuntuu olevan jokaiselle asialle vähintään kolme erilaista näkemystä. Silloin kun heille sopii, niin tämän Renault - tallin väritys on JPS-tupakkamerkin ja harvinaisen pahasta, koska se saattaa yhdistyä tupakkamainontaan. Toisaalta sitten taas Fernandes ei ole missään vaiheessa halunnut rekisteröidä tiiminsä viime vuonna käyttämää väriyhdistelmää matkailualalle. Nyt sitten heidän mielestään TLV omistaakin legendaarisen mustakultavärityksen, vaikka kyseinen yhtiö ei ole koskaan sitä missään edes käyttänyt.
Tuo värityskysymys on kieltämättä hieman hankala. Kulta-musta oli seurausta JPS-sopimuksesta, mutta toisaalta TL:nkin vihreä väri johtui alun perin brittien perinteisestä kisaväristä. Silti, molemmat yhdistetään TL:ään, brändiin, jonka TLV omistaa. Ottaen huomioon sen, että LRGP:llä ei ole mitään syytä assosioitua JPS:ään, voidaan sanoa, että he pyrkivät assosioitumaan TL:ään, jonka brändiä he eivät omista.
Merkittävää minulle on myös se, että vaikka TLI olikin myynyt Team Lotuksen Team Lotus Limitedille niin Clive Chapman oli joulukuussa 1990 Helsingissä uuden kuljettajansa kanssa ja silloin häntä tituleerattiin yhä ”tallin omistajaksi.” Minulle on vieläkin perin epäselvää mitä tuolloin oikein myytiin, eikä Team Lotus Internationalin olemassaolo oletetun konkurssin (miten kävi TLL:lle?) ja Chapmanin viime vuonna tekemät patenttihakemukset selvennä kuvaa yhtään.
Kysymyksesi ja nykyinen tilanne eivät siis ole tismalleen samoja. Mikäli Chapman myytyään tiimin Collinsille ja Wrightille olisikin hypännyt GM:n kelkkaan ja Lotus olisi ostanut vaikka sattumalta Benettonin, niin silloin Lotus Benetton Formulasta olisi tullut Lotuksen uusi tehdastiimi. Petereillä ei olisi ollut mitään syytä ostaa vararikon partaalla ollutta tiimiä. Eikä Chapmanin liikkeen myötä heillä olisi ollut moraalista (eikä juridista?) oikeutta jatkaa Team Lotuksena. Chapmanin mukana olisi mennyt myös Team Lotuksen tilat, jotka perhe omistaa yhä.
Eräässä aiemmassa postauksessani kirjoitin, että Peterien TLL hankki TL-nimen 1991, ja hoiti tallin pyörittämisen, mutta TLI silti omisti tallin. Ja vuonna 1994 TLL osti tallin ennen konkurssia. Mitä tamäkin sitten tarkoittaa? Kenties sitä, että tehdas oli yhä TLI:n, ja TL-nimen omistaja TLL käytti sitä.
Mitä TLI:n tm-hakemukseen tulee, niin käsittääkseni Classic TL:llä on ollut GL:n suostumus CTL-nimeen. Joten se vihjaisi siihen, että TLI ei voi sanoa olevan erillistä CTL-tavaramerkkiä, ja kenties tästä syystä TLI veti hakemuksen pois. Tai sitten GL vaati hakemuksen poisvetoa, koska se olisi korostanut sitä, että GL:llä ei ole oikeuksia TL:ään.
En halua olla ilkeä, mutta korostin kysymysmerkin juridista-sanan perästä. Näköjään CARTerkin pitää mahdollisena sitä, että GL ei omista TL-nimeä.
Tällä hetkellä olen varma ainoastaan tästä:
Lotus Racing ei todellakaan ollut Team Lotus. Proton ei halunnut sen olevan Team Lotus. Group Lotus ei halunnut Lotus Racingin olevan Team Lotus. Chapmanin perhe ei halua Lotus Racingin olevan Team Lotus ja koska 1Malaysia Racing Team on viimevuotinen Lotus Racing, se ei siis millään voi olla Team Lotus. Ei, vaikka se sen nimen omistaisikin. En minäkään ole Yhdysvaltojen 39. presidentti.
Tästä olemme sentään samaa mieltä. Mutta, ei LRGP:kään ole Chapmanin Team Lotus. Ja GL:n logiikalla voisin nostaa oikeuskanteen keisari Augustusta vastaan. Augustushan sisältää nickini.
Tämä Lotus-gate ulottuu paljon laajemmalle kuin vain yhteen F1-tiimiin ja osittain siksi olen asiasta käärmeissäni. Haluaisin esimerkiksi saada selvyyden siitä, että kuka Lotuksen lisäksi voi sanoa omistavansa merkin Le Mans- ja Indy 500-menestyksen. Hunt nekin tietenkin jo omi itselleen, mutta jotenkin epäileväinen olen asiasta.
Itse asiassa Le Mans - ja Indy-saavutukset eivät oikeastaan kuulu TLV:lle. Heillä on vain oikeudet TL:ään F1:ssä. Heidän tulisi osoittaa, että nämä oikeudet kuuluvat heille. Toki, ostettuaan TLL:n, joka osti TLI:n (alkuperäisen TL:n) tavaramerkit ja toiminnan, voidaan sanoa, että että nämä saavutukset kuuluvat heille, sillä eihän GL ollut se Lotus, jolla oli kilpailutoimintaa.
Kaiken kaikkiaan GL:n projekti on lähempänä alkuperäistä Lotus-tallia. Heillä on Chapmanien tuki. Mutta koen, että juridiselta kannalta 1MRT:n projekti on vähintään yhtä laillinen kuin GL:n. Oikeus lopulta päättää mitä oikeuksia heillä, ja sen jälkeen voidaan alkaa puhua moraalisesta oiketuksesta. Ilman Chapmanien tukea en toivo 1MRT:n käyttävän Lotus-nimeä. Mutta en kyllä tule pitämään myöskään LRGP:stä(, olkoonkin, että toivon Heidin voittavan jopa mestaruuden). Bahar on erinomainen pilaamaan yhtiöiden mainetta silmissäni. Hän nimesi Minardin vastoin fanien tahtoa STR:ksi, ja uudelleenbrändäsi SV Austria Salzburgin FC Red Bull Salzburgiksi. Noista syistä minulla on Red Bull -juomat jonkin sortin boikotissa.
Vielä lopuksi CARTerille. Vaikka sinua onkin paljon morkattu, täytyy sanoa, että on hyvä, että myös enemmistön mielipiteen vastaisia näkökantoja tuodaan julki. Se auttaa muodostamaan kokonaisvaltaisemman näkemyksen asiasta.
Edit: laitetaan tämä nyt tänne, vaikka pelkästään LRGP:tä koskee, mutta keskustelu siitä kuitenkin menisi TL vs GL kiistaksi. Nyt LRGP:n keulalla on sääntöjen määräämä valmistajan, eli Rellun tunnus.