FW08 sanoi:
Et ole edelleenkään vastannut pari viikkoa sitten esittämääni kysymykseen, että mitä jos Lotus Coup olisi päättänyt vuonna 1990 tuoda "oikean Lotuksen" Formula ykkösiiin? Tuolloinhan Team Lotus oli lajissa mukana ilman laillista kontaktia Group Lotukseen ja Chapmanin perheeseen.
Kumpi silloin olisi ollut oikea Lotus? Mieti nyt tarkkaan, koska tilanne silloin oli täsmälleen sama kuin se on nyt. Ja turha on argumentoida, koska *pöytälaatikko*.
Vastaan tähän ensimmäisenä. Jos todella olen jättänyt kysymyksesi huomioimatta, niin pahoittelen sitä. Pahoittelen myös, että käydän tämän vyyhdin purkamiseen näin monta merkkiä.
On totta, että Colin Chapmanin kuoleman jälkeen Lotuksen autotehdas ja kilpatalli ajautuivat erilleen. Välillä välit olivat lämpimämmät ja yhteistyötä tehtiin tiiviimmin ja välillä oltiin enemmänkin vastakkain.
Henkilökohtaisesti Lotus- ja Chapman-fanina minulle on tärkeintä ns. Lotuksen ”good will.” Pääpointti on, että Group Lotus olisi uusien omistajiensa kanssa voinut tulla mukaan ykkösiin, mutta he eivät tehneet niin. Sen sijaan esimerkiksi kesken kauden 1989 Tony Rudd siirtyi autotehtaalta Team Lotus Internationalille. Alkuperäisen Team Lotuksen ja Cliven siirrettyä vetovastuun Peter Collinsille ja Peter Wrightin uudelle organisaatiolle autotehdas tuli pelastamaan pahasti talousvaikeuksissa olleen tiimin. Ilman Group Lotusta F1-tiimin loru olisi ollut loppu jo ennen kuin Häkkinen ehti siellä tehdä debyyttiään.
Merkittävää minulle on myös se, että vaikka TLI olikin myynyt Team Lotuksen Team Lotus Limitedille niin Clive Chapman oli joulukuussa 1990 Helsingissä uuden kuljettajansa kanssa ja silloin häntä tituleerattiin yhä ”tallin omistajaksi.” Minulle on vieläkin perin epäselvää mitä tuolloin oikein myytiin, eikä Team Lotus Internationalin olemassaolo oletetun konkurssin (miten kävi TLL:lle?) ja Chapmanin viime vuonna tekemät patenttihakemukset selvennä kuvaa yhtään.
Kysymyksesi ja nykyinen tilanne eivät siis ole tismalleen samoja. Mikäli Chapman myytyään tiimin Collinsille ja Wrightille olisikin hypännyt GM:n kelkkaan ja Lotus olisi ostanut vaikka sattumalta Benettonin, niin silloin Lotus Benetton Formulasta olisi tullut Lotuksen uusi tehdastiimi. Petereillä ei olisi ollut mitään syytä ostaa vararikon partaalla ollutta tiimiä. Eikä Chapmanin liikkeen myötä heillä olisi ollut moraalista (eikä juridista?) oikeutta jatkaa Team Lotuksena. Chapmanin mukana olisi mennyt myös Team Lotuksen tilat, jotka perhe omistaa yhä.
Tärkeä huomio kuitenkin on, ettei tällaiseen tilanteeseen koskaan ajauduttu, syystä tai toisesta. Oliko syynä se, että autotehdas kuitenkin oli tyytyväinen tähän erikoiseen käytäntöön ja edustajaansa moottoriurheilussa ja näki nimensä käytön hyödyn, kun se kuitenkin ilmeisesti vielä jollakin tavalla oli Chapmanin suvun käsissä? Luultavasti. 90-luvun alun vyyhti tarvitsisi kuitenkin selvittää ennen kuin voidaan olla täysin varmoja.
Tällä hetkellä olen varma ainoastaan tästä:
Lotus Racing ei ollut Team Lotus. Ei edes näin tiimin fanin näkökulmasta.
Hienoa toki oli että Proton ja Fernandes aloittivat Lotuksen nimen palauttamisen Ykkösiin, mutta Team Lotus se ei ollut.
Lotus Racing ei todellakaan ollut Team Lotus. Proton ei halunnut sen olevan Team Lotus. Group Lotus ei halunnut Lotus Racingin olevan Team Lotus. Chapmanin perhe ei halua Lotus Racingin olevan Team Lotus ja koska 1Malaysia Racing Team on viimevuotinen Lotus Racing, se ei siis millään voi olla Team Lotus. Ei, vaikka se sen nimen omistaisikin. En minäkään ole Yhdysvaltojen 39. presidentti.
F1-tiimi ja varsinkin Lotus on paljon muutakin kuin pelkkä nimi. Ja niin hullulta kuin se saattaa Fernandesin kannattajista kuulostaakin, niin Dany Bahar tuntuu ymmärtävän ainakin sen. Ja tällä hetkellä hän on paremmassa ja nähdäkseni oikeutetummassa asemassa Chapmanin yhtiön johdossa hyödyntämään ja rakentamaan sen päälle.
Samasta syystä Protonin ja Tonyn välisessä sopimuksessa oli nimenomaan kielletty logon ja Team Lotuksen nimen käyttö, koska he (Proton) eivät sitä omistaneet.
1Malaysia Racing olisi voinut käyttää Lotuksen logoa, koska Group Lotus omistaa sen, mutta Team Lotuksen nimi olisi tietenkin ollut kyseenalaista ja kuten olemme jo todenneet, kukaan muu kuin Fernandes ei sitä edes haluaisi käyttää. Team on tusinatavaraa, Lotus on se mikä on arvokas ja kaikki edelleenkin viittaa siihen, että Lotus omistaa oman nimensä.
Mikäli Lotus olisi ollut täysillä mukana Fernandesin projektissa, niin mikään ei olisi pakottanut heitä luomaan täysin uutta logoa. Heillä olisi ollut käytössään autotehtaan ACBC-merkki, mutta sitä ei kuitenkaan käytetty ennen kuin Lotus aloitti Fernandesin F1-tiimiä tiiviimmän ja halukkaamman yhteistyönsä amerikkalaisen KV Racing Technologiesin kanssa.
Fernandes ja Lotus olisivat voineet juhlistaa yhteistyötään myös vaikka Lotuksen moottoriurheilupuolen
Lotus Motorsportin nimellä, mutta sitäkään he eivät tehneet. Lotus Racingista olisi voinut tulla Lotuksen uusi moottoriurheilutiimi, mutta koska kyseessä oli täysin Lotuksesta erillinen toimija, joka vain halusi ostaa itselleen palan legendaarista glooriaa, Lotus kielsi nimen käytön Fauzyn World Series by Renault - tiiminkin yhteydessä suojellakseen brändiään.
Sun tapoihin kuuluu kokoajan väittää muuta, vaikka tosiasiat tuosta on selvillä ollu koko ajan. Siksi sanoin että ihan turha provota asialla joka ei totta ole.
En ole tuonut esiin mitään muuta kuin faktoja, mutta Fernandesin fanit ovat sivu toisensa jälkeen tehneet kaikkensa sivuuttaakseen ne ja yrittäneet palata alkuperäiseen käsikirjoitukseen.
Kun kuitenkin varsinaista keskustelua tärkeämpänä tuntuu täällä olevan keskustelu keskustelusta, niin voin vain todeta kuinka perin turhauttavaa on joidenkin selkeä lukutaidon puute.
Eihän Mercedeskään ole "Petronas-talli", vaikka se nimessä esiintyykin.
Kukaan ei ole väittänyt Mercedeksen olevan "Petronas-talli." Tallin virallinen nimi oikeasti on Mercedes GP Petronas F1 Team ja sen omistaa Mercedes-Benz Grand Prix Limited. Yrityksen nimessä ei sponsorin nimeä näy, kuten Adam Cooper blogissaan huomautti.
Tallin nimeksi virheellisesti sekoitetaan valmistajan nimi, joka FIA:n mukaan on Mercedes. Kaupallisista syistä johtua FOM kuitenkin käyttää siitä grafiikoissaan lyhennettä Mercedes GP.
Lotus Renault GP:n tilanne on rinnastettavissa kaksiosaista nimeä käyttäneeseen BMW Sauber F1 Teamiin, joka tietenkin viime vuonna ajatti BMW Sauberin valmistamia ja Ferrarin moottoreilla varustettuja autoja. Lotus Renault GP puolestaan ajattaa Concorde-sopimuksen vuoksi Renault-autoja, mutta kaksiosaiset F1-tiimin nimet eivät ole mitenkään uusi asia. Niiden väärinkäyttö sen sijaan on varsin yleistä.
Ja väärinkäytöistä puolestaan tuli mieleen jälleen tämä:
Lotus Racing - Pre-European Grand Prix Press Release sanoi:
An extended edition of Lotus Racing Notes, the team’s race-by-race newsletter, will be available online and in very-limited-edition hard copy from Thursday, as is a new podcast, and in the merchandise stands and online, “500” Lotus Racing team shirts and other memorabilia will be on sale.