Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Paitsi Daimler-tuotemerkki ei ole... :)
Tuon asian olen käynyt läpi täällä jo moneen kertaan, lisenssihän jäi siis aikoinaan Iso-Britanniaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_Motor_Company
Tuo jälkeenpäin Emilin tyttären mukaan keksitty Mercedes-markkinointinimi nyt ei ole edes firman nimi. Eikä Benz-merkkisiä autojakaan ole tehty 1920-luvun jälkeen.
Mercedes-nimihän syntyi aikoinaan Daimlerilla E. Jellinekin ehdotuksesta tavallaan firman autourheiluosastoksi, pian Daimler-nimeen liittyvien lisenssisotkujen ja Mercedes-nimen kilpamenestyksen vuoksi Daimler-tuotemerkistä luovuttiin 1908 jälkeen.
Benziin on aikojen saatossa yhdistynyt merkkejä, ensin kuorma-autoissa Gaggenau

ja 1926 sekä ka- että ha-puolella Mercedes. En katsoisi kuitenkaan Benz-merkkiä ikinä lopetetuksi.
Näiden nimien vaihteluiden takiahan ei Mercedes, Benz, Daimler tai mikään Daimler-yhtiön automerkki ole edes Saksan pitkäikäisin automerkki... se pitkäikäisin on ollut 1920-luvulta lähtien General Motorsin omistuksessa, joka omisti myös Lotuksen henkilöautopuolen aikoinaan, mikä nykyään on Protonin omistuksessa.
Vihjaat siis Opeliin Saksan vanhimpana automerkkinä, jonka nimeä ei ole sinun mukaasi missään vaiheessa muokattu. :doubtful:
Autojen valmistus alkoi vuonna 1898 Opel-Lutzmann...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Opel
Tämä koko farssi on valitettavaa. Itse olen Lotus-fani, mutta tämä koko sekoilu on tehnyt tavattoman paljon hallaa koko brandille.
Oma mielipiteeni tästä nimikiistasta on sellainen, että kumpikaan näistä F1:ssä Lotus-nimeä käyttävistä teameista ei ole se "alkuperäinen Lotus", eikä sellaista ole olemassa kuin historiassa, Colin Chapmankin on kuollut jo pitkän aikaa sitten ja sen jälkeen tehdyt yrityskaupat ym. ovat sekoittaneet pakkaa ja jakaneet toimintaa. Group Lotus on jatkoa sille osuudelle, minkä General Motors osti aikoinaan, eikä se osuus koskaan kilpaillut F1:ssä, mutta toimi kyllä sponsorina. Nyt on vain sekavaa kun firman nykyinen omistaja toimii sponsorina toisessa tallissa...

Itse olen siis Lotuksen katuautojen ihailija ollut vuosia, ja tämä Group Lotuksen sekoilu F1:ssä mielestäni tekee haittaa yhtiön ja brandin imagolle.

Mutta katsotaan nyt mitä sieltä oikeudenkäynnistä tulee, jos eivät pääse sopuun ennen sitä.
Tuosta olen jotakuinkin samaa mieltä.

Peugeotkin joutui aikoinaan kai hankaluuksiin nimensä kanssa, mutta siitä selvittiin kunnialla, joten toivon mukaan tästä Lotus-sotkustakin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot#Yhti.C3.B6_jakautuu :thumbup:
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Vihjaat siis Opeliin Saksan vanhimpana automerkkinä, jonka nimeä ei ole sinun mukaasi missään vaiheessa muokattu. :doubtful:
Autojen valmistus alkoi vuonna 1898 Opel-Lutzmann...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Opel
Suomenkielistä wikipediaa en kauheasti käyttäisi referenssinä.

Kyseisen automallin nimi Opelin oman materiaalin mukaan oli Opel Patent-Motorwagen "System Lutzmann". (lähde: 100 years of Opel automobiles 1899-1999 vuodelta 1999, julkaisija Opel sekä useita muita kirjoja), siis nimenomaan tuossa kirjoitusasussa lainausmerkkeineen. Tuo suomenkielisessä wikipediassa käytetty nimitys on jonkinlainen epävirallinen lyhennelmä tuosta. Silläkin mallilla muuten ajettiin jo kilpaa vuonna 1899 kansainvälisissä autokilpailuissa. Opelhan oli tuolloin jo pitkään toiminut Saksan johtava polkupyörien ja ompelukoneiden valmistaja kun rupesi autoja valmistamaan.

Anteeksi offtopic, vaikka Opelin nykyinen omistaja onkin ollut myös Lotuksen katuautopuolen omistajana (ja useitakin yhteistyössä tehtyjä malleja ovat tehneet, viimeisin oli Lotus Elisen rinnakkaismalli Opel Speedster, jollaisia löytyy tuttavapiiristä ja jollaisella olen itsekin ajanut). Itsellänihän on useita kymmeniä Lotuksen katuautojen pienoismalleja, formulat olen jättänyt tarkoituksella siitä kokoelmasta syrjään. Oma suosikkini Lotuksen malleista on sitäpaitsi Super Seven, joka on sentään aitoja Colin Chapmanin tekeleitä... jos olisin pienempikokoinen, niin olisin sellaisen hankkinut jo aikoja sitten itselleni.

Älyttömän tyhmää vain Group Lotukselta lähteä sponsoroimaan Renault/Genii-mikä se nyt lienee-tallia tai sinne mukaan kun juuri edellisellä kaudella ollaan oltu mukana aloittamassa ja tukemassa Fernandesin tallia. Tuommoista poukkoilua kukaan katsele. Sponsoroinnin pitäisi luoda hyviä mielikuvia ja nyt se tuottaa tasan päinvastaisia. Menee niin sanotusti rahat hukkaan tuon sekoilun kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mielestäni FIA:lta vielä hauskempaa huumoria:

Sanaa Lotus ei erota mistään mutta Renaultia kylläkin mainostetaan hyvin, osoittaa hienosti sen mitä mieltä virallinen taho on siitä kumpi on Lotus ja kumpi ei :thumbup:
Argumentit rapistuvat kuin Fernandesin luotettavuus: Full Team name :rolleyes:
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
No tv-grafiikoissa tuolla ainakin kilpailevat Renault ja Lotus Renault. Näistä tuossa Renaultissa taas on teipattu tuon kilpailevan tallin nimi autoon... :D Kun tuo Lotus Renault ei ole Lotus Renault GP.

Eli toistaiseksi ainakin siihen saakka kun joku oikeuden päätös tulee, niin Geniin talli on Renault, vaikka siihen kuinka paljon teippaisi Lotuksen tarroja ja Fernandesin talli on Lotus, vaikka ei olisi Lotus-katuautofirman tai sen Malesialaisen omistajan kanssa enää yhteistyössä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Carter, paljos GL omistaa tuosta yhtiöstä? ;)
Yhtä paljon kuin Lotuksen kumppani Renault, jonka nimiin jotkut varsin innokkaasti tiimin edelleen laittavat. Renault'n edustaja vaan ei ole enää päättämässä tallin asioista, mutta Lotuksen edustajapa on.

Tuollaisten kommenttien takia keskustelu voi vain kiertää kehää, kun epätoivoisesti yritetään kiinnittää huomio varsinaisesta asiasta muualle. Nyt virallinen taho on tunnistanut, että ykkösissä on mukana tiimi nimeltä Lotus Renault GP. GENIIn, Lotuksen ja Renault'n timiä pyörittää yhtiö nimeltä Lotus Renault GP, joten yhtälailla kuin Red Bull Racing on Red Bull Racing eikä pelkkä Red Bull - energiajuomavalmistaja - niin Lotus Renault GP on Lotus Renault GP- eikä Renault-talli.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Yhtä paljon kuin Lotuksen kumppani Renault, jonka nimiin jotkut varsin innokkaasti tiimin edelleen laittavat.
Mulla on sellainen käsitys, ettei Renault toimita moottoreita Lotuksen katuautoihin vaan joku muu autotehdas. Oli Lotus sitten Fernadezin omistama tai Protonin sponssaama.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No tv-grafiikoissa tuolla ainakin kilpailevat Renault ja Lotus Renault.
TV-grafiikoissa on aikaisemminkin pyörinyt valmistajan, eikä tallin nimi (joskin toisinaan hieman "sovelletussa" muodossa verrattuna FIA:n virallisiin lähtöluetteloihin...).

Eli miljoonannen kerran:

Fykkösissä kisaa Team Lotus, jonka auto on merkiltään Lotus Renault, ja Lotus Renault GP, jonka auto on merkiltään Renault.

Sekaannuksen välttämiseksi lienee kuitenkin parasta puhua Lotuksesta ja Renault'sta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Yhtä paljon kuin Lotuksen kumppani Renault, jonka nimiin jotkut varsin innokkaasti tiimin edelleen laittavat. Renault'n edustaja vaan ei ole enää päättämässä tallin asioista, mutta Lotuksen edustajapa on.

Tuollaisten kommenttien takia keskustelu voi vain kiertää kehää, kun epätoivoisesti yritetään kiinnittää huomio varsinaisesta asiasta muualle. Nyt virallinen taho on tunnistanut, että ykkösissä on mukana tiimi nimeltä Lotus Renault GP. GENIIn, Lotuksen ja Renault'n timiä pyörittää yhtiö nimeltä Lotus Renault GP, joten yhtälailla kuin Red Bull Racing on Red Bull Racing eikä pelkkä Red Bull - energiajuomavalmistaja - niin Lotus Renault GP on Lotus Renault GP- eikä Renault-talli.
Kiva huomata kummiskin, että F1.com ei lähde sekoittamaan pakkaa noin, mitä sinä hahmotat, tuloksissa on Lotus-Renault ja Renault. http://www.formula1.com/results/season/2011/844/

Lotuksen kumppani Renault? Puhutko nyt Team Lotuksesta? Kyllähän moottorit laitetaan yleensä rungon perään? Elä nyt vaan sano, että tarkoitat Lotus Renault GP:tä... Kyllä sekoitat pakkaa, jos noin tarkoitat. Menee minusta jo niin väkisin haetulta jutulta. Renault on Lotus Renault GP:n kumppani, ei Lotuksen F1-tallin. En ole kuullutkaan että Mercedes-Benz toimittaa moottoreita Vodafonelle tai Renault Air Asialle tai Infinitille.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
F1-fani82 sanoi:
Lotuksen kumppani Renault? Puhutko nyt Team Lotuksesta?
En tietenkään. Vaikka tuolla Team Lotus - keskustelussa virheellisesti annetaankin ymmärtää, että tänä vuonna ykkösissä kilpaileva Fernandesin talli olisi "ainoa oikea Lotus", niin sehän on tietenkin törkeä valhe. Lotus on Lotus ja kuten allekirjoitukseenikin olen Protonin tiedotteesta kopioinut, autoilussa on aina ollut vain yksi Lotus, Colin Chapmanin Lotus.

Renault'n toimitusjohtaja Carlos Ghosn kommentoi Lotuksen ja heidän entisen F1-tiiminsä yhteistyötä:
Carlos Ghosn sanoi:
This multi-partner alliance will bring a new dynamic to the team and enable it to compete with the sport’s best from next season.
Vaikka ranskalaisautonvalmistaja ei enää omistakaan tiimiä, niin se on edelleen näkyvä ja merkittävä tekninen yhteistyökumppani Lotus Renault GP:lle.
Renault on Lotus Renault GP:n kumppani, ei Lotuksen F1-tallin.
Lotus Renault GP on Lotuksen tukema F1-talli eli siten Lotuksen F1-talli. Ainakin siitä on paljon selkeämpää ja rehellisempää puhua Lotuksen F1-tallina kuin esimerkiksi 1Malaysia Racing Team pyörittämästä tiimistä, jolla on yhtä paljon tekemistä Lotuksen kanssa kuin Scuderia Ferrarilla.
Otto Hokkanen sanoi:
Sekaannuksen välttämiseksi lienee kuitenkin parasta puhua Lotuksesta ja Renault'sta.
Lotus ja Renault ovat molemmat autonvalmistajia, jotka ovat mukana ykkösissä. Lotus on mukana Lotus Renault GP:n toiminnassa ja Renault moottorirnvalmistajana. En näe miten olisi selkeämpää sekoittaa näitä kahta pitkäaikaista brändiä talleihin, joiden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Mutta toisaalta aina löytyy niitä, jotka vieläkin virheellisesti kutsuvat Cosworthia Fordiksi, joten en ole yllättynyt, että jotkut haluavat kutsua tiimejä miten sattuu.

Lähinnä peräänkuuluttaisin johdonmukaisuutta. Itse olen ainakin yrittänyt sekaannuksen välttämiseksi käyttää aina Fernandesin Lotuksen brändillä ratsastavasta tiimistä sen osallistumisoikeuden omaa nimeä. Kun puhutaan 1Malaysia Racing Teamista, niin ainakin kaikille on selvää mistä puhutaan. Toivoisin lisää tällaista selkeää uutisointia kuin tällaista harhaanjohtavaa suurille massoille tuotettua hömppää.

Lotuksen kohdalla pelkään ja vierastan kaikkein eniten
sitä, että joku väkisin haluaa kutsua Fernandesin tiimiä Hethelin autonvalmistajan nimellä, koska silloin syntyy väistämättä sekaannuksia, kun Lotus sekoitetaan johonkin, jonka kanssa heillä ei enää ole edes nimellisesti mitään tekemistä. Otsikko on, että Lotus-pomo sanoo jotain, mutta oikeasti Bahar, Berro tai kumppanit eivät ole sanoneet mitään. Tänäänkin Fernandes murentaa Lotuksen brändiä kuittaillessaan Protonille "malesialaisesta verestä", jota tietenkin Englannissa Red Bullin ja Renault'n osista rakennetussa autossa onkin varmasti todella paljon. :thumbdown
Sanopas tämä kaikille. Täällä puhutaan nähtävästi Lotuksena Lotus Renault GP:n Renault-autoista....
Kuka täällä niin puhuu tai on puhunut? Sattuneesta syystä tätä keskustelua alusta asti seuranneena voin varmaksi sanoa, että tähän asti sinä olet ainoa, joka on tällaista edes esittänyt.

Bahar, Lopez ja kaikki Lotus Renault GP:n kohdalla ovat alusta alkaen pitäneet selvänä, että Lotus Renault GP:n auto on tänä vuonna Renault. Jos joku luulee tai väittää muuta, niin se on kyllä täydellistä tietämättömyyttä ja mielikuvituksen tuotetta.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
En tietenkään. Vaikka tuolla Team Lotus - keskustelussa virheellisesti annetaankin ymmärtää, että tänä vuonna ykkösissä kilpaileva Fernandesin talli olisi "ainoa oikea Lotus", niin sehän on tietenkin törkeä valhe. Lotus on Lotus ja kuten allekirjoitukseenikin olen Protonin tiedotteesta kopioinut, autoilussa on aina ollut vain yksi Lotus, Colin Chapmanin Lotus.
Ei kumpikaan näistä Lotus-aiheisilla tarroilla varustetuista formulatalleista ole se Colin Chapmanin Lotus, eikä tule ikinä olemaankaan. Joten lause on aika valheellinen ja epätosi. Kun Chapmankin perusti niitä firmoja jo useita.

Colin Chapman on kuollut, eikä hän tule yhtään formulatallia enää pyörittämään. Protonin omistama katuauto-Lotuskaan ei ole Colin Chapmanin Lotus, se on siinä välissä ehtinyt olla mm. General Motorsinkin Lotus, nykyään Protonin Lotus, ei se mikään Colin Chapmanin Lotus ole ollut kymmeniin vuosiin.

Ja se Protoninkin omistama yritysrypäs ei ole yksi yhtiö... eli ei koskaan ole ollut vain yhtä Lotusta, vaan useita. Chapman perusti ne kaikki aikoinaan (siis autoalalla olevat, onhan Lotuksia lisäksi vielä mm. kellomaailmassa ja itse käytän myös Lotus-merkkistä wc-paperia).

Fernandesin Lotus ei ole Chapmanin Lotus ja Renault-talli on vielä sitäkin vähemmän sitä vaikka istuisi missä hallituksessa ketä ja liimailisi siihen tarroja vaikka sata kiloa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin. Moottorisopimus on luonnollisesti tehty tiimin taustalla olevan yhtiön kanssa ja jostain syystä lehdistötiedotteessa on haluttu korostaa tätä käyttämällä taustayhtiön nimeä.

Kilpailutoiminnan yhteydessä Renault Sport F1 toki käyttää omilla sivuillaan Team Lotuksesta sen omaa nimeä:
http://www.renaultsportf1.com/Team-Lotus-Renault,72.html
http://www.renaultsportf1.com/+-Team-Lotus-+.html
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lähinnä peräänkuuluttaisin johdonmukaisuutta. Itse olen ainakin yrittänyt sekaannuksen välttämiseksi käyttää aina Fernandesin Lotuksen brändillä ratsastavasta tiimistä sen osallistumisoikeuden omaa nimeä. Kun puhutaan 1Malaysia Racing Teamista, niin ainakin kaikille on selvää mistä puhutaan. Toivoisin lisää tällaista selkeää uutisointia kuin tällaista harhaanjohtavaa suurille massoille tuotettua hömppää.
Eiköhän tuo Renaultin suomalainen sivusto seuraa piakkoin Renaultin kansainvälisen sivuston omaksumaa käytäntöä ja ala jatkossa puhua Team Lotuksesta. Renault Sport F1 Support Leader Thierry Salvi on näkyvästi mukana Team Lotuksen kisaviikonloppujen tiedotteissa, jotta Renaultin ja Team Lotuksen läheinen tekninen yhteistyö tulisi kaikille mahdollisimman selväksi. :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
En tietenkään. Vaikka tuolla Team Lotus - keskustelussa virheellisesti annetaankin ymmärtää, että tänä vuonna ykkösissä kilpaileva Fernandesin talli olisi "ainoa oikea Lotus", niin sehän on tietenkin törkeä valhe. Lotus on Lotus ja kuten allekirjoitukseenikin olen Protonin tiedotteesta kopioinut, autoilussa on aina ollut vain yksi Lotus, Colin Chapmanin Lotus.

Renault'n toimitusjohtaja Carlos Ghosn kommentoi Lotuksen ja heidän entisen F1-tiiminsä yhteistyötä:Vaikka ranskalaisautonvalmistaja ei enää omistakaan tiimiä, niin se on edelleen näkyvä ja merkittävä tekninen yhteistyökumppani Lotus Renault GP:lle.
Lotus Renault GP on Lotuksen tukema F1-talli eli siten Lotuksen F1-talli. Ainakin siitä on paljon selkeämpää ja rehellisempää puhua Lotuksen F1-tallina kuin esimerkiksi 1Malaysia Racing Team pyörittämästä tiimistä, jolla on yhtä paljon tekemistä Lotuksen kanssa kuin Scuderia Ferrarilla.
Lotus ja Renault ovat molemmat autonvalmistajia, jotka ovat mukana ykkösissä. Lotus on mukana Lotus Renault GP:n toiminnassa ja Renault moottorirnvalmistajana. En näe miten olisi selkeämpää sekoittaa näitä kahta pitkäaikaista brändiä talleihin, joiden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Mutta toisaalta aina löytyy niitä, jotka vieläkin virheellisesti kutsuvat Cosworthia Fordiksi, joten en ole yllättynyt, että jotkut haluavat kutsua tiimejä miten sattuu.

Lähinnä peräänkuuluttaisin johdonmukaisuutta. Itse olen ainakin yrittänyt sekaannuksen välttämiseksi käyttää aina Fernandesin Lotuksen brändillä ratsastavasta tiimistä sen osallistumisoikeuden omaa nimeä. Kun puhutaan 1Malaysia Racing Teamista, niin ainakin kaikille on selvää mistä puhutaan. Toivoisin lisää tällaista selkeää uutisointia kuin tällaista harhaanjohtavaa suurille massoille tuotettua hömppää.

Lotuksen kohdalla pelkään ja vierastan kaikkein eniten
sitä, että joku väkisin haluaa kutsua Fernandesin tiimiä Hethelin autonvalmistajan nimellä, koska silloin syntyy väistämättä sekaannuksia, kun Lotus sekoitetaan johonkin, jonka kanssa heillä ei enää ole edes nimellisesti mitään tekemistä. Otsikko on, että Lotus-pomo sanoo jotain, mutta oikeasti Bahar, Berro tai kumppanit eivät ole sanoneet mitään. Tänäänkin Fernandes murentaa Lotuksen brändiä kuittaillessaan Protonille "malesialaisesta verestä", jota tietenkin Englannissa Red Bullin ja Renault'n osista rakennetussa autossa onkin varmasti todella paljon. :thumbdown
Kuka täällä niin puhuu tai on puhunut? Sattuneesta syystä tätä keskustelua alusta asti seuranneena voin varmaksi sanoa, että tähän asti sinä olet ainoa, joka on tällaista edes esittänyt.

Bahar, Lopez ja kaikki Lotus Renault GP:n kohdalla ovat alusta alkaen pitäneet selvänä, että Lotus Renault GP:n auto on tänä vuonna Renault. Jos joku luulee tai väittää muuta, niin se on kyllä täydellistä tietämättömyyttä ja mielikuvituksen tuotetta.
Minä kutsun jatkossa talleja Vodafoneksi, Petronakseksi, PSDA:ksi (tai periaattessa A&T:ksi) ja vaikka Infiniteiksi. Jos Vodafone tukee tallia, ei tulisi mielenikään kutsua tallia Vodafoneksi tai Vodafonen tukemaksi talliksi. Miksi ei käyttää rehellistä muotoa Lotus Renault tai Renault, eikä vängätä Lotukseksi. Että miksi tehdä asiasta näin vaikeaa kun menee 99.9% sekaisin kun kutsut Renaultin autoja ajattavaa LRGP:tä Lotukseksi. Kutsu vaikka saman tien Eric Boullieria itse Chapmaniksi, koska Tony Fernandes ei sitä voi olla. Boullier kun lienee Chapmanin jatkumoa, koska lienee GL:n tuki...

Onneksi MTV3:n teki selvän linjauksen. Renaultit ovat Renaultteja ja Team Lotukset Lotuksia. Näin kuulema ei mene sekaisin.

Tottakai sopimukset tehdään taustayhtiöiden mukaan. Esimerkiksi monella bändillä on ihan eriniminen taustayhtiö kuin itse bändi. Kaikki sopimukset luodaan yhtiöiden nimissä. Tiedätköse sen, että Fernandesin yhtiö omistaa Team Lotus brändin, jota käytetään F1:ssä. Tonyn tarkoitus on käyttää Team Lotusta tallinimenä ja runkona on Lotus, miksi ruveta kutsumaan tätä taustayhtiön mukaan. VASTAUS: Samalla logiikalla Renaultia ei voida kutsua Lotukseksi ;) Todella outoa ja vääristynyttä ajatusmallia. Herää myös kysymys... Miksi FIA ei kutsu tallia 1Malaysiaksi, jos sinun mielestä se on selvin ;) F1.com kutsuu niitä Renaulteiksi ja Lotus-Renaulteiksi, mikä minusta onkin selvin tapa
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lähinnä peräänkuuluttaisin johdonmukaisuutta. Itse olen ainakin yrittänyt sekaannuksen välttämiseksi käyttää aina Fernandesin Lotuksen brändillä ratsastavasta tiimistä sen osallistumisoikeuden omaa nimeä. Kun puhutaan 1Malaysia Racing Teamista, niin ainakin kaikille on selvää mistä puhutaan. Toivoisin lisää tällaista selkeää uutisointia kuin tällaista harhaanjohtavaa suurille massoille tuotettua hömppää.

Lotuksen kohdalla pelkään ja vierastan kaikkein eniten
sitä, että joku väkisin haluaa kutsua Fernandesin tiimiä Hethelin autonvalmistajan nimellä, koska silloin syntyy väistämättä sekaannuksia, kun Lotus sekoitetaan johonkin, jonka kanssa heillä ei enää ole edes nimellisesti mitään tekemistä. Otsikko on, että Lotus-pomo sanoo jotain, mutta oikeasti Bahar, Berro tai kumppanit eivät ole sanoneet mitään. Tänäänkin Fernandes murentaa Lotuksen brändiä kuittaillessaan Protonille "malesialaisesta verestä", jota tietenkin Englannissa Red Bullin ja Renault'n osista rakennetussa autossa onkin varmasti todella paljon. :thumbdown
Tuo juuri Tonyn touhussa VIhasTUTTAAKIN; ollaan toisaalta niin jatkavinaan legendaarisen brittitallin toimintaa ja toisaalta taas asenne tuntuu olevan tuollainen, että koska me nyt ostimme joltain kulkukauppiaalta tuon Team Lotus-nimen, niin mehän olemme aina olleet se ainoa oikea Lotus ja teemme nimelle ja tallille sen nimissä ainan mitä lystäämme tyyliin malaysia-sitä ja malaysia-tätä, tehdaskin piti siirtää Sepangin kupeeseen ja hyvä, ettei luudalla huitoen hätistetä Group-Lotusta pois F1-radoilta, kun ei haluta olla missään tekemisissä firman kanssa, jolla on aina sentään ollut kiistaton oikeus Lotus-nimeen, kun hehän ovat Fernandesin jengin mielestä vain se tarra-Renault-talli. :mad_old:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mene ja tiedä, mutta eiköhän se ollut enemmän Protonin kuin Fernandesin suunnitelma.
Oli. Sen saman firman joka omistaa GL:n ja joka uhkaa Brittihallitusta sillä että jos ei rahaa tipu niin Lotuksen katuautot tehdään jatkossa Malesiassa, oikein hieno yhtiö kyseessä :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei kumpikaan näistä Lotus-aiheisilla tarroilla varustetuista formulatalleista ole se Colin Chapmanin Lotus, eikä tule ikinä olemaankaan.
Ei minustakaan, mutta Lotus Renault GP on näistä kahdesta minulle se pienempi paha.
Jos taas otetaan Mercedes GP esimerkiksi, niin toivon, että Mercedeksen joskus vetäytyessä F1:stä talli lopetetaan kokonaan, ettei se joudu samanlaiselle tuuliajolle kuin talli, joka ennen tätä kautta oli Renault.
Eräs kauhukuva olisi esim. se, että Aabar hankkisi tallin itselleen kokonaan kuten Genii tuon tallin ja tämän jälkeen vaikka kaksi Penske-nimeä kantavaa firmaa taistelisi tallinimistään ja Mercedes-nimi kummittelisi väkisin rungonnimessä kuten Renault LRGP:ssä. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
ata sanoi:
Ei kumpikaan näistä Lotus-aiheisilla tarroilla varustetuista formulatalleista ole se Colin Chapmanin Lotus, eikä tule ikinä olemaankaan.
Enkä ainakaan minä ole mitään muuta väittänytkään. Lotus Renault GP:n johtoryhmään kuuluva Lotuksen toimitusjohtaja Dany Bahar vakuutti Clive Chapmanille, etteivät he tule käyttämään hänen isänsä kilpatallin nimeä ja että Lotuksen projektit avaavat merkin moottoriurheiluhistoriassa uuden kappaleen.

Chapman ei perustanut Team Lotus Venturesia, eikä Team Lotus Grand Prix'tä, joten siinä olet oikeassa, ettei ainakaan Fernandes voi mitenkään omia Chapmanin Lotuksen historiaa. Chapman perusti Team Lotus Internationalin, joka on edelleen Cliven omistuksessa, joten se on aito ja alkuperäinen Team Lotus. Chapmanin Team Lotus.

Chapmanin Lotuksia puolestaan ovat hänen rakentamansa Lotuksen kilpa- ja urheiluautot. Ja Chapmanin Lotus, joka vieläkin jatkaa autojen rakentamista perustajansa kuolemasta huolimatta, on Lotus Cars. Kellot ja vessapaperit eivät ole autoja, joten ne eivät tietenkään ole Chapmanin Lotuksia tai Chapmanin Lotus. Mutta autotehtaan perustamisasiakirjoissa mainitaan Anthony Colin Bruce Chapman, vaikka yhtiön osake-enemmistön olisikin tässä välillä omistanut GM, Bugatti ja nyt Proton. Koko Lotuksen brändi on tulosta Chapmanin elämäntyöstä ja sillä työllä hän alusta asti myi rakentamiaan autojaan. Siksi on suorastaan säälittävää, että joku Saward kieli pitkällä odottaa tuomarin vievän Lotuksen koko identiteetin vain koska hän on saanut Fernandesilta kahvia ja pullaa.
Joten lause on aika valheellinen ja epätosi. Kun Chapmankin perusti niitä firmoja jo useita.
Protonhan ei viittaa tuohon, vaan se viittaa juurikin Chapmanin luomaan Lotus-brändiin, jonka laillinen omistaja Chapmanin perustama Lotus on.
Tonyn tarkoitus on käyttää Team Lotusta tallinimenä ja runkona on Lotus, miksi ruveta kutsumaan tätä taustayhtiön mukaan. VASTAUS: Samalla logiikalla Renaultia ei voida kutsua Lotukseksi ;) Todella outoa ja vääristynyttä ajatusmallia.
Sinulla menee nyt pahasti vellit sekaisin.

Minä protestoin juurikin sitä vastaan, että Fernandesin tiimi sekoitetaan Lotukseen. Renaultia en ole koskaan väittänyt Lotukseksi, mutta tämän faktan haluat siististi jättää huomioimatta, jotta voit vängätä ilmiselvässä asiassa jatkuvasti vastaan. Jos joku on niin tyhmä, että puhuu Renault-tallista, kun siellä radalla on Lotus Renault GP-tallin Renault-auto, niin siihen on puututtava, koska talli ei enää ole Renault. Samoin siihen on puututtava, kun Maikkari tai joku muu virheellisesti viittaa 1Malaysia Racing Teamin johtoon "Lotus-pomoina." "Team Lotus-pomo" vielä tässä epäselvässä tilanteessa menisi, mutta "Lotus-pomo" on puhtaasti harhaanjohtavaa ja väärin.
Herää myös kysymys... Miksi FIA ei kutsu tallia 1Malaysiaksi, jos sinun mielestä se on selvin ;)
FIA ei koskaan ole tehnyt niin kuin minun mielestäni olisi ollut selkeintä. Saati oikeudenmukaista. Heihin vetoaminen minun kohdallani ei siis todellakaan toimi. FIAhan alunperin myönsi osallistumisoikeuden Lotus F1 Teamille, vaikka myöhemmin Fernandes onkin tarkentanut, ettei Lotus hyväksynyt tämän nimen käyttöä. Koska tallilla on sen sarjaan hyväksymisen jälkeen käytössä jo kolmas eri nimi, on minusta täysin reilua ja selkeää puhua yhtiöstä, jolle FIA osallistumisoikeuden myönsi. Se kun ei ole tässä ajassa muuttunut.
F1.com kutsuu niitä Renaulteiksi ja Lotus-Renaulteiksi, mikä minusta onkin selvin tapa
F1.com kutsuu niitä kaupallisista syistä valmistajien nimillä. Kuitenkin jos puhutaan talleista, niin silloin FIA:n tapa on paitsi virallisempi, niin myös ainoa oikea.

Oletko muuten sattunut huomaamaan mitä tallin varikkopilttuun yläpuolella olevassa plakaatissa Melbournessa lukee?

:rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös