Jellinek
Banned
Tuon asian olen käynyt läpi täällä jo moneen kertaan, lisenssihän jäi siis aikoinaan Iso-Britanniaan:Paitsi Daimler-tuotemerkki ei ole...![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_Motor_Company
Mercedes-nimihän syntyi aikoinaan Daimlerilla E. Jellinekin ehdotuksesta tavallaan firman autourheiluosastoksi, pian Daimler-nimeen liittyvien lisenssisotkujen ja Mercedes-nimen kilpamenestyksen vuoksi Daimler-tuotemerkistä luovuttiin 1908 jälkeen.Tuo jälkeenpäin Emilin tyttären mukaan keksitty Mercedes-markkinointinimi nyt ei ole edes firman nimi. Eikä Benz-merkkisiä autojakaan ole tehty 1920-luvun jälkeen.
Benziin on aikojen saatossa yhdistynyt merkkejä, ensin kuorma-autoissa Gaggenau
![](http://farm5.static.flickr.com/4141/4858199077_14dc70da17.jpg)
ja 1926 sekä ka- että ha-puolella Mercedes. En katsoisi kuitenkaan Benz-merkkiä ikinä lopetetuksi.
Vihjaat siis Opeliin Saksan vanhimpana automerkkinä, jonka nimeä ei ole sinun mukaasi missään vaiheessa muokattu. :doubtful:Näiden nimien vaihteluiden takiahan ei Mercedes, Benz, Daimler tai mikään Daimler-yhtiön automerkki ole edes Saksan pitkäikäisin automerkki... se pitkäikäisin on ollut 1920-luvulta lähtien General Motorsin omistuksessa, joka omisti myös Lotuksen henkilöautopuolen aikoinaan, mikä nykyään on Protonin omistuksessa.
Autojen valmistus alkoi vuonna 1898 Opel-Lutzmann...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Opel
Tuosta olen jotakuinkin samaa mieltä.Tämä koko farssi on valitettavaa. Itse olen Lotus-fani, mutta tämä koko sekoilu on tehnyt tavattoman paljon hallaa koko brandille.
Oma mielipiteeni tästä nimikiistasta on sellainen, että kumpikaan näistä F1:ssä Lotus-nimeä käyttävistä teameista ei ole se "alkuperäinen Lotus", eikä sellaista ole olemassa kuin historiassa, Colin Chapmankin on kuollut jo pitkän aikaa sitten ja sen jälkeen tehdyt yrityskaupat ym. ovat sekoittaneet pakkaa ja jakaneet toimintaa. Group Lotus on jatkoa sille osuudelle, minkä General Motors osti aikoinaan, eikä se osuus koskaan kilpaillut F1:ssä, mutta toimi kyllä sponsorina. Nyt on vain sekavaa kun firman nykyinen omistaja toimii sponsorina toisessa tallissa...
Itse olen siis Lotuksen katuautojen ihailija ollut vuosia, ja tämä Group Lotuksen sekoilu F1:ssä mielestäni tekee haittaa yhtiön ja brandin imagolle.
Mutta katsotaan nyt mitä sieltä oikeudenkäynnistä tulee, jos eivät pääse sopuun ennen sitä.
Peugeotkin joutui aikoinaan kai hankaluuksiin nimensä kanssa, mutta siitä selvittiin kunnialla, joten toivon mukaan tästä Lotus-sotkustakin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot#Yhti.C3.B6_jakautuu :thumbup: