Sauber Motorsport ja vuosi 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Sauberilta voi odottaa suurinta edistystä barcelonassa, jos sen täsmäohjattu diffuusori toimii, kuten tiimi odottaa. Sauberilla on kokeiltavana kaksikin uutta etusiipeä, joten tiimi on todella tehnyt koko aeropakettinsa uusiksi. Jos teknisen johtajan James Keyn luotsauksessa kehitetyt ideat toimivat, Sauber voisi pystyä haastamaan jopa Mercedeksen ja Renaultin.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuskin aina edes tietävät, miksi toinen hiilikuidun palanen on parempi kuin toinen. Jos tuulitunneli vain tykkää, niin eikun osa autoon vaan.:thumbup:

Ilmeisesti etusiipi vaikutta paljon myös takapään virtauksiin. Olisi kiva tietää kuinka paljon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ilmeisesti etusiipi vaikutta paljon myös takapään virtauksiin. Olisi kiva tietää kuinka paljon.
Noin 100 % varmaankin... :rolleyes:
Etusiiven aiheuttamat virtaussuunnat ja pyörteet kuitenkin tulevat sellaisinaan loppuautolle. Toki esim. takasiipi saa varmaan jonkin verran puhdastakin ilmaa, mutta kyllä etusiiven merkitys näissä kait kokolailla suuri on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sauberilta voi odottaa suurinta edistystä barcelonassa, jos sen täsmäohjattu diffuusori toimii, kuten tiimi odottaa.
Täsmäohjattu tarkoittaa pakokaasuahdettua diffua sekä "paukkusysteemiä", vai?

Aha, tuo termi olikin taas vaan tuttua HK-suomennosta tai sitten Luis kaverin keksintöä... :p
Ja näemmä Kurskin teksti olikin siis lainaus TS:n jutusta. :)
No kaippa tuo täsmäohjaus sit meinaa ahdettua diffua. Sitähän HK ei tietenkään täsmennä... Alkaa oleen niin Mustakiikaria tuonkin jutut kyllä...
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kamui Kobayshi ajoi tänään hienosti viidenneksi ja Sauber-tiiminkin on syytä olla onnellinen vaikka Perez eilen loukkasikin itseään, mutta eiköhän mies taas Montrealissa mukana ole.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Twitteristä poimittua:

Sauberilla ilmeisesti osattiin epäillä, ettei Perez ole välttämättä ajokunnossa Kanadassa, mutta tästä ei informoitu tallin varakuljettaja Esteban Gutierrezia mitenkään, vaan talli pyysi Pedro de la Rosaa olemaan valmiina.

@adamcooperf1:
PDLR confirmed that Sauber had asked McLaren for him to be on standby some time ago, which is why they had his 2010 seat on hand. So clearly no thought of giving Esteban Gutierrez a chance. He didn't even come to Canada.
http://twitter.com/#!/adamcooperf1/status/79347368088182784
http://twitter.com/#!/adamcooperf1/status/79347928715628544

@EstebanGtz:
It's a shame to hear about Montreal, hope "Checo" gets better, but I never received indication to prevent this situation. I was ready..
http://twitter.com/#!/EstebanGtz/status/79264821891178496
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mun mielestä on erikoista, että varakuski ei ole paikalla, oli sitten kuskien kunto mikä hyvänsä ennen viikonloppua. Onhan noita kuskivaihdoksia kesken viikon lopun tullut ainakin nämä:

2000 Itävalta: Irvine (vatsakivut) -> Burti
2001 Kanada: Frentzen (onnettomuus perjantaina, raju kolari myös kaksi viikkoa aiemmin Monacossa) -> Zonta
2003 Unkari: Firman (onnettomuus lauantain harkoissa) -> Baumgartner
2003 Italia: R Schumacher (testionnettomuus, ajoi vielä perjantain) -> Gene
2004 Kanada: Pantano (ei ollut maksanut ajoissa laskujaan) -> Glock
2005 Malesia: Sato (sairastuminen) -> Davidson
2005 USA: R Schumacher (onnettomuus perjantaina) -> Zonta (ei startannut kuitenkaan, Michelingate)
2005 Italia: Heidfeld (testionnettomuus, ajoi vielä perjantain) -> Pizzonia
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Hiehoa, että Kobayashi nähdään F1-radoilla vielä ensi kaudellakin. Hieno mies ja osaa asiansa hyvin. :ahem:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Rengas(s)ekoilua.

Pakko se on sanoa. Sauber on tehnyt helvetin hyvää työtä. Viimevuotinen auto on jonkinlainen BMW:ltä peritty raakile, jonka puutteita yritettiin paikkailla kauden aikana pienellä budjetilla. Täksi kaudeksi mukaan on saatu tukku meksikolaisrahaa, ja jo auton julkistuksessa todettiin, että tavoitteena on ollut lähinnä vanhan auton vikojen korjailu ja sieltä sun täältä viilailu. Moinen lähestymistapa lytättiin jossain kunnianhimoisuuden puutteena, mutta jälkikäteen katsellen tallissa on tehty oikeita päätöksiä.

Auto oli varsinkin alkukaudesta varsin nopea, mutta vielä suurempi valttikortti oli sen hellyys renkaille. Eipä ole tainnut tallin autot monesti kahta stoppia enempää tehdä. Välillä on tosin ollut nähtävissä tilanteita, joissa talli yrittää väkisinkin uida valtavirtaa vastaan renkaita säästellessään. Kauden edetessä on ollut kuitenkin nähtävissä, että talli on menettänyt etumatkansa muihin keskikastilaisiin. Onko syynä resurssien puute vai viime kaudesta jatkokehitellyn auton kehityspotentiaalin loppuminen?

Kobayashi ajaa vasta toista täyttä kauttaan, mutta on osoittanut todella kypsää otetta ajamiseensa. Se paljon ihailtu räväkkyys on edelleen tallella, mutta tervettä malttiakin löytyy. Hieno kuljettaja, jonka suorituksista Sauber saa nauttia vielä ensi vuonnakin. Myös Perez on muutamaan otteeseen väläytellyt hyvää nopeutta sekä taitoa säästellä renkaitaan. Pistetili ei kuitenkaan ole karttunut ihan siihen malliin, kuin olisi voinut odottaa. Siellä täällä on tullut pieniä virheitä, mutta laitetaan ne nyt vielä kokemattomuuden piikkiin.

Hienosta alkukaudesta palkinnoksi 9 ja hymypoikapalkinto.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sauber saa kovan vahvistuksen, nimittäin Willem Toet palaa tiimin pääaerodynaamikoksi. Toet oli samassa tehtävässä BMW Sauberilla, kovin meriittinsä on kuitenkin Ferrarin tuulitunneliohjelma 1990-luvun lopulla.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Sauber saa kovan vahvistuksen, nimittäin Willem Toet palaa tiimin pääaerodynaamikoksi. Toet oli samassa tehtävässä BMW Sauberilla, kovin meriittinsä on kuitenkin Ferrarin tuulitunneliohjelma 1990-luvun lopulla.
Oho minkä pommin tipautit! Pitäisköhän sitä ihan odotella Sauberia taistelemaan kärkisijoista lähitulevaisuudessa? Perustat kaikelle hyvälle on mun mielestä jo olemassa. Vahva moottori, James Key hoitelee suunnittelua ja rahotuskin on kohtuu mukavalla alustalla. Ainakin itse soisin KAIKEN hyvän Sauber-tallille, ovat ansainneet kyllä ihan kaiken mitä saavat!
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Eipä ole aikasemmin tullut mieleen että mr. Red Bull omistaa Sauberin osakkeita. Ois ihan mielenkiintoista tietää millaisesta osuudesta puhutaan. Ja tuohon vielä Toro Rosso niin taitaa kyllä tosiaan tykätä Formuloista.

"Dietrich [Mateschitz] is passionate about the sport and, as a sponsor and a shareholder in another team, Sauber, Red Bull has been around F1 for over 15 years now.

http://www.planetf1.com/driver/3213/7295036/Horner-Red-Bull-in-for-the-long-haul
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Eipä ole aikasemmin tullut mieleen että mr. Red Bull omistaa Sauberin osakkeita. Ois ihan mielenkiintoista tietää millaisesta osuudesta puhutaan. Ja tuohon vielä Toro Rosso niin taitaa kyllä tosiaan tykätä Formuloista.

"Dietrich [Mateschitz] is passionate about the sport and, as a sponsor and a shareholder in another team, Sauber, Red Bull has been around F1 for over 15 years now.

http://www.planetf1.com/driver/3213/7295036/Horner-Red-Bull-in-for-the-long-haul
Eikös Red Bull luopunut Sauber-osakkeistaan vuosituhannen alussa? Muistelisin, että syynä siihen oli kuskipolitiikka; Red Bull olisi halunnut 2001 Sauberin rattiin Enrique Bernoldin erään suomalaisen sijaan...

Kaipa tuon lauseen voisi tulkita niinkin, että Red Bull olisi yhä Sauberin omistaja. Jos on, niin *häpeää*.
 
Ylös