Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24274
Sijainti
lappeen Ranta
On siellä katkoksia ja epäjatkuvuuskohta kaiteessa parissa kohdassa just ennen sitä onnettomuuspaikkaakin.

Kaiteen puuttuminen ilmaistu jollain nauhalla videon kohdassa 3:09
Näytä liitetiedosto 14249

Sama ilman jotain nauhaa videon kohdassa 3:11
Näytä liitetiedosto 14250

Joku ihmepykälä videon kohdassa 3:14
Näytä liitetiedosto 14251

Että siitä vaan valitsemaan sopivaa onnettomuuspaikkaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei tuo Gerberin lausunto ja nuo Sue Me:n postaamat kuvat jätä mielestäni paljoakaan spekuloitavaa italialaisesta turvakaide-ammattitaidosta. Tällä kertaa kyllä toivoisin, että selvittäisivät oikein juurtajaksaen kuka urpo sen aukon sinne aitaan on jättänyt.:jaska:
Muistetaan nyt kuitenkin, ettei niitä kaiteita tehdä rallipikiksiä silmälläpitäen, vaan normaalia tieliikennettä. Tuollaista tilannetta ei rajoitusten mukaisilla (tai olosuhteet huomioivilla) nopeuksilla pitäisi edes sattua. Monte Carloa katsoessa oli matkan varrella paljon järjettömämpiä ratkaisuja monessa kohtaa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
On siellä katkoksia ja epäjatkuvuuskohta kaiteessa parissa kohdassa just ennen sitä onnettomuuspaikkaakin.

Kaiteen puuttuminen ilmaistu jollain nauhalla videon kohdassa 3:09
Näytä liitetiedosto 14249

Sama ilman jotain nauhaa videon kohdassa 3:11
Näytä liitetiedosto 14250

Joku ihmepykälä videon kohdassa 3:14
Näytä liitetiedosto 14251

Että siitä vaan valitsemaan sopivaa onnettomuuspaikkaa...
Kyllä. Oikein sellaista tosi Italialialaista :thumbup:. Niillä on vamaan ollu jotain ylimääräisiä (siis jostain varastettuja) kaiteita, jotka on ollu tietyn mittaisia. Niitä on sitten soviteltu ja ymppäilty sinnetänne ja lopputulos on sellanen normi eteläeurooppalainen :(
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Muistetaan nyt kuitenkin, ettei niitä kaiteita tehdä rallipikiksiä silmälläpitäen, vaan normaalia tieliikennettä. Tuollaista tilannetta ei rajoitusten mukaisilla (tai olosuhteet huomioivilla) nopeuksilla pitäisi edes sattua. Monte Carloa katsoessa oli matkan varrella paljon järjettömämpiä ratkaisuja monessa kohtaa.
^Taas tulee isäpappa valistaa asenteella. :frown:

Korjaa jos olen väärrässä, mutta eikös siellä ole sellainen heppu kun Ratamestari?
Käsittääkseni juuri hän on vastuussa pikataipaleiden turvallisuudesta. Kun se aukko siinä aidassa nyt sattui olemaan juuri mutkan ulosajoalueella, on mielestäni ihan perusteltua kysyä ja selvittää miksi ja kuka on sen aukon sallinut sinne jätettävän. Ihan jo pelkästään tulevien rallien turvallisuuden kannalta.

Ja varmaan ihan hyvin tiedät itsekkin, että jos kaikki kaiteet mitoitettaisiin "rajoitusten mukaisille tai olosuhteet huomioiville nopeuksille" ei noita kaiteita tarvittaisii mihinkään.

Se että vastaavanlaisia ratkaisuja on Monte pullollaan, ei mielestä vähennä syytä selvittää asia yhtään, päin vastoin. Toivottavasti tästä ikävästä onnettomuudesta seuraa edes sen verran positiivista, että noihin kaiteisiin kiinnitettään jatkossa enemään huomioita, jotta tälläisiä ikäviä onnettomuuksia ei enää pääse tapahtumaan. Tämä nyt ei tarkoita, että rallia pitäisi tulevaisuudessa ajaa joilla tilkkedromeilla, mutta en nää perustetta myöskään sille, että ne tien varret pitäisi olla tuollaisia peitsiä täynnä.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3497
Sijainti
JKL
...mutta en nää perustetta myöskään sille, että ne tien varret pitäisi olla tuollaisia peitsiä täynnä.
Kuten aiemmin kirjoitin tuonlaiset tiet ovat paikallisille ihan normaaleja teitä. Ja jos noita teitä ei käytetä niin sitten rallia ei ajeta ollenkaan. Tuo kun ei ole mikään yksittäis tapaus vaan ihan normaalia italialaista "maalaisjärkeä" ja joka ainoa tie on täynnä vastaavia paikkoja. Nyt tähdet olivat väärässä asennossa ja huonosti kävi. Puoli metriä suuntaan tai toiseen ja ei olisi käynyt kuinkaan.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
- Ambulanssi saapui paikalle välittömästi ja sitten tulivat palomiehet. Ensimmäisellä ryhmällä ei ollut leikkuria, joten heidän piti odottaa toista yksikköä. Helikopteri ei pystynyt laskeutumaan paikalle, joten Robert piti ensin siirtää ja lisää aikaa meni hukkaan, Gerber taustoittaa Gazzetta dello Sportille.

Italian poliisi tutki onnettomuuden syytä. Joidenkin tietojen mukaan märkä asvaltti ja tiestä nousseet puunjuuret olisivat suistaneet Kubican ajaman Skoda Fabian kaiteeseen. Kartturi kiistää ajovirheen mahdollisuuden.

- Kilpailussa ajetaan mahdollisimman kovaa. Robert ajattelee tarkkaan ja on koko ajan askeleen edellä. Hän on täsmällinen, nopea ja virheetön eli täydellinen kuljettaja, Gerber kehuu.
Lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/02/1270571
Johan tulee kommenttia kartturilta. Melkoista kehumista. :yuck:

Vaikka kova kuski onkin niin kyllähän itse ainakin pidän ajovirhettä ulosajon syynä. Kaikki sen jälkeen tapahtunut on kyllä huonoa suunnittelua ja tuuria.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kuten aiemmin kirjoitin tuonlaiset tiet ovat paikallisille ihan normaaleja teitä. Ja jos noita teitä ei käytetä niin sitten rallia ei ajeta ollenkaan. Tuo kun ei ole mikään yksittäis tapaus vaan ihan normaalia italialaista "maalaisjärkeä" ja joka ainoa tie on täynnä vastaavia paikkoja. Nyt tähdet olivat väärässä asennossa ja huonosti kävi. Puoli metriä suuntaan tai toiseen ja ei olisi käynyt kuinkaan.
Joka ainoa tie on täynnä vastaavia paikkoja, mutta tähtien väärää asentoa syytät kuitenkin? Tässä olisi ennemminkin tarvittu niiden tähtien apua, että ei osu johonkin noista miinoista. Jos lähettäis ensin korjaamaan ne miljoona paikkaa joissa vastaavaa voi tapahtua, ettei aina satu siihen "puoli metriä" väärään kohtaan törmäämään..
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Johan tulee kommenttia kartturilta. Melkoista kehumista. :yuck:

Vaikka kova kuski onkin niin kyllähän itse ainakin pidän ajovirhettä ulosajon syynä. Kaikki sen jälkeen tapahtunut on kyllä huonoa suunnittelua ja tuuria.
Kovaa tekstiä sinultakin ilman minkäänlaista faktaa. :D
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6758
Sijainti
Täällähä mä
Johan tulee kommenttia kartturilta. Melkoista kehumista. :yuck:

Vaikka kova kuski onkin niin kyllähän itse ainakin pidän ajovirhettä ulosajon syynä. Kaikki sen jälkeen tapahtunut on kyllä huonoa suunnittelua ja tuuria.
Tiedä mikä on ollut alkuperäinen teksi ... 90% varmasti tuo on maikkarin toimesta jostakin vain "käännetty"
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Kovaa tekstiä sinultakin ilman minkäänlaista faktaa. :D
Kyllähän Kubican rallikokemus ja esim. vaikkapa tuo tietokonesimulaatio puhuvat puolestaan. Olisi voinut käydä kenelle tahansa, koska virheitä sattuu.

Se taas, että vahingot olivat tälläiset johtunee aivan toisista asioista. Jos kaiteessa on ollut reikä tuossa kohdin niin tiesuunnittelu on kyllä vastuussa tapahtuneesta, oli sitten kyseessä mikä syy tahansa. Mitä tulee kaiteisiin niin voisi kuvitella kyseessä olevan ns. huono kompromissi. Köydet olisivat varmasti autoilijoille ja täten rallille turvallisempi vaihtoehto mutta moottoripyöräilijät taas kärsisivät näistä.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tuon videon jälkeen sen tajuaa viimeistään kuinka lähellä se oli se pahin..:dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
^Taas tulee isäpappa valistaa asenteella. :frown:
En ole kenenkään isäpappa.
Korjaa jos olen väärrässä, mutta eikös siellä ole sellainen heppu kun Ratamestari?
Käsittääkseni juuri hän on vastuussa pikataipaleiden turvallisuudesta. Kun se aukko siinä aidassa nyt sattui olemaan juuri mutkan ulosajoalueella, on mielestäni ihan perusteltua kysyä ja selvittää miksi ja kuka on sen aukon sallinut sinne jätettävän. Ihan jo pelkästään tulevien rallien turvallisuuden kannalta.
Kuka jättää puita pikiksen varteen Jyväskylässä ja rotkoja Monte Carlossa ulkokaarteeseen? En tunne Rondo di Andoran järjestäjäorganisaatiota sen paremmin eikä se ole relevanttiakaan. Kuten todettua, rallit järjestetään tavallisilla teillä, ei niihin tehdä muutoksia "ulosajoalueille". Rallissa jokainen kohta on periaatteessa ulosajoalue. Jos halutaan ajaa turvallisissa olosuhteissa, niin viedään rallit sitten suljetuille rata-alueille pois yleisiltä teiltä. Tosin onnettomuuksia niilläkin sattuu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Johan tulee kommenttia kartturilta. Melkoista kehumista. :yuck:

Vaikka kova kuski onkin niin kyllähän itse ainakin pidän ajovirhettä ulosajon syynä. Kaikki sen jälkeen tapahtunut on kyllä huonoa suunnittelua ja tuuria.
Väärä laji, jos pientä ryppyä tienpinnassa syyttää ulosajosta. Kandee pysyä radalla :eek:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kuka jättää puita pikiksen varteen Jyväskylässä ja rotkoja Monte Carlossa ulkokaarteeseen? En tunne Rondo di Andoran järjestäjäorganisaatiota sen paremmin eikä se ole relevanttiakaan. Kuten todettua, rallit järjestetään tavallisilla teillä, ei niihin tehdä muutoksia "ulosajoalueille". Rallissa jokainen kohta on periaatteessa ulosajoalue. Jos halutaan ajaa turvallisissa olosuhteissa, niin viedään rallit sitten suljetuille rata-alueille pois yleisiltä teiltä. Tosin onnettomuuksia niilläkin sattuu.
Näinpä juuri, rata on rataa ja ralli on rallia, oli kaiteita tai ei niin se pahin voi tapahtua periaatteessa missä vaan, ajovirheen tai tekniikan hajoamisen takia. En nyt muista että oliko siinä ulkokurvassa puita lähellä, mutta ilman sitä kaidetta Kubica olis varmaan ampunut mutkasta pihalle aika vauhdilla, ja jos kohdalle olisi osunut puu pahassa kulmassa niin yhtä pitkää sairaslomaa, tai vähän pysyvämpääkin, olis voinut olla tiedossa silloinkin. Olisko siitä puusta sitten syytetty yläkerran ratamestaria vai ketä?
 
Ylös