Suomen radat

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
On mennyt näköjään ohi, että KymiRingin rataprofiilia on hivenen muutettu.

http://kymiring.fi/moottoriurheilu/ Tuolta näkyy sekä uusi että vanha (uusi isolla, vanha KymiRingin logossa).
Voisikohan syy rataprofiilin pieniin muutoksiin olla siinä, että MotoGP:n johtoporras on vaatinut pieniä muutoksia siihen tai sitten rataprofiilin muutoksilla on tavoiteltu hieman alkuperäistä versiota nopeampaa ja haastavampaa rataa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11192
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Voisikohan syy rataprofiilin pieniin muutoksiin olla siinä, että MotoGP:n johtoporras on vaatinut pieniä muutoksia siihen tai sitten rataprofiilin muutoksilla on tavoiteltu hieman alkuperäistä versiota nopeampaa ja haastavampaa rataa.
Eikö ainakin pääkatsomon jälkeinen mutka ole muuttunut hitaammaksi? Vai tökkiikö tän laitteen piirtokyky sen logon osalta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisikohan syy rataprofiilin pieniin muutoksiin olla siinä, että MotoGP:n johtoporras on vaatinut pieniä muutoksia siihen tai sitten rataprofiilin muutoksilla on tavoiteltu hieman alkuperäistä versiota nopeampaa ja haastavampaa rataa.
Sanoisin ettebruckin tavoin, että hitaammaksi kyllä profiili muuttui.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Korkeuserojen perusteella vaikuttaisi yllättävän makelta baanalta toi Kymiring, vaikkakin sitä on vain 18 metriä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Eikö ainakin pääkatsomon jälkeinen mutka ole muuttunut hitaammaksi? Vai tökkiikö tän laitteen piirtokyky sen logon osalta?
Vastaavasti takasuoran jälkeisen neulansilmän jälkeinen osuus on mielestäni muuttunut nopeammaksi, koska siinä ollut mutkayhdistelmä on korvattu pitkällä vasemmalla mutkalla olkoonkin, että pitkän vasemman mutkan jälkeinen mutka näyttää samalla muuttuneen aavistuksen tiukemmaksi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Erittäin positiivista, jos Suomen saataisiin yksi uusi, moderni rata. Yksi ihmetyksen aihe on kuitenkin se, voivatko kotimaiset kattojärjestöt (AKK ja Moottoriliitto) antaa kaupallista etua yhdelle radalle avustusten/tukien/rahoituksen muodossa ilman, että sitä saisivat samassa suhteessa myös vanhat jo olemassa olevat radat? Ei mielestäni kuulosta pelisäätöjen mukaiselta.

Entäs näiden haviteltujen ulkomaisten luokkien saaminen Suomeen? Vastaakovatko kattojärjestöt näiden vaatimien "lisenssimaksujen" (vai miksi niitä kutsutaan?) hoitamisesta, vai kenen kontolle ne jäisivät? Selväähän on, ettei tuollaisten maksujen suorittaminen onnistu paikalliselta kilpailunjärjestäjältä tai ratayhtiöltä.

Kuka ylipäätään olisi tuollaisten kisojen järjestävä osapuoli? Selväähän on, että paikallisten autourheiluseurojen talkoohenkeä tuollaiset kuitenkin vaatisivat :wink: Tai ainakin siihen tultaisiin kovasti vetoamaan :D

Yksi perustavaa laatua oleva ongelma kuitenkin on se, miksi ulkomaiset sarjat olisivat kiinnostuneita tulemaan Suomeen? Missään sarjassa ei ole vuosikausiin ollut ainoatakaan merkittävää suomalaista sponsoria, joka voisi vaikuttaa sarjojen tänne saantiin. Pelkkiä kuihtuvia kotimaisia sarjoja/kilpailuja varten tuskin tuon mittaluokan ratahanketta kuitenkaan kannattaa toteuttaa?

Yksi asiahan tämän ratahankkeen toteutumisen seurauksena olisi Ahveniston muuttaminen pikkuhiljaa luonnonsuojelualueeksi :D Jos Etelä-Suomeen nyt saataisiin kansainväliset mitat täyttävä moottorirata, niin tuskin kattojärjestö laittaisi enää tikkua ristiin Ahveniston ympäristölupien puolesta. Mitään suurempia kisoja siellä tuskin ainakaan tultaisiin enää järjestämään.
Tässä on hyviä kysymyksiä kyllä! Vastauksia ei varmaan saada koskaan. En kannata Kymiringiä. Jokohan valituskierre on alkanut? Meinaan en ihan hevillä usko, että ilman selviävät.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä on hyviä kysymyksiä kyllä! Vastauksia ei varmaan saada koskaan. En kannata Kymiringiä.
Vastasit sitten kaksi vuotta vanhaan viestiin. Mikset kannata KymiRingiä? Etkö halua isoja kansainvälisiä sarjoja Suomeen? Muilla radoilla ei nimittäin riitä luokitus.
Jokohan valituskierre on alkanut? Meinaan en ihan hevillä usko, että ilman selviävät.
Oli valmistelu- ja kaavoitusvaiheessa. Kun hanke on alkanut jo 2008, niin eiköhän ne valituksetkin ole ehditty jo käsitellä. Myöntäisikö valtio 3 milliä hankkeelle, jonka toteutuminen on epävarma?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ainoastaan ahvenistolle voisi lähteä katsomaan. Muut paikkakunnat/radat ei kiinnosta. Vaikka olisi sata uutta rataa. Ahvenistolle ollaan hakemassa fia grade luokitusta. Luulisin että grade 3 saattaa irrota ja ehkä tulevaisuudessa jopa grade 2 mikäli rataa päästään kehittämään joskus. Mutta katsotaan nyt.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Aiesopimus ei velvoita ketään mihinkään. Tuommoisia sopimuksia voi tehdä vaikka kuinka paljon. Tällä vaan yritetään kenties saada lisää rahoitusta eli rahoittajat kiinnostumaan. Koska olen kuullut että rahoitusta ei ole vieläkään. Tämä ring on kyllä liian sivussa kaikesta. Ei ole helsinki- hämeenlinna- Tampere akselilla jonka varrella asuu pari miljoonaa ihmistä. Ei tule oleen yleisön vetonaula jos semmoinen ihme tapahtuisi että rata toteutuisi. Sama kun em crossit kouvolassa aivan uskomattoman surkeita yleisömääriä. Mitä tapahtui Vantaalle suunnitellulle rata hankkeelle? Sekin olis järkevämpi jos pitää väkisin uusi rata tehdä. Tosin ahveniston koko potentiaalia ei ole päästy vieläkään käyttämään...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aiesopimus ei velvoita ketään mihinkään. Tuommoisia sopimuksia voi tehdä vaikka kuinka paljon. Tällä vaan yritetään kenties saada lisää rahoitusta eli rahoittajat kiinnostumaan. Koska olen kuullut että rahoitusta ei ole vieläkään. Tämä ring on kyllä liian sivussa kaikesta. Ei ole helsinki- hämeenlinna- Tampere akselilla jonka varrella asuu pari miljoonaa ihmistä. Ei tule oleen yleisön vetonaula jos semmoinen ihme tapahtuisi että rata toteutuisi. Sama kun em crossit kouvolassa aivan uskomattoman surkeita yleisömääriä. Mitä tapahtui Vantaalle suunnitellulle rata hankkeelle? Sekin olis järkevämpi jos pitää väkisin uusi rata tehdä. Tosin ahveniston koko potentiaalia ei ole päästy vieläkään käyttämään...
Onpas katkeraa tilitystä. Pk-seudulta ajelisi tunnissa Kymiringille, se ei ole aika eikä mikään. Ja tietysti haetaan rahoitusta. Ahvenisto ei MotoGP-aiesopimusta muuten taitaisi saada vaikka kuinka ja paljon pyytäisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vaikea nähdä mopokisoja ajettavan Apparalla.

EDIT* Hiidas
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Aiesopimus ei velvoita ketään mihinkään. Tuommoisia sopimuksia voi tehdä vaikka kuinka paljon. Tällä vaan yritetään kenties saada lisää rahoitusta eli rahoittajat kiinnostumaan. Koska olen kuullut että rahoitusta ei ole vieläkään. Tämä ring on kyllä liian sivussa kaikesta. Ei ole helsinki- hämeenlinna- Tampere akselilla jonka varrella asuu pari miljoonaa ihmistä. Ei tule oleen yleisön vetonaula jos semmoinen ihme tapahtuisi että rata toteutuisi. Sama kun em crossit kouvolassa aivan uskomattoman surkeita yleisömääriä. Mitä tapahtui Vantaalle suunnitellulle rata hankkeelle? Sekin olis järkevämpi jos pitää väkisin uusi rata tehdä. Tosin ahveniston koko potentiaalia ei ole päästy vieläkään käyttämään...
Väittäisin MotoGP kisojen houkuttelevan yleisöä katsomot täyteen KymiRingillä, koska se kuuluu niihin moottoriurheilusarjoihin jotka suomalaisia kiinnostaa ja jos mukana ovat sekä Mika Kallio, Niklas Ajo että Ajo Motorsport ovat katsomot täynnä vieläkin varmemmin.

Kymi Ringin lähellä on sitä paitsi sekä 90000 asukkaan Kouvola että yli 100000 asukkaan Lahti ja se on lähellä pääkaupunkiseutuakin eli ei se ole liian sivussa etenkin kun otetaan huomioon se, että Pietarista on huomattavasti lyhyempi matka Kymi Ringille kuin millekkään muulle suomalaiselle moottoriradalle ja ennen kaikkea Pietarista on suora junayhteys Kymi Ringille.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.... Tämä ring on kyllä liian sivussa kaikesta. Ei ole helsinki- hämeenlinna- Tampere akselilla jonka varrella asuu pari miljoonaa ihmistä. Ei tule oleen yleisön vetonaula jos semmoinen ihme tapahtuisi että rata toteutuisi. ...
Toisaalta totta ja toisaalta ihan puppua. Se olisi hyvä, että rata olisi Hesan keskustassa. Mutta mitä lähempänä on paljon asutusta, sitä enemmän on valittajia ja ne voivat iskeä myös myöhemmin, vaikka rakennusvaiheessa olisi ollut kaikki mahdolliset luvat. Ja tästä on jo käytännön esimerkkejä. Joten mitä enemmän korvessa, sitä parempi, vaikka sekään ei kyllä ole silti mikään takuu.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Erittäin positiivista, jos Suomen saataisiin yksi uusi, moderni rata. Yksi ihmetyksen aihe on kuitenkin se, voivatko kotimaiset kattojärjestöt (AKK ja Moottoriliitto) antaa kaupallista etua yhdelle radalle avustusten/tukien/rahoituksen muodossa ilman, että sitä saisivat samassa suhteessa myös vanhat jo olemassa olevat radat? Ei mielestäni kuulosta pelisäätöjen mukaiselta.
Tuskin ikinä nähtäisiin MotoGP sarjaa Ahvenistolla mutta sitten taas WTCC, DTM ja Rallicrossin MM kisat ovat täysin mahdollisia siellä järjestää. Taitaa olla tosin MM crossit hinnoitellu itsensä pihalle totaalisesti. Tosin kyllä siinä muutkin asiat painaa. Jos EM crossit olis tuotu takaisin apparan kattilaan jo 2010 niin väitän että MM crosseja ajettaisiin edelleen tänäkin vuonna. Ahveniston puitteet ovat nyt jo paremmat kuin tykkimäen vaikka kyseisellä radalla oli Fia luokitus.

Hämeenlinnan ympärillä asuaa 2,5 miljoonaa ihmistä ja Suomen väestöllinen keskipiste sijaitsee Hämeenlinnassa.

Edelleen odotan vastausta ylläolevaan kysymykseen.
 
Ylös