Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Igora Drive radasta vielä sen verran, että kyllä se ison rahan projekti on. Ja olisi tosi outoa, jos siellä ei tähdättäisi kansainvälisiin kisoihin, varsinkin kun Tilke palkattiin suunnittelemaan rata.

Tuossa vähän drone kuvaa:
https://youtu.be/Y4zLK-Cns4I

Melkoiset pengerrykset ovat tehneet katsojia varten ja kookkaat katsomot tulossa myös. Sochi tietysti jatkaa F1 isäntänä. Siellä ei edes voi ajaa MotoGP:tä (liian vaarallinen). Mutta Igora on sopivasti Grade 2 luokan rata, eli kuin speksattu MotoGP:tä varten. Kysymys kuuluu, onko Brno tippumassa paremmin maksavan asiakkaan tieltä? Kymiringin sopimusta sorvattaessa tällaista uutista ei tietysti haluta julkisuuten vielä tässä vaiheessa. Varmastikaan Igora ei ole ensi vuoden kalenterissa, mutta miten mahtaa olla seuraavan vuoden laita? Jos olisin Kymiringin edustaja, niin vaatisin Dornalta vakuudet, ettei Igorassa ajeta lähivuosina.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tuossa vielä Iltasanomien viimevuotinen artikkeli Igoran radasta muistinvirkistykseksi. Samalla selviää myös miksi se sopii tänne Suomen radat ketjuun.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005869377.html

Artikkelissa on siis vanhentunutta tietoa radan pituudesta. Uudet lukemat ovat noin 4.1 km.

Vähän kummastuttaa nuo suunnitelmat, että radalla on ensi alkuun tarkoitus ajaa rallicross- ja drifting-kisoja. Hiukan omituista, ottaen huomioon millainen rata on rakennettu. Ja eikö tosiaan ole suurempia suunnitelmia?

Tilken kommentit ovat myös mielenkiintoisia. Asian voisi tulkita niin, että Kymiringillä on olemassa parempi infra kuin Igorassa. Mitäköhän tuo sitten tarkoittaa käytännössä? Ainakin alue sijaitsee kahden nelikaistaisen valtatien välissä, joten tiekapasiteettia pitäisi ainakin löytyä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Korjaus. Toinen nelikaistaisista valtateistä onkin rautatie. Näiden välissä menee vielä kaksikaistainen tie.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Tuossa vielä Iltasanomien viimevuotinen artikkeli Igoran radasta muistinvirkistykseksi. Samalla selviää myös miksi se sopii tänne Suomen radat ketjuun.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005869377.html

Artikkelissa on siis vanhentunutta tietoa radan pituudesta. Uudet lukemat ovat noin 4.1 km.

Vähän kummastuttaa nuo suunnitelmat, että radalla on ensi alkuun tarkoitus ajaa rallicross- ja drifting-kisoja. Hiukan omituista, ottaen huomioon millainen rata on rakennettu. Ja eikö tosiaan ole suurempia suunnitelmia?

Tilken kommentit ovat myös mielenkiintoisia. Asian voisi tulkita niin, että Kymiringillä on olemassa parempi infra kuin Igorassa. Mitäköhän tuo sitten tarkoittaa käytännössä? Ainakin alue sijaitsee kahden nelikaistaisen valtatien välissä, joten tiekapasiteettia pitäisi ainakin löytyä.
Mitä kerran viime vuoden puolella tunnetulta venäläistoimittajalta kysyin, niin ei ole kuulemma sinne mitään kansainvälisii kisoi tulossa. Venäjän Superbike luokan on Igorassa tarkoitus kisata 25 päivä syyskuuta.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mitä kerran viime vuoden puolella tunnetulta venäläistoimittajalta kysyin, niin ei ole kuulemma sinne mitään kansainvälisii kisoi tulossa. Venäjän Superbike luokan on Igorassa tarkoitus kisata 25 päivä syyskuuta.
Igorassakin alkaa siis olla valmista. Toivottavasti saadaan videomateriaalia noista Superbike kisoista.

Hiukan kyllä kummastuttaa jos ei olisi kansainvälisiä kisoja tulossa. Olisihan se tietty mukavaa jos saisivat Kymiringillä puuhastella rauhassa.

Mutta minkähän takia FIA:n presidentti Jean Todt kävi paikalla puhumassa kansainvälisistä kisoista ja miksi Igoran radalle on pystytetty tuo valtaisa metallinen maapallo ikäänkuin symboloimaan radan kansainvälisyyttä?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Mitä kerran viime vuoden puolella tunnetulta venäläistoimittajalta kysyin, niin ei ole kuulemma sinne mitään kansainvälisii kisoi tulossa. Venäjän Superbike luokan on Igorassa tarkoitus kisata 25 päivä syyskuuta.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
Tuon Superbike kisan piti olla viime viikonloppuna 25.8, mutta siirrettiin toiselle radalla, kun Igora ei ole täysin valmis. Venäjän moottoriliitto ei pystynyt luokittelemaan sitä kisakäyttöön ajoissa.

https://sbkrussia.ru/2019/07/perenos-mesta-provedeniya-etapa-rsbk/

Kymiringiltä alkaa tulla ratakierroksia.

Myös Mika Salo oli ollut poikansa kanssa ajamassa sielllä SMP:n F4-autolla. Toivottavasti siitä tulee jotain kunnon onboard-videota.
 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ihan ilmaiseksihan näitä kisoja ei Suomeen saada. En ole missään nähnyt mainintaa, että kuka nämä "kynnysrahat" maksa? Onko esim. Suomen moottoriliitto niin varoissaan, että pystyy niistä selviytymään?
Tuskin kukaan maksaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämä Paavilaisen kierros Kymiringillä kertoo toistaiseksi parhaiten radan luonteesta. Pitkän suoran jälkeen on kyllä kädet täynnä hommia.

https://youtu.be/X5b4Chyqngg

Huomatkaan muuten Suzuka mutkista hitaimman (oikealle alamäkeen kääntyvän mutkan) hivenen omituinen tupla-apex, jossa Paavilaiselle meinaa käydä hullusti. Muistaakseni kanttareista kuului myös jotain valituksia. Tuo lienee yksi potentiaalinen kandidaatti.
Tämä myös hyvä. Ei telemetriaa mutta joku kameran stabilaatio päällä, joten rataa näkee enemmän. En saanut selvitettyä mikä tuo Paavilaisen pyörä on, Superstock 600 myös?

 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Outo argumentti. Suomessa on pilvin pimein (kyllä, aivan oikea termi) ratoja, jossa voi "harjoitella radalla ajoa".
Siksi tänne tarvitaan yksi oikea moottorirata.
Ai yksi oikea mootttorirata? Ahveniston ja ringin keskinopeus ei paljoa eroa toisisataan. Että melkoinen mikki hiiri rata tuosta nyt sitten tuli.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ai yksi oikea mootttorirata? Ahveniston ja ringin keskinopeus ei paljoa eroa toisisataan. Että melkoinen mikki hiiri rata tuosta nyt sitten tuli.
Niin? sitähän täällä ihmetellään, että, kun tuosta tulee muuten ihan oikea moottorirata puitteiltaan, niin miksi itse radasta on tehty tuollainen kiemura.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ai yksi oikea mootttorirata? Ahveniston ja ringin keskinopeus ei paljoa eroa toisisataan. Että melkoinen mikki hiiri rata tuosta nyt sitten tuli.
Toivoisin että Ahveniston hienoa moottorirataa ei leimattaisi Mikki hiiri radaksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niin? sitähän täällä ihmetellään, että, kun tuosta tulee muuten ihan oikea moottorirata puitteiltaan, niin miksi itse radasta on tehty tuollainen kiemura.
Koska FIA vaatii uusilta moottoriradoilta tiettyjä elementtejä. Mitään Spa:n tai Monzan kaltaisia ratoja ei vain enää hyväksytä. Pitää olla tietty %osuus radasta ns. teknisempää. MotoGP kuskit asiaa kritisoivat, mutta rataprofiili on kompromissi eri suuntaan vetävien vaatimusten suhteen. Toki olisin mielelläni nähnyt tuolla "teknisellä osuudella" kopion Laguna Secan kuuluisasta korkkiruuvista.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja ennen kuin tuomitaan Kymiringiä Mikki hiiri radaksi, niin otetaan hieman toisenlainen katsantokanta. Otetaan vertailuradaksi Shanghain F1 rata, koska sielläkin on pitkä suora ja paljon 90-180 asteisia mutkia. Listataan 6 hitainta yli 90 asteen mutkaa ajolinjan halkaisijan mukaan:

Shanghai:
48 m (T 14)
56 m (T 6)
70 m (T 9)
74 m (T 11)
76 m (T 3)
90 m (T 2)

Kymiring:
65 m (T 18)
80 m (T 5)
90 m (T 15)
100 m (T 13)
100 m (T 4)
145 m (T 9)

Myönnetään, että listaus ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteerejä mutkien erilaisuuden vuoksi, mutta suuntaa antavia lukemat kuitenkin ovat. Yllättivätkö tulokset? Löytyykö selviä virheitä?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja jos vielä muistatte Indianapoliksen F1 radan surullisen kuuluisan mutkayhdistemän, jossa oli kaksi 180 asteen neulansilmää peräkkäin, niin Kymiringillä ei ole lähimainkaan yhtä hitaita elementtejä. Indianapoliksen rataa on sittemmin muutettu (syystäkin), mutta Google Earthissa näkyy vielä radan äärilinjat nurmikolla. 180 asteen mutkien ajolinjat olivat halkaisijoiltaan noin 50 m kumpikin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Niin, ehkä tosiaan pitää laittaa jäitä hattuun ja odotella, kun tuolla alkaa ajot tosissaan.
Tuosta Salon formulavideosta näkee hyvin kuinka leveä tuo rata on. Vaikka useampi mutka tosiaan melko tiukalta paperilla näyttäääkin, niin käyttämällä koko radan pinta- ala hyväksi mutka loivenee ajaessa huomattavasti. Tuo formulahan ajelee tuosa melkein radan keskellä, käyttämättä monessa kohdassa lainkaan hyväksi koko rataa.

Kunhan varikkokompleki valmistuu, niin siinä kyllä monelta perinteisuomiratafanilta loksahtaa suu auki ja joku lautatarha herättää lähinnä myötähäpeää.
 
Ylös