Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vanhaa neulansilmää en ottanut mittaukseen mukaan, koska varikon ulostulo kulkee sen kärjen kautta ja näin ollen kyseinen ratakonfiguraatio on epätodennäköinen.
Olen antanut itseni ymmärtää että tuo pääsuoralle antava kurvi ajetaan jatkossakin aina tiukemman vaihtoehdon mukaan. Vanha ratavarikko poistuu/on poistunut käytöstä ja ratavarikkona käytetään ex strippiä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Olen antanut itseni ymmärtää että tuo pääsuoralle antava kurvi ajetaan jatkossakin aina tiukemman vaihtoehdon mukaan. Vanha ratavarikko poistuu/on poistunut käytöstä ja ratavarikkona käytetään ex strippiä.
Ratavarikko oli jo viime kesänä vanhalla stripillä. Tuoreimpien kuvien perusteella sitä on saatu vähän levitettyä. Hyvä niin, sillä viime vuonna olikin melko perseestä ahtautensa takia.

Ainakin Rata-SM:ssä ajettiin 2018 viimeinen mutka samaa rataa kuin aina ennenkin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Trimmasin vähän alkuperäistä ratalinjaani tarkemmaksi sieltä täältä ja otin tiukemman maalisuoralle tulon mukaan:



Laitetaan tähän väliin vielä laajennussuunnitelma vertailuja varten.


Tässä sitten vielä tuo vaihtoehtoinen konfiguraatio:

Tämä on tavallaan mielenkiintoisempi konfiguraatio, mutta Las Palmasin seutu on kyllä turva-alueiden suhteen hieman ongelmallinen tuon nopean 180 asteen mutkan takia.

Ratakonfiguraatioiden pituudet siis noin 4230 m ja 4250 m.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja pari Kymiring uutista.

Ensin kritiikkiä:
https://www.visordown.com/news/racing/motogp/calls-rebuild-‘boring’-kymiring-following-fierce-rider-criticism

Ja sitten varovaista toiveikkuutta:
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-3&ID=400502

Kyllähän Kallion kritiikissä perää on. Kymiringin syheröosuuden jokaisesta kolmesta pikkusuorasta on tehty tavallaan mutkia. Mutta tulee silti vähän sellainen fiilis, että tässä haetaan myös mediahuomiota. Kyllä Kalliolla pitäisi olla hyvin tiedossa, ettei ratayhtiöllä ole varaa alkaa tekemään suuria muutoksia rataan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Autokisoissa oon nähnyt Alastaron viimeisessä mutkassa aina käytettävän lyhyempää versiota, mut ainakin tällä kaudella on moottoripyöräkisoissa kierretty kauempaa:
https://youtu.be/OhIsRxB2NYQ?t=88
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
EIkös se ole ollut "aina" näin? Eli autot lyhyempää reittiä ja prätkät ulompaa.
On varmaan. Kerran oon siellä road racingia käynyt katsomassa joskus viime vuosikymmenen alkupuolella ja muistelisin silloinkin pitemmän version olleen käytössä. Eiköhän lyhyt versio olekin parempi autoille.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mitäköhän Alastaron laajennukselle oikein kuluu? Siellä on selvästikin otettu aikalisä. Olisikohan Kymiringin edistyminen syynä? Vaikka Alastarolla ei MM kisoista haaveillakkaan, niin kai siellä ainakin osittain samojen kilpailujen järjestämisestä kilpaillaan. Pitkän radan ylläpito tuo tietysti enemmän kuluja, mutta toisaalta Alastarolla ei näköjään ainakaan päälystettä tarvi kovin usein uusia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201710082200446106
Päällystetöiden jälkeen alkaa radan laajentaminen 4,5-kilometriseksi, jolloin se täyttää Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n minimimitan. Laajennus on valmis vuonna 2018 tai viimeistään sen pitäisi olla valmis vuonna 2019, jolloin valtion rahoitus hankkeeseen päättyy.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ratayrittaja-paihitti-vuosien-valituskierteen-vihdoinkin-lupa-laajentaa/7b0e4beb-eced-3736-a38a-e2207c26a29b
”Ikinä täällä ei ajeta MM-kisoja tai Moto-GP:tä tai formula ykkösiä. Ei koskaan, ei milloinkaan. Sellaisia fasiliteetteja yksityisyrittäjä ei pysty järjestämään.”
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Mitäköhän Alastaron laajennukselle oikein kuluu? Siellä on selvästikin otettu aikalisä. Olisikohan Kymiringin edistyminen syynä? Vaikka Alastarolla ei MM kisoista haaveillakkaan, niin kai siellä ainakin osittain samojen kilpailujen järjestämisestä kilpaillaan.
Tuskin tuossakaan tapauksessa on kilpailuilla juuri merkitystä vaan niillä muilla tapahtumilla. Alastaron kalenterissa näyttää ajokaudella varsin täydeltä ja varmaan toimintaa voisi pyörittää ilman yhtään kilpailua. Ymmärsin että ihan mielellään kiihdytysajotkin lopettivat, eihän silloin voinut muulla radallakaan ajaa.
https://www.alastarocircuit.fi/alastaro-varaukset2019.pdf

Sielläkin on luultavasti ajatuksena että laajennuksen jälkeen voisi jakaa radan kahtia niin tulisi varauskalenteriin tilaa. Ehkä odottavat onko Kymiringillä vaikutusta asiakasmääriin, en tiedä. Tossa versiossa jakaminen olisi helppoa, vasen rata olisi nykyinen jokkisrata:

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitäköhän Alastaron laajennukselle oikein kuluu? Siellä on selvästikin otettu aikalisä. Olisikohan Kymiringin edistyminen syynä?
En usko Kymiringin vaikuttavan Alastaron aikatauluun. Kun turva-alueiden kunnostuksen ja päällystyksen valmistuttua asiaa tiedusteltiin radan Facebook-sivulla, yrittäjän kommentti taisi olla suunnilleen "sitten kun on taas rahaa". Eli kovin montaa isoa urakkaa ei taida olla rahkeita tehdä putkeen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
EIkös se ole ollut "aina" näin? Eli autot lyhyempää reittiä ja prätkät ulompaa.
Joo - aina viime kauteen asti. Viime syksynä MRT:n kapinoissa P-varikkona oli "ylävarikko", ratavarikko ex drag stripillä ja ajolinja kiersi pääsuoralle ns. tiukemman kautta. Vanha ratavarikko oli pois toiminnasta ja alavarikolla oli tekeillä jotain maansiirto-operaatioita. Sen jälkeen ei ole tullut tuolla käytyä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Sielläkin on luultavasti ajatuksena että laajennuksen jälkeen voisi jakaa radan kahtia niin tulisi varauskalenteriin tilaa.
Tämä on validi pointti. Tuo Alastaron varikko on kyllä melkoinen solmupesäke. Se on suunniteltu niin, että varikolle pääsee sisään ja ulos vaikka sekä vanhalla radalla että uudella nopealla osuudella olisi tapahtumat samanaikaisesti käynnissä. Se on myös hauska yksityiskohta, että uudet pitkät ratakonfiguraatiot tulevat käyttämään eri sisääntulo- ja ulosajoreittejä. Varikolle johtaa nähdäkseni kolme eri reittiä ja ulos kaksi, mutta näitäkin käytetään ristiin. Näyttäisi siltä, että pelkkää nopeaa jatko-osaa käytettäessä varikon ajosuunta muuttuu. En tiedä voiko käytännössä olla noin.



Muunneltavuudeltaan radasta taitaa tulla jopa kompleksisempi kuin Paul Ricardista! :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin siis ratavarikkohan ei enää ole tuossa laajennussuunnitelman kuvan näyttämässä paikassa, vaan lähtösuoran kohdalla entisellä kiihdytysradalla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tässä uusi varikkotie ja poistumisreitti radalta ylävarikolle:
(kuva keväältä ja ratavarikko viimevuotisessa asussaan = tosi kapea)

Tässä tuoreempi kuva, jossa uusi päälippu, (keskeneräinen) varikkomuuri ja levennetty ratavarikko:


Kumpikin kuva kähvelletty radan Facebook-sivulta.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Niin siis ratavarikkohan ei enää ole tuossa laajennussuunnitelman kuvan näyttämässä paikassa, vaan lähtösuoran kohdalla entisellä kiihdytysradalla.
Aivan. No se selkiyttääkin ratavarikon käyttöä aika lailla. Tuo entinen varikko palvelee jatkossa todennäköisesti vain uuden nopean osuuden lyhyttä lenkkiä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Twitteristä löytyi varsin hieno ilmakuva Kymiringistä. En tiedä kenelle antaa krediittiä.

 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Hungaroring on käsittääkseni edelleen F1 kalenterin kolmanneksi hitain rata, Monacon ja Singaporen jälkeen. Kymiring lienee lähinpänä Hungaroringia, joten laitoin kummankin rataprofiilit samaan mittakaavaan, sekä mittailin suorien pituuksia Google Earthilla.

Hungaroring vs Kymiring:



Kuusi pisintä suoraa / F1 autolla täysillä ajettavaa osiota (mitattuna suoraa/osiota edeltävän mutkan lopusta suoraa/osiota seuraavan mutkan alkuun):

Hungaroring, Kymiring (ero)
1) 790 m, 1110 m (+ 41%)
2) 590 m, 510 m (-14 %)
3) 410 m, 330 m (- 20%)
4) 350 m, 330 m (- 6 %)
5) 300 m, 250 m (-17%)
6) 230 m, 250 m (+ 9%)
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Summataan vielä nuo 6 pisintä suoraa/osiota:

Hungaroring, Kymiring (ero)
1-6) 2670 m, 2780 m (+4%)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Méxicon rata on F1-sarjan kolmanneksi hitain huolimatta kovimmista suoravauhdeista. Salon F4-ajosta kuvattu video antaa jotenkin osviittaa Kymiringistä, vaikka Salo ei aja äärirajoilla. F1-autolla nopeudet voisivat hyvinkin olla lähellä 300 nelosmutkan jarrutuksessa. Ja mutkaan 10 jarrutuksessakin vauhtia voi olla 280.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Méxicon rata on F1-sarjan kolmanneksi hitain huolimatta kovimmista suoravauhdeista. Salon F4-ajosta kuvattu video antaa jotenkin osviittaa Kymiringistä, vaikka Salo ei aja äärirajoilla. F1-autolla nopeudet voisivat hyvinkin olla lähellä 300 nelosmutkan jarrutuksessa. Ja mutkaan 10 jarrutuksessakin vauhtia voi olla 280.
Salon ajohan oli pääosin köröttelyä. Ehkä pääsuoran huippunopeus ei noilla pikkuformuloilla enää nousisi, vaikka sen edeltävän mutkan saisi vedettyä optimiksi.
Jos oikein ymmärsin noista Hungaroring vertauksista, Kymiring olisi jopa nopeampi kuin Unkarin rata. Veikkaan, että se on FIA:nkin tahto, että uudet radat ei olisi mitään kiitoratoja.
 
Ylös