https://www.motorcyclesports.net/motogp/they-have-to-rebuild-kymiring-theres-no-other-way-kallio/
Mika Kallio: "I said publicly that they have to rebuild KymiRing, there is no other way."
Olisi kyllä kiva kuulla Kalliolta mitä hän tarkoitti tuolla? Pitääkö kaikki rakentaa uusiksi vai riittävätkö pienet parannukset siellä täällä? Kaikkihan varmasti ymmärtävät, ettei rataa voi tehdä kokonaan uusiksi. Vaikka jostain löytyisi rahoitus uusia koko radan hidas puolikas, niin nopeamman yli 4 km pitkän radan sommitteleminen rajoitetun kokoiselle alueelle, jota sitoo vielä erinäiset ympäristövaatimukset, on varmasti haasteellista. Se nyt ainakin on selvää, että radan merkittävä nopeuttaminen ei onnistu ilman reitin laajentamista keskiosan tapahtuma-alueelle.
Tässä kuitenkin muutama parannusehdotus, joiden toteuttaminen ei ole ihan täyttä utopiaa. Saisivatko pienet muutokset, kuten (1-3) Kallion tyytyväiseksi, vai kaipaako hän suurempia muutoksia?
1) T8 on alunperin suunniteltu turhan tiukaksi. On sääli että radan suurimman ja jyrkimmän alamäen kohdalla joutuu himmailemaan vauhtia. Olisi tietysti hienoa jos mutkaa voisi hieman loiventaa. Toinen vaihtoehto olisi suoristaa mutkat T7-T8 kokonaan pois, mutta kysymys kuuluu, tarvitaanko syheröosuudelle vielä yksi lyhyt suora, jos vaihtoehtona on lisätä nopeiden mutkien määrää?
2) T10 mutkan jarrutusalue on käsittääkseni kerännyt kritiikkiä, koska edeltävä mutkitteleva suora mahdollistaa käytännössä vain yhden ajolinjan mutkaan. Suoraa voisi kenties hieman pidentää ja jarrutusaluetta suoristaa, jotta sinne mahtuisi rinnakkain. Tämä muutos ei nopeuttaisi rataa, mutta ohitusmahdollisuuksia se parantaisi.
3) T12 on mutka, jonka nopeuttamisesta saataisiin paras hyöty investointeihin nähden. Mutkaa voisi hiukan ottaa sisään jolloin radan stop/go luonne vähenisi ja T13 mutkaan syntyisi parempi ohistuspaikka.
4) T15 mutkaan olisi periaattessa mahdollista ohittaa, mutta edeltävä kiihdytysalue on kovin lyhyt ja suoran jakava taitemutka (T14) vielä rajoittaa tehon käyttöä varsinkin MotoGP pyörillä. Osiota on vaikea lähteä parantamaan pienin muutoksin. Yksi vaihtoehto olisi korvata T14 pidemmällä nopealla mutkalla jolloin maalisuoran edustalle saataisiin hiukan pidempi suora ja parempi ohituspaikka. Ongelmana tässä ratkaisussa olisi kuitenkin se, että rataa pitäisi jatkaa tapahtuma-alueen ja rallicross radan päälle ja arvatenkin koko konsepti menisi samalla sekaisin.
Yksi kysymys on myöskin äänimaailma. Nythän katsomot on sijoitettu pääosin nopean sektorin kolmen kiihdytysalueen varrelle, jotka ovat selvästi erillään toisistaan. Eli onko hienompaa että lähietäisyydeltä ajetaan ohi vain kertaalleen, jolloin äänimaisemassa säilyy doppler efekti? Vai onko visuaalisuus tärkeämpää? Jos esimerkiksi maalisuoran kohdalla rata kulkisi kahteen suuntaan, olisiko äänimaailma maalisuoran katsomoissa silloin täyttä puuroa kisan aikana?
Lopuksi voisi vielä kysenalaistaa miksi Kymiringin syheröalueen suorat ovat MotoGP kuskien mielestä lyhyitä? Itse asiassa ne eivät ole sen lyhyempiä kuin välisuorat Mugellossa. Onko siis kritiikissä kyse siitä, että Kymiringillä kaikki syheröalueen suorat kaareutuvat tavalla tai toisella? Vai onko kyse vain hitaammista alkuvauhdeista suorille? Kenties molemmista? Ainakin nopeampia mutkia ja tiukempia jarrutusalueita kuskit tuntuivat kaipailevan radalle lisää.