Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Lisätietoa Igoran mahdollisista F1 kuvioista:

https://www.racefans.net/2019/10/07/why-sochi-may-yet-lose-the-russian-grand-prix-to-igora-drive/

Artikkelin mukaan korkeusero on 17 m. Kovin on sekin lähellä Kymiringin lukemaa (18 m).

Jutussa myös mainitaan, että rataa on mahdollisuus laajentaa alkuperäisen suunnitelman mukaiseksi, mutta eivät ole varmoja haluavatko tätä tehdä. Tähän kommentoisin, että ainakaan eivät ole kovin hyvin mahdollista laajennusta ottaneet huomioon nykyisessä toteutuksessa. Aika paljon joutuisivat muokkaamaan jo tehtyjä maisemointikukkuloita ja rata-alueita uusiksi. Tietysti rahalla kaikki onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringillä on lauantaina juoksu- ja rullahiihtotapahtuma.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringillä pidetään 15.-16. kesäkuuta Michelinin MotoGP-rengastestit.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Uutinen ja video KymiRing Running Day tapahtumasta 12.10.2019:
https://www.ess.fi/urheilu/Urheilu/art2574431


Muutama kuvakaappaus kyseisestä videosta:





Rakennustöissä näyttäisi olevan suvantovaihe meneillään. Varikkorakennus on hiukan päivittynyt kahden kuukauden takaisista MotoGP testeistä, mutta ei ole enää kasvanut kooltaan. Turva-alueissa lienee myös vielä tekemistä. Rengasvalleja ainakin puuttuu. Ratakartan mukaan radan nopeimman, eli 3. mutkan turva-alueesta pitäisi tulla suurempi ja hiekkaesteellä varustettu. En tiedä voiko jäädä profiililtaan tuollaiseksi ja vieläpä nurmialueeksi. Muistuttaa vaan aika lailla Imolan Villeneuve mutkaa, jossa Ratzenberger menehtyi. Eihän tuossa vauhdit aivan yhtä korkeiksi nouse, mutta jos sopivassa kohtaa siipi pettää auton alle ja auto vielä hyppää ilmaan, niin seinään mennään ja lujaa. Imolassa tietysti oli betonimuuri, joten yhtä kovaa tärskyä tuskin on luvassa.

Video Ratzenbergerin onnettomuudesta: https://www.youtube.com/watch?v=A7dyPhGYBRY
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös Kymiringillä kesän aikana nuo hommat tapahtunut suhtkot nopealla aikataululla? Nythän siellä ei ole sillain kiirettä valmistumisen kanssa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kymiringillä pidetään 15.-16. kesäkuuta Michelinin MotoGP-rengastestit.
Rengastesti ei taida olla enää yleisötapahtuma, kun kisaankin on aikaa vain vajaat 4 viikkoa. Kisaviikonloppuhan on 10.-12. heinäkuuta. Muutenkin, lienee melkoinen kiire työmaalla tuolloin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.speedweek.com/motogp/news/150219/KymiRing-Bisher-noch-mit-Fragezeichen-im-Kalender.html

Tuossa artikkelissa Aki Ajo mainitsee kuulleensa, että Kymiringin radan reittiin olisi tulossa pieniä muutoksia. Tiedä sitten onko tuossa mitään perää.

Mutta mielestäni voisivat kyllä edes hiukan nopeuttaa T12 mutkaa. Flown kannalta olisi parempi, jos se olisi nopeampi kuin T11. Mutkaa ei tarvitsisi muuttaa kuin oikomalla hiukan sekä mutkaan taittoa ja ulostuloa. Nythän mutkan molemmin puolin on pieni taite ihan turhaan menoa hidastamassa. Jo pelkästään seuraavanlaisella mutkan sisäkaarteen sisäänvedolla saataisiin paljon aikaan.



Testiajoissakin mutka T12 pisti silmään hitaudellaan. En mitään huippunopeaa mutkaa odottanutkaan, mutta hitaus yllätti silti. Katselijoidenkin kannalta kyseinen kukkulan päällä paraatipaikalla oleva mutka olisi selvästi hienompaa seurattavaa, jos vauhtia olisi enemmän. Hirmuisia kustannuksia ei pienestä oikomisesta luulisi aiheutuvan ja turva-alueidenkin puolesta muutoksen pitäisi olla ok.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Eipä ollut kamalan positiivinen tuo speedweekin artikkeli.

Apexin sivuilla on ainakin yksi syy, miksi Pohjola on niin kovasti puolustellut tuota layouttia. :rolleyes:

"This 4.6 km FIA Grade 2 | FIM Grade A race circuit respects as much as possible the configuration set out originally by Pohjola Racing in 2009, though it has been revised by Apex to take into account FIA and FIM guidelines, an optimised land use and reduced material quantities strategies and to employ ideas to establish greater commercial yield and revenue."
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Eipä ollut kamalan positiivinen tuo speedweekin artikkeli.
Ei ollut positiivinen, vaan aika kriittisiä lausuntoja antoivat Kallio ja Stefan Bradl radasta :eek!:
"Mika Kallio ei ole kovin innostunut koko projektista. Hän ihmettelee, miksi asiantuntijoita ei kuultu suunnitteluvaiheessa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Eipä ollut kamalan positiivinen tuo speedweekin artikkeli.

Apexin sivuilla on ainakin yksi syy, miksi Pohjola on niin kovasti puolustellut tuota layouttia. :rolleyes:

"This 4.6 km FIA Grade 2 | FIM Grade A race circuit respects as much as possible the configuration set out originally by Pohjola Racing in 2009, though it has been revised by Apex to take into account FIA and FIM guidelines, an optimised land use and reduced material quantities strategies and to employ ideas to establish greater commercial yield and revenue."
Eipä ollut ei. Pohjolaltahan radan alkuperäinen pohjapiirros tosiaan tuli. Mutta mikäli Moottori lehdessä julkaistuun juttuun on uskominen, niin Apex Circuit Design yritti kaikin keinoin tehdä radasta vielä alkuperäistä suunnitelmaakin hitaampaa. Olen taipuvainen uskomaan tuon, varsinkin kun heidän sivuillaan on edelleen tuo karmea havainnekuva, jossa turva-alueetkin ovat ihan päin seiniä.

En ehkä vielä tässä vaiheessa kritisoisi kovin voimakkaasti Pohjolan kokonaissuunnitelmaa. On selvää, että alue jonne 4,5 km pitkä rata on pitänyt saada mahtumaan, on varsin kompakti. Tämä on käynyt ilmi mm. aiemmin postaamistani ratavertailukuvista. Kuitenkin rata-alueen keskelle on haluttu myös saada tapahtuma-alue, mikä on mielestäni hyvä idea. Myös kaikki katsomorakennukset tulevat radan ulkopuolelle, jotta näkyvyys katsomoista rata-alueelle olisi esteetön. Katsojille on myös pyritty tarjoamaan näkymä mahdollisimman laajalle alueelle radasta, pitäen samalla myös katseluetäisyydet kohtuullisina. Rata on siis suunniteltu pitkälti katsojien etua ajatellen. Taloudellisessa mielessä on kuitenkin tärkeintä saada ihmiset viihtymään ja tulemaan radalle. Hieman ironista tosin on, että ajettavuuden kannalta MotoGP taitaa olla se kaikkein sopimattomin luokka Kymiringille (F1 autot mukaanlukien). Onneksi radan ensimmäinen sektori on vauhdikas ja MotoGP pyörätkin pääsevät oikeuksiinsa. Rata on ehkä saanut hieman liioiteltua kritiikkiä kun huomioidaan, että ensimmäinen nopea sektori kattaa lähes puolet radasta! Maalisuoran alusta takasuoran loppuun on matkaa yli 2,1 km. Näin ollen mutkainen alue on 2,4 km. Pirro tosin liioitteli mutkaisen osuuden pituudeksi 3 km:
https://www.gpone.com/en/2019/08/21/motogp/pirro-the-kymiring-too-slow-and-not-spectacular-enough-for-motogp.html

Tilke olisi tietysti osannut tuoda esille ongelmakohtia ja jotkin osat radasta olisi varmasti toteutettu hieman toisin. Mutta en usko että radan luonne olisi erityisesti eronnut nyt nähdystä. Epäilemättä takasuoraa edeltävästä mutkasta T4 olisi tullut terävämpi ja mutkien T9 ja T10 välinen kiihdytysalue olisi suoristettu. Ensinmainittu tuskin olisi tuonut mitään lisäarvoa. Jälkimmäinen olisi kenties tuonut uuden ohituspaikan, mutta toisaalta nykyisen kaltainen toteutus luo haasteita kuljettajille, koska jarrutus seuraavaan mutkaan tapahtuu kääntyvällä rataosuudella. Jos nyt syystä tai toisesta MotoGP hanke kaatuu, niin jäljelle jää kuitenkin rata joka soveltuu hyvin alemmille luokille.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tilke olisi tietysti osannut tuoda esille ongelmakohtia ja jotkin osat radasta olisi varmasti toteutettu hieman toisin. Mutta en usko että radan luonne olisi erityisesti eronnut nyt nähdystä. Epäilemättä takasuoraa edeltävästä mutkasta T4 olisi tullut terävämpi ja mutkien T9 ja T10 välinen kiihdytysalue olisi suoristettu. Ensinmainittu tuskin olisi tuonut mitään lisäarvoa. Jälkimmäinen olisi kenties tuonut uuden ohituspaikan, mutta toisaalta nykyisen kaltainen toteutus on hyvä opetusmielessä, koskoa jarrutusta seuraavaan mutkaan joutuu treenaamaan kääntyvällä rataosuudella. Jos nyt syystä tai toisesta MotoGP hanke kaatuu, niin jäljelle jää kuitenkin rata joka sopii hyvin alemmille luokille.
Jos Tilke olisi suunnitellut Kymiringiä, niin se olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi, koska Tilken radoilla on arkkitehtuuriinkin panostettu.:D
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin sivuille on avattu varauskalenteri jo.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Jotenkin on tullut sellainen fiilis, että jotkut tahot yrittävät tahallaan dissata Kymiringiä.

Tällainenkin uutisotsikko pääsi hetkeksi livahtamaan verkkoon motouutiset.fi sivustolla, mutta uutinen on sittemmin poistettu:
Mika Kallio: KymiRingin rata tylsä, "sopii vaimolleni paremmin"
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jotenkin on tullut sellainen fiilis, että jotkut tahot yrittävät tahallaan dissata Kymiringiä.

Tällainenkin uutisotsikko pääsi hetkeksi livahtamaan verkkoon motouutiset.fi sivustolla, mutta uutinen on sittemmin poistettu:
Saattaahan se olla, että Kymiringistä uutisoidaan tarkoituksenhakuisesti.

Apu-lehdessä Mika Kallio totesi näin Kymiringistä.

https://www.apu.fi/artikkelit/mika-kallio-avasi-uuden-kymiring-moottoriradan-iitissa-rata-on-haastava-olen-ehdottomasti-viivalla-kotikilpailussa

– Kaikki ajajat ovat nimimiehiä ja GP-puolelta, joten hieno porukka on saatu kasaan testipäiville, iloitsi kotiradastaan ylpeä Mika Kallio.

– Rata tuntuu suhteellisen haastavalta. Ei ole paljon paikkoja, joissa levätä, oikeastaan ainoastaan pääsuora. Pidän tästä radasta kovasti, koska se on suunniteltu niin, että on paljon luonnonkatsomoa, ja näyttää, että monesta paikasta näkee suurimman osan rataa. Tämä on hyvin katsojaystävällinen rata, Kallio toteaa.

Mika Kallion mielestä KymiRingin rata on suunniteltu huolellisesti, mutta sen mutkaisuus askarruttaa silti.

– Neljä ensimmäistä mutkaa ovat mielestäni ok, mutta loput viisi tekevät radasta hiukan sykeröisen. Maailmalla on useimmissa radoissa 3–4 mutkaa vähemmän.
Radan mutkaisuutta arvostelivat lähes kaikki kuljettajat.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin motocrossin MM-kisa on 22.-23. elokuuta ens vuonna.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.motorcyclesports.net/motogp/they-have-to-rebuild-kymiring-theres-no-other-way-kallio/
Mika Kallio: "I said publicly that they have to rebuild KymiRing, there is no other way."
Olisi kyllä kiva kuulla Kalliolta mitä hän tarkoitti tuolla? Pitääkö kaikki rakentaa uusiksi vai riittävätkö pienet parannukset siellä täällä? Kaikkihan varmasti ymmärtävät, ettei rataa voi tehdä kokonaan uusiksi. Vaikka jostain löytyisi rahoitus uusia koko radan hidas puolikas, niin nopeamman yli 4 km pitkän radan sommitteleminen rajoitetun kokoiselle alueelle, jota sitoo vielä erinäiset ympäristövaatimukset, on varmasti haasteellista. Se nyt ainakin on selvää, että radan merkittävä nopeuttaminen ei onnistu ilman reitin laajentamista keskiosan tapahtuma-alueelle.

Tässä kuitenkin muutama parannusehdotus, joiden toteuttaminen ei ole ihan täyttä utopiaa. Saisivatko pienet muutokset, kuten (1-3) Kallion tyytyväiseksi, vai kaipaako hän suurempia muutoksia?



1) T8 on alunperin suunniteltu turhan tiukaksi. On sääli että radan suurimman ja jyrkimmän alamäen kohdalla joutuu himmailemaan vauhtia. Olisi tietysti hienoa jos mutkaa voisi hieman loiventaa. Toinen vaihtoehto olisi suoristaa mutkat T7-T8 kokonaan pois, mutta kysymys kuuluu, tarvitaanko syheröosuudelle vielä yksi lyhyt suora, jos vaihtoehtona on lisätä nopeiden mutkien määrää?

2) T10 mutkan jarrutusalue on käsittääkseni kerännyt kritiikkiä, koska edeltävä mutkitteleva suora mahdollistaa käytännössä vain yhden ajolinjan mutkaan. Suoraa voisi kenties hieman pidentää ja jarrutusaluetta suoristaa, jotta sinne mahtuisi rinnakkain. Tämä muutos ei nopeuttaisi rataa, mutta ohitusmahdollisuuksia se parantaisi.

3) T12 on mutka, jonka nopeuttamisesta saataisiin paras hyöty investointeihin nähden. Mutkaa voisi hiukan ottaa sisään jolloin radan stop/go luonne vähenisi ja T13 mutkaan syntyisi parempi ohistuspaikka.

4) T15 mutkaan olisi periaattessa mahdollista ohittaa, mutta edeltävä kiihdytysalue on kovin lyhyt ja suoran jakava taitemutka (T14) vielä rajoittaa tehon käyttöä varsinkin MotoGP pyörillä. Osiota on vaikea lähteä parantamaan pienin muutoksin. Yksi vaihtoehto olisi korvata T14 pidemmällä nopealla mutkalla jolloin maalisuoran edustalle saataisiin hiukan pidempi suora ja parempi ohituspaikka. Ongelmana tässä ratkaisussa olisi kuitenkin se, että rataa pitäisi jatkaa tapahtuma-alueen ja rallicross radan päälle ja arvatenkin koko konsepti menisi samalla sekaisin.

Yksi kysymys on myöskin äänimaailma. Nythän katsomot on sijoitettu pääosin nopean sektorin kolmen kiihdytysalueen varrelle, jotka ovat selvästi erillään toisistaan. Eli onko hienompaa että lähietäisyydeltä ajetaan ohi vain kertaalleen, jolloin äänimaisemassa säilyy doppler efekti? Vai onko visuaalisuus tärkeämpää? Jos esimerkiksi maalisuoran kohdalla rata kulkisi kahteen suuntaan, olisiko äänimaailma maalisuoran katsomoissa silloin täyttä puuroa kisan aikana?

Lopuksi voisi vielä kysenalaistaa miksi Kymiringin syheröalueen suorat ovat MotoGP kuskien mielestä lyhyitä? Itse asiassa ne eivät ole sen lyhyempiä kuin välisuorat Mugellossa. Onko siis kritiikissä kyse siitä, että Kymiringillä kaikki syheröalueen suorat kaareutuvat tavalla tai toisella? Vai onko kyse vain hitaammista alkuvauhdeista suorille? Kenties molemmista? Ainakin nopeampia mutkia ja tiukempia jarrutusalueita kuskit tuntuivat kaipailevan radalle lisää.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jännä nähdä kuinka paljon kierrosajat Kymiringillä paranee rengastesteissä, saati kisassa elokuisista testeistä. Elokuun testeissähän sää ei ollut täysin optimaalinen ja rata oli vielä liukas uudesta pinnasta ja rakennustöistä johtuen.
 
Ylös