Formula 1 – 2011 – Kiina: Kisan jälkimainingit

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Loistava kisa tai vähintäänkin erittäin hyvä.

Pidin parempana kuin Malesian vastaavaa, koska avattava takasiipi ei tällä kertaa tehnyt ohittamisesta keinotekoisesti yhtä helppoa. En ole nähnyt vielä mitään varsinaista hyötyä tästä järjestelmästä kilpailujen parantamisessa. Malesian ja Kiinan rataprofiileilla ohittaminen olisi ollut mahdollista ilman avattavaa siipeäkin. Annan rauhassa kuitenkin vielä tekniikalle mahdollisuuden todistaa toimivuutensa muunkin tyyppisillä radoilla.

Kerssin merkitys on mielestäni toistaiseksi positiivinen, mutta hieman yllättäen tämäkin johtuu ainoastaan siitä, että muuten niin ylivoimaiselta tuntuva Red Bull kärsii sen epäluotettavasta toiminnasta. Jos kaikilla olisi toimiva kers -järjestelmä, olisi sen vaikutus plus miinus nolla eli ainoastaan täysin turhaa rahan haaskausta. Oletan siis että kerssit ovat pitkässä juoksussa ominaisuuksiltaan niin samantasoisia kaikilla niitä käyttävillä talleilla.

Kiitos kilpailujen viihdearvon noususta kuuluu lähes täysin Pirellille. Nyt renkaiden toiminta ja tallien kyky valita toimivat varikkostrategiat ratkaisee lopputuloksen suht tasa vahvojen tallien suhteen. Toivottavasti tallit eivät oppisi käyttämään renkaita parhaalla mahdollisella tavalla, koska se saattaa vähentää tätä kohellusta, joka aiheuttaa paljon hienoa viihdettä radalla. Jo Malesian kisan päätyttyä olin valmis toteamaan, että jos sama kisa aloitettaisiin heti alusta samoissa olosuhteissa käytössä olevan tiedon vain lisääntyessä, olisi tallit ajaneet paljon lähemmäs optimaalisilla strategioilla. Sama olisi varmasti Kiinan osaltakin tapahtunut. Vettel ja Ferrarit olisivat varmasti ajaneet kolmella stopilla ja saavuttaneet paremman tai vähintään yhtähyvän lopputuloksen. Samoin Rosberg olisi varmaan säätänyt tehoja tasaisemmin kisan lävitse ettei tarvitse lopussa laskea tehoja liian alas.

Rangaistus linja ärsyttää: Onko kellään tietoa siitä Massan varikolta poistumis tilanteesta vielä? Heindfeld (vaikka hänestä pidänkin kuljettajana) leikkasi mielestäni Pereziltä etusiiven, kun sulki oven vaikka Perez oli jo rinnalla. Selkeä penaltin paikka mun oman linjani mukaan.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Rangaistus linja ärsyttää: Onko kellään tietoa siitä Massan varikolta poistumis tilanteesta vielä? Heindfeld (vaikka hänestä pidänkin kuljettajana) leikkasi mielestäni Pereziltä etusiiven, kun sulki oven vaikka Perez oli jo rinnalla. Selkeä penaltin paikka mun oman linjani mukaan.
Massahan ei ollut ainoa joka tähän syyllistyi. Kovin moni kuljettaja leikkasi samaan tyyliin viivan yli. Massa vain teki tämän kaikista eniten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiks riitä:

1. Eki kortistoon
2. Saari lomalle ennalta määrittelemätömäksi ajaksi
Pelkät moottoriäänet siis? No sehän onnistuisi rinnakkaisella äänikanavallakin ilman, että poikia tarvitsee työttömäksi ajaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ei pitäisi voida kisassa, jos systeemit toimivat.
Sinänsä olisi mukavaa nähdä onboard-kuvaa tapahtuneesta:
1. Painaako Alonso DRS-nappia
2. Näkyykö tuo "DRS armed"-ilmoitus Alonson painaessa.

Jos nuo kohdat täyttyvät, niin Alonson pitäisi saada rangaistus tapauksesta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kuskit voivat avata tuon systeemin missä haluavat
Onko tosiaan näin? eikös tuon oikea-aikainen käyttö olisi helpompi toteuttaa siten että FIA/auto pitää huolen siitä että siipi aukeaa vain sallitussa kohtaa? Meinaan ihan vaan oikealla suoralla tapahtuvaa siiven käyttöäkin. Muutenhan riski/houkutus on aukaista siipi liian aikaisin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Onko tosiaan näin?
Vähän nyt joutunut miettimään kanssa että miten tämä asia on. Hyvä jos tulisi selvyys. Teknisestihän kaikki on hyvinkin mahdollista, mutta eppäilen, että lieköhän siellä radan varrella on kaikenmaailman datalinkkejä autoihin kytkettyinä. Automatiikkaa. Milloin saa siiven avata ja milloin ei. Säännöillähän se helpommin kuitenkin toimii, jos toimii, ja jos rangaistaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä olisi mukavaa nähdä onboard-kuvaa tapahtuneesta:
1. Painaako Alonso DRS-nappia
2. Näkyykö tuo "DRS armed"-ilmoitus Alonson painaessa.

Jos nuo kohdat täyttyvät, niin Alonson pitäisi saada rangaistus tapauksesta.
Säännöistä (F1.com):
The driver may only activate the adjustable bodywork in the race when he has been notified via the control electronics (see Article 8.2) that it is enabled. It will only be enabled if the driver is less than one second behind another at any of the pre-determined positions around each circuit. The system will be disabled by the control electronics the first time the driver uses the brakes after he has activated the system.

Toisin sanoen kuski saa avata siiven jos on ilmoitettu, että se on aktivoitu. Jos se ei ole aktivoitu, se ei toimi. Elektroniikka poistaa DRS:n käytöstä kuskin painettua jarrua.

Vaikuttaa siis kontrollielektroniikan häiriöltä. Tai sitten Alonso ei painanut hiusneulassa jarrua lainkaan. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Maikkarin selostus on niin uskomattoman puusilmäistä että yli puolet tapahtumista jää huomaamatta tai ymmärtämättä. Hyvin voisivat selostaa suoraan helsingistä jos taso on tämä. Onneksi Elisan katsomo oli ilmainen.

BBC here we go
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Maikkarin selostus on niin uskomattoman puusilmäistä että yli puolet tapahtumista jää huomaamatta tai ymmärtämättä. Hyvin voisivat selostaa suoraan helsingistä jos taso on tämä. Onneksi Elisan katsomo oli ilmainen.

BBC here we go
Maikkarin selostustiimin sekoilu alkaa tosiaan karata käsistä. Molemmat korjailevat toisiaan, usein väärin. Radalta ei tunnisteta autoja, ollaan vähän hukassa millä kierroksella mennään jne. Ohitukset jäävät noteeraamatta ennen sitä kolmatta SuperSlowMo-hidastusta, joskus niitäkin luullaan suoraksi kisakuvaksi ja jotenkin se kokonaiskuva kisasta ei oikein ole paras mahdollinen.

Oskari Saari on vajonnut Erkki Mustakarin vajaan vuoden kestäneen paluun aikana pohjamutiin, ja hetimmiten hänen rinnalleen on saatava Mika Salo vähän potkimaan tämän persuksia ja saamaan hommaan vähän valppautta. Muutenkin kun kyseessä on mielenkiintoisilla ja terävillä, kärkkäilläkin mielipiteillä varustettu näköalainen entinen F1-kuljettaja, niin otanta kisatapahtumiin on kuitenkin varmasti parempi kuin turistina suojaduunissa 30 vuotta pyörinyt vanha Mustakari.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tänään saa olla ylpeä omasta nimimerkistään! :alppu:

Upeaa ajoa Webberiltä.

Sääntömuutokset :thumbup::thumbup::thumbup:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Säännöistä (F1.com):

Vaikuttaa siis kontrollielektroniikan häiriöltä. Tai sitten Alonso ei painanut hiusneulassa jarrua lainkaan. ;)
No joo. Melkoisia virityksiä sitä sitten tehdään. Jos siipi aukeaa elektronisen vian takia ilman että itse nappia painaa. Potentiaalisesti vaarallista hommaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No joo. Melkoisia virityksiä sitä sitten tehdään. Jos siipi aukeaa elektronisen vian takia ilman että itse nappia painaa. Potentiaalisesti vaarallista hommaa.
No ei se sitä saa tehdä, että aukeaisi ilman kuskin toimia. Jos se niin on tehnyt, niin Ferrarille rangaistus.

Mutta jos ratti on ilmoittanut Alonsolle, että saat käyttää, niin silloin Alonso sai sitä käyttää. Tai yleensä pystyi sitä käyttämään. Vaikuttaisi siltä, ettei jarrun käyttö takasuoran lopussa joko deaktivoinut DRS:ää tai sitten se aktivoitui uudelleen heti hiusneulan jälkeen.
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Huikea ero on tuotannon ja selostajien laadussa kyllä BBC:n ja Maikkarin välillä. :alppu:

BBC:n kuva läppäriltä 40" töllöön, läppärin näytölle Live timing ja Twitter. Kuvanlaatukin parempi kuin MTV3:n Katsomo.

Toivottavasti toimii jatkossakin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika yllättävät tulokset kyllä, kun ekat 20 kierrosta seurasin livetimangia. Vaikuttaa menneen parempaan päin säännöt täksi kaudeksi. En siltikään pidä siitä, että kahta rengasta on pakko käyttää, vaikka se vähän sekoittaakin kuvioita. Ei niitä kuviooita tarvii sekoittamalla sekoittaa, vaan niiden pitäisi sekoittua kuljettajien taisteluiden ja selviytymiskyvyn vaikutuksesta.

Vähän tasoittui tilanne kun Vetteli ei voittanu, huima nousu Webberiltä, ja säälittävä romahdus Rosberilla. Alonso ihmeen vaisu, taas kerran. Luulis pärjäävän sössölle paremmin. Mutta hyvä näin jos jatkuu, saa siinä Santanderin lahjomat Ferrari pomot katsoa peiliin, millainen ylihintainen sijoitusvirhe tuli tehtyä. Mut rahat varmaan kelpaa vaikka se olis Massa kuka voittais.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Mutta jos ratti on ilmoittanut Alonsolle, että saat käyttää, niin silloin Alonso sai sitä käyttää. Tai yleensä pystyi sitä käyttämään.
Tämä on nyt kai ensimmäinen osoitus siitä mitä jotkut kuskitkin ovat etukäteen kritisoineet. Ajamisesta tulee konsolipelaamista. Sattui nyt sitten ensimmäisen kerran yhdelle tähdistä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Pelkät moottoriäänet siis? No sehän onnistuisi rinnakkaisella äänikanavallakin ilman, että poikia tarvitsee työttömäksi ajaa.
Ei ilman selostusta, mutta toisilla selostajilla. Normaalisti selostaminen harjaantuu kokemuksen myötä. Saarella ja Mustakarilla kehityskaari on juuri vastakkainen.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Saisi tuo Salo olla kyllä useammassakin kuin vain kuudessa kisassa kommentaattorina. Milloin lie ekan kerran.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tämä on nyt kai ensimmäinen osoitus siitä mitä jotkut kuskitkin ovat etukäteen kritisoineet. Ajamisesta tulee konsolipelaamista. Sattui nyt sitten ensimmäisen kerran yhdelle tähdistä.
Kaippa tähän saadaan selvyys, mutta eiköhän tuo teknisen fiban piikkiin mene, enkä usko että tuossa kohtaa rataa on Alonso painanut nappia näyttää valot ratissa mitä tahansa.
Ja jos siipi tosiaan aukesi omia aikojaan niin alonso olisi voitu liputtaa ulos koko kisasta tuon takia.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
MTV3 selostuksen ongelma on Mustakari. Saari on mielestäni ihan miellyttävä kuunnella, mutta jos vieressä istuu täysi höperö ei homma yksinkertaisesti toimi. Asiantuntijan pitäisi korjata toisen virheet - ei toisinpäin. Voi olla, että Saari ottanut tietoisesti roolia, jossa ei ole ihan koko ajan korjaamassa mitä Mustakiikari sanoo.

Saataisiin joku hyvä kommentaattori tuonne, niin homma toimisi ihan ok. Nyt se on aika noloa kuunneltavaa, mutta minulle pääasia, että puhuvat jotain. Pystyn kyllä omatoimisesti seuraamaan kilpailua, vaikka välillä tulee aivan ihmeellistä sontaa.

Kannattaa kuitenkin valittaa mielestäni, jos tilanne häiritsee. Tai vain äänestää jaloilla ja siirtyä BBC puoleen. Voisihan sitä itsekkin kokeilla.
 
Ylös