Kesäharjoittelutopic 2011

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Oisko lähtijöitä huomenna Lavintoon? klo 10-14 on autot paikalla ja hinta vanha tuttu 20e eka 10min ja siitä eteenpäin 15e/10min.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Tänään hyvinkäälle menossa 4stroken kanssa neljäksi..
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Hyvinkään ekan ajokerran tuloksia. Tänä vuonna ekassa ajossa onneksi autot ei pätkinyt, kaikkiin autoihin oli vaihdettu männät mutta viime vuotisilla renkailla mentiin..

1.ajo Haikki #28 48.73
4stroke #28 48.90

Ajoin ensin, sitten 4stroke, mutta ajovuorolla ei tänään ollut mitään merkitystä kun radalla vaan pari autoa kiertää eikä pito parantunu yhtään ajojen välissä. Ihan hyvä aloitus oli, vähän oli mulla hakusessa vielä parit jarrutuspaikat ja tuntuman hakemista mutta ihan suht tyytyväinen kuitenkin. Viime vuoden perusteella tiesin 4stroken parantaneen tuolla vauhtiaan ja aika lähelle pääsikin vaikka ei ajoasennosta ollut tyytyväinen.

2.ajo Haikki #28 48.30
4stroke #20 49.35

Yritettiin ajaa kilpaa mutta 3 kertaa pääsin aika helposti ohi eikä oikee päästy kisailemaan sillä huomasin ettei 4stroken #20 oikein kiihdy samaan tahtiin ja luistaa enemmän. Aika parani mulla merkittävästi mikä johtui vain siitä että nyt sain mutkat ja jarrutukset paremmin kohdalleen. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä mitä 4stroke olisi ajanut toiseen kertaan #28:lla mutta kuitenkin hyvät fiilikset jätti tulevaan kisaan, oli kyllä niiiin makee ajaa taas tuolla :)
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Olipa nautinnollista ajella pitkästä aikaa kunnon vehkeillä.

Kävin siis myös hyvinkäällä ja aika tarkkaan oli läpystä vaihto Haikin ja 4stroken kanssa. Oma paras 50.93 #30:llä, aika tyydyttää jotakuinkin mutta kyllä jälkikäteen katsottuna oma ajo oli täynnä pikkuvirheitä.

Tässäpä kuitenki 2 nopeinta kiekkaa peräkkäin, ensiksi 50.94 ja seuraavalla 50.93. http://youtu.be/SfUsJB5AOIE?hd=1
 

Örfil

Guest
Lauantaina "salareenit" Kaanaassa n. klo 13:00 alkaen. Ulkoratakauden avaus Treen tiimeillä.

Mukaan tulossa tähän mennessä 4 kuskia. Muutkin tervetulleita!
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tässäpä kuitenki 2 nopeinta kiekkaa peräkkäin, ensiksi 50.94 ja seuraavalla 50.93. http://youtu.be/SfUsJB5AOIE?hd=1
Sekunnin saa pois seuraavasti: Ykkös- ja kakkosmutkiin myöhäisempi jarrutus ja aikaisempi kaasulletulo, eli "ylikovaa niin kääntyilee", mutta kakkosessa ei kannata koskea kanttaria ulostulossa. Kolmosen voi ottaa vielä sisemmältä, kuin otit. Takasikaanien jälkeen alamäkeen saa jarruttaa kieli keskellä suuta, mutta jos saa jarrutettua myöhään ja sladissa missaamatta apexia, on vahvoilla. Tärkeintä kuitenkin on päästä kaasulle tositosi aikaisin, ja antaa mennä ratti melko suorana enemmän ulos. Mitä suorempana ratti on, sitä nopeammin auto kiihtyy. Vikassa mutkassa ei kannata koskea sisä- eikä ulkokanttaria.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Turun ulkoradan testikausi avattu, 2 settiä:
#11: 43.8X
#4: 43.75

#4 oli liukkaampi, luulen että jos olisin vetänyt #11:lla toisen setin perään, niin aika olis tippunut likelle 43.5X:ää. Ihan hyvä aloitus.
 

Örfil

Guest
Tänään siis klo 13:00 alkaen salareenit Kaanaassa. 5 kuskia ainakin paikalla, vielä ehtii kauempaakin paikalle kun hyppää auton rattiin NYT :)
 

Örfil

Guest
Reenit veretty!

Eka yllätys oli se että kun torstaina soitin niin radan piti olla täysin vapaa klo 13-15, mutta eipäs ollutkaan. Pieni tietokatkos kahvilan ja varauskirjan välillä siis.

Kaksi vetoa vaan päästiin ajamaan, mutta olihan sekin hyvä.

Autoihin oli talven aikana etupäätä fixattu eli kaikki löysät linkit korjattu, autot tuntuivatkin jämäkiltä ajaa.

Salaisuutena paljastettakoon että viime kauden #3 joka oli järjestään aika ruoska, oli nyt avattu talven aikana koneen osalta ja venttiilit kunnostettu. Kauden tähän saakka nopein on nyt ajettu sillä. Muille koneille ei ole tehty perushuoltoa enempää.

Renkaat näyttivät hyväkuntoisilta. Enempiä ei niistä kyselty.

Rata oli se vanha sama, ekan (ja ainoan?) jarrupaikan töyssyt oli pahempia kuin viime kesänä. Routa lienee tehnyt tuhoja.

Ajamiset,

Veto 1:

#8 Asko 54.22
#12 Jussi 54.53
#3 Alppu 54.95
#9 Otto (ei se lonkero) 55.16
#4 Sue_Me 55.32

Veto 2:

#5 Asko 53.99
#9 Sue_Me 54.09 (?)
#8 Jussi 54.22
#12 Alppu aika?
#3 Otto aika?

Tein sepporädyt ja lupasin ennen ajoja pullakaljat jokaiselle joka on nopeampi. Kolmella tarjoamisella selvisin :D

Oma aika parani sopivasti, mutta ei riittänyt kummassakaan vedossa ja autoissa ei ollut mitään valittamista. #8 oli pitävämpi, mutta suorilla hyytyi.

Sue_Me paransi huikeasti aikaa tokaan vetoon ja Asko oli joka setin nopein.

Alppu oli pahassa "flunssassa" joka lienee vaikuttanut ajosuoritukseen ;)

Että semmoista, mukavaa oli taas ajella ulkona pitkästä aikaa. Seuraavat ajelut tiistaina Vorssassa.

Edit: ollaan ajettu näköjään Askon kanssa samalla autolla tismalleen sama aika!
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Edit: ollaan ajettu näköjään Askon kanssa samalla autolla tismalleen sama aika!
Oho, niinpäs näyttääkin. Olisit varmaan vitosella päässyt samoihin lukemiin kuin minäkin. Tosiaan tuntui kulkevan hieman pirteämmin kuin kasi, voisi hyvinkin olla kymmenys tai kaks eroa autoissa. Kasilla oli kyllä helpompi ajaa, vaikkei vitonenkaan mitenkään vikura ollut.

Jussi ajoi kyllä huomattavasti tasaisempia kierrosaikoja kuin minä. Selkeesti tartteis varmuutta ja tasaisuutta itselle enemmän.

Mutta ihan hyvät treenit, kiva lähtee Forssaan kun on taas vähän tuntumaa ulkoajelusta. Ja ehti tossa pieni treenitauko tulemaan muutenkin.
 

Örfil

Guest
Jussi ajoi kyllä huomattavasti tasaisempia kierrosaikoja kuin minä. Selkeesti tartteis varmuutta ja tasaisuutta itselle enemmän.
Tasaisen hidas olen, lohtu sekin :D

Ja se mitä olen jo ounastellut, 2-3 kympän rako on nyt sitten kurottu kiinni = sama aika samalla autolla :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
#8 Asko 54.22
#12 Jussi 54.53
#3 Alppu 54.95
#9 Otto (ei se lonkero) 55.16
#4 Sue_Me 55.32

Veto 2:

#5 Asko 53.99
#9 Sue_Me 54.09 (?)
#8 Jussi 54.22
#12 Alppu aika? 55.24
#3 Otto aika? 56.36
Alpun ja Oton ajat lisätty tokaan settiin.

Jussi sanoi:
Sue_Me paransi huikeasti aikaa tokaan vetoon ja Asko oli joka setin nopein.
Ajoin ensimmäistä kertaa Kaanaan radalla joten ekassa setissä olin aika pihalla, kun ajoin vielä yksinäni omassa rauhassa.

Tokalle vedolle sain vinkkejä ajamiseen ja ajoimme Jussin ja Askon kanssa tiiviissä ryhmässä. Ajoon tuli ihan eri lailla otetta kun pääsi suoraan vertailemaan ajolinjoja. Lisäksi tuli todettua draftingin vaikutus: se on huikea tuolla radalla :eek!:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Vaikutti mukavan tiukalta treeniajolta Kaanaassa. Itsellä jäi Turun treeni eilen väliin, kun sateinen päivä. Ei ulkorataa silloin.
 

Örfil

Guest
Imuvaikutus oli aikamoinen. Ihan kuin olisi ollut avattava takasiipi ollut käytössä. Välillä Sue meni ohi ihan heittämällä ja sitten sama tapahtui toisinpäin seuraavalla kiekalla. Selittänee jotain viime kauden ohituksista. Enpä ole tuota muuten ennen hokannut...etenkin kun nyt oli ajoittainen pääsuoran vastainen tuuli.

Toki täytyy muistaa oikeoppisen muna-asennnon vaikutus :ahem: ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Imuvaikutus oli aikamoinen. Ihan kuin olisi ollut avattava takasiipi ollut käytössä. Välillä Sue meni ohi ihan heittämällä ja sitten sama tapahtui toisinpäin seuraavalla kiekalla. Selittänee jotain viime kauden ohituksista. Enpä ole tuota muuten ennen hokannut...etenkin kun nyt oli ajoittainen pääsuoran vastainen tuuli.

Toki täytyy muistaa oikeoppisen muna-asennnon vaikutus :ahem: ;)
Joo itsekin ajan imussa niin nuppi alhaalla kuin voin. Viime vuonna Bssä Jacques tuli 5-ruudusta yllätyksekseni aika nopeasti perään, ja meni pääsuoralla lentäen ohi, mutta seuraavalla kiekalla pysyin nippanappa vauhdissa. Eikä siinä, jos mennään ehkä 85-95km/h ni kyllä se imuapu jo aika merkittävää onkin :eek!:
 

Örfil

Guest
Päästin Askon ja Suen lopussa ohi tokassa vedossa mutta kun väliä jäi hiukkasen liikaa ja auto ei ollut ihan paras suoralla niin poijjaat meni menojaan. Ei ollut mitään jakoa.

Mutta siihen saakka kun ajeltiin toistemme persiissä, imuapu oli selvästi havaittavissa pääsuoralla. Mielenkiintoista....

Taidan viritellä Kaanaan kisaan jonkin imuapusivulaitteen jonka voi liittää kypärään tai kylkiliiveihin :ahem:

Edit:

Lisäkommentti: päivän teema oli imuavun lisäksi sen pitkän vasurin ajaminen (kas, yllätys :D).

Ajelin itse pääsääntöisesti "ulkokautta sisään" tyylillä ja Asko "lyhyempi linja parempi" metodilla.

Ajoimme useita peräkkäisiä kierroksia ja summittainen arvio on että oli tyyli kumpi tahansa, samalla nopeudella tultiin ulos mutkista kunhan sai oman mutkansa menemään hyvin läpi.

Miinuspuoli tuossa meikäläisen tyylissä on se että siinä pääsee nopeampi lykkäämään autonsa sisäpuolelle eli tulee tarjottua automaattisesti ohituspaikkaa tuohon mutkaan.

Muutin mutkan ajoa vielä siten että vanhan kaasu pois - kääntö - kaasua - kaasu pois - kääntö tsydeemin sijaan pumppasin kaasua on-off malliin läpi koko mutkan. Silleen sai pidettyä auton koko ajan pidon rajamailla (ja koneessa kierrokset) ja ajolinja oli omasta mielestäni oikein puhdas ja targetti eli vasen kanttari tuli pusuteltua ennen niitä syheröitä. Mutta...kuten sanottua Asko oli vähintäin yhtä nopea aivan eri ajolinjalla.

Eli kannattaa valita se omalle ajotyylilleen paras tapa ja hioa se kohdalleen. Lopputulos on sama.
Mulla se lyhyt ajolinja ei vaan suju, aina menee pitkäksi, ei vaan osaa...
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuli tuossa puntaroitua mahdollisia autoeroja. Otto ajoi #9:llä ekan setin ja minä tokan. Oton aika huononi auton vaihdon jälkeen saman verran mitä minulla parani :doubtful:

Mutta ekalla setillä en leikannut S-mutkien kanttareita lainkaan joten jo siitä on kuitenkin täytynyt tulla ajan parannusta. Suorempi linja nopeutti huomattavasti kierrosaikaa eikä tarvinnut nostella kaasua kesken kaiken.

Lisäkommentti: päivän teema oli imuavun lisäksi sen pitkän vasurin ajaminen (kas, yllätys :D).
Itse aloin lopussa ajamaan siten, että linja ei lähtenyt aivan ulkoa sisään vaan enemmänkin radan keskeltä. Kaasun noston jälkeen pieni jarrun painallus jotta sai vauhtia tapettua ja auton kääntymään paremmin.

Tuskin oli ajallisesti mitään suurta eroa, mutta tuollakin tavalla pysyi pakassa mukana.
 
Ylös