Itse olen melko tyytyväinen Suomen julkiseen liikenteeseen niillä alueilla joissa sitä käytän. Kuljen kaikki työmatkat ja lähes kaikki vapaa-ajan matkat bussilla. Ainoastaan moottoriurheilun seuraamiseen tarvitsee välillä autoa. Ei toki aina: on sitä joitakin kertoja tullut käytyä vuorobussilla ralleissakin.
Eniten kismittää, että kotikuntani tukee seutulippua ja kaupungin sisäistä lippua isoja kaupungeja vähemmän. Sisäinen lippu maksaa 46€/kk ja Vlk-Tre seutulipusta koskilainen joutuu maksamaan huomattavasti enemmän kuin tamperelainen. Harvassa tämän kokoisessa kunnassa kuitenkaan on näin tiheää bussiliikennettä.
Kyllä mä olen laskenut, että julkisten käyttäminen tulee mulla halvemmaksi, kuin oman auton pito. En kuitenkaan mitään vanhaa autoa ostaisi. Omalla kohdallani lasken kustannuksiin myös pysäköintikustannukset. Ne kun ei esim. lentokentillä ihan vähäiset ole.
Kokemukseni Vr:sta ovat hyvin vähäiset: 1-3 kertaa vuodessa. Kaukobussiliikenteeseen olen ollut tyytyväinen. Luotettavammin sillä pääsee perille, kuin omalla autolla. Eikä nuo pitkän matkan julkisten hinnat mun mielestä ole Suomessa mitenkään poikkeuksellisen kalliit. Kalliimpaa toki kuin Italiassa, jokseenkin samoissa hinnoissa kuin Saksassa, mutta halvempia kuin Sveitsissä.
Vr:llakin on tietääkseni jotain kuukausi-/matkakortteja. Koskeeko tuo uusi hinnoittelu myös niitä? Jos ei niin on mielestäni ihan ymmärrettävää, että yksittäisliput maksavat ruuhka-aikoina enemmän. Monilla sellaisen ostavilla on kyllä mahdollisuus siirtyä hiljaisempaankin vuoroon. Tuollainen hinnoittelu on käsittääkseni muuallakin ihan tavallista (lentoliikenteessä jo vanha käytäntö) ja muistelen, että Vr:llakin oli ainakin 2000-luvun alussa "vihreitä vuoroja", joilla oli alennetut hinnat. Toki en katso hyvällä, jos noiden ruuhkavuorojen hinnat reilusti nousevat.