VR varautuu lippuhämmennykseen
VR uusii keskiviikkona liput, myyntijärjestelmän ja verkkokaupan. Yhtiö on varautunut kyselyihin ja hämmennykseen lisäväellä. Lippujen uudet hinnat julkaistaan keskiviikkona.
Uusien ja vanhojen lippujen suora hintavertailu on VR:n mukaan hankalaa, eikä sitä kannata tehdä. Sen sijaan yhtiö kehottaa katsomaan, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Uudet hinnat tulevat julki vasta keskiviikkona, kun lipunmyynti alkaa.
Muutos on niin herkkä paikka, että lipunmyynnissäkään ei haluta vielä sanoa uudistuksesta mitään. Lippu-uudistusta on rakennettu vuosi, uutta järjestelmää useita vuosia.
Työmatkahintojen vertailu työlästä
Eniten junaa käyttävät työmatkailijat joutuvat laskemaan matkansa tarkkaan. Nykyisin vaihtoehtoina ovat olleet sarjaliput ja 30 päivän lippu.
Osa työmatkalipuista kallistuu, osa halpenee. IC- ja Pendolino-kausiliput yhdistyvät, ja niiden hinta asettuu nykyisten lippujen välille. IC-junaa käyttäneet joutuvat maksamaan enemmän kuin ennen, Pendolino-kulkijat säästävät vähän.
Kausilipun voimassaoloaikaa voi myös veivata kahdesta viikosta vuoteen. Jotta nykyiseen verrattuna ei tulisi takkiin, lippu kannattaa ostaa useiksi kuukausiksi kerrallaan. Se on kallis, jopa tuhansien eurojen kertaostos.
- Me olemme laskeneet, että asiakkailla, jotka matkustavat työkseen, on mahdollisuus merkittäviinkin säästöihin vuoden aikana, VR matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen sanoo.
"Dynaaminen hinnoittelu ja tarjoukset vetävät"
Ennakkoliput ovat halvimpia, samoin muiden kuin ruuhkajunien liput. Jos on päästävä tietyllä junalla tiettyyn aikaan, siitä pitää varautua maksamaan.
Aiemmin lentoliikenteen hintoja sorvannut Rönkkönen ennakoi kulttuurin muutosta. Kun VR alkaa houkutella tarjouksilla ja nopean varaajan eduilla, kiinnostus lisääntyy.
- Lentoliikenteessä tämä on kääntynyt matkustajien eduksi, Rönkkönen laskee.
Valtion tavoite on lisätä ympäristöystävällistä junamatkustusta. VR itse tavoittelee kymmenessä vuodessa prosenttiyksikön kasvua markkinaosuusteen. Junien osuus matkustuksesta on 5 prosenttia, autojen 85 prosenttia. Prosenttiyksikön lisäys tarkoittaisia, että matkustajia tulisi kolmannes lisää.
Nyt juna häviää autolle karkealla laskutavalla. Esimerkiksi Lahti-Helsinki-välin kulkijat ostaisivat työ- ja kotimatkan bensojen hinnalla vasta yksisuuntaisen junalipun.
Lippuluukulta verkkokauppaan
Keskiviikkona uudistuu myös verkkokauppa. Sieltä voi vastedes ostaa kaikentyyppisiä lippuja ja valita itse istumapaikan.
Asiakkaita on ohjattu verkkokauppaan ja automaateille myös tylyin keinoin. Asiakaspalvelua VR:n lipunmyynnissä on vähennetty sen verran, että ruuhka-aikana jonossa ei ehdi lippuluukulle, ennen kuin juna lähtee.