Julkinen liikenne

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos kuka Stadista haluaa Rolloon, niin hyppää junaan vaan. Matka kestää 10 tuntia ja kustantaa 83,60€ :thumbup:

Toisaalta Norwegian lentää sinne 1h20min ja ottaa hävyttömät 67,47€ maksua..
Finncomin lentäessä olisi ollut halvempi Joensuusta lentää Helsinkiin kuin junailla (jos opiskelija-aleja ei ota huomioon)..Nyt pelkkä Finnair ja hinnalla meni junalla Helsinkiin ja tulisi takaisinkin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos kuka Stadista haluaa Rolloon, niin hyppää junaan vaan. Matka kestää 10 tuntia ja kustantaa 83,60€ :thumbup:

Toisaalta Norwegian lentää sinne 1h20min ja ottaa hävyttömät 67,47€ maksua..
Ei voi lentää koska *hiilijalanjälki*

T. Atomi-Tomi
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Stadissa toimii ja maalla nautiskelen Sitikasta (ja kesäisin myös stadissa). VR on boikotissa. Norjin siivin pääsee Ouluun puoleen hintaan ja puolessa ajassa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
YLE sanoi:
VR varautuu lippuhämmennykseen

VR uusii keskiviikkona liput, myyntijärjestelmän ja verkkokaupan. Yhtiö on varautunut kyselyihin ja hämmennykseen lisäväellä. Lippujen uudet hinnat julkaistaan keskiviikkona.

Uusien ja vanhojen lippujen suora hintavertailu on VR:n mukaan hankalaa, eikä sitä kannata tehdä. Sen sijaan yhtiö kehottaa katsomaan, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Uudet hinnat tulevat julki vasta keskiviikkona, kun lipunmyynti alkaa.

Muutos on niin herkkä paikka, että lipunmyynnissäkään ei haluta vielä sanoa uudistuksesta mitään. Lippu-uudistusta on rakennettu vuosi, uutta järjestelmää useita vuosia.

Työmatkahintojen vertailu työlästä
Eniten junaa käyttävät työmatkailijat joutuvat laskemaan matkansa tarkkaan. Nykyisin vaihtoehtoina ovat olleet sarjaliput ja 30 päivän lippu.

Osa työmatkalipuista kallistuu, osa halpenee. IC- ja Pendolino-kausiliput yhdistyvät, ja niiden hinta asettuu nykyisten lippujen välille. IC-junaa käyttäneet joutuvat maksamaan enemmän kuin ennen, Pendolino-kulkijat säästävät vähän.

Kausilipun voimassaoloaikaa voi myös veivata kahdesta viikosta vuoteen. Jotta nykyiseen verrattuna ei tulisi takkiin, lippu kannattaa ostaa useiksi kuukausiksi kerrallaan. Se on kallis, jopa tuhansien eurojen kertaostos.

- Me olemme laskeneet, että asiakkailla, jotka matkustavat työkseen, on mahdollisuus merkittäviinkin säästöihin vuoden aikana, VR matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen sanoo.

"Dynaaminen hinnoittelu ja tarjoukset vetävät"
Ennakkoliput ovat halvimpia, samoin muiden kuin ruuhkajunien liput. Jos on päästävä tietyllä junalla tiettyyn aikaan, siitä pitää varautua maksamaan.

Aiemmin lentoliikenteen hintoja sorvannut Rönkkönen ennakoi kulttuurin muutosta. Kun VR alkaa houkutella tarjouksilla ja nopean varaajan eduilla, kiinnostus lisääntyy.

- Lentoliikenteessä tämä on kääntynyt matkustajien eduksi, Rönkkönen laskee.

Valtion tavoite on lisätä ympäristöystävällistä junamatkustusta. VR itse tavoittelee kymmenessä vuodessa prosenttiyksikön kasvua markkinaosuusteen. Junien osuus matkustuksesta on 5 prosenttia, autojen 85 prosenttia. Prosenttiyksikön lisäys tarkoittaisia, että matkustajia tulisi kolmannes lisää.

Nyt juna häviää autolle karkealla laskutavalla. Esimerkiksi Lahti-Helsinki-välin kulkijat ostaisivat työ- ja kotimatkan bensojen hinnalla vasta yksisuuntaisen junalipun.

Lippuluukulta verkkokauppaan
Keskiviikkona uudistuu myös verkkokauppa. Sieltä voi vastedes ostaa kaikentyyppisiä lippuja ja valita itse istumapaikan.

Asiakkaita on ohjattu verkkokauppaan ja automaateille myös tylyin keinoin. Asiakaspalvelua VR:n lipunmyynnissä on vähennetty sen verran, että ruuhka-aikana jonossa ei ehdi lippuluukulle, ennen kuin juna lähtee.
AIVAN mahtava toteutus:thumbup: Uudistusta tehty vuosia ja sitten sen tulokset pläjähtävät matkaajien nähtäville vasta h-hetken mentyä. Vähennetty asiakaspalvelukin tietää hyvää.. Onnea vaan junaa työmatkalla käyttäville.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
AIVAN mahtava toteutus:thumbup: Uudistusta tehty vuosia ja sitten sen tulokset pläjähtävät matkaajien nähtäville vasta h-hetken mentyä. Vähennetty asiakaspalvelukin tietää hyvää.. Onnea vaan junaa työmatkalla käyttäville.
En usko että tämä on niin suuri juttu. Tapana on vaan aina valittaa joka asiasta. Eiköhän työmatkalaiset hyödy eniten tästä. Tietysti alkuun on aina jotain hämminkiä ja muutosvastarintaa. Työmatkalaisten on kumminkin mentävä töihin tietyllä junilla oli ne sitten ruuhkaisia ja/tai hieman kalliimpia. Nyt ruuhkajunista katoavat kaikki joille hinta on tärkeämpi kuin ajankohta. Kuten sanottu niin ulkomailla ja lentoliikenteessä kyseinen malli on toiminut hyvin jo vuosia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Kuten sanottu niin ulkomailla ja lentoliikenteessä kyseinen malli on toiminut hyvin jo vuosia.
Niin joissain kaupungeissa sisäisen liikenteenkin kertaliput ja päiväliput (ja mahdollisesti sarjaliputkin) on eri hintaisia riippuen siitä haluaako matkustaa milloin haluaa vai ainoastaan ruuhka-aikojen ulkopuolella.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
IC- ja Pendolino-kausiliput yhdistyvät, ja niiden hinta asettuu nykyisten lippujen välille. IC-junaa käyttäneet joutuvat maksamaan enemmän kuin ennen, Pendolino-kulkijat säästävät vähän.
Eli käytännössä hinta on Pendolino-kausilipun hinta miinus muodolliset x euroa?
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tämäkin uudistus kandee ehkä katsoa ennen täydellistä teilaamista. Ihan siltäkin pohjalta, että mikä tahansa uudistus nykyiseen hinnoitteluun omaa suuren todennäköisyyden olla edes askel parempaan suuntaan. Paskemmaksi on nimittäin vaikea pistää.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tämäkin uudistus kandee ehkä katsoa ennen täydellistä teilaamista. Ihan siltäkin pohjalta, että mikä tahansa uudistus nykyiseen hinnoitteluun omaa suuren todennäköisyyden olla edes askel parempaan suuntaan. Paskemmaksi on nimittäin vaikea pistää.
Äläs nyt. Autoiluhan on tarkoitus kallistua polttoaineiden verotuksen kiristämisellä yms verouudistuksilla. Säilyttääkseen markkinaosuutensa VR:n täytyy säilyttää suhteellinen kalleutensa ts. nostaa hintoja. :ahem:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Äläs nyt. Autoiluhan on tarkoitus kallistua polttoaineiden verotuksen kiristämisellä yms verouudistuksilla. Säilyttääkseen markkinaosuutensa VR:n täytyy säilyttää suhteellinen kalleutensa ts. nostaa hintoja. :ahem:
Kieltämättä kuulostaa VR:n strategialta.

Olishan se muutenkin ihan törkeetä jos junien matkustajapaikoista alkais olla neljänneskin täytetty. Mihin sitten tullaan jos ei junasta löydy yhtä tyhjää vaunua per matkustaja? Voiko kansoitetussa vaunussa muka kuunnella ipodista paskaa ja laulaa täysillä mukana ja pierrä vapautuneesti? Ei voi. Tai voi toki, mutta hei siis ounou junou. Hinnat ylös!
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Bussifirmoille ja valtion rautateille mallia.

Finnair hakee laadunmetsästäjiä – tarjolla seitsemän viikon unelmaduuni.

Finnair ja Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoavat työpaikan seitsemälle Quality Hunterille eli laadunmetsästäjälle. Quality Huntereiden tehtävänä on matkustaa seitsemän viikon ajan Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa selvittämässä lentomatkailun laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä samalla kehittää Finnairin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman tarjoamaa palvelua.
Paikat ovat kaikki vielä avoimia. Että kannattanee hakea, jos on kykyä muuhunkin kuin bussissa tai junassa istumiseen.

http://www.rantapallo.fi/matkailu/finnair-hakee-laadunmetsastajia-–-tarjolla-seitseman-viikon-unelmaduuni/
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Vois ruveta laadunmetsästäjäksi Finnairille ja vaatia hki-vantaan possujunakuskien välitöntä irtisanomista.

Varsinkin sen yhden kaljun, olmin näkösen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämäkin uudistus kandee ehkä katsoa ennen täydellistä teilaamista. Ihan siltäkin pohjalta, että mikä tahansa uudistus nykyiseen hinnoitteluun omaa suuren todennäköisyyden olla edes askel parempaan suuntaan. Paskemmaksi on nimittäin vaikea pistää.
Muutoksen tavoitteena on varmaan hiljaisten vuorojen täyttöasteen parantaminen joustavalla hinnoittelulla, ja kääriä kermoja juhlapyhien ruuhkahuipuista ja lomasesongeista. Samalla menee mahdollisuus matkustaa ikiomassa vaunussa normaalilipun hinnalla :thumbfh:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Vois ruveta laadunmetsästäjäksi Finnairille ja vaatia hki-vantaan possujunakuskien välitöntä irtisanomista.

Varsinkin sen yhden kaljun, olmin näkösen.
Onko nämä nyt sellaisia ulkonäköpaineita? Häh?

Tv: kaljunnäköinen olmi.
 
Ylös