Piti ihan rekisteröityä tälle foorumille, kun lajia on tullut kuitenkin seurattua ihan pennusta asti, ja tietynlainen intohimo ja side lajia kohtaan on tullut, sillä seuraaminen on tosiaan ihan elämäntavaksi muodostunut.
Tuli tätä topicia luettua, ja ketjunavaajalta on tullut välillä sen verran mielenkiintoisia näkökulmia että oli ihan pakko tulla juttelemaan omiakin näkemyksiä. Ihmettelen toki jos aivan vakavalla naamalla kaikki on kirjoitettu, toisaalta huolestun jos kyseessä on pelkkä trolli. Noh, kirjoitetaan nyt jotain.
Aika ajo
Vanha aika-ajo formaatti, missä sai tunnin aikana käytännössä vapaasti tykittää niin nopata aikaa kuin mahdollista, oli paljon parempi.
Joku taisi jo aiemmin mainita, että "aika kultaa muistot". Itselläni ei tosiaan ole millään tavalla ikävä sitä aikaa, kun tunnin aika ajoista kuunneltiin n. 40 minuuttia Kyllösen ja Mustakarin tarinoita, tietenkin välillä jokunen auto kävi muodon vuoksi ajamassa kierroksia, mutta noin yleisesti ottaen lähes 75% ajasta oli yhtä mielenkiintoista kuin maalin kuivumisen katseleminen. Toki loput 10-15 minuuttia olivatkin melko intensiivisiä, sitä en kiistä.
Testauskielto. Testauskielto on ihan naurettava. Testauskielto on vienyt jo ennestään avuttomilta kuljettajilta yhden valttikortin kuljettajien arsenaalista. Nykyään autonkehitys on pelkästään joidenkin insinöörien ja tietokoneen käsissä.
Ja toisaalta tämä myös tasoittaa sarjaa kummasti. Ja mielenkiintoista kun mussutit siitä, että edes Minardi ei ollut niin huono kuin nykyään huonoimmat tallit, mutta fakta on kuitenkin että Minardi oli oikeasti ihan hirvittävää katsottavaa. Puhumattakaan muista 90-luvun peräpään talleista.
Ihan hyviä lisäyksiä, kun siis otetaan huomioon että kisoihin saadaan näiden avulla lisää ohituksia ja mielenkiintoa. Huomattavasti parempi suuntaus tämä on kuin 2000-luvun suuntaus, jolloin ohituksia ei nähty juurikaan ja sijoitukset vaihtuivat varikkokäyntien aikana.
Ei sinänsä liity 90-luku vs. -10-luku vääntöön, mutta Montoya tosiaan heitettiin pihalle ihan oman paskuuden vuoksi. Räikkösestäkin mainitsit, niin suurin syy Kimin lähdölle oli se, että hän kypsyi F1:ten kisojen ulkopuoliseen elämään ihan totaalisesti. Halutessaan voisi palata milloin tahansa Ykkösiin, mutta edellytyksenä sille tulee olemaan se, että ei tarvitse juosta niin paljon PR-tilaisuuksia sun muissa. Montoya taas ei pääsisi edes Hispanialle takaisin...
Sinänsä itselleni ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka paljon pisteitä jaetaan voitosta. Oli se sitten 25 tai 10, kunhan voitolla on suuri merkitys ja kuljettajia motivoidaan oikeasti voittamaan kisoja. Huomattavasti parempi tämä nykyinen systeemi on kuin tuo edeltävä 10-8-6-5-4-3-2-1. Silloin voiton merkitys oli kokenut niin suuren inflaation että ei mitään järkeä. Huipentuma tästä nähtiin vuonna 2005, kun Räikkönen ja Alonso voittivat yhtä paljon kisoja, mutta eroa oli silti 21 pistettä.
Pointti siis oli se, että pistelaskua on muutettu aina, ja sitä tullaan tekemään vielä tulevaisuudessakin.
Näistä ovatkin jo useat kirjoittajat maininneet, joten siihen ei lisättävää.
Formula 1:set ovat helvetin tylsä PR-roska, jossa kaikki hymyilevät kaikille ja jossa kaikki ohittavat sulassa sovussa toisiaan ja jossa autonkehittäminen on kiellettyä. Kaikilla on käytössä apupyörät ja sateella ei saa ajaa.
Haha, mahtavaa. Alonso heristelee keskaria Petroville kun ei pääse ohi, ja Hamilton jyrää muut reunavalliin jos ohi ei pääse. Ja sateella ei saa ajaa, anteeksi mitä? Jos viittaat nyt taannoiseen Montrealin kisaan, niin silloin se sade oli yksinkertaisesti niin rankkaa että ajaminen oli mahdotonta. Mutta noh, 2010-luvun kuskit ovatkin luusereita, 90-luvulla olisi varmasti ajettu vaikka jääradalla!
Pari muutakin hassua kommenttia samalta kirjoittajalta pisti silmään, käydään niitä vielä läpi.
Imola on yksi F1:n legendaarisimmista radoista
Legendaarinen ehkä, mutta olihan se kuitenkin ihan hirvittävä ja tylsä rata. Ironista muutenkin, että ensin hehkutat 90-luvun formuloita, mutta silti otat esimerkin vuodelta 2003?
Mitä tulee F1:n suosioon, tilastot eivät valehtele. Esimerkiksi Suomessa vuonna 2007, mikö oli formuloiden huippuvuosi, kun 2(3) suomalaista ajoi huipputallissa.
Räikkönen ajoi huipputallissa, Kovalainen ajoi paskalla Rellulla. Olkoonkin että Renault oli hallitseva maailmanmestari, niin silti ei sen kauden Rellua voinut millään mittarilla pitää huipputallina. Ja Nico (ei ole suomalainen, mutta mainitaan nyt kuitenkin) ajoi Williamsilla, kerro ihmeessä millä mittarilla teet vuoden 2007 Williamsista huipputallin? Se että se on joskus sitä ollut, ei tarkoita että se olisi sitä automaattisesti ikuisesti.
Niin ja tietenkin katsojalukujen putoamiseen vaikutti helvetisti MAXulle siirtyminen. Etköhän sinäkin sen tajua, ei niitä koosteita kukaan seuraa samalla mielenkiinnolla kuin suoria lähetyksiä aikanaan.
Yksi juttu vielä. Selostajat. Kyllä Kyllönen on ihan toisissa svääreissä näihin nykyajan vastaaviin verrattuna.
Olihan se Kyllönen aivan saatanan huono selostaja. Joo, kyllähän se huusi ja meuhkasi siellä ihan mielettömästi, mutta mitään järkeä miehen jutuissa ei ollut. Kertooko olennaisimman, että Keke vetäytyi yhdessä välissä lähetyksistä sen takia, että ei enää kestänyt Kyllösen puusilmäisyyttä?
Ja tosiaan se Murray Walker ei ole 10 vuoteen selostanut vakituisesti. Ei sillä, nykyinen kaksikko Brundle & Coulthard on erinomainen, ja BBC:n F1-lähetykset ovat parhaita mitä olen seurannut.
Loppuun vielä viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä:
Monza 94
Kyllä kärjessä oli ihan muita kuin Hill ja Schumacher.
Ihailtavaa, lyö kyllä laudalta kaikki muut jutut tähän mennessä. Katso huviksesi tuo kooste kokonaan, ja kerro sitten kuka sen kisan voitti. Vihje: sukunimi alkaa H:lla, neljä kirjainta. Vuoden 1996 maailmanmestari.
Ei minulla nyt tämän enempää, palaillaan.