Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Itsehän tarkoitin lähinnä karting autojen rakenteen muutoksen vaikutusta ajotapaan. 80-luvulla kateettomissa karting autoissa ei otettu kontaktia läheskään yhtä usein kuin nykyisin, koska tiedettiin mihin renkaiden yhteen osuminen helposti johtaa. Kun kuljettajat sitten siirtyivät ajamaan FF, niin heille pelin henki oli tuttu - oli jo opittu ajamaan siten, ettei kontaktia voi ottaa.

Mutta paluu aiheeseen. Ainakin kansainvälisesti tarkasteltuna olen hieman huolissani ja hämmästynyt myös Duratec moottoristen autojen / sarjojen asemasta. Vertailin formulae hintoja ja huomasin, että esim. uusi Aquila (ilmeisestikin ilman moottoria) maksaa 50 000e, Spectrumin hinta on miltei sama. Sen sijaan jos katsoo Ruotsissa nyt suht aktiivisesti käyntiin lähtenyttä FR1.6 sarjaa, niin sen auto maksaa 47 000e. En tiedä onko FR1.6 autonkin hinta on ilman moottoria vai ei, mutta joka tapauksessa olen käsittänyt, että FF autot ei olisi läheskään niin hitechia kuin tuo uusi FR1.6. Miksi FF autot eivät ole sitten halvempia tai FR vastaavasti kalliimpi? Tässä on varmaan taustalla monta asiaa jota en ymmärrä ja jota joku voisi hieman valaista. Ja tehtäköön selväksi, että mulla ei ole tosiaan mitään kaupallista intressiä kannattaa mitään runkovalmistajaa / sarjaa, tms. toistaan enempää. Kunhan ihmettelen näitä omasta mielenkiinnosta ja tyhmyydestäni ;)
 
Viimeksi muokattu:

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
AKK:n uusin aivopieru

Tänään ilmestyneessä Vauhdin Maailmassa AKK:n rata-autoilun lajipäällikkö Mika Heinonen kertoo AKK:n seuraavan Ruotsin tilannetta Formula Renault 1600:n osalta.

Taustaa:
Ruotsin koppiautosarjan STCC:n sarjaorganisaatio otti ohjelmaansa kyseiset pikkuformulat tälle kaudelle. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että ko. formula on nopeudeltaan hyvin lähellä Formula Fordia jota ajetaan Ruotsissa paikallisen autourheiluliiton kilpailuisssa. Formula Ford on juuri saatu Ruotsissa nousuun, joten on "luontevaa" että kilpaileva kilpailunjärjestäjätaho (STCC) ottaa lähes vastaavan luokan ohjelmaansa. Ruotsissa hajaannusta johdetaan siis kahden toisistaan riippumattomien tahojen toiminnalla.

Suomalainen kattojärjestö ilmaisee lehden artikkelissa kiinnostuksensa Formula Renault 1600-luokkaa kohtaan juuri sillä hetkellä kun kotimainen Formula Ford osoittaa elinvoimaisuuttaan.

Pikkurellun väitetään olevan halpa, tasaväkinen, hyvä kasvualusta kv. ympyröihin, luokalla on kattava varaosapalvelu jne. jne. --> Siis täysin samat litaniat kuin viime vuosikymmenen lopulla tuotaessa epäonnistumaan tuomittua isompaa Rellua Suomeen.

Outoa tässä pikkurellu spekulaatiossa on se ettei menneisyyden opetuksista edes haluta ottaa opiksi. Viittaan tällä Formula Reault 2000:n ja F3:n kilpailuttamiseen samoissa kilpailuissa, jonka lopputuloksena oli kummankin luokan kuoleminen. Erona Ruotsin tilanteeseen on se, että tilanne on syntynyt kahden eri organisaation välisestä kilpailusta, mutta Suomessa yksi kattojärjestö kykenee omalla toiminnallaan vaarantamaan oman luokkansa (Formula Ford) elinvoimaisuuden.

Kotimaan Formula Ford-harrastajat ja ammattilaiset ovat varmasti todella innoissaan tästä pikkurellu-haihattelusta.. :wall:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Tänä vuonna kotimaisessa Formula Ford luokassa kolme tulokas kuljettajaa, he ovat Netta Pekkala, Milton Larsson ja Sami Fagerström. Kauden avaus ajettin Jurvassa Botniaringin radalla, siellä Miikka Mäkelä voitti kummatkin lähdöt, autoja oli mukana vain kymmenen.
– Rehellisyyden nimissä talvi oli yhdistykselle tiukka puristus. Yleinen taloustilanne näkyy myös Formula Ford -sarjassa. Kuskeilla on ollut vaikeuksia saada rahoitusta kasaan. Taistelu kannatti, sillä saimme säilytettyä sarjan SM-arvon, Formula Ford Finlandin hallituksen puheenjohtaja Heikki Hirsimäki muistuttaa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Lauantaina kauden kolmannen Ahveniston Formula Ford SM-osakilpailun voittoon ajoi Rantsilan Miikka Mäkelä ennen Rock Racingin Aleksanteri Huovista ja kolmanneksi kaasutteli viikonlopun molemmissa lähdöissä Taavetti Alatalo. Sunnuntaina voittoon ajoi Mika Mäki-Jouppi, vanavedessään edellispäivän kakkonen Aleksanteri Huovinen.

Formula Ford Zetec Cupin voittoon lauantaina puolestaan ajoi tyttökuljettaja Netta Pekkala ja sunnuntaina FF Zetec Cupin ykkönen oli Sami Fagerström.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11237
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sunnuntaina voittoon ajoi Mika Mäki-Jouppi,

Formula Ford Zetec Cupin voittoon lauantaina puolestaan ajoi tyttökuljettaja Netta Pekkala
Mitähän tapahtui Mäki-Joupille lauantaina, olin just väärässä paikassa ja näin vasta pysähtyneen auton? Selostaja huomasi vasta kierrosta myöhemmin... Ja mahtoiko Pekkala sunnuntaina tehdä jotain penaltin arvoista vai miksi niin tiukasti huhuiltiin tuomaritorniin?
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
14-vuotias Patrik Pasma ajoi juhannuksen alla elämänsä ensimmäiset kierrokset formula-autolla. Pasma testasi RockRacing-tallin Ray-autolla Botniaringin radalla kahden päivän ajan.
– Kiitos testimahdollisuudesta RockRacing-tallille, se oli ikimuistoinen juttu. Hyppäys oikeaa formula-autoon on mielenkiintoinen haaste. Nyt keskitytään taas karting-sarjoihin ja katsotaan jatkoa formulahommille myöhemmin kesällä, Pasma totesi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Formula Fordien SM-sarjaa jatkettiin Viron osakilpailulla Pärnun radalla. Viikonlopun molemmat osakilpailut voitti RockRacing-tallin Aleksanteri Huovinen Van Diemen -autollaan. Jani Vilen kertoi eilisen kisan jälkeen päättävänsä uransa tähän viikonloppuun.
 
Ylös