Laitetaan sitten myöhässä oleva katsaus Singaporen tapahtumista.
Sebastian Vettel vei jälleen ylivoimaisesti kilpailun voiton. Ilman kierroksella jääneiden apua Vettel olisi saattanut hävitä kilpailun viimeisillä kierroksilla sillä Jenson Button oli tullut haastajaksi kuin tyhjästä. Button myös pilasi Vettelin mestaruusjuhlat. Yksi piste riittää kuitenkin jo Vettelille ja kaksi pistettä varmistaa mestaruuden. Buttoniin eroa on 124 pistettä. Kausi Vettelille on ollut kuin Michael Schumacherin kausi 1995 Benettonilla. Kaudeksi 1996 Schumi teki siinä vaiheessa pienen virheen menemällä Ferrarille. Ferrari haluaisi mielellään Vettelin mutta vasta tulevaisuudessa se nähdään. Vettel tuskin toistaa Schumin tapoja joten kolmas mestaruus voi olla ensi kaudella hyvin varma.
Jenson Button onnistui jälleen ajamaan loistavan kilpailun. Voiton veivät takarivin kilpailijat ja se näkyi miehessä kilpailun jälkeen. Mestaruuden saaminen olisi melkoinen suoritus tällä kaudella. Eroa on niin paljon että vain äärimmäinen epäonni voi viedä mestaruuden Vetteliltä. Suuri ihme siihen kyllä tarvitaan. Ensi kaudella McLaren taistelee myös mestaruudesta ja Button on ajotaidoillaan ja muuttuvien olosuhteiden miehenä varmasti hyvä haastaja.
Mark Webber oli kolmas. Taistelut tuulimyllyjä vastaan jatkuvat ja startit eivät onnistu. Viime kaudella startit huonoimmillaankaan eivät olleet niin surkeita kuin nyt. Ensi kaudella Webberillä on viimeinen näytönpaikka, jos mielii olla mestari muutenkin kuin vain auton perusteella. Tämä kausi olisi pitänyt sujua viime kauden malliin. Viime kauden päätöskisan jälkeen jotain vain on kadonnut häneltä.
Mestaruus olisi varmasti tuonut sitä itseluottamusta lisää. Tällä kaudella Webber on muutamissa kisoissa onnistunut kuitenkin nousemaan huonoiltakin paikoilta palkinnoille saakka. Voitto vielä puuttuu. Mestaruus on mennyt, mutta tällä kaudella Webber saattaa kuitenkin vielä voittaakin. Huonot startit saattavat viedä senkin puolen.
Alonso teki jälleen sen minkä pystyi. Mestaruus meni, mutta ensi kaudelle Maranellolla saattaa olla uuden auton myötä paremmat mahdollisuudet menestyä kuin tällä kaudella. Domenicalin paikan ollessa uhattuna voi siirto tulla tuttuun apulaisjohtajan pestille ja tiimipääliköksi saattaisi tulla eräs Flavio. Lewis Hamilton jälleen kolaroi kisan aikana ja yliyrittämistä on ollut kyllä jo enemmän kuin laki sallii. Ainoa hänelle tämän kauden kuulumaton ilme oli raivoamisen rauhoittuminen kolarin jälkeen ja Hamilton ajoi ja ohitti kilpailijoita ja sai pisteitä. Sanoi suorat sanat Felipelle kun pieni guarana-mies tuli nykimään selästä.
Paul di Resta ajoi uransa parhaan kilpailun. Nuoren skotin suoritukset ovat kuin Davidin vastaavia Williamsilla aikoinaan. Paulista varmasti kuullaan vielä paremmissa talleissa. Force Indian autokin sopi tälle radalle erittäin hyvin. Nico Rosbergilla ei kilpailu mennyt ihan niin hyvin kuin olisi voinut mennä. Schumiin verrattuna Nico toi auton maaliin ja sai pisteitä. Adrian Sutil täydensi Force Indian hyvän päivän olemalla 8:s.
Hyvät suoritukset loppukauden osalta auttavat tallia ainakin pistetaistossa tallikilvassa. Felipe Massan kisa meni pieleen Hamiltonin törmäilyn myötä ja Massa kävi hieman taputtamassa selkää.
Hamilton ei kuitenkaan pitänyt asiasta. Viimeisen pisteen sai Sauberin Sergio Perez olemalla 10:s. Sauberin kisa meni penkin alle huonojen stoppien ja rangaistusten muodossa. Pastor Maldonadon kisa meni myös huonosti vaikka jäännöspisteille olisi ollut mahdollisuus.
Sauberien kanssa samat syyt toivat käteen tyhjää. Kamui Kobayashilla oli myös vaikeuksia ja sijoitus oli lopulta 14:sta. Sebastien Buemi ajoi vain sen minkä pystyi ja Toro Rosso oli hieman hukassa tällä radalla. Rubens Barrichellon ajot eivät sujuneet ja Williamsin auto ei vain toiminut tällä radalla. Sijoitus oli lopulta 13:sta.
Renault oli tällä radalla täysin hukassa. Syyt olivat vanhojen kehitysosien säilyttämisessä ja yleensäkin huonon aerodynamiikan johdosta tämäntyyppisillä radoilla. Ajoittain jopa uudet tiimit olivat radalla nopeampia koska niissäkin oli joitakin uusia kehitysosia. Pienestä se tänä päivänä voi olla kiinni. Brunolla ei yritys riittänyt kolmanteen aika-ajoon vaikka tuskin olisi päässyt sinne saakka. Lähtöruutu ehkä olisi voinut olla parempi. Kilpailussa kamppailusta tuli vaikeaa ja toivottavasti Renaultilla tuodaan uudet kehitysosat Suzukaan. Muussa tapauksessa voi Suzukassa odottaa vain katastrofi.
Ainoa onnistuminen oli olla jälleen nopeampi kuin tallikaveri. Heikki Kovalainen ajoi Singaporessa Lotuksella erittäin hyvän kilpailun kalustoon nähden. Renaultien ongelmien myötä Lotus pääsi ajamaan kilpaa myös muidenkin kanssa ja ajoittain Toro Rosson tai Williamsinkin pitäessä autoissa vanhoja osia niin Lotuksen päivitysten myötä uutta vauhtia riittää enemmän. Ikävä kyllä kehitys jatkuu muillakin ja paljon enemmän on laskettu ensi vuoden autoon. KERS saattaa tuoda apua kierrosaikoihin ja auto voi nopeutua hieman.
Vitali Petrovin kisa oli myös surkeaa ajettavaa huonolla autolla tällä radalla. Tälle kaudelle Petrovin otteet ovat parantuneet vaikka hyvä alkukausi hämäsi varsin paljon Renaultinkin vauhtia ja suorituskykyä. Petrov voi vielä kehittyä ajajana. Paljon riippuu myös Kubican paluusta. Kubican jäädessä pois Petrovista voi tulla tallin johtava kuljettaja. Ensi kisassa Suzukassa Renaultin päivitykset kannattaisi olla mukana. Muuten ei tule hyvää jälkeä. Belgian Jeromella ajaminen meni kärjen takana ja sijoitus oli 18:sta. HRT:llä Ricciardo oli 19:sta ja Liuzzi 20:s. Ricciardolla ja Liuzzilla ohjaus autossa alkoi parantua viikonlopun edetessä mutta sähköjen ja vaihteiden jumiutumisen kanssa oli ongelmia. Auton vaikeuksia on saatu karsittua vuoden mittaan myös kuluvalla kaudella. Ensi kaudella tallin pitäisi saada jälleen vähän enemmän rahaa käyttöön mikä olisi hyvä juttu tallille.
Jaime Alguersuari kolaroi kilpailun lopussa ja sai silti sijoituksen olemalla sijalla 21. Alguersuarilla tuntuu olevan kärkkäät kommentit tavallisia. Kehut ovat ainakin olleet suuret. Nähtäväksi jää miten kaveri sitten 30 vuoden puolella suhtautuu siihen kun uudet kuskit jakelevat mielipiteitään. Jarno Trullin autossa ei toiminut välillä tiimiradio ja lopullinen vika oli vaihdelaatikko. Matka jäi kesken ja Trulli kuitenkin vielä jatkaa uraansa ainakin yhden kauden.
Timo Glockin seinäänajo päätti hänen päivänsä nopeasti. Paljoa ei kisasta kerrottavaa jäänyt. Michael Schumacher ajoi jälleen vähän turhan isoilla linjoilla ja yritti Monacon Ste Devoten tyyliin ohitusta niin ahtaasta paikasta kuin mahdollista. Hyvin ei käynyt ja kilpailu jäi siihen. Ainoastaan Perezin linjalta täydellinen väistö olisi antanut Schumille yhden sijan lisää. Vaarana oli myös Rosbergin kanssa kolarointi.
Kilpailu oli varsin tylsä tämän kauden mittapuulla. Tämän kauden kilpailut ovat yleisesti olleet erittäin hienoja. Maikkarilla kommentointi oli taas mitä oli ja Erkillä oli vain tuttisuiset tämän päivän formulasankarit mielessä. Aikoinaan nuorimmat ajajat olivatkin kun Sennat ja Schumit ajoivat kilpaa. No Alonsokin oli joskus kun Reutemannit ja muut ajajat katkoivat tolppia ja ajelivat miten sattuivat sadekelillä.
Toinen huono puoli oli jatkuva kilpailukellon kanssa höyryäminen. Kanadassa mentiin ennätyspitkälle kisassa ja ei siinä kyllä noin paljon kuulunut kelloista puhetta. Kahden seuraavankin kilpailun ajan saamme nauttia Mustakarin selostuksista. Seuraavassa kilpailussa Vettel melkein satavarmasti on maailmanmestari ja huonon onnen tullessa sitten viimeistään Koreassa Vettel on maailmanmestari. Toisesta sijasta tulee vielä kuitenkin mielenkiintoinen taistelu ja samoin loppukaudella yllätyksiä voi olla luvassa. Ajoihan Nico Hülkenberg Williamsille paalupaikan viime kauden Sao Paulossa.