Formula 1 - Singapore - Jälkilöylyt

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mun mielestä nykysysteemi on hyvä. Kaikki muutokset mitä systeemiin tehdään tehdään kärkikuljettajan kustannuksella. Se että johtaa SC:n tullessa radalle ei pitäisi olla mikään rangaistus. Eikä SC:n tarkoitus ole tasoittaa peliä, vaan jäädyttää tilanne ja hiljentää vauhtia niin että ratatyöntekijät voivat tehdä työnsä turvallisesti.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Justhan tuo oli pari vuotta sitten käytössä, että kierroksella ohitetut järjestettiin pois sieltä välistä. Nuo turva-auto episodit vaan venyivät usealla kierroksella ja sen takia siitä myös luovuttiin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Justhan tuo oli pari vuotta sitten käytössä, että kierroksella ohitetut järjestettiin pois sieltä välistä. Nuo turva-auto episodit vaan venyivät usealla kierroksella ja sen takia siitä myös luovuttiin.
Tuolloinhan odoteltiin että rata saatiin puhtaaksi ja sitten vasta ryhdyttiin laittamaan pakkaa oikeaan järjestykseen, kun homman voisi hoitaa siinä samalla kun rataa siivotaan.

Nykyinen sääntö on perseestä. Valitin tästä jo silloin kun se muuttui täksi, olikos se nyt 2009-kaudelle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuolloinhan odoteltiin että rata saatiin puhtaaksi ja sitten vasta ryhdyttiin laittamaan pakkaa oikeaan järjestykseen, kun homman voisi hoitaa siinä samalla kun rataa siivotaan.
Jos autot laitetaan "oikeaan" järjestykseen niin silloin ne eivät aja samassa letkassa muun porukan jolloin rataa ei voida turvallisesti siivota kuin hetken aikaa. Nythän rataa siivotaan silloin kun viimeinen letkan viimeinen auto on mennyt ohi. Autot eivät mene kävelyvauhtia vaikka ajavatkin turva-auton perässä.

Nykyinen sääntö on perseestä. Valitin tästä jo silloin kun se muuttui täksi, olikos se nyt 2009-kaudelle.
Mikä nykyisessä säännössä on niin perseestä? Se että kärkikuljettaja ei kärsi tarpeeksi? Vai se että muut kuljettajat eivät hyödy tarpeeksi? Niin kuin ylempänä sanoin niin turva-auton tarkoitus ei ole tasoittaa peliä. Sen ei ole myöskään tarkoitus sotkea pakkaa. Sen tarkoitus on antaa työntekijöille turvalliset olosuhteet radan siivoamiseen. Nykyiset säännöt toimivat ihan hyvin. Lisäksi jää enemmän kierroksia kilvanajoon kuin että ajettaisin turva-auton perässä laittamassa autoja "oikeaan" järjestykseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin tuskin FIA:lla ja FOM:illa, ja monilla katsojillakaan on paljon sitä vastaan, että turva-auto myös tasoittaa peliä. Tulee mielenkiintoisempia kisoja, kun erot eivät veny niin pitkiksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin tuskin FIA:lla ja FOM:illa, ja monilla katsojillakaan on paljon sitä vastaan, että turva-auto myös tasoittaa peliä. Tulee mielenkiintoisempia kisoja, kun erot eivät veny niin pitkiksi.
Siis kun turva-auto itsessäänhän jo tasoittaa peliä. En näe syytä että pitäisi sääntö muuttaa sen vuoksi että peli saataisiin tasoitettua entisestään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis kun turva-auto itsessäänhän jo tasoittaa peliä. En näe syytä että pitäisi sääntö muuttaa sen vuoksi että peli saataisiin tasoitettua entisestään.
Vastasin tähän:
Eikä SC:n tarkoitus ole tasoittaa peliä
Vaikka sen perimmäinen tarkoitus on taata ratavirkailijoille (ja sateessa kuskeille) turvallisemmat työskentelyolosuhteet, niin kyllä sen sivutarkoitus on myös tasoittaa peliä (vaikkei sitä sen takia aktivoidakaan). Tarkoitan siis sitä, ettei FIA ehdoin tahdoin pyri poistamaankaan SC:n tasoittavaa vaikutusta tehdäkseen kisoista reilumpia. Sille sopii varsin mainiosti, että homma menee mielenkiintoisemmaksi. Ja jaksavat katsojatkin aina muistaa, kuinka Kanadassa on jänniä kisoja. Sen siis tietoisesti annetaan tasoittaa peliä. Joten sen voitaisiin katoa olevan tarkoituksellista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka sen perimmäinen tarkoitus on taata ratavirkailijoille (ja sateessa kuskeille) turvallisemmat työskentelyolosuhteet, niin kyllä sen sivutarkoitus on myös tasoittaa peliä (vaikkei sitä sen takia aktivoidakaan). Tarkoitan siis sitä, ettei FIA ehdoin tahdoin pyri poistamaankaan SC:n tasoittavaa vaikutusta tehdäkseen kisoista reilumpia. Sille sopii varsin mainiosti, että homma menee mielenkiintoisemmaksi. Ja jaksavat katsojatkin aina muistaa, kuinka Kanadassa on jänniä kisoja. Sen siis tietoisesti annetaan tasoittaa peliä. Joten sen voitaisiin katoa olevan tarkoituksellista.
No siis kysehän on poikkeuksellisista olosuhteista. Se olisi eri asia jo turva-auto tulisi radalle joka kisassa. Sitten voitaisiin katsoa sen olevan tarkoituksellista. Eikä edes ole mitään realistisia keinoja poistaa SC:n tasoittavaa vaikutusta, eikä sellaiseen pitäisi pyrkiäkään
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Mikä nykyisessä säännössä on niin perseestä? Se että kärkikuljettaja ei kärsi tarpeeksi? Vai se että muut kuljettajat eivät hyödy tarpeeksi?
Juurikin nämä. Parempaa kisailua tulee, jos re-startissa kärkiryhmä on peräkkäin.

Eivätkä kaikki muut kuljettajat hyödy turva-autosta. Jos kuljettajat X ja Y ajavat peräkkäin ja kärkikuski on ehtinyt ohittaa X:n mutta ei Y:tä turva-auton tullessa radalle, tulee näiden autojen välille käytännössä kierros, vaikka eroa olisi alun perin ollut esim. pari sekuntia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juurikin nämä. Parempaa kisailua tulee, jos re-startissa kärkiryhmä on peräkkäin.
Tulee tulee, mutta kun se ei ole turva-auton tarkoitus. Parempaa kisailua tulisi myös jos kisaan lähdettäisiin käännetyssä järjestyksessä.

Eivätkä kaikki muut kuljettajat hyödy turva-autosta. Jos kuljettajat X ja Y ajavat peräkkäin ja kärkikuski on ehtinyt ohittaa X:n mutta ei Y:tä turva-auton tullessa radalle, tulee näiden autojen välille käytännössä kierros, vaikka eroa olisi alun perin ollut esim. pari sekuntia.
No käytännössä kierroksella ohitettavien kärsiminen turva-autosta on aika mitätön seikka.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Tulee tulee, mutta kun se ei ole turva-auton tarkoitus. Parempaa kisailua tulisi myös jos kisaan lähdettäisiin käännetyssä järjestyksessä.
Ei olekaan, vaan sivussa tuleva bonus. Tuohon jälkimmäiseen mulla ei oo mitään kommentoitavaa, kun se ei liity asiaan mitenkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No käytännössä kierroksella ohitettavien kärsiminen turva-autosta on aika mitätön seikka.
Eieiei! Ajatus, että vain kärkiautoilla on väliä on lähtökohtaisesti väärin. Siellä taaempana taistellaan pisteistä (=miljoonista) ja uran tulevaisuudesta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eieiei! Ajatus, että vain kärkiautoilla on väliä on lähtökohtaisesti väärin. Siellä taaempana taistellaan pisteistä (=miljoonista) ja uran tulevaisuudesta.
Eikös kumminkin ajeta mestaruudesta? 14 ja 15 sija eivät ole mestaruuden kannalta merkittäviä. Teoriassa merkitystä voi olla jos ollaan tasapisteissä, mutta käytännössä ei. Yleensä kierroksella ohitetut eivät taistele pisteistä ja yleensä kierroksella ohitettavia on vain kisan jälkipuoliskolla, jolloin kierrokset ovat muutenkin vähissä. Siinä menee hyviä kierroksia hukkaan kun ajatetaan autoja järjestykseen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vastasin tähän:

Vaikka sen perimmäinen tarkoitus on taata ratavirkailijoille (ja sateessa kuskeille) turvallisemmat työskentelyolosuhteet, niin kyllä sen sivutarkoitus on myös tasoittaa peliä (vaikkei sitä sen takia aktivoidakaan). Tarkoitan siis sitä, ettei FIA ehdoin tahdoin pyri poistamaankaan SC:n tasoittavaa vaikutusta tehdäkseen kisoista reilumpia. Sille sopii varsin mainiosti, että homma menee mielenkiintoisemmaksi. Ja jaksavat katsojatkin aina muistaa, kuinka Kanadassa on jänniä kisoja. Sen siis tietoisesti annetaan tasoittaa peliä. Joten sen voitaisiin katoa olevan tarkoituksellista.
Itse asiassa luulen, että joko FIA, FOM tai tallit halusivat palata tähän reilumpaan ja parempaan systeemiin jossa kierroksellaohitetut on välissä, sillä en ymmärrä miksi muutenkaan tähän systeemiin sitten olisi palattu. Delta-ajan käyttöönotto ei ainakaan ole minusta syy, sillä vain mahdollistettiin varikon aukipitäminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös kumminkin ajeta mestaruudesta?
Kyllä siellä ajetaan kaikista muistakin sijoista ja muustakin. Juurikin oli juttua siitä kuinka Force India haluaa loppukisoissa ottaa Renaultin kiinni. Jos vain mestaruudella olisi merkitystä, MM-sarja voisi Japanin jälkeen lyödä pillit pussiin ja keskittyä ensi vuoden kisailuun. Mutta kyse on muustakin.
Yleensä kierroksella ohitetut eivät taistele pisteistä
Oma mielikuvani oli päinvastainen, joten pitihän tuo tarkistaa. Käydyissä 14 kisassa kahdeksassa kierroksellaohitettuja on päässyt pisteille, yhteensä 32 kappaletta. Ennätys tuli Espanjassa, jossa vain 4 parasta oli samalla kierroksella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse asiassa luulen, että joko FIA, FOM tai tallit halusivat palata tähän reilumpaan ja parempaan systeemiin jossa kierroksellaohitetut on välissä, sillä en ymmärrä miksi muutenkaan tähän systeemiin sitten olisi palattu. Delta-ajan käyttöönotto ei ainakaan ole minusta syy, sillä vain mahdollistettiin varikon aukipitäminen.
Tekstini ei ottanut kantaa eri SC-systeemeihin, ainoastaan siihen onko SC:n tarkoitus tasoittaa peliä.

Tähän systeemiin palattiin, koska liian pitkät SC-jaksot ja suljettu varikko herättivät rutinaa. Delta time otettiin käyttöön, koska ennen vanhaan kuskit hurjastelivat varikolle kuullessaan turva-autosta, vaikka koko rata oli keltaliputettu.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Turva-autosta ja kierroksella jääneistä.

Sen voisi toteuttaa juurikin toisinpäin, eli radan pisimmällä suoralla (olettaen että siivottava ei sijaitse juuri siinä) kärki ja kärjen kanssa samalla kierroksella olevat ryhmittäytyvät radan oikeaan reunaan ja kierroksella jääneet vasempaan reunaan niin, että kierroksella jääneet hidastavat oman letkansa kärkikierroksella olevien taakse. Eihän siinä oikeasti mitään järkeä olekaan päästää kierroksella jääneet ajamaan hävitty kierroksensa takaisin, kuten aiemmin tehtiin. Kenenkään ei tarvitse myöskään kaahata radalla letkaa kiinni tällä tavoin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Laitetaan sitten myöhässä oleva katsaus Singaporen tapahtumista.

Sebastian Vettel vei jälleen ylivoimaisesti kilpailun voiton. Ilman kierroksella jääneiden apua Vettel olisi saattanut hävitä kilpailun viimeisillä kierroksilla sillä Jenson Button oli tullut haastajaksi kuin tyhjästä. Button myös pilasi Vettelin mestaruusjuhlat. Yksi piste riittää kuitenkin jo Vettelille ja kaksi pistettä varmistaa mestaruuden. Buttoniin eroa on 124 pistettä. Kausi Vettelille on ollut kuin Michael Schumacherin kausi 1995 Benettonilla. Kaudeksi 1996 Schumi teki siinä vaiheessa pienen virheen menemällä Ferrarille. Ferrari haluaisi mielellään Vettelin mutta vasta tulevaisuudessa se nähdään. Vettel tuskin toistaa Schumin tapoja joten kolmas mestaruus voi olla ensi kaudella hyvin varma.

Jenson Button onnistui jälleen ajamaan loistavan kilpailun. Voiton veivät takarivin kilpailijat ja se näkyi miehessä kilpailun jälkeen. Mestaruuden saaminen olisi melkoinen suoritus tällä kaudella. Eroa on niin paljon että vain äärimmäinen epäonni voi viedä mestaruuden Vetteliltä. Suuri ihme siihen kyllä tarvitaan. Ensi kaudella McLaren taistelee myös mestaruudesta ja Button on ajotaidoillaan ja muuttuvien olosuhteiden miehenä varmasti hyvä haastaja.

Mark Webber oli kolmas. Taistelut tuulimyllyjä vastaan jatkuvat ja startit eivät onnistu. Viime kaudella startit huonoimmillaankaan eivät olleet niin surkeita kuin nyt. Ensi kaudella Webberillä on viimeinen näytönpaikka, jos mielii olla mestari muutenkin kuin vain auton perusteella. Tämä kausi olisi pitänyt sujua viime kauden malliin. Viime kauden päätöskisan jälkeen jotain vain on kadonnut häneltä.

Mestaruus olisi varmasti tuonut sitä itseluottamusta lisää. Tällä kaudella Webber on muutamissa kisoissa onnistunut kuitenkin nousemaan huonoiltakin paikoilta palkinnoille saakka. Voitto vielä puuttuu. Mestaruus on mennyt, mutta tällä kaudella Webber saattaa kuitenkin vielä voittaakin. Huonot startit saattavat viedä senkin puolen.

Alonso teki jälleen sen minkä pystyi. Mestaruus meni, mutta ensi kaudelle Maranellolla saattaa olla uuden auton myötä paremmat mahdollisuudet menestyä kuin tällä kaudella. Domenicalin paikan ollessa uhattuna voi siirto tulla tuttuun apulaisjohtajan pestille ja tiimipääliköksi saattaisi tulla eräs Flavio. Lewis Hamilton jälleen kolaroi kisan aikana ja yliyrittämistä on ollut kyllä jo enemmän kuin laki sallii. Ainoa hänelle tämän kauden kuulumaton ilme oli raivoamisen rauhoittuminen kolarin jälkeen ja Hamilton ajoi ja ohitti kilpailijoita ja sai pisteitä. Sanoi suorat sanat Felipelle kun pieni guarana-mies tuli nykimään selästä.:eek:

Paul di Resta ajoi uransa parhaan kilpailun. Nuoren skotin suoritukset ovat kuin Davidin vastaavia Williamsilla aikoinaan. Paulista varmasti kuullaan vielä paremmissa talleissa. Force Indian autokin sopi tälle radalle erittäin hyvin. Nico Rosbergilla ei kilpailu mennyt ihan niin hyvin kuin olisi voinut mennä. Schumiin verrattuna Nico toi auton maaliin ja sai pisteitä. Adrian Sutil täydensi Force Indian hyvän päivän olemalla 8:s.

Hyvät suoritukset loppukauden osalta auttavat tallia ainakin pistetaistossa tallikilvassa. Felipe Massan kisa meni pieleen Hamiltonin törmäilyn myötä ja Massa kävi hieman taputtamassa selkää.:D Hamilton ei kuitenkaan pitänyt asiasta. Viimeisen pisteen sai Sauberin Sergio Perez olemalla 10:s. Sauberin kisa meni penkin alle huonojen stoppien ja rangaistusten muodossa. Pastor Maldonadon kisa meni myös huonosti vaikka jäännöspisteille olisi ollut mahdollisuus.

Sauberien kanssa samat syyt toivat käteen tyhjää. Kamui Kobayashilla oli myös vaikeuksia ja sijoitus oli lopulta 14:sta. Sebastien Buemi ajoi vain sen minkä pystyi ja Toro Rosso oli hieman hukassa tällä radalla. Rubens Barrichellon ajot eivät sujuneet ja Williamsin auto ei vain toiminut tällä radalla. Sijoitus oli lopulta 13:sta.

Renault oli tällä radalla täysin hukassa. Syyt olivat vanhojen kehitysosien säilyttämisessä ja yleensäkin huonon aerodynamiikan johdosta tämäntyyppisillä radoilla. Ajoittain jopa uudet tiimit olivat radalla nopeampia koska niissäkin oli joitakin uusia kehitysosia. Pienestä se tänä päivänä voi olla kiinni. Brunolla ei yritys riittänyt kolmanteen aika-ajoon vaikka tuskin olisi päässyt sinne saakka. Lähtöruutu ehkä olisi voinut olla parempi. Kilpailussa kamppailusta tuli vaikeaa ja toivottavasti Renaultilla tuodaan uudet kehitysosat Suzukaan. Muussa tapauksessa voi Suzukassa odottaa vain katastrofi.

Ainoa onnistuminen oli olla jälleen nopeampi kuin tallikaveri. Heikki Kovalainen ajoi Singaporessa Lotuksella erittäin hyvän kilpailun kalustoon nähden. Renaultien ongelmien myötä Lotus pääsi ajamaan kilpaa myös muidenkin kanssa ja ajoittain Toro Rosson tai Williamsinkin pitäessä autoissa vanhoja osia niin Lotuksen päivitysten myötä uutta vauhtia riittää enemmän. Ikävä kyllä kehitys jatkuu muillakin ja paljon enemmän on laskettu ensi vuoden autoon. KERS saattaa tuoda apua kierrosaikoihin ja auto voi nopeutua hieman.

Vitali Petrovin kisa oli myös surkeaa ajettavaa huonolla autolla tällä radalla. Tälle kaudelle Petrovin otteet ovat parantuneet vaikka hyvä alkukausi hämäsi varsin paljon Renaultinkin vauhtia ja suorituskykyä. Petrov voi vielä kehittyä ajajana. Paljon riippuu myös Kubican paluusta. Kubican jäädessä pois Petrovista voi tulla tallin johtava kuljettaja. Ensi kisassa Suzukassa Renaultin päivitykset kannattaisi olla mukana. Muuten ei tule hyvää jälkeä. Belgian Jeromella ajaminen meni kärjen takana ja sijoitus oli 18:sta. HRT:llä Ricciardo oli 19:sta ja Liuzzi 20:s. Ricciardolla ja Liuzzilla ohjaus autossa alkoi parantua viikonlopun edetessä mutta sähköjen ja vaihteiden jumiutumisen kanssa oli ongelmia. Auton vaikeuksia on saatu karsittua vuoden mittaan myös kuluvalla kaudella. Ensi kaudella tallin pitäisi saada jälleen vähän enemmän rahaa käyttöön mikä olisi hyvä juttu tallille.

Jaime Alguersuari kolaroi kilpailun lopussa ja sai silti sijoituksen olemalla sijalla 21. Alguersuarilla tuntuu olevan kärkkäät kommentit tavallisia. Kehut ovat ainakin olleet suuret. Nähtäväksi jää miten kaveri sitten 30 vuoden puolella suhtautuu siihen kun uudet kuskit jakelevat mielipiteitään. Jarno Trullin autossa ei toiminut välillä tiimiradio ja lopullinen vika oli vaihdelaatikko. Matka jäi kesken ja Trulli kuitenkin vielä jatkaa uraansa ainakin yhden kauden.

Timo Glockin seinäänajo päätti hänen päivänsä nopeasti. Paljoa ei kisasta kerrottavaa jäänyt. Michael Schumacher ajoi jälleen vähän turhan isoilla linjoilla ja yritti Monacon Ste Devoten tyyliin ohitusta niin ahtaasta paikasta kuin mahdollista. Hyvin ei käynyt ja kilpailu jäi siihen. Ainoastaan Perezin linjalta täydellinen väistö olisi antanut Schumille yhden sijan lisää. Vaarana oli myös Rosbergin kanssa kolarointi.

Kilpailu oli varsin tylsä tämän kauden mittapuulla. Tämän kauden kilpailut ovat yleisesti olleet erittäin hienoja. Maikkarilla kommentointi oli taas mitä oli ja Erkillä oli vain tuttisuiset tämän päivän formulasankarit mielessä. Aikoinaan nuorimmat ajajat olivatkin kun Sennat ja Schumit ajoivat kilpaa. No Alonsokin oli joskus kun Reutemannit ja muut ajajat katkoivat tolppia ja ajelivat miten sattuivat sadekelillä.

Toinen huono puoli oli jatkuva kilpailukellon kanssa höyryäminen. Kanadassa mentiin ennätyspitkälle kisassa ja ei siinä kyllä noin paljon kuulunut kelloista puhetta. Kahden seuraavankin kilpailun ajan saamme nauttia Mustakarin selostuksista. Seuraavassa kilpailussa Vettel melkein satavarmasti on maailmanmestari ja huonon onnen tullessa sitten viimeistään Koreassa Vettel on maailmanmestari. Toisesta sijasta tulee vielä kuitenkin mielenkiintoinen taistelu ja samoin loppukaudella yllätyksiä voi olla luvassa. Ajoihan Nico Hülkenberg Williamsille paalupaikan viime kauden Sao Paulossa.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tekstini ei ottanut kantaa eri SC-systeemeihin, ainoastaan siihen onko SC:n tarkoitus tasoittaa peliä.
Mutta, jos peliä haluttaisiin tasoittaa niin miksi sitten palattiin vanhaan systeemiin, jossa kierroksellaohitettavat ovat välissä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oma mielikuvani oli päinvastainen, joten pitihän tuo tarkistaa. Käydyissä 14 kisassa kahdeksassa kierroksellaohitettuja on päässyt pisteille, yhteensä 32 kappaletta. Ennätys tuli Espanjassa, jossa vain 4 parasta oli samalla kierroksella.
Omat muistikuvat on varmaan ajalta jolloin vaan kuusi parasta sai pisteitä.
 
Ylös