Moi, Ei tätä kukaan lue, mutta kirjoitan kuitenkin.
Kilpailut pitää rakentaa kilpailijoille ja tehdä siitä kilpailijoille hyvä ja houkutteleva.
Nyt markkinointi tehdään yleisölle päin, ja tuotteen sisällön tarjoaa loppupeleissa kilpailijat.
Kilpailijoita rasitetaan kaikenmailman kustannuksilla, sen sijaan että houkuteltaisiin
kilpailijoita paikalle, ja tämän seurauksena katsojat tulisi paikalle.
Uusia luokkia tulee koko ajan, ja luokat yritetään rakentaa siihen suuntaan, jota voidaan
rahastaa. Sen sijaan että kunnioitettaisiin perinteitä, niin keksitään kaikenmaailman GT3,
NEZ super saloon nimiä ja luokkia, jotka eivät kerro kenellekään mitään. Kisat pitäisi rakentaa
sellaisen kaluston ympärille, jotka yleisö tunnistaa. Mennän kuin tuuliviiri laidasta laitaan.
AKK on ammattitaidottomuudellaan historian aikana tappanut Formula4:t Formula3:t, Sport2000:n, Saabit,
Hondat,Ladacupit jne. Osa noista kuollut "sarjan omistaneen" ahneuteen, teknisiin määrittelyihin
tai kaupallisiin rasitteisiin,esim varaosahankinnat. Formula Rellu taisi mennä vähän samasta syystä poskelleen.
Suomessa pitää ajaa kansallisia luokkia, eikä seurata maailman luokkia. Joku saattaa nyt hätkähtää,
mutta suomessa on 1000km säteellä 200 kilpa-autoilijaa, kun taas jossain keskisaksassa on samalla säteellä parituhatta+paksu lompakko.
Ne jotka lähtee maailmalle, voi ajaa maailman luokkia, mutta suomessa on huomattavasti pienemmät ympyrät.
Tässä artikkelissa on hyvää asiaa, mutta sitten kun lukee loppuun, niin tajuaa mihin toi kuukahti.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/super-2000-–-rata-autoilun-nousu-vai-uho
Lisäksi täältä löytyy hyviä juttuja. Virheistä pitää oppia, ja täältä löytyy aika hyvin
heijastuksia tämän päivän tilanteeseen.
http://www.jarnokalliomaki.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi
Mulla on sellainen oma sananlasku kuin "Jos et tunne menneisyyttä, et voi ennustaa tulevaisuutta".
Sen sijaan että satsattaisiin jatkuvuuteen, niin rakennetaan kaiken maailman "ponnahduslautoja",
ei kukaan viitsi hankkia kalustoa jolla ajetaan vain vuosi, jos edes sitä. Vain ne luokat
joiden säännöistä ja jatkuvuudesta vastaa harrastajat itse, eikä taloudellisen edun tavoittelija,
elää ja puksuttaa hyvin. Legends, Locost, VanDiemen, Mini1000,BMW Extreme jne. Esim. Formula 4 historiciin
löytyi parissa kuukaudessa 10 autoa viivalle, mutta vain sen takia, koska kilpaileminen
maksoi 160 eur /viikonloppu, ja kisaat silloin kuin ehdit, ei sarjamaksurasitetta, sanktioita tms.
Tuo F4 päihittää minkä tahansa Rata-SM luokan.
Esim. Vakio1600:iin löytyisi kevyesti sellanen 30 kilpailijaa lisää, jos kustannukset olisi per
kilpailu, ja olisi varma että kisamaksu olisi noin 200 eur/viikonloppu. Jos ei V1600:t ota tuota luokkaa
"omaan lapaseen", niin huonosti käy. Joku markkinointipelle keksii muuttaa sääntöjä niin että
siitä saadaan yleisölle houkuttelevampi, ja sitten kuskit katoaa kun kustannukset karkaa.
Tällä hetkellä kukaan ei rakenna ensikauden kalustoa, koska ei tiedä mitä ajetaan, millä
säännöillä ja millä kustannuksilla.
Luokkien arvostus tulee ensisijaisesti lajin sisältä ja kilpailijoiden kesken, ei siitä että sillä
on joku SM-arvo. Sitten kun yleisökin tulee paikalle, niin sitten tulee arvostusta muualtakin.
Tässä mitä mun mielestä pitäisi tehdä.
1. Viiden vuoden jatkuvuus, jolla pultataan SM-luokat, tarkastusväli 3vuotta.
2. Kisojen järjestelystä vastaa kerhot, AKK omin kustannuksin sääntöjen seuraamisesta
ja valvonnasta sääntökirjan mukaisesti, siellä ei lue maksua vastaan. Sarjaan ei ilmoittauduta,
vaan osallistutaan kisa kerrallaan. Tarkoittaa ei sarjamaksuja tai sanktioita osallistumattomuudesta.
3. Kerho omistaa kisaansa kaikki oikeudet, niin markkinoinnin, mainonnan ja median osalta.
4. Promoottoria ei tarvita. AKK:lla on tytäryhtiö, jonka pitäisi hoitaa hommaa siten että
kustannuksia saadaan alas. Markkinointiorganisaatio ei saa olla kilpailijoille uhka eikä rasite, kuten
tilanne on tällä hetkellä (sanktiot, sarjamaksut jne). Promoottorin pitää maksaa kuljettajille siitä,
että he asettuvat tämän käyttöön. Katsokaa mitä täällä lukee
http://www.autourheilu.fi/akksports/
Valitettavasti tuolle orgnaisaatiolle yhteistyö on tuntematon käsite, heitä pitää palvoa kun tulevat
paikalle (helikopterit,VIP-ruokailut, aitiot, pönöttäjät jne).
Allaolevassa AKK:n tekstissä on yksi lause joka ei kuulu joukkoon, mutta mikä? Kylmä kahvi ja pala sokeria sille joka keksii. Ihan kun jollekin olisi tullut aivopieru kesken kirjoituksen.
Sääntökirjasta kopioitu
AKK edustaa Suomen autourheilua FIA:ssa sekä johtaa
ja valvoo maan kansallista autourheilua ja huolehtii
kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen noudattamisesta
Suomessa. AKK omistaa kaikki AKK:n kilpailuluvalla
järjestettävien kilpailujen liikkuvan kuvan oikeudet.
Lisäksi AKK:n tehtävänä on edistää autourheilua, eikä
sääntöjä panna täytäntöön siten, että niillä estettäisiin
kilpailujen järjestäminen tai haitattaisiin jonkin kilpailijan
osallistumista lukuun ottamatta tapauksia, joissa
AKK päättelee, että tämä on tarpeen autourheilun turvallisuuden,
tasapuolisuuden ja säännönmukaisuuden
varmistamiseksi.
Odotan mielenkiinnolla koska AKK ilmoittaa että PP:n juttu on dead, ja tarvitaan plan B.
http://www.youtube.com/watch?v=oBQgUTPc0VU
/Kimi