RATA SM 2012 ???

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3354
Sijainti
Lahti
Miksi ei otettaisi hieman pienempi kohdeyleisö ja markkinoitaisiin niitä kisoja 200 km säteellä radoista?
Jep jep, Zep. Pienimuotoisuus ei ole välttämättä pahasta. Paikallinen kohdeyleisö voi hyvinkin ottaa lajin omakseen, eritoten jos radalla heiluu joukko oman kylän sankareita, oli luokka mikä tahansa. Paljon parjattu sosiaalinen mediakin voi tässä toimia pienen lajin eduksi.

Joku voi tietysti huolestua, että ilman massiivista promoamista laji saattaa vallan unohtua, mutta enpä usko. Niin massiivisesti näin pienessä maassa ja näin marginaalista lajia ei pysty promoamaan kukaan, etteikö jossain vaiheessa kupla puhkeaisi ja rankan aivopesuyrityksen kohteeksi joutunut maksava yleisö havahtuisi huomaamaan, ettei tämä tainnutkaan ihan tajunnan räjäyttävä kokemus olla, meinaan katsoa kun muutama hassu GT-rassi kiertää kunnioittavan etäisyyden päässä toisistaan rataa. Siinä ei auta edes VIP-kattaus! Eikä puolijulkkikset autojen ratissa.

Siksi Ruotsalaiset on niin paljon paremmassa asemassa. Niillä ei ole tuollaisia "taakkoja" kannettavanaan.
Totta osin tämäkin. Tosin kyllä ne ruotsalaisetkin osaavat ajallaan kompastua vanhaan kehnoon l. rahaan. Alkavat kelvottomat riidellä menestyksen tullen rahnasta.

Jotenkin se hyvä alkuperäisen innostuksen henki ja leikkimieli olisi pystyttävä säilyttämään, muuten perii noutaja, tai ulosottomies.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Speedmanilla oiva postaus.

Sitä en ymmärrä miksi viimeiset 10 vuotta on yritetty saada etelän porukka tulemaan ratakisoihin landelle, jonneka he eivät kovin hevillä matkusta. (Enkä minä heitä siitä syytä, lähtisitkö itse ajamaan 5 tuntia päästäksesi katsomaan Rata-SM:n tasoista tapahtumaa?)

Miksi ei otettaisi hieman pienempi kohdeyleisö ja markkinoitaisiin niitä kisoja 200 km säteellä radoista? Nimittäin se, että hesalaiset lähtee sankoin joukoin katsomaan ratakisaa Jurvaan tai Kemoraan vaatii sitten jo EM- tai MM-tason kisat -ja se taasen ei tule onnistumaan nykyisillä radoilla.
Pihvi on juuri tässä, kisat/radat pitää saada sinne missä massakin on vaikka sitten järjestetään katuratakisoja. Ei edes alan harrastajat tai hieman asiasta kiinnostuneet aja 5 tuntia jonnekkin hevon tuuttiin katsomaan SM-kisoja joiden osallistujat/luokat, järjestelyt ja oheistoiminta on sillä tasolla millä se on tänäpäivänä ja taso kuihtuu kuihtumistaan. Osin tästä voi syyttää AKK:n päättömyyttä lopettaa luokat joissa edes joitakin kuljettajia aikanaan on ollut ja kalustoakin on edelleen olemassa. AKK:tä ei kiinnosta mikään muu kuin Neste Ralli ja sen heille tuomat rahat. Nykyluokista kiinnostavin on Legends(alhainen kynnys ja kustannukset) ja yleisökin on paljolti tämän luokan kuljettajien mukana kavereita/sukulaisia ym. lähipiiriä.

Kun muistellaan Eläintarhanajoja, Keimolaa tai Helsinki Thunderia historian takaa, eipä helpompaa paikkaa tulla katsomaan moottoriurheilua juurikaan voi olla. Tai sitten muutama vuosi sitten Eltsussa järjestettyä sprinttikisaa, väkeä oli ja sama homma 3. vuotta sitten Porvoon ajoissa, kahtena päivänä yli 10 000 katsojaa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Oulun radalla saattaisi olla tervehdyttävä vaikutus maamme rataskeneen. Kemoralta ja Jurvalta se saattaisi viedä ruottalaiset motoristit, joka toki näkyisi näiden ratojen käyttäjäkunnassa, mutta saataisiin taas Pohjois-Suomi innostumaan rata-autoilusta.
Ei taida ruotsalaiset motoristit olla prosenttiakaan Botniaringin käyttäjäkunnasta... ellei sitten rantaruotsalaisia lasketa mukaan :D Radan kiinnostavuushan toki kasvaan potenssiin 10, kun radan pituus 1,5 kilometrin lisälenkillä kasvaa yli neljään kilometriin.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo Jurvan suosio ruottalaisten moottoripyöräilijöiden keskuudessa oli ihan oletus. Ilmeisesti se on sitten vain Kemoran ominaisuus. Moottoripyöräilijät tuovat käsittääkseni valtaosan rahoista.

Thunder ja muut pääkaupunkiseudun tapahtumat ovat varmasti olleet hienoja, mutta miten paljon niissä on ollut Hesa-lisää? Ja kun isoja kisoja on harvassa, niin populaakin riittää, mutta mites sitten kun kisat on joka vuosi..?
Kyllä ensimmäisissä Kemora 500:sissa oli populaa paikat täynnä ja rekkakisoissa samoin. Vuosien varrella suosio vaan hiipui. Sama taisi käydä aikoinaan Keimolan kisojen kanssa?

Täällä maaseudulla vaan on sellaiset moottoriurheilutoimittajat harvassa, jotka muistelisivat noita vanhoja saavutuksia vuodesta toiseen... ;)

Jotain toki mättää tuossa jokkis vs rataskabat: Kuinka selitätte sen, että jokkiksen arvokisat vetää joka vuosi katsomot täyteen, vaikka kisat ovat keskellä "ei mitään"? Se vähän syö tuota perustelua, että kisat ja radat on tuotava keskelle yleisöä.

Suomen kaltaisessa byrokratiavaltiossa ei vaan enää voi ratoja rakentaa kovin helpolla kaupunkien lähistölle kun maaseudullakin sijaitsevilla radoilla on jo melu- ja aikarajoitukset.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo Jurvan suosio ruottalaisten moottoripyöräilijöiden keskuudessa oli ihan oletus. Ilmeisesti se on sitten vain Kemoran ominaisuus. Moottoripyöräilijät tuovat käsittääkseni valtaosan rahoista.

Thunder ja muut pääkaupunkiseudun tapahtumat ovat varmasti olleet hienoja, mutta miten paljon niissä on ollut Hesa-lisää? Ja kun isoja kisoja on harvassa, niin populaakin riittää, mutta mites sitten kun kisat on joka vuosi..?
Kyllä ensimmäisissä Kemora 500:sissa oli populaa paikat täynnä ja rekkakisoissa samoin. Vuosien varrella suosio vaan hiipui. Sama taisi käydä aikoinaan Keimolan kisojen kanssa?

Täällä maaseudulla vaan on sellaiset moottoriurheilutoimittajat harvassa, jotka muistelisivat noita vanhoja saavutuksia vuodesta toiseen... ;)

Jotain toki mättää tuossa jokkis vs rataskabat: Kuinka selitätte sen, että jokkiksen arvokisat vetää joka vuosi katsomot täyteen, vaikka kisat ovat keskellä "ei mitään"? Se vähän syö tuota perustelua, että kisat ja radat on tuotava keskelle yleisöä.

Suomen kaltaisessa byrokratiavaltiossa ei vaan enää voi ratoja rakentaa kovin helpolla kaupunkien lähistölle kun maaseudullakin sijaitsevilla radoilla on jo melu- ja aikarajoitukset.
Soramonttuun se Ahvenistokin aikanaan pykättiin, joten kai jostain landelta vois löytyy joku vanha avolouhos, jota vois sit hyödyntää moottoriradan rakentamiseen. Saatais noita korkeuserojakin sillee kätevästi, jos ja kun jotkut niitä haluavat....
Tosin muistan erään nimeltä mainitsemattoman vaasalaisen kuljettajan joskus mananneen "ampumahiihtostadionin" soveltumista aikas huonosti rata-autoiluun....:doubtful::)

Kemora 500 olis kyllä sellainen konsepti, jonka soisi elvytettävän. Eikä tosiaankaan millään Endurance -peltoautoilla vaan ihan kunnon kalustolla, kuten aikoinaan. Kyllä sinne populaa saataisiin jos vaan oheisohjelmat yms. olis kunnossa. Lämmittelyks vaikka Legendsien ja merkkikerhojen (PRCF & BRCF) skabat ja ehkä jopa joku ulkomainen vieraileva luokka (esim. Fefe Challenge tai Radicalsit) ja vaikka Driftaus-show ja varikon lavalle joku populaa vetävä bändi soittamaan.
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Moi, Ei tätä kukaan lue, mutta kirjoitan kuitenkin.

Kilpailut pitää rakentaa kilpailijoille ja tehdä siitä kilpailijoille hyvä ja houkutteleva.
Nyt markkinointi tehdään yleisölle päin, ja tuotteen sisällön tarjoaa loppupeleissa kilpailijat.
Kilpailijoita rasitetaan kaikenmailman kustannuksilla, sen sijaan että houkuteltaisiin
kilpailijoita paikalle, ja tämän seurauksena katsojat tulisi paikalle.


Uusia luokkia tulee koko ajan, ja luokat yritetään rakentaa siihen suuntaan, jota voidaan
rahastaa. Sen sijaan että kunnioitettaisiin perinteitä, niin keksitään kaikenmaailman GT3,
NEZ super saloon nimiä ja luokkia, jotka eivät kerro kenellekään mitään. Kisat pitäisi rakentaa
sellaisen kaluston ympärille, jotka yleisö tunnistaa. Mennän kuin tuuliviiri laidasta laitaan.

AKK on ammattitaidottomuudellaan historian aikana tappanut Formula4:t Formula3:t, Sport2000:n, Saabit,
Hondat,Ladacupit jne. Osa noista kuollut "sarjan omistaneen" ahneuteen, teknisiin määrittelyihin
tai kaupallisiin rasitteisiin,esim varaosahankinnat. Formula Rellu taisi mennä vähän samasta syystä poskelleen.
Suomessa pitää ajaa kansallisia luokkia, eikä seurata maailman luokkia. Joku saattaa nyt hätkähtää,
mutta suomessa on 1000km säteellä 200 kilpa-autoilijaa, kun taas jossain keskisaksassa on samalla säteellä parituhatta+paksu lompakko.
Ne jotka lähtee maailmalle, voi ajaa maailman luokkia, mutta suomessa on huomattavasti pienemmät ympyrät.


Tässä artikkelissa on hyvää asiaa, mutta sitten kun lukee loppuun, niin tajuaa mihin toi kuukahti.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/super-2000-–-rata-autoilun-nousu-vai-uho

Lisäksi täältä löytyy hyviä juttuja. Virheistä pitää oppia, ja täältä löytyy aika hyvin
heijastuksia tämän päivän tilanteeseen. http://www.jarnokalliomaki.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi
Mulla on sellainen oma sananlasku kuin "Jos et tunne menneisyyttä, et voi ennustaa tulevaisuutta".


Sen sijaan että satsattaisiin jatkuvuuteen, niin rakennetaan kaiken maailman "ponnahduslautoja",
ei kukaan viitsi hankkia kalustoa jolla ajetaan vain vuosi, jos edes sitä. Vain ne luokat
joiden säännöistä ja jatkuvuudesta vastaa harrastajat itse, eikä taloudellisen edun tavoittelija,
elää ja puksuttaa hyvin. Legends, Locost, VanDiemen, Mini1000,BMW Extreme jne. Esim. Formula 4 historiciin
löytyi parissa kuukaudessa 10 autoa viivalle, mutta vain sen takia, koska kilpaileminen
maksoi 160 eur /viikonloppu, ja kisaat silloin kuin ehdit, ei sarjamaksurasitetta, sanktioita tms.
Tuo F4 päihittää minkä tahansa Rata-SM luokan.

Esim. Vakio1600:iin löytyisi kevyesti sellanen 30 kilpailijaa lisää, jos kustannukset olisi per
kilpailu, ja olisi varma että kisamaksu olisi noin 200 eur/viikonloppu. Jos ei V1600:t ota tuota luokkaa
"omaan lapaseen", niin huonosti käy. Joku markkinointipelle keksii muuttaa sääntöjä niin että
siitä saadaan yleisölle houkuttelevampi, ja sitten kuskit katoaa kun kustannukset karkaa.

Tällä hetkellä kukaan ei rakenna ensikauden kalustoa, koska ei tiedä mitä ajetaan, millä
säännöillä ja millä kustannuksilla.


Luokkien arvostus tulee ensisijaisesti lajin sisältä ja kilpailijoiden kesken, ei siitä että sillä
on joku SM-arvo. Sitten kun yleisökin tulee paikalle, niin sitten tulee arvostusta muualtakin.


Tässä mitä mun mielestä pitäisi tehdä.

1. Viiden vuoden jatkuvuus, jolla pultataan SM-luokat, tarkastusväli 3vuotta.
2. Kisojen järjestelystä vastaa kerhot, AKK omin kustannuksin sääntöjen seuraamisesta
ja valvonnasta sääntökirjan mukaisesti, siellä ei lue maksua vastaan. Sarjaan ei ilmoittauduta,
vaan osallistutaan kisa kerrallaan. Tarkoittaa ei sarjamaksuja tai sanktioita osallistumattomuudesta.
3. Kerho omistaa kisaansa kaikki oikeudet, niin markkinoinnin, mainonnan ja median osalta.
4. Promoottoria ei tarvita. AKK:lla on tytäryhtiö, jonka pitäisi hoitaa hommaa siten että
kustannuksia saadaan alas. Markkinointiorganisaatio ei saa olla kilpailijoille uhka eikä rasite, kuten
tilanne on tällä hetkellä (sanktiot, sarjamaksut jne). Promoottorin pitää maksaa kuljettajille siitä,
että he asettuvat tämän käyttöön. Katsokaa mitä täällä lukee http://www.autourheilu.fi/akksports/
Valitettavasti tuolle orgnaisaatiolle yhteistyö on tuntematon käsite, heitä pitää palvoa kun tulevat
paikalle (helikopterit,VIP-ruokailut, aitiot, pönöttäjät jne).

Allaolevassa AKK:n tekstissä on yksi lause joka ei kuulu joukkoon, mutta mikä? Kylmä kahvi ja pala sokeria sille joka keksii. Ihan kun jollekin olisi tullut aivopieru kesken kirjoituksen.
Sääntökirjasta kopioitu
AKK edustaa Suomen autourheilua FIA:ssa sekä johtaa
ja valvoo maan kansallista autourheilua ja huolehtii
kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen noudattamisesta
Suomessa. AKK omistaa kaikki AKK:n kilpailuluvalla
järjestettävien kilpailujen liikkuvan kuvan oikeudet.
Lisäksi AKK:n tehtävänä on edistää autourheilua, eikä
sääntöjä panna täytäntöön siten, että niillä estettäisiin
kilpailujen järjestäminen tai haitattaisiin jonkin kilpailijan
osallistumista lukuun ottamatta tapauksia, joissa
AKK päättelee, että tämä on tarpeen autourheilun turvallisuuden,
tasapuolisuuden ja säännönmukaisuuden
varmistamiseksi.


Odotan mielenkiinnolla koska AKK ilmoittaa että PP:n juttu on dead, ja tarvitaan plan B.
http://www.youtube.com/watch?v=oBQgUTPc0VU

/Kimi
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voiko enempää olla samaa mieltä? Ei voi. Voi ei.
Tuo nyt on ihan selvä juttu. Ei kilpailuja ole jollei toiminta ole kilpailijoita kiinnostavaa / mielekästä.

Siinä vain täytyisi vetää joku linja, että millaista yleensä halutaan ja kannattaa järjestää. Cup kisoissa ajetaan hyviä kisoja kirjavalla kalustolla. SM-tason kilpailuksi mieltäisi sellaisen toiminnan joka olisi edes jotenkin verrattavissa kansainvälisiin kisoihin.

Omissa kuvitelmissani ainakin Formula 3 tms. formulaluokka ja joku nykyaikainen elinvoimainen merkkiluokka olisivat paikallaan. Legendsit myös.


Sitten pari jotain suomi-speciaalia mukaan niin olisi vähän kaikille jotain.

BMW extreme ei ihan sellaisenaan uppoa, mutta pienillä modifikaatioilla kylläkin. Ehkä tulisi sallia muitakin malleja kuin E36 325 jotka kuitenkin olisivat suorituskyvyssä tasa-arvoisia joko luontaisesti tai keinotekoisesti. Ja alustat kisakuntoon, sen ei luulisi olevan kynnyskysymys autourheilussa.

En suoralta kädeltä tiedä miten paljon silhuettiluokan kaluston kehittäminen voisi maksaa, mutta siinä voisi olla yksi mahdollisuus tulevaksi ykkösluokaksi jos hinta ei karkaa pilviin. Ja esim. keski-euroopan hillclimb -kisoissa käytettävien avoprotojen kaltainen kalusto olisi aika mielenkiintoinen: kulkua ja mekkalaa piisaa eikä tekniikka ole sikakallista. Moottoreina käytetään viritettynä esim. Honda Civic type-R:n 2 litraista myllyä ja E36 BMW M3:n 3-litraista 6-sylinteristä. Teholuokka 300-400hv. Mutta voi olla ehkä kaukaa haettua tämän kaltainen luokka Suomen kokoisessa maassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kimi tonnarilta harvinaisen hyviä näkökulmia sisältänyt kirjoitus. Selvähän se on, että kaiken maailman sakoilla ja sanktioilla saadaan tehokkaasti häädettyä kilpailijat kisoista, etenkin kun samaan aikaan osallistumismaksut on vedetty pilviin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3354
Sijainti
Lahti
Sitten pari jotain suomi-speciaalia mukaan niin olisi vähän kaikille jotain.
Mutta eikö tässä ole yksi ongelmistamme? Kaikille vähän jotain. Tarvitseeko niitä luokkia lopultakaan olla kovin montaa? Jos vaikka ajettaisiin useampi erä? Käännetyt lähtöjärjestykset ja muut hässäkät mukaan, kyllä siinä ihmettelemistä ja jännittämistä riittäisi vaativammallekin kuljettajalle ja kisan seuraajalle.

Minun puolestani suomenmestaruudesta voisi muutenkin ihan huoleti ajaa autoilla ja luokissa, joita ei juurikaan muualla ole. Muut ajakoot mitä kehtaavat, me mitä eniten halutaan!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta eikö tässä ole yksi ongelmistamme? Kaikille vähän jotain. Tarvitseeko niitä luokkia lopultakaan olla kovin montaa? Jos vaikka ajettaisiin useampi erä? Käännetyt lähtöjärjestykset ja muut hässäkät mukaan, kyllä siinä ihmettelemistä ja jännittämistä riittäisi vaativammallekin kuljettajalle ja kisan seuraajalle.

Minun puolestani suomenmestaruudesta voisi muutenkin ihan huoleti ajaa autoilla ja luokissa, joita ei juurikaan muualla ole. Muut ajakoot mitä kehtaavat, me mitä eniten halutaan!
Ei luokkia tarvita montaa. SM tasoisia luokkia piisaisi ihan pari-kolmekin kappaletta. Loput voivat olla cup lähtöjä. Luokkia ei kannata ajattaa viittä enempää viikonloppua kohden kun se ei ainakaan edesauta lähtöruudukoiden täyttämisessä.

Sitä hain vain tuolla kansainvälisyydellä, että ainakin joku luokka saisi olla jossa voisi kilpailla myös ulkomailla samalla kalustolla.
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Rata-SM:n sivuilta kopsattua

Rata-SM -sarjaa järjestävä Pole Position on yrittänyt toipua parin vuoden takaisesta Porvoon katuratakisasta aiheutuneista ongelmista. Tapahtuma sinänsä oli erittäin onnistunut ja keräsi hienosti yleisöä mutta siitä aiheutui melkoiset taloudelliset tappiot johtuen useista väärinkäytöksistä ja suoranaisista huijauksista. Näistä saatavista on yritykselle syntynyt maksuvaikeuksien kierre. Pole Positionin pääasiallinen toiminta, Rata-SM -sarja, on koko viiden toimintavuotensa ajan ollut voitollista mutta tappiot katuratakisasta olivat liian suuret maksettaviksi nopeasti normaalista toiminnasta. Yhtiö on pyrkinyt järjestelemään kyseisten tappioiden maksuja hakeutumalla vapaaehtoiseen velkasaneeraukseen voidakseen jatkaa toimintaansa Rata-SM -sarjan järjestäjänä. Pole Position on vastannut Rata-SM -sarjan järjestämisestä jo viisi kautta. Lajiliitto on vahvistanut sopimuksen jatkumisen, jos yrityksellä on edelleen toimintaedellytykset. Saneerausasia on vielä kesken mutta toivomme asiaan pikaista ratkaisua.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Rata-SM -sarja, on koko viiden toimintavuotensa ajan ollut voitollista ...
Jep jep, ja kuka tuon lystin maksoi?
Mieluummin annan rahani jollekin UA:lle, jolloin se menee paikallisen seuran toimintaan, järkkäreille ja junnuille.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
AKK:n Tiedote 7/2011
2 Hallituksen päätöksiä
2.1 Rata-ajon SM-sarja 2012

Sarjan toimintaedellytysten varmistamiseksi liiton hallitus on päättänyt purkaa promootiosopimuksen Pole Position Oy:n kanssa.
Kaudeksi 2012 perustetaan sarjaa hallinnoiva sarjatyöryhmä, johon kukin SM-sarjan osakilpailun järjestäjä nimeää oman edustajansa.
Ryhmään nimetään myös kuljettajien edustajia sekä erillinen puheenjohtaja.
Työryhmän toimintaa koordinoi lajipäällikkö Mika Heinonen ja sen kokoonpano päätetään seuraavassa hallituksen kokouksessa 25.11.

Rata-ajokilpailujen järjestäjät kutsutaan yhteiskokoukseen, joka järjestetään 12.11. Tampereella.
Tilaisuuden tavoitteena on löytää SM-osakilpailujen järjestäjät kaudelle 2012.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
AKK:n Tiedote 7/2011
2 Hallituksen päätöksiä
2.1 Rata-ajon SM-sarja 2012

Sarjan toimintaedellytysten varmistamiseksi liiton hallitus on päättänyt purkaa promootiosopimuksen Pole Position Oy:n kanssa.
Kaudeksi 2012 perustetaan sarjaa hallinnoiva sarjatyöryhmä, johon kukin SM-sarjan osakilpailun järjestäjä nimeää oman edustajansa.
Ryhmään nimetään myös kuljettajien edustajia sekä erillinen puheenjohtaja.
Työryhmän toimintaa koordinoi lajipäällikkö Mika Heinonen ja sen kokoonpano päätetään seuraavassa hallituksen kokouksessa 25.11.

Rata-ajokilpailujen järjestäjät kutsutaan yhteiskokoukseen, joka järjestetään 12.11. Tampereella.
Tilaisuuden tavoitteena on löytää SM-osakilpailujen järjestäjät kaudelle 2012.

Veikkaisin että hyvin harva on ainakaan pettynyt tähän päätökseen.
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
No voi harmi! Mistä me nyt jatketaan keskustelua.

Nyt jos noil on järkeä päässä, niin unohtavat kohtuuttomat sarjamaksut ja sanktiopolitiikan, jolla toi konkkaapesä asiaa pyöritti.
Yhteen kisaan osallistuvilla oli kohtuuttomat lisämaksut, jotka oli luokiteltavissa sanktioksi. Nyt jos tuokin poistuu, niin tulee lisää kuskeja viivalle omalle lähiradalle. Ahveniston kisaan osallistuu varmasti yli 100 kuljettajaa, eikä tarvitse pyörittää mitään MP-showta täytteeksi.

Hitto! Tästä koitui heti kustannuksia, pitää putsata näppiksestä champanjat:)

http://www.youtube.com/watch?v=oBQgUTPc0VU


/Kimi
 
Ylös