RATA SM 2012 ???

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
No voi harmi! Mistä me nyt jatketaan keskustelua.
No, ei PP:n kaatuminen ratakisoja pelasta. Haasteet on edelleen ihan samat. Toki AIK:ssa tutisevat, että ketäs nyt syytetään, jos hommat ei toimi :eek!:

Ensi kuussahan AKK järjestää kehitystapahtuman, johon ainakin itse menen, jos vaan aikataulut sopii.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
AKK taitaa julkaista kalenterinsa "lopullisen" version 1.11. Siitä löytynevät myös rata-SM-kisat.
 

Kauko

Member
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
7
Jep jep, ja kuka tuon lystin maksoi?
Mieluummin annan rahani jollekin UA:lle, jolloin se menee paikallisen seuran toimintaan, järkkäreille ja junnuille.
Eipä voi olla kommentoimatta. Ilmesti yritystoiminta ei ole kirjoittajalle kovin tuttua puuhaa, kun toimintaa (sarjan pyörittämistä) varten perustetaan osakeyhtiö jolla toimintaa hoidetaan ja sillä koitetaan myös elättää itsensä, pätee siihenkin samat lainalaisuudet kun muuhun yritystoimintaa.

Kannattaa kuitenkin aina muistaa mikä on osakeyhtiön tarkoitus.

Osakeyhtiölaki
I OSA
YLEISET PERIAATTEET, PERUSTAMINEN JA OSAKKEET
1 luku
Osakeyhtiön toiminnan keskeiset periaatteet ja lain soveltaminen
5 §
Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

Harvemman firman yhtiöjärjestykseen on muutettu että firman on tarkoitus tuottaa tappiota..
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eipä voi olla kommentoimatta. Ilmesti yritystoiminta ei ole kirjoittajalle kovin tuttua puuhaa, kun toimintaa (sarjan pyörittämistä) varten perustetaan osakeyhtiö jolla toimintaa hoidetaan ja sillä koitetaan myös elättää itsensä, pätee siihenkin samat lainalaisuudet kun muuhun yritystoimintaa.

Kannattaa kuitenkin aina muistaa mikä on osakeyhtiön tarkoitus.

Osakeyhtiölaki
I OSA
YLEISET PERIAATTEET, PERUSTAMINEN JA OSAKKEET
1 luku
Osakeyhtiön toiminnan keskeiset periaatteet ja lain soveltaminen
5 §
Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

Harvemman firman yhtiöjärjestykseen on muutettu että firman on tarkoitus tuottaa tappiota..
Tarkotus oli kai niin että AKK-Motorsport RY on ikäänku promoottorina tossa ja paikalliset urheiluseurat (ja RY:t) järjestää kisat jolloin yhtiömuotoinen voitontavoittelu jää ainakin toivon mukaan pienemmälle osalle.

Urheiluseurathan vallan taitaa olla voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä.

Tai ainakin saadut voitot ohjataan seuran toiminnan kehittämiseen ja seuran jäsenien hyvinvointiin.

Näin mä sen asian ymmärtäisin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Tarkotus oli kai niin että AKK-Motorsport RY on ikäänku promoottorina tossa ja paikalliset urheiluseurat (ja RY:t) järjestää kisat jolloin yhtiömuotoinen voitontavoittelu jää ainakin toivon mukaan pienemmälle osalle.

Urheiluseurathan vallan taitaa olla voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä.

Tai ainakin saadut voitot ohjataan seuran toiminnan kehittämiseen ja seuran jäsenien hyvinvointiin.

Näin mä sen asian ymmärtäisin.
Siis juuri tuota tarkoitin, mikähän alkuperäisessä kirjoituksessani meni väärin:eek!:
Eli: koska valtaosa kuskeista maksaa koko lystin omasta pussistaan (= toiminta on huomattavan tappiollista tiimille koko ajan), ei normaalijärjellä varustettu ymmärrä, miksi pitäisi vielä erikseen tukea jotain yritystä, joka kisat järjestää, varsinkin on toinenkin vaihtoehto = urheiluseurat?
Ok, mikäli voittoa tulisi, siitä ei viime kädessä kuski hyötyisi käytännössä lainkaan. Sen sijaan, jos tiimin lystit maksaisi sponsorit ja kuski saisi jopa palkkaa (heh, on kyllä aika vaikea kuvitella...) muuttuisi kuvio täysin.

Seura saa toki hieman voittoa tuottaakin (aika helppoa, koska "henkilökunta" ei nosta palkkaa), ja toivottavasti tukevat junnujaan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Siis juuri tuota tarkoitin, mikähän alkuperäisessä kirjoituksessani meni väärin:eek!:
Eli: koska valtaosa kuskeista maksaa koko lystin omasta pussistaan (= toiminta on huomattavan tappiollista tiimille koko ajan), ei normaalijärjellä varustettu ymmärrä, miksi pitäisi vielä erikseen tukea jotain yritystä, joka kisat järjestää, varsinkin on toinenkin vaihtoehto = urheiluseurat?
Ok, mikäli voittoa tulisi, siitä ei viime kädessä kuski hyötyisi käytännössä lainkaan. Sen sijaan, jos tiimin lystit maksaisi sponsorit ja kuski saisi jopa palkkaa (heh, on kyllä aika vaikea kuvitella...) muuttuisi kuvio täysin.

Seura saa toki hieman voittoa tuottaakin (aika helppoa, koska "henkilökunta" ei nosta palkkaa), ja toivottavasti tukevat junnujaan.
Niin siis kyllä mä ymmärsin että tuota juuri sä haet mutta koitin kirjottaa vähän eri muotoon sen että aukenis.

Monillla seuroilla se vaan on voitontekeminen vähän niin ja näin nykyään. Kassassa on vähä pakko pitää rahaa välillä ku äkkii jonku täyspitkän rallin tiehoitokustannukset pompsahtaa sinne useisiin, jopa kymmeniin tuhansiin ku nykyään se kärrypolku jossa kilpaa ajetaan pitäis ojittaa, perustaa ja asvaltoida ku "se oli ennen kisaaki niin hyvässä kunnossa" :rolleyes:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ilmesti yritystoiminta ei ole kirjoittajalle kovin tuttua puuhaa, kun toimintaa (sarjan pyörittämistä) varten perustetaan osakeyhtiö jolla toimintaa hoidetaan ja sillä koitetaan myös elättää itsensä, pätee siihenkin samat lainalaisuudet kun muuhun yritystoimintaa.
No, aikoinaan minut palkattiin vetämään yksi suosta voitolliseksi, niin kai minä jotain yritystoiminnasta ymmärrän :idea:
Ylipäätään olen melkein 30-vuotta ollut erilaisissa tehtävissä yrityselämässä, kai siinäkin jotain on voiton tekemisestä oppinut...toivottavasti.
Mutta, kuten toisessa postissa kirjoitin, en ymmärrä mitä voiton tekemisellä ja ajamisella on toistensa kanssa tekemistä, siis Suomessa ja amatööritasolla. Niin kuin 99,99%:sti sitä täällä on.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
No, aikoinaan minut palkattiin vetämään yksi suosta voitolliseksi, niin kai minä jotain yritystoiminnasta ymmärrän :idea:
Ylipäätään olen melkein 30-vuotta ollut erilaisissa tehtävissä yrityselämässä, kai siinäkin jotain on voiton tekemisestä oppinut...toivottavasti.
Mutta, kuten toisessa postissa kirjoitin, en ymmärrä mitä voiton tekemisellä ja ajamisella on toistensa kanssa tekemistä, siis Suomessa ja amatööritasolla. Niin kuin 99,99%:sti sitä täällä on.
Arvaan että yritystoiminnalla ja voiton tekemisellä on sen verran tekemistä asian kanssa, että jo 90-/00-lukujen vaihteessa AKK linjasi että Rata SM tapahtumia ei ole tarkoitettu harrastustoimintaan, vaan ammattimaisempaan kilvanajoon. Niinpän hianolta ja kiiltävältä Sport2000 Tourilta häädettiin Minit, SuperSaloonit, SS1300:t, Ladat, Saabit, Fiat Unot ja ylipäätään kaikki sellainen mikä ei sopinut AKK:n visioon. Etenkin Sport2000 tiimeillä kun "kaikilla" oli hienot Motorhomet varikolla ja ties kuinka monta varikkopaikkaa vievät varikkoteltat, niin eihän sinne kaivattu ketään rasvanäppejä ruuvvaamaan vähemmän kiiltäviä harrastelaitteitaan.
Aina tämän Sport2000 idean keksimisestä lähtien AKK:ssa on tavoiteltu kuuta taivaalta ja yritetty väkisin saada Rata SM:sta paljon hienompaa ja "ammattimaisempaa" kuin mihin oikeasti on maassa rahkeita. Kourallinen tiimejä pystyy/pystyi huutoon vastaamaan, mutta suurimmalla osalla ei ole ollut edes mitään tarvetta yrittää. Heille kyllä riittää paljon vähäisemmätkin puitteeet.
Kokonaan toinen juttu sitten on se, millä näihin kisoihin saataisiin yleisöä sen verran, että niistä pääsylipputuloista muodostuisi edes auttavasti säädyllinen kassavirta eikä kaikkia kuluja tarvitsisi kattaa harrastajien taskuista. Eräs tamperelainen ex-kilvanajaja totesi jo 90-luvun alussa, että sillä rahalla mitä maksaa yhteen SM-viikonloppuun osallistuminen, ajaa HRF:n kisoissa koko kauden. Ja kummasti noissa HRF:n kisoissa on riittänyt (ennen 2011 kautta) sekä kilpailijoita että yleisöä ihan tungokseen asti.
Yleisö tuskin paikalle saapuu ihan itsestään vaan sen saamiseksi pitää uhrata panoksia erityisesti markkinointiin. Rahojen kuitenkin ollessa rajalliset, pitää vain tarkkaan miettiä, miten ja missä sitä markkinointia toteutetaan. Onko kokosivun nelivärimainokset VM:ssä kustannustehokkaampaa kuin mainostaminen esim. Hesarissa/Aamulehdessä ja paikallisissa sanomalehdissä ja katujenvarsilla?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Nyt on ensi vuoden kalenteri julkaistu ja onhan muutoksia tulossa:
Rata-SM kisoja on tasan yksi, no eiköhän joku muukin vielä tule.
Sen sijaan kansallisia kisoja taitaa olla viisi ja mukana myös Ahvenisto.
Eilen tupsahti postiin HRF:n kokouskutsu ja syyskokouksen yhtenä aiheena on RoadSporttien ikärajan nosto. Sekin muuttaa kuviota.


Laskin pikaisesti, jos sattuu omistamaan sopivan Porschen tai BMW:n, ensi kesänä on vähintään 20 kilpailulähtöä!
Selkokielellä: harrastajatasolla näyttäisi oikein hyvältä. Tuossahan aktiivisimmat joutuvat oikein huhkimaan, josa aikovat kaikki kisat koluta läpi :thumbup:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Sieltähän on tulossa kokous 12.11 missä päätetään rata sm kisojen järjestäjät. Eli varmaan tule enemmän kisoja kyllä.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Eilen tupsahti postiin HRF:n kokouskutsu ja syyskokouksen yhtenä aiheena on RoadSporttien ikärajan nosto. Sekin muuttaa kuviota.


Laskin pikaisesti, jos sattuu omistamaan sopivan Porschen tai BMW:n, ensi kesänä on vähintään 20 kilpailulähtöä!
Selkokielellä: harrastajatasolla näyttäisi oikein hyvältä. Tuossahan aktiivisimmat joutuvat oikein huhkimaan, josa aikovat kaikki kisat koluta läpi :thumbup:
Kah, mihis tuo roadsportin ikäraja siirtyi? Joka E36 bemari mahtuu mukaan :eek!:
 

tleracing

New member
Liittynyt
15.11.2011
Viestit
1
Ens lauantaina siitä keskustellaan HRF syyskokouksessa ja ehkä äänestetään ,on ollut puhetta että e36:lla pääsis mukaan ja ehkä uudemmillakin .
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Onkos jengi käynyt lukemassa mitä AKK:n lajistrategiatyöryhmien viisaat ovat, kera kampaviinerien ja kahvin, saaneet paperille:

http://www.autourheilu.fi/lehti/

Ratapuolella kovasti hehkutetaan kuinka halpaa ajaminen ja kuinka helposti se onnistuu. Totta osittain: ratavuokrat, vielä, ovat kohtuulliset, mutta eiköhän niihinkin kohta saada korjaus ettei ihan kaikki halukkaat pääse radalle ajelemaan. Aluksihan pitäisi endurance-köyhät saada häädettyä sieltä pois :mad:
Sen sijaan radat ovat kovasti varattuja. Harjoitusaikaa ei kohtuuajoilla enää helposti onnistu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
AKK sanoi:
Varsinkin "koppiautojen" puolella kärsitään rata-ajon tason uskottavuuden puutteesta.
Katos vaan kun AKK:ssakin on herätty huomaamaan tämä seikka. Johtopäätökset tämän huomion pohjalta vaan menivät sitten totaalisesti metsään. Ihan niinkuin joku uusi vakioautoihin pohjaava FinRace jollain lailla lisäisi tätä uskottavuutta. Johan tuollaisille koppimopoille nauravat varikset ja harakatkin.

Jos ja kun kerran GT-kalustolla ei Suomessa saada kunnon kisoja aikaiseksi, niin sitten oikea tie olisi ollut kunnon Touring Car luokka muutaman vuoden vanhentuneilla WTCC autoilla tai Ruotsin mallin mukaisilla näennäisesti vakioautoa muistuttavilla laitteilla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Johan tuollaisille koppimopoille nauravat varikset ja harakatkin.
Totta! Kaiken maailman GT:t ja muut henkilöautoluokat voisi unohtaa suosiolla ja keskittyä oikeisiin kilpa-autoihin. Siipiformuloiden nykytila on suorastaan häpeällinen.
Jos ja kun kerran GT-kalustolla ei Suomessa saada kunnon kisoja aikaiseksi, niin sitten oikea tie olisi ollut kunnon Touring Car luokka muutaman vuoden vanhentuneilla WTCC autoilla
Johan tuota kokeiltiin useamman vuoden ajan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Camaro cupissa on ainesta. FinRace voi myös toimia jos vaan saadaan tarpeeksi kalustoa viivalle. Legendsit nyt pyörivät vaikka omana sarjanaankin.

Enempää koppiautoluokkia ei sitten tarvitakaan. Formulapuolelle tarttis sitten tehdäkin jotain ja mielellään pian.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ens lauantaina siitä keskustellaan HRF syyskokouksessa ja ehkä äänestetään ,on ollut puhetta että e36:lla pääsis mukaan ja ehkä uudemmillakin .
Speedman twittaa...:wink: :
HRF:ään tulee uusi "luokka": RS II, johon pääsee 1997 ja vanhemmat autot. Säännöistä esitettiin joku melkein valmis versio, että uudemmissa tulee huomattavasti tiukemmat rajat kuin vanhoissa. Vain luokkarin tai ryhmän A-muutokset sallitaan. Jos ymmärsin oikein.
 
Ylös