No, aikoinaan minut palkattiin vetämään yksi suosta voitolliseksi, niin kai minä jotain yritystoiminnasta ymmärrän :idea:
Ylipäätään olen melkein 30-vuotta ollut erilaisissa tehtävissä yrityselämässä, kai siinäkin jotain on voiton tekemisestä oppinut...toivottavasti.
Mutta, kuten toisessa postissa kirjoitin, en ymmärrä mitä voiton tekemisellä ja ajamisella on toistensa kanssa tekemistä, siis Suomessa ja amatööritasolla. Niin kuin 99,99%:sti sitä täällä on.
Arvaan että yritystoiminnalla ja voiton tekemisellä on sen verran tekemistä asian kanssa, että jo 90-/00-lukujen vaihteessa AKK linjasi että Rata SM tapahtumia ei ole tarkoitettu harrastustoimintaan, vaan ammattimaisempaan kilvanajoon. Niinpän hianolta ja kiiltävältä Sport2000 Tourilta häädettiin Minit, SuperSaloonit, SS1300:t, Ladat, Saabit, Fiat Unot ja ylipäätään kaikki sellainen mikä ei sopinut AKK:n visioon. Etenkin Sport2000 tiimeillä kun "kaikilla" oli hienot Motorhomet varikolla ja ties kuinka monta varikkopaikkaa vievät varikkoteltat, niin eihän sinne kaivattu ketään rasvanäppejä ruuvvaamaan vähemmän kiiltäviä harrastelaitteitaan.
Aina tämän Sport2000 idean keksimisestä lähtien AKK:ssa on tavoiteltu kuuta taivaalta ja yritetty väkisin saada Rata SM:sta paljon hienompaa ja "ammattimaisempaa" kuin mihin oikeasti on maassa rahkeita. Kourallinen tiimejä pystyy/pystyi huutoon vastaamaan, mutta suurimmalla osalla ei ole ollut edes mitään tarvetta yrittää. Heille kyllä riittää paljon vähäisemmätkin puitteeet.
Kokonaan toinen juttu sitten on se, millä näihin kisoihin saataisiin yleisöä sen verran, että niistä pääsylipputuloista muodostuisi edes auttavasti säädyllinen kassavirta eikä kaikkia kuluja tarvitsisi kattaa harrastajien taskuista. Eräs tamperelainen ex-kilvanajaja totesi jo 90-luvun alussa, että sillä rahalla mitä maksaa yhteen SM-viikonloppuun osallistuminen, ajaa HRF:n kisoissa koko kauden. Ja kummasti noissa HRF:n kisoissa on riittänyt (ennen 2011 kautta) sekä kilpailijoita että yleisöä ihan tungokseen asti.
Yleisö tuskin paikalle saapuu ihan itsestään vaan sen saamiseksi pitää uhrata panoksia erityisesti markkinointiin. Rahojen kuitenkin ollessa rajalliset, pitää vain tarkkaan miettiä, miten ja missä sitä markkinointia toteutetaan. Onko kokosivun nelivärimainokset VM:ssä kustannustehokkaampaa kuin mainostaminen esim. Hesarissa/Aamulehdessä ja paikallisissa sanomalehdissä ja katujenvarsilla?