RATA SM 2012 ???

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Parikin asiaa:

Ensi vuoden SM-sarja menee käsittääkseni suurin piirtein samalla konseptilla, kun tämän vuotinenkin. Jos oikein ymmärsin viime lauantain tapahtumasta.

K.O.S. oli maikkarin aamu TV:ssä. Aika pelleä: nyt kun Kimi palaa Fykkösiin, Kari otti IItin ratahankkeen esille. Tekisi mieli sanoa, että too late honey...miksei mekastanut siitä aikoinaan nyt sitten vasta, kun sai potkut hommastaan. Uskon, että uusi johto AKK:ssa saa tuohon ratahankkeeseenkin uutta potkua.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Parikin asiaa:

Ensi vuoden SM-sarja menee käsittääkseni suurin piirtein samalla konseptilla, kun tämän vuotinenkin. Jos oikein ymmärsin viime lauantain tapahtumasta.

K.O.S. oli maikkarin aamu TV:ssä. Aika pelleä: nyt kun Kimi palaa Fykkösiin, Kari otti IItin ratahankkeen esille. Tekisi mieli sanoa, että too late honey...miksei mekastanut siitä aikoinaan nyt sitten vasta, kun sai potkut hommastaan. Uskon, että uusi johto AKK:ssa saa tuohon ratahankkeeseenkin uutta potkua.
Voi ei! Siis samat luokat vai? Ahveniston syyskuun kisa on ainakin kaksipäiväinen. Se muutos on tiedossa. Eli keskitytään kilpailemiseen ei aulangon bileisiin. Jäi välillä semmoinen maku jotta noi bileet olivat tärkeämmät kuin itse kisatapahtuma. Luokista sais ainakin BMW extremen tiputtaa pois kokonaan. Tai laittaa molemmat lähdöt lauantaille. Tai sanotaan nyt ainakin ei sillä 45min formaatilla enää kiitos.

Iitin projektissa ei ole kaavoitus- ja ympäristölupa-asioita edes lähdetty selvittään vielä ja rahoituksesta tai toiminnasta ei ole tehty mitään suunnitelmia. Taitaa helvetti....
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Voisiko joku vielä kerrata ne 2012 luokat tänne? Onko strategia edelleen, että GT on se näyttävin luokka? Formula Renault taitaa olla jo menneen talven lumia?

Missäs kisoissa Minit ajaa nykyään? Paljonko niissä on osallistujia?

Tästä on varmaan puhuttu jo monesti, mutta paljonko nykyisin on keskimääräiset kausikustannukset, esim. Legends, Mini, V1600, FF, FR, jne?
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
GT luokkaa ei taideta ajaa vuonna 2012. Camaro Cup luokka on se mikä tulee olemaan näyttävin. Kukaan ei taida tietää mitään muista luokista vielä. Mutta kalenteri on seuraava:

Rata SM Alastaro, 19.-20.5.12
Rata SM Botniaring Endurance 600, Jurva, 30.6.-1.7.12
Rata SM Kemora, Veteli, 11.-12.8.12
Rata SM Ahvenisto, Hämeenlinna, 8.-9.9.12
Rata SM Motopark, Virtasalmi, 22.-23.9.12

Tuon lisäksi on tietysti vielä kansalliset kisat ja niitä riittää....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Minit ajaa HRF:n kisoissa. Autoja ihan kivasti, mutta varmaan lisääkin mahtuisi.

Mikäli tuosta Botniaringin kisaviikonlopun nimestä on jotain pääteltävissä, niin taitaa tulla kauden SE viikonloppu. Botniaring vahvasti viemässä "pääradan" tittelin takaisin Pohjanmaalle? ;)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Minit ajaa HRF:n kisoissa. Autoja ihan kivasti, mutta varmaan lisääkin mahtuisi.

Mikäli tuosta Botniaringin kisaviikonlopun nimestä on jotain pääteltävissä, niin taitaa tulla kauden SE viikonloppu. Botniaring vahvasti viemässä "pääradan" tittelin takaisin Pohjanmaalle? ;)
Eiköhän se päärata ole vähän etelämmässä. Varsinkin siinä vaiheessa kun ajetaan Ahveniston Vauhtipäiviä heh heh tai jotain ihan muuta. Laitetaan nyt vielä toi kansallinen kalenteri tuohon:

Avoin Race Botniaring, Jurva, 12.-13.5.12
Ahvenisto NEZ, Hämeenlinna, 9.-10.6.12
Ahveniston Vauhtipäivät, Hämeenlinna, 15.-16.6.12
Kesä Race, Alastaro, 14.-15.7.12
Vauhtiajot, Seinäjoki, 28.-29.7.12
Avoin Botnia Race, Jurva, 15.-16.9.12

Se mikä tuossa hämää on kaksi kisaa Ahvenistolla viikon välein. NEZ kilpailut järjestää Ahveniston AU kun taas tuon Vauhtipäivät Tampereen Urheiluautoilijat. Näinköhän nämä kaksi on yhdistymässä vielä? Vai mikä ihmeen kuvio tässä on menossa?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Minit ajaa HRF:n kisoissa. Autoja ihan kivasti, mutta varmaan lisääkin mahtuisi.

Mikäli tuosta Botniaringin kisaviikonlopun nimestä on jotain pääteltävissä, niin taitaa tulla kauden SE viikonloppu. Botniaring vahvasti viemässä "pääradan" tittelin takaisin Pohjanmaalle? ;)
Jos vaan Jurvanderissa saavat uuden osion radasta käyttöön tuohon mennessä, niin varmaankin. Tällä tietoa (tieto voi kyllä AKK:n tuntien muuttua "hovissa") tuohon 600 kierroksen kisaan saisi osallistua kaikilla AKK:n sääntökirjan pykälät täyttävillä koppiautoilla. Ans kattoo sitten miten esim. NEZ GT:n suhteen hovissa päätetään...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Eiköhän se päärata ole vähän etelämmässä. Varsinkin siinä vaiheessa kun ajetaan Ahveniston Vauhtipäiviä heh heh tai jotain ihan muuta. Laitetaan nyt vielä toi kansallinen kalenteri tuohon:

Avoin Race Botniaring, Jurva, 12.-13.5.12
Ahvenisto NEZ, Hämeenlinna, 9.-10.6.12
Ahveniston Vauhtipäivät, Hämeenlinna, 15.-16.6.12
Kesä Race, Alastaro, 14.-15.7.12
Vauhtiajot, Seinäjoki, 28.-29.7.12
Avoin Botnia Race, Jurva, 15.-16.9.12

Se mikä tuossa hämää on kaksi kisaa Ahvenistolla viikon välein. NEZ kilpailut järjestää Ahveniston AU kun taas tuon Vauhtipäivät Tampereen Urheiluautoilijat. Näinköhän nämä kaksi on yhdistymässä vielä? Vai mikä ihmeen kuvio tässä on menossa?
Ahveniston Vauhtipäivien nimellä kulkevien kisojen järjestelyistä on vastannut "iät ja ajat" nimenomaan Tampereen UA. Ettei vain omistaisi jonkin sortin trademarkkia tuohon nimeen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ahveniston Vauhtipäivien nimellä kulkevien kisojen järjestelyistä on vastannut "iät ja ajat" nimenomaan Tampereen UA. Ettei vain omistaisi jonkin sortin trademarkkia tuohon nimeen.
On toki varmaan joo paitsi ei tänä vuonna. Tosin eihän tuo mikään vauhtipäivät edes ollu kuin rata sm jonka järjestelyt ei vakuuttanu.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Eiköhän se päärata ole vähän etelämmässä.
No, annetaan sen "päärata tittelin" olla vielä toistaiseksi siellä etelämmässä, mutta vuonna 2013 valmistuvan remontin jälkeen Botniaringin pituus on vaatimattomasti noin 4100 metriä. Katsotaan sitten tittelit uudestaan :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
No, annetaan sen "päärata tittelin" olla vielä toistaiseksi siellä etelämmässä, mutta vuonna 2013 valmistuvan remontin jälkeen Botniaringin pituus on vaatimattomasti noin 4100 metriä. Katsotaan sitten tittelit uudestaan :D
Ehkä näin mutta toisaalta pelkkä radan pituus ei ratkaise asioita. FIA katsoo muita asioita kuin radan pituutta.

Ihmetellä täytyy mikäli ei kalusto lisäänny Camaro Cup sarjassa. Mutta eihän sitä varmaksi voi sanoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ehkä näin mutta toisaalta pelkkä radan pituus ei ratkaise asioita. FIA katsoo muita asioita kuin radan pituutta.

Ihmetellä täytyy mikäli ei kalusto lisäänny Camaro Cup
FIA:ko se päätää mikä on Suomen ykkösrata? Suomen parhaat radat ovat Alastaro ja Kemora, koska ne ovat ainoat radat, joisssa on ajateltu myös katsojia = katsomot.

Ahveniston hyväksi voi laskea ainoastaan katetun ratavarikon, joka on kiva varikkomiehistölle, jos sattuu satamaan. Muutenhan koko ratavarikko on naurettavan ahdas.
Kemorassa on myös katettu ratavarikko (ja päällä vielä kakkoskatsomo) ja varikko on muutenkin tilavampi kuin Ahvenistolla.

Kemorassa pystyy myös seuraamaan kisaa, siis katsomoista melkein koko radan pituudella. Siitäkin pinnat Kemoralle.
Siis: Kemora on Suomen ykkösrata.
Kunhan Jurvaan saadaaan pidennys ja varikkotilat (nythän niitä ei ole lainkaan), Ahvenisto putoaa neljänneksi. Taakse jää ainoastaan Motopark, jonka huonona puolena on onnettomat sosiaalitilat sekä "kahvila".
Jos sinne rakennetaiisiin katsomo ja kunnon kahvila/sosiaalitilat, Ahvenisto putoaisi viimeiseksi.
Ahvenistolla on myös liian pienet turva-alueet, oikeasti rata on vaarallinen formuloille. Prätkillähän ei siellä saa ajaa lainkaan kisoja.
Eli Ahvenisto on Suomen huonoin rata, piste.
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Eiköhän se päärata ole vähän etelämmässä. Varsinkin siinä vaiheessa kun ajetaan Ahveniston Vauhtipäiviä heh heh tai jotain ihan muuta. Laitetaan nyt vielä toi kansallinen kalenteri tuohon:

Avoin Race Botniaring, Jurva, 12.-13.5.12
Ahvenisto NEZ, Hämeenlinna, 9.-10.6.12
Ahveniston Vauhtipäivät, Hämeenlinna, 15.-16.6.12
Kesä Race, Alastaro, 14.-15.7.12
Vauhtiajot, Seinäjoki, 28.-29.7.12
Avoin Botnia Race, Jurva, 15.-16.9.12

Se mikä tuossa hämää on kaksi kisaa Ahvenistolla viikon välein. NEZ kilpailut järjestää Ahveniston AU kun taas tuon Vauhtipäivät Tampereen Urheiluautoilijat. Näinköhän nämä kaksi on yhdistymässä vielä? Vai mikä ihmeen kuvio tässä on menossa?
Tuntuupa oudolta muistaakseni Ahvenistolla alkaa kesätauko 15.6. joten eipä ajeta kilpaa ainakaan 16.6.
 

Nieminenracing

New member
Liittynyt
30.5.2011
Viestit
2
Suomen paras = haastavin rata kuljettajan silmissä on Ahvenisto.
katsojalle varmaan huonoin...

suomen huonoin = tylsin rata kuljettajalle on Jurva. (tilanne muuttuu kun rata uusiutuu!!)
myös katsojalle ei kovin ystävällinen.. katsomon yläkerta ainoa mistä näkee..

Alastaro ei kovin mielenkiintoinen kuljettajalle...
katsomosta näkee jollainlailla..

Kemora toisella sijalla kuljettajan näkökulmasta!
ja ehdottomasti paras katsojalle!!

Wirtasalmi kiva ajaa mutta kun ei sielä saa ajaa..???
katsojalle p......tä!

näin (yhden) kuljettajan mielestä :)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
No ei se katsojallekkaan niin huono ole. Eihän suurimmassa osassa maailman radoistakaan näe kuin pienen osan radasta kerrallaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Suomen paras = haastavin rata kuljettajan silmissä on Ahvenisto.
katsojalle varmaan huonoin...
Ahvenistolla pärjää myös, jos osaa säätää auton sinne sopivaksi. Toisaalta, on kuskeja, jotka nimenomaan pärjääväät aina Ahvenistolla. Hyvänä muistikuvana Pinolan Sanna. En tiedä sitten johtuuko siitä, että osaavat säätää auton sinne sopivaksi.
Mutta: sellain nysväysrata se kuitenkin on. Radalla ei esim ole yhtään kunnon jarrutuspaikkaa, jossa otettaisiin vauhtia kunnolla pois. No jotain plussaa: suihkutilat jopa hienot.

Ahvenisto on ainoa rata, jonne "etelän ihmiset" tulee. Shokki on varmasti monelle, jonkun Keski-Euroopan radan jälkeen. Ei parkkipaikkoja, lähitalojen asukkaat koko ajan vittuilemassa, kun parkkeeraat, huonot opasteet, ei vessoja, naurettavia nakkikoju, ei minkäänlaisia katsomoita. ja, jos paikalla sattuisi olemaan joku puolituttu kuski, niin sekin jää moikkaamatta, koska varikolle ei pääse. Tämä karkoittaa sitten jo "alan" ihmisetkin. Mutta kuten PetriL on todennut kermaperseet = 99,999% katsojista pysykööt poissa. ja niin ovat hyvin pysyneetkin ja pysyvät.

suomen huonoin = tylsin rata kuljettajalle on Jurva. (tilanne muuttuu kun rata uusiutuu!!)
myös katsojalle ei kovin ystävällinen.. katsomon yläkerta ainoa mistä näkee..
Samaa mieltä. Tosin radalla on sentään edes yksi suora, joka sekin puuttuu Ahvenistolta. Miinusbonuksena asfaltti, joka syö renkaita ihan sikana. Eli Jurvan tilanne voi vain parantua, kun tuo laajennus toteutuu, silloinhan päällystetään koko rata. Erotuksena muihin ratoihin, joiden suunnitelmista on vain lapsellista uhoa (esim Ahvenisto) eikä mitään tapahdu ikinä, Jurvassa ollaan jo täydessä touhussa. Silti sinne ei käsittääkseni vielä muutamaan vuoteen tule katsomoita eikä kai sitä ratavarikkorakennustakaan. Toivottavasti olen väärässä. Mutta radasta tulee varmasti hieno ovat minulle jopa luvanneet sinne yhden mäen ja notkon :thumbup:
Tämänhetkinen ravintola ok, vähän voisivat lounasta petrata, vaikka on jo nytkin ok. Suihkutkin löytyy kuskeille.

Alastaro ei kovin mielenkiintoinen kuljettajalle...
katsomosta näkee jollainlailla..
Alastaro varmaan riippuu autosta. Itse ainakin tykkään siitä ja parhaat tulokset ovat aina tulleet sieltä. En silti sitäkäänn rataa muuten pidä mitenkään "hienona". Katsomoita tosiaan on riittävästi ja niistä näkee varsin hyvin, mutta ne ovat liian kaukana radasta, minun mielestä. Sosiaalitilat surkeat, ei lainkaan suihkuja. Plussana ihan kelpo ravintola.

Kemora toisella sijalla kuljettajan näkökulmasta!
ja ehdottomasti paras katsojalle!!
Melkein sanoisin, että ns suuri tuntematon. Radassa on vauhtia ja katsojille olosuhteet jopa nykymittapuun mukaan ok. ravintola saisi vain parantaa tasoaan. Ravintolatilat sinällään ok. Sosiaalitilat löytyy, jopa suihkut.

Wirtasalmi kiva ajaa mutta kun ei sielä saa ajaa..???
katsojalle p......tä!
Eikä pelkästään katsojille...
Mutta: ratana aivan ehdoton. En ole ikinä ajanut millään ns suuren maailma nradalla, mutta veikkaan, että Motopark on lähinnä niitä. Vauhtia, korkeuseroja, hiukea :ahem:
Voi, kun siitä valittajasta päästäisiin eroon, niin tuonne kannattaisi rakentaa kunnon ravintola, varikkorakennukset, sosiaalitilat, katsomot jne. Sen jälkeen Jurva saisi taistella kunnolla ykköstittelistä.

näin (yhden) kuljettajan mielestä :)
Näin toisen kuskin mielestä.

Loppukaneettina, toivoisin, että IItin ratahanke edistyisi, vaikka sitä vastustaa jopa alan ihmiset. Ilmeisesti pelkäävät, että vie tittelin Suomen parhaalta" (Ahvenisto). Pah, siihen ei nyt mitään vaadita.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No ei se katsojallekkaan niin huono ole. Eihän suurimmassa osassa maailman radoistakaan näe kuin pienen osan radasta kerrallaan.
Kyllä se on. Otapa pää pois puskasta ja käy katsomassa kisa jollain muulla radalla, niin ymmärrät erot. Eikös tässä ollut sitäpaitsi kyse Suomen, ei muun maailman radoista? Katsojan kannalta radalla on muitakin parametrejä kuin näkyvyys (katsomot, käymälät, kahvilat, pääsy varikolle...) jotka vaikuttavat radan paremmuuteen.
 
Ylös