GT ja protot 2012

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tästä taisi F1-puolella jo olla uutinen, mutta pistetään tännekin: C-ryhmän kuolema deja vu, kun 2014 F1-motteja käytetään jatkossa myös urheiluautoissa?

This means that Ferrari, Mercedes, Renault and PURE may all be able to find customers in sports car racing, and by the same token, there may be manufacturers who want to in sports car racing, who will leap on the opportunity to enter F1 with the same engine. The rules will increase maximum normally-aspirated engine capacity from 3.7-litres to 5-litres, but there will be restrictions on the fuel flow, which will force manufacturers to aim for more efficient engines. This might result in F1 teams using sports cars as test beds for their engines, which would be no bad thing for the WEC series.

Kuulostaa melkolailla samalta mitä 90-luvun alun C-ryhmän tappanut mottisuunnitelma. Miksi kukaan olisi sporttikaaroissa mukana, kun voisi ajaa ykkösissä? Luulisi tehtaiden testipenkkien riittävän mottitestaamiseen (ja olevan halvempaa) kuin oikeissa autoissa ajattaminen.
Eivätkö FIA:n insinöörit ymmärrä, että kestävyyskilpailuissahan on käytettävä isompitilavuuksisia turbomoottoreitakin, jotta ne pysyvät kasassa tarvittaessa 24h?
Sitä paitsi jotain Ferraria tuskin kiinnostaa moottorillaan lähteä taistelemaan ylivoimaista diesel-Audia vastaan La Sarthelle. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Toyota Racing teki monivuotisen sopimuksen ranskalaisen Total Group yhtiön kanssa.
Mulle oli syntynyt jotenkin semmoinen väärin käsitys, että C-ryhmän urheiluautojen sarja olisi menettänyt MM-arvonsa loppuaikoina hiipuessaan
MM-arvo oli koko loppujan, mutta täytyneen muistuttaa että WSC:ssä jaettiin kuljettajien mestaruuksia ensimmäisen kerran vasta 1981 ja kun kuljettajien MM:n kaupalliset ja juridiset oikeudet olivat nyt kokonaan FIA:n halussa, pystyttiin WSC:lle antamaan kuljettajien MM-arvo, sillä aikaisemmin sarjassa taisteltiin vain autonvalmistajien välisestä maailmanmestaruudesta, tosin se mestaruus poistui näyttämöltä kauden 1984 jälkeen. 1985 tilalle tuli tiimien mestaruus.
Sitä paitsi jotain Ferraria tuskin kiinnostaa moottorillaan lähteä taistelemaan ylivoimaista diesel-Audia vastaan La Sarthelle. :confused:
Katsotaan ensiksi minkälaisen päätöksen FIA/ACO tekevät Le Mansin jälkeen, mutta jotenkin luulisin että Ferrari ei mahdollisesti olisi kiinnostuneimpia autonvalmistajia jotka haluaisivat WEC:iin mennä vaikka sarjalla tulisi olemaan samat moottorit kuin F1:kkösissä. ACO:n pomo Pierre Fillion ja Puren Craig Pollock ovat ilmaisseet kiinnostuksensa että F1 moottoreita testattaisiin LMP1 autoissa, mutta he eivät tuohon kuitenkaan usko kovinkaan paljon ja ainakin minä siinä tapauksessa vain näkisin F1 moottorit LMP1 autoissa, jos siitä olisi heille jotain hyötyä ja ei kävisi kuin WSC:lle.

Jos esim Pure tai Cosworth menisivät sitten LMP1 tasolle, niin he valmistaisivat aika varmasti moottoreita yksityistiimeille ja heillä olisi kenties sama ongelma kuin Juddilla oli koneet eivät olisi luotettavimmasta päästä. Nuorille F1 tiimien testikuljettajille tai GP2-kuljettajille tuo uudistus voisi olla siinä mielessä hyvä asia että ennen kuin F1 tasolle nousisivat, niin voisivat käydä jo ajamassa samanlaisen moottorin tarjoavassa WEC sarjassa vaikka muutamia kisoja tai testejä, ja lopulta voisivat antaa myös palautetta F1-tiimeille samoista WEC moottoreista minkälaisia ne olivat WEC auton korin sisällä jne. Samalla voitaisiin poistaa kokonaan F1 kuskien nuorten kuljettajien testipäivät ja ehkäpä ajan kuluessa myös ykkösissä kilpailevista nykyisistä yksityistiimeistä tai vaikkapa entisista voisi nousta myös WEC sarjaan. Toki kaikki on utopiaa, mutta tuli vain tällaisia mahdollisuuksia heitettyä ja mitä mieltä kanssa forumistit?
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Motorsport-Total sivuston alareunassa uutisoivat tuosta että WEC:n SPA viikonlopussa Fillion/Pollock olivat ilmaisseet kiinnostuksen että F1 moottoreita testatteisiin LMP1 autoissa, tosin kaksikko ei kuitenkaan usko lopulta siihen että niitä moottoreita nähtäisiin aktiivisesti LMP1 autoissa. Le Mansin jälkeen näemme toki todellisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onhan toki "coupe" enemmän "automainen" kuin avoimet lätyt.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Monille F1 tiimien insinöörit/henkilöstö puolen hahmot ovat "tuttuja" nimien perusteella, laitan seuraavan listan sellaisista WEC/ALMS/ELMS sarjan työntekijöitä jotka ovat myös F1:kkösissä työskennelleet jossain kohtaa uransa aikana.

Nykyään WEC sarjan Toyota Hybrid TS030 tiimissä häärii yhdeksän sellaista miestä jotka olivat töissä myös Toyotan F1-tiimissä muutamia vuosia sitten: Pascal Vasselon, John Litjens, Rene Hilhorst, John Steeghs, Robert Choulet, Hans Wilmink, Mick Valentine, Chris Hebert ja Thomas Bouche. Toyota-tiimissä tänä vuonna myös häärii Oreca pomo Hugues de Chaunac joka antaa Toyotalle operatiivistä tukea, hän on työskennellyt yhden kauden ajan AGS F1 tiimissä.

Pescarolo Sportin teknisenä johtajana häärii Claude Galopin joka työskenteli aikoinaan F1:kkösissä Ligier tiimissä ja Oak Racingin vanhempana kisainsinööri häärii Richard Divila jolla on kokemusta mm Prost ja Minardi tiimeistä. Signature tiimin toinen omistaja on entinen Larrousse F1 tiimin toinen osakas Didier Calmels joka on viettänyt aikaa vankilassakin tapettuaan vaimonsa 1989. Scuderia Ferrarilla pitkään työskennellyt Nigel Stepney on nykyään JRM Racingin tiimi manageri ja Rebellion Racingin toisen auton kisainssinä häärii James Robinson, hän työskenteli aikoinaan Williamsin ja Toyotan F1 tiimeissä. LMP2 moottoritoimittaja Zytekin pääsuunnittelijana häärii Tim Holloway, jolla F1 kokemusta March, Larrousse ja Jordan tiimeistä.

Lotus/Kodewa LMP2 tiimissä työskentelevät Colin Kolles, Jacky Eeckelaert, Boris Bermes, Marko Von Dommele, Sören Morgenstern, Gerard Lizakovszky, Rene Schiener, Daniel Simon ja Julia Spacek työskentelivät aiemmin HRT:n F1-tiimissä. Status GP tiimissä työskentelevät Mark Gallagher ja Gary Anderson ovat entisiä Jordan-tiimin henkilöstöä ja John Hynes puolestaan hääri aikoinaan Theodore F1 tiimissä. Krohn Racingin kisainssinä toimii David Brown, joka työskenteli aikoinaan mm Jordan ja Williams tiimeissä. Virginin F1 tiimin teknisenä johtajana vaikuttanut Nick Wirth omistaa Wirth Research yhtiön jonka kautta he suunnittelevat HPD:lle LMP autot. Wirthin alaisinaan työskentelevät Darren Davies jolla on F1 kokemusta Simtekin, Jordanin ja Jaguarin tiimeistä ja Mark Head jonka osaaminen on näkynyt Larrousse ja Benetton tiimeissä.

WEC:in Kattojärjestö ACO:n puolella työskentelee konsulttina kaksi Renaultin F1-tiimin entistä moottorimiestä Bernard Dudot ja Denis Chevrier. FIA Endurance Komissionnin WEC:in puolen hallituksessa istuvat puolestaan entinen Williams F1-tiimin osakas Patrick Head ja Entinen F1 kuljettaja Jacky Ickx.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ymmärränkö oikein tuosta kuvasta, että tulevaisuudessa kaikki LMP1:t tulisivat olemaan umpinaisia?
"The look of coupe-only LMP1 machinery..."
Tämähän on ollut jo pitempään aikeena (itse asiassa alunperin saattoi olla jo '11 säännöissä). Pääsyy turvallisuus. Jollekin tee-se-itse Pescarololle varmaan vaikea juttu, koska tulee kaikenlaisia lisäkustannuksia.

(wanha) http://www.autoweek.com/article/20110922/ALMS/110929955

Sehän on ollut jo selvää, varikkosääntömuutosten jälkeen avonaiselta meni se pääetu ja eikä varmaan paljon tarvinnut arvailla kumpaan Toyota päätyy.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oliko myös hieno silloin, kun yritti lobata tätä World Engine -ideaa läpi... :rolleyes:

Ja välillä ei kyllä onko tiedä onko se insinööri vai markkinointivastaava.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niinpä. Harmi, jos tosiaan pakottavat umpiautoihin.
-Makua kun on niin monenlaista, toiset tykkäävät avoprotoista, minä umpinaisista. Pääasia olisi minusta, että saman luokan autot noudattaisivat samaa konseptia. 2014 alkaen siis LMP1:t umpinaisina ja LMP2:t avo- tai umpinaisina. Ei ehkä vieläkään loogisinta tuon LMP2:n osalta. :dunno:
Olisiko sitten ehkä selkeintä, jos vaikkapa American ja European LM-sarjoissa ajettaisiiin avoilla ja WEC:ssä umpinaisilla? :doubtful:
C-ryhmän raunioille perustetussa ISRS-luokassahan kai joitain entisiä C-ryhmäläisiä muutettiin avonaisiksi (esim. BRM P351 > P301).
Avonaiset protot puolustavat paikkaansa varsinkin rapakon tuolla puolen eräänlaisina Can Amin perillisinä. Joka tapauksessa sääntöjä täytyy muokata uusien valmistajien houkuttelemiseksi ja kilpailujen tasoittamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
-Makua kun on niin monenlaista, toiset tykkäävät avoprotoista, minä umopinaisista. Pääasia olisi minusta, että saman luokan autot noudattaisivat samaa konseptia. 2014 alkaen siis LMP1:t umpinaisina ja LMP2:t avo- tai umpinaisina. Ei ehkä vieläkään loogisinta tuon LMP2:n osalta. :dunno:
Enempi olen umpinaisten kannalla, mutta ei avoinaisiakaan tarvitsisi kokonaan poistaa kilpailuista sillä ihan hyvin LMP2 autot voisivat olla sellaisia jatkossa kokonaan ja harvemmin näitä kisoja seuraaville ihmisille silloin olisi selkeämpi tietää kumpi on LMP1 tai LMP2 auto. Umpinaisista tulee usein toki 80-luku ja 90-luvun alun ajat mieleen, vaikka onhan niitä sen jälkeenkin nähny muutamilla tiimeilla.
Olisiko sitten ehkä selkeintä, jos vaikkapa American ja European LM-sarjoissa ajettaisiiin avoilla ja WEC:ssä umpinaisilla? :doubtful:
Voisihan tuo yksi mahdollisuus olla johon en kuitenkaan usko paljoakaan ainakaan ALMS:in osalta.
Joka tapauksessa sääntöjä täytyy muokata uusien valmistajien houkuttelemiseksi ja kilpailujen tasoittamiseksi.
Pitkäjänteisyyttä ja pidemmän kaavan suunnitelmia tulevaisuutta varten olisi hyvä nähdä, umpinainen malli on ainakin suosiossa mm HPD on puhunut että heidän seuraava auto olisi umpinainen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tänä vuonna Audi ja Toyota ottavat yhteen Le Mansissa.
Jos tästä kuvasta käsittää oikein, niin Audin 1. LM-kilpuri (R8) pohjautuu (ainakin ehkä osittain) Toyotan vuoden 1996 TOMS "Lumpy" LMP -projektiin, joka jäi kaiketi suunnitteluasteelle:

An interesting epilogue. In the RTN shops as an Audi R8C is built up prior to Le Mans '99. Notice what hangs on the wall?
http://www.mulsannescorner.com/tomlumpy.html :eek:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos tästä kuvasta käsittää oikein, niin Audin 1. LM-kilpuri (R8) pohjautuu (ainakin ehkä osittain) Toyotan vuoden 1996 TOMS "Lumpy" LMP -projektiin, joka jäi kaiketi suunnitteluasteelle:
No nyt taisit vetää muutaman mutkan suoraksi. R8 ei ollut Audin ensimmäinen LM-kilpuri, sillä sen ensimmäinen kausi oli 2010. Edellisenä vuonna Audilla oli kaksi hyvin erilaista autoa: saksalainen LMP-luokan R8R, jonka suunnittelijat Michael Pfadenhauer ja Wolfgang Appel vastasivat myös R8:sta, ja Peter Ellerayn suunnittelema LMGTP-luokan R8C, jonka toteutti englantilainen RTN.

Kuvassa vanha Tom's näyttää roikkuvan RTN:n seinällä, joten jos sillä oli vaikutusta jonkin Audin suunnitteluun, niin se oli R8C. R8 taas suunniteltiin R8R:n pohjalta, joten yhtäläisyydet Tom'siin ovat perin epätodennäköiset.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No käytin tuota R8-termiä yleiskäsitteenä Audin ensimmäisille LMP-autoille, tokihan Audin kokeillessa kumpi olisi parempi valinta kilpuriksi avo vai umpi, oli 1999 Le Mansissa sekä avonainen R8R (roadster) että umpinainen R8C (Coupe), mutta joka tapauksessa avonaisen R8:n ensimmäinen kausi oli 2000 eikä tuo mainitsemasi 2010, tuolloin merkin LM-autona oli avonainen R15. :frank:
Pointtini oli kuitenkin se, että jonkinlainen ohut kytkös merkkien LM-projektien välillä ehkä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
^ "2010" oli nyt aika selkeä kirjoitusvirhe/ajatuskatko

Tuon Toyota-LMP:n ja R8C:n yhteys kuitenkin taitaa alkaa ja loppua siihen että kummassakin oli osallisena sama "paja" ja tuon Toyotan kohdalla ehkä ainoastaan vain rakentamisessa.

Unlike the R8R, for which Audi had turned to Dallara, they instead looked to Racing Technology Norfolk (RTN) to design and develop the new R8C. RTN assigned Peter Elleray the task, while Tony Southgate consulted on the project.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_R8C
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
^ "2010" oli nyt aika selkeä kirjoitusvirhe/ajatuskatko
Joo, ei toi laskuri rullanut vissiin ihan oikein, kun 99:n jälkeen tuli 10 eikä 00.

Pointti oli kuitenkin siinä, että R8R ja R8C eivät olleet moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuun ottamatta käytännössä mitään sukua toisilleen. Kun R8 vieläpä perustui (lähes?) yksin omaan R8R:ään, niin yhtäläisyyksien etsiskely sen ja RTN rakentamien autojen välillä on melko turhaa.
 
Ylös