GT ja protot 2012

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kävin lauantaina Silverstonessa. WEC-luokkien harjoitusten ja aika-ajojen lisäksi oli Formula Renault 3.5 ja Classic Endurance Racing -sarjojen aika-ajot ja kilpailulähdöt. Pahuksen sekava oli tuo Silverstonen rata-alue ja kun paikalle ilman kummempia ennakkovalmisteluja menin niin juuri ennen pit walkin alkua tajusin, että siellä on toinenkin varikkoalue, jossa pääluokat oli. Löytyi sitten se oikea pääsuorakin...

Nuo Audin härpäkkeet on kyllä omituisimpia kulkuneuvoja joita oon nähny. Monttu auki ihmettelin nopeissa s-mutkissa, kun ne etenivät kuin vanhojen filmien pikakelatuissa takaa-ajokohtauksissa, muttei kuulunut kuin vaimea vihellys ja rengasäänet. Jos radalla olis ollut pelkästään kaksi Audia, meininki olis aavemaista. Kuin ufot radan pinnalla.

Tuon albumin alkupuolella kuvia radalta.

 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Nuo Audin härpäkkeet on kyllä omituisimpia kulkuneuvoja joita oon nähny. Monttu auki ihmettelin nopeissa s-mutkissa, kun ne etenivät kuin vanhojen filmien pikakelatuissa takaa-ajokohtauksissa, muttei kuulunut kuin vaimea vihellys ja rengasäänet. Jos radalla olis ollut pelkästään kaksi Audia, meininki olis aavemaista. Kuin ufot radan pinnalla.
Tuli itsekin tuota Goodwoodissa ihmeteltyä. Kovaa kulki, mutta mitään ei kuulu. Ääni oli pääosin vihellyspainoitteista. Pääsin näkemään kun varikkopilttuussa konetta lämmitettiin. Kova suhina käy, mutta itse pakoääni kuulostaa vähän siltä kuin taksi kiihdyttäisi valoissa vähän reilummin. Korvatulppia ei tarvinnut.

PS: Viikonlopun lippu ja parkkipaikka ensi vuoden Rolex 24:een varattu. Päädyin sitten Daytonaan, kun ajatus ovaalista kuulosti mielenkiintoisemmalta kuin Sebringin lentokenttärata. Olkoonkin että kalusto on hieman "juntahtavampaa" pääosin ristikampista V8:ia käyttävien Daytona Protojensa kanssa kuin teknologisemmissa WEC:n alaisissa kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tuli itsekin tuota Goodwoodissa ihmeteltyä. Kovaa kulki, mutta mitään ei kuulu. Ääni oli pääosin vihellyspainoitteista. Pääsin näkemään kun varikkopilttuussa konetta lämmitettiin. Kova suhina käy, mutta itse pakoääni kuulostaa vähän siltä kuin taksi kiihdyttäisi valoissa vähän reilummin. Korvatulppia ei tarvinnut.
Tuo äänettömyys loi vielä sellaisen vaikutelman, että ne kulki oikein reilusti kaikkia muita kovempaa. Etenkin jarrutuksessa niiden äänestä tuli mieleen lentokoneen suihkumoottorin ääni siinä vaiheessa, kun kone on laskeutumassa.
 

Allan

Member
Liittynyt
8.2.2012
Viestit
6
Kolme kertaa on tullut käytyä tuolla Rolex 24:ssä. Viime talvena oli 50.s juhlavuosi, ja silloin oli kaikki merkittävimmät voittaja-autot paraatissa ja näyttelyssä mukana.
Osta myös varikkolippu, se ei paljoa maksa. Pääsee näkemään laitteet ja kuskit kosketusetäisyydeltä. On kiva katsoa kuinka nopeasti esim jarrut vaihdetaan protossa. Ja siinä ovaalin pääkatsomon puolella (lähtölinjan jälkeen, ennen ovaalilta poikkemaista radan sisäalueelle) kannattaa käydä jarrutuspaikan kohdilla katsomassa, kuinka huima on ero jarrutuksissa (ja nopeudessa) protoilla ja GT-autoilla. Ja äänet tietetnkin kun vauhtia on yli 300 ja pääsee n. 20 m:n päähän kuuntelemaan sitä!

Siellä ei ole muuten mitenkään kauhea ruuhka katsomoissa, viime talvena kertoivat olleen lähes ennätysmäärä katsojia n. 60000. Aikaisemmilla kerroilla ollut vähemmän.



Tuli itsekin tuota Goodwoodissa ihmeteltyä. Kovaa kulki, mutta mitään ei kuulu. Ääni oli pääosin vihellyspainoitteista. Pääsin näkemään kun varikkopilttuussa konetta lämmitettiin. Kova suhina käy, mutta itse pakoääni kuulostaa vähän siltä kuin taksi kiihdyttäisi valoissa vähän reilummin. Korvatulppia ei tarvinnut.

PS: Viikonlopun lippu ja parkkipaikka ensi vuoden Rolex 24:een varattu. Päädyin sitten Daytonaan, kun ajatus ovaalista kuulosti mielenkiintoisemmalta kuin Sebringin lentokenttärata. Olkoonkin että kalusto on hieman "juntahtavampaa" pääosin ristikampista V8:ia käyttävien Daytona Protojensa kanssa kuin teknologisemmissa WEC:n alaisissa kisoissa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home

FIA GT1 ja GT3 sarjat ovat rantautuneet viikonlopuksi naapurimaamme Moscow Racewayn radalle, GT1:sten puolella debyytin tekee Fordin ohjaimissa Intianihme Armaan Ebrahim ja GT3-EM:n puolella näemme mukana Leipert Motorsportin Lambon ohjaimissa aiemmin tällä kaudella GT1:sten puolella ajaneen Sergei Afanasievin ja mukana myös eka kertaa Venäläinen Esta Motorsports jonka kuskeina Aleksander Skyabin/Alessandro Pier Guidi + Bjorn Grossman/Aleksey Basov.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
SPEED.com has confirmed through multiple sources involved with the negotiations that the American Le Mans Series and the GRAND-AM Rolex Sports Car Series will announce an agreement that will see the two series race under a single banner, likely beginning in 2014.

Full details on the merger are still unclear, and offers extended to both series for comment were declined, but it’s believed GRAND-AM will serve as the sanctioning body for the new-look championship, which could feature a mix of existing classes from both the ALMS and Rolex Series.

The announcement is expected to come on Wednesday in Daytona Beach, Fla.
http://auto-racing.speedtv.com/article/sportscar-alms-grand-am-finalizing-merger/
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisiko 2014 alkaen ALMS-sarjankin kilpailuna Daytona 24h ja LMP-1 -luokassaa kalustona vain umpiprotoja? Alkaa kuulostaa IMSA GTP:n reinkarnaatiolta. :)
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home

Sepangissa ajettiin (MMER) 12-tunnin kisa jossa voiton nappasivat Team Petronas Syntium Mercedes-Benz kolmikko Nobuteru Taniguchi/Masataka Yanagida/Dominic Ang, toiseksi sijoittuivat saman tiimin toinen autokunta Fariqe Hairuman/Melvin Moh/Tatsuya Kataoka ja kolmanneksi Porsche 991 GT3 kolmikko Darryl O’ Young/Keita Sawa/Siu Yuk Lung. Aikaisemmista vuosista auto kuin myös kuljettajakuntien osalta taso oli huonontunut ja esim Audit eivät enää osallistuneet kisaan.

Moscow Racewayn ensimmäisen FIA GT1 qualifying kisan voittoon ajoivat Audin kaksikko Stephane Ortelli/Laurens Vanthoor, toiseksi sijoittuivat All-Inkl Mercedesin Markus Winkelhock/Marc Basseng ja kolmanneksi toinen audi-tiimin autokunta Olivier Jarvis/Frank Stippler. GT3 EM sarjan puolella ensimmäisen kisan voittoon ajoi Heico Mercedesin Dominik Baumann/Maximilian Buhk ja Mika Vähämäki/Max Nilsson keskeyttivät kisan. Moskovassa toiset kisat käytiin sateisissa merkeissä, GT1:n puolella voittoon ajoivat Hexis Mclarenin Stef Dusseldorp/Frederic Makowiecki ja GT3 EM:n puolella voittoon kiisivät Novadriver Audi kaksikko Ni Amorim/Cesar Campanico.
Olisiko 2014 alkaen ALMS-sarjankin kilpailuna Daytona 24h ja LMP-1 -luokassaa kalustona vain umpiprotoja?
Tähän en jaksa millään uskoa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisiko 2014 alkaen ALMS-sarjankin kilpailuna Daytona 24h ja LMP-1 -luokassaa kalustona vain umpiprotoja? Alkaa kuulostaa IMSA GTP:n reinkarnaatiolta. :)
Tähän en jaksa millään uskoa.
No sekin sopisi hyvin esim. että Amerikan, Aasian ja Euroopan LM-sarjoissa ajettaisiin avonaisilla protoilla ja WEC:n LMP1:ssä umpinaisilla.
Daytona 24h olisi silti OK saada ALMS-sarjaan.
GT1 World -sarjassa Moskovan kilpailussa Macit ottivat kaksoisvoiton, kolmoseksi Belgian Audi Clubin R8:t
1 1 Frederic Makowiecki / Stef Dusseldorp Hexis Racing
2 2 Alvaro Parente / Gregoire Demoustier Hexis Racing
3 33 Frank Stippler / Oliver Jarvis Belgian Audi Club Team WRT
koko lista:
http://gt1world.com/pages/results?season=2012&event=TW9zY293LVJhY2V3YXk=&race=Q2hhbXBpb25zaGlwLVJhY2U=&type=event
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta projektilta tuo ALMS:n ja Grand Amin fuusio; luokkia tulisi ehkä olemaan 4:
*LMP1 & 2 yhdistyisivät
*näiden alapuolella olisi Prototype Challenge, joka korvaisi nykyisety Daytona protot
*GT
*GT3
En tosin ymmärrä, mitä mieltä olisi noissa kahdessa erillisessä GT-luokassa, joissa kuitenkin ajettaisiin käytännössä samanlaisella kalustolla.
Minä näkisin vielä joskus mielelläni pelkkien protoautojen sarjan, kuten Group C ja IMSA GTP aikoinaan. Nykyiset LM-sarjat ovat mielestäni vähän sama kuin, jos F1-autojen jatkeena samassa lähdössä rataa kiertäisivät esim. GP3:t ja Formula Fordit. Taidan olla tosin aika yksin mielipiteeni kanssa.
http://www.motorsport.com/alms/news/alms-grand-am-merger-class-clash/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta projektilta tuo ALMS:n ja Grand Amin fuusio; luokkia tulisi ehkä olemaan 4:
*LMP1 & 2 yhdistyisivät
*näiden alapuolella olisi Prototype Challenge, joka korvaisi nykyisety Daytona protot
*GT
*GT3
En tosin ymmärrä, mitä mieltä olisi noissa kahdessa erillisessä GT-luokassa, joissa kuitenkin ajettaisiin käytännössä samanlaisella kalustolla.
Minä näkisin vielä joskus mielelläni pelkkien protoautojen sarjan, kuten Group C ja IMSA GTP aikoinaan. Nykyiset LM-sarjat ovat mielestäni vähän sama kuin, jos F1-autojen jatkeena samassa lähdössä rataa kiertäisivät esim. GP3:t ja Formula Fordit. Taidan olla tosin aika yksin mielipiteeni kanssa.
http://www.motorsport.com/alms/news/alms-grand-am-merger-class-clash/
En pistäisi pahakseni tuollaista Prototype-only sarjaa, jos vain autoja olisi riittävästi ruudukossa.
Tuo erillinen GT voisi (optimitapauksessa) olla jonkin sortin open GT johon sopisivat sekaan niin Saleenit kuin Corvettet kuin Viper GT-R kuin sitten vaikka Panoz GT1:t. GT3 olisi sitten ihan puhtaasti tämän päivän FIA GT3 luokan autoille.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Virallinen julkistustilaisuus oli äsken (http://www.grand-am.com), juuri mitään yksityiskohtia ei irronnut, paitsi että kisojen määräksi olisi sopiva 12, Daytonalla aloitetaan ja perään Sebring. Le Mans kohdalle tauko jotta tiimeillä mahdollista osallistu. ACO-linkki epäselvä mutta kiinnostus on sen säilyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Viikonloppuna käydään Zolderin 24-tunnin kilpailu, mukavasti autokuntia tänä vuonnakin kisassa mukana ja Marc VDS Racing Team lähtee kisaan nelikolla Markus Palttala/Bas Leinders/Henri Moser/Nick Catsburg, alunperin Maxime Martinin olisi pitänyt olla mukana mutta hän loukkasi itseään ja Catsburg tuli korvaajaksi.
Entry list.
Aika-taulut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
AUTOBACS SUPER GT Round 6 “FUJI GT 300km RACE.”


Super GT sarjan Fujin startti sujui ongelmitta, mutta Kondo Racingin Björn Wirdheimin auto jäi lähtöruudukkoon ennen lämmittälykierrosta ja joutui starttaamaan koko joukon hänniltä. Kierroksella 8 nähtiin vaaratilanne jossa Cars Tokai Dream 28:n Kazuho Takahashi pyörähti ja meinasi pilata samalla Loic Duvalin ja Andrea Caldarellin kisat. Kierrosella 24 Weider Honda Racingin Carlo van Dam oli tulossa varikkopysähdykselle mutta jostain syystä ajoi pilttuun ohi ja tulikin vasta pitille seuraavalla kierroksella ja muutamia kamppailuja näemme muttei sijoitukset vaihtuneet. Kahdeksan kierrosta matkaa maaliin niin Koki Saga ja Tomonobu Fujii ottivat yhteen ja spinnasivat, lopulta kilpailun voittoon paalulta ajoivat Team Impulin Joao Paulo de Oliveira/Tsugio Matsuda, toiseksi sijoittuivat Mola Nissanin Masataka Yanagida/Ronnie Quintarelli, kolmanneksi Lexus Team WedSport BANDOHin Seiji Ara/Andre Couto ja neljänneksi Lexus Team Petronas TOM'Sin Lois Duval/Kazuki Nakajima. GT300:sten puolella voittoon ajoi Hankook Porsche KTR:n Tomonobu Fujii/Masami Kageyama, toiseksi sijoittuivat Apr Toyotan Morio Nitta/Koki Saga ja kolmanneksi Team Mugenin Daisuke Nakajima/Hideki Mutoh.
 
Ylös