Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos on nopeampi, niin menköön imusta ohi.
Imu oli täysin DRS:ään verrattava taaemman kuskin etu, joka perustui yhtä lailla pienempään ilmanvastukseen. Kun sitä ei nykyään enää juuri synny, luotiin DRS tarjoamaan sama efekti.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Vieläkö tuohon DRS:ään pätee tuo sekunnin sääntö tulevalla kaudella? Vai muutettiinko tuota aikaa pienemmäksi?
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Pätee. Vain DRS-alueiden pituuksia (ja määrää) on tarkoitus fiksata.
Oorait. Muistelin vaan, että ois viime kauden lopulla joku puhunut...no oliskohan jopa Mustakari, että tällä kaudella tuota käytettäisiin vasta kun eroa on 0,5 sekuntia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oorait. Muistelin vaan, että ois viime kauden lopulla joku puhunut...no oliskohan jopa Mustakari, että tällä kaudella tuota käytettäisiin vasta kun eroa on 0,5 sekuntia.
Kuten ylempänä olevasta Azizin lainauksesta ilmenee, moinen muutos tekisi vain kaikista DRS-ohituksista liian helpon näköisiä. Nyt se sekunnin päässä oleva ei pääse ohi, vain lähemmäs, ja reilun puolen sekunnin päässä oleva kampeaa jarrutuskilpailuun. Alle puolen sekunnin päässä olevat puhaltavat ohi jo suoralla. (Noin karkeasti yksinkertaistaen, olennaistahan on DRS-alueen pituus.)
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Vaikuttaisiko se mitään jos sitä takasiivessä avattavaa rakoa pienennettäisiin?
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Imu oli täysin DRS:ään verrattava taaemman kuskin etu, joka perustui yhtä lailla pienempään ilmanvastukseen. Kun sitä ei nykyään enää juuri synny, luotiin DRS tarjoamaan sama efekti.
Tämä. DRS on keinotekoinen versio imusta. Imu on hyvä = DRS on hyvä? Khyl.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En osallistu keskusteluun sen enempää kuin toteamalla vain, että Olen Ghost_Gloven kanssa samaa mieltä hänen kaikista tämä sivun viesteistä vastauksineen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikuttaisi. Avatun siiven tuottama nopeusetu pienenisi. Itse olen tätä joskus aiemmin ehdottanutkin.
Jotain olisi tehtävä... Ensinnäkin aikaa pienentää ja sitten siipeä säätää ja/tai alueen pituutta lyhentää niin että taistelu siirtyy jarrutukseen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mitä pidemmälle viime kausi eteni sitä enemmän DRS alkoi ärsyttää ... edessä ajavalta kuskilta riistettiin liiaksi mahdollisuudet puolustaa paikkaansa, puolustaminenhan on ihan yhtä lailla osa kilvanajoa kuin se ohittaminenkin. Hyvin harvoin tarvitsi jännittää, pääseekö kaveri ohi edessä ajavasta kun tiesi että pääsee kumminkin.

Ts. olisi pitänyt alun perinkin lähteä eliminoimaan niitä ''pyörteitä'' mitä nuo aeroautot synnyttää eikä pelkästään kääntää vanhaa ongelmaa ympäri.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotain olisi tehtävä... Ensinnäkin aikaa pienentää ja sitten siipeä säätää ja/tai alueen pituutta lyhentää niin että taistelu siirtyy jarrutukseen.
Alueiden pituutta ollaankin lyhentämässä. Viime kausi luonnollisesti oli kokeilua ja loppukaudesta homma alkoi jo olla paremmin hanskassa. Sille ei kuitenkaan tulla mahtamaan mitään, että lähellä oleva auto tulee pääsemään DRS-alueella ohi helpohkosti. Niin kun olisi käynyt (vähemmän ilmiselvästi) ilmankin DRS:ää.
Mitä pidemmälle viime kausi eteni sitä enemmän DRS alkoi ärsyttää ... edessä ajavalta kuskilta riistettiin liiaksi mahdollisuudet puolustaa paikkaansa, puolustaminenhan on ihan yhtä lailla osa kilvanajoa kuin se ohittaminenkin.
"Puolustaminen" on periaatteessa kielletty ja sitä vielä tarkennettiin täksi kaudeksi pitkälti Schumin monzapeippailujen takia. Jos sääntöjä oikein pilkuntarkasti luettaisiin, niin nopeampaa autoa ei saisi mitenkään estää pääsemästä ohi.
Ts. olisi pitänyt alun perinkin lähteä eliminoimaan niitä ''pyörteitä'' mitä nuo aeroautot synnyttää eikä pelkästään kääntää vanhaa ongelmaa ympäri.
Niin olisi (ja jaettu takasiipi oli ehdotus siihen suuntaan), mutta tallit halusivat halvemman ratkaisun, eli DRS:n.

Toinen vaihtoehto olisi ollut rajoitettu maaefekti, joka olisi tehnyt autot rippumattomammiksi edelläajavan aiheuttamista pyörteistä. Sitäkin harkittiin, mutta tallit totesivat sen liian kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Drs:ää on monesti verrattu turbo aikakauden extra "boostiin", mutta John Watson kertoili the flying lapissä ettei ainakaan turbojen alkutaipaleella selllaista kisoissa käytetty. Vähän toki offtopikkia , mutta tuli mieleen viimeisimmästä jaksosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käytännössä, jos taistelu on tasaista ohitettava ja ohittaja vaihtuvat kierroksittain tms. Eli jos takana oleva sattuisikin pääsemään "turhaan" ohi jostakin, voi tämä ohitettu paikata tilanteen tulevilla kierroksilla. Luultavasti tämmöinen turha ohitus kuitattaisiin jo ennen seuraavaa DRS-aluetta, jolloin me kaikki saisimme todistaa yhden aidon ohituksen ja olisimme kovin tyytyväisiä. ;)

Muutama parannusehdotus:
1) Tämä varsinkin pitkille suorille:
DRS-alueet suoran alkupäähän, jolloin nopeusetu kerättäisiin suoran alussa ja ohittaja pääsisi konttiin kiinni. Tämän jälkeen jarrutus alueelle mentäisiin siivet kiinni ja joko ohittaja joutuisi tekemään liikkeensä jarrutuksessa TAI ohitettu voisi vielä rimpuilla toisen imuun (jonkinlaista imua kait nyky autotkin tuottavat kuitenkin, kun ilmaa syrjäyttävät) ja kenties koittaa paikata jarrutuksessa...

2) Ohittajan DRS sulkeutuisi kokonaan tai osittain autojen ollessa rinnakkain.

3) Villi heitto:
Ohitettu saisi käyttää DRS:ää seuraavalla suoralla? Yleensä seuraava suora ei ole mitenkään otollinen ohitukselle, mutta saisi jotain takaisin...

4) Jo ehdotettu DRS-käyttökertojen rajoitus:
DRS:ää saa saisi käyttää esim. kerran kolmessa kierroksessa tms... Tämä ei tietenkään poistaisi mahdollisia DRS-ohilentoja, mutta DRS-alueen ohitukset saatettaisiin nähdä välillä ilman siipeilyä...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
"Puolustaminen" on periaatteessa kielletty ja sitä vielä tarkennettiin täksi kaudeksi pitkälti Schumin monzapeippailujen takia. Jos sääntöjä oikein pilkuntarkasti luettaisiin, niin nopeampaa autoa ei saisi mitenkään estää pääsemästä ohi.
Mun mielestä puolustamisella ja estelyllä on selkeä ero.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hyviä uudistuksia.
Nyt kun DRS:stä on kokemuksia niin vähän viilailua ja sen sellaista niin hyvä siitä tulee. Liki 20 vuotta tullut telkkarista förmylöiden jonoajelua katseltua niin kyllä "jotain tarttis tehrä" kysymys on muutaman kerran mielessä käynyt. Nykyään ei sentään ole, kuten ennen, että sun piti olla 2s/kierros nopeampi kuin edellä menevä että edes pystyit yrittämään ohitusta. Itse ohitus oli sitten ihan toinen juttu.

Se mitä pitäisi poistaa on nuo turhat rengaskikkailut. Ei mitään aika-ajoja kisasäädöillä ja kisarenkailla ja turhaan tuo "molempia seoksia pakko käyttää" jutut. Saataisiin taktiikoillekin vähän lisää eroa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se mitä pitäisi poistaa on nuo turhat rengaskikkailut. Ei mitään aika-ajoja kisasäädöillä ja kisarenkailla ja turhaan tuo "molempia seoksia pakko käyttää" jutut. Saataisiin taktiikoillekin vähän lisää eroa.
Tuskin saataisiin. Kaikki käyttäisivät sitä parasta vaihtoehtoa eli yleensä pehmeintä seosta. Toisaalta, miksipä Pirelli edes vaivautuisi tuomaan useampaa seosta, jos sille ei ole siitä mitään muuta kuin lisäkustannuksia.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Vie hohtoa ohituksilta. Nykyään kuskit oikein kyttäävät vain sitä ohituspaikkaa DRS-alueella ja muissa kohdissa rataa ajelevat lauhkeasti kuin lampaat. Toki ainahan radoilla on ollut ne tietyt vakio ohituspaikat, mutta tämä kyräily ärsyttää.

Itse toivoisin, että kyseinen paska järjestelmä heitettäisiin mäkeen.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Vie hohtoa ohituksilta. Nykyään kuskit oikein kyttäävät vain sitä ohituspaikkaa DRS-alueella ja muissa kohdissa rataa ajelevat lauhkeasti kuin lampaat. Toki ainahan radoilla on ollut ne tietyt vakio ohituspaikat, mutta tämä kyräily ärsyttää.

Itse toivoisin, että kyseinen paska järjestelmä heitettäisiin mäkeen.

Jep.

Täysin epäurheilijamaista että takanatuleva saa nopeamman auton yht'äkkiä.

Joku viisashan sanoi, että sillä simuloidaan imua joka oli autoissa taannoin. Silloinhan DRS:n pitäisi mennä pois päältä viimeistään siinävaiheessa kun takanatuleva siirtyy pois edellämenevän takaa. :thumbup:


Jokatapauksessa, typerä keksintö.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Määrittele "noita ohituksia".
DRS-ohilentoja en pidä hienoina, mutta DRS-avustettua taistelua pidän hienona ihan siinä missä ns. perinteistäkin.
On totta että DRS on luonut ihan hyviäkin taisteluita aina välistä. Lähinnä ärsyttävät tapaukset, joissa ohittaja painelee ohi ihan heittämällä ja pääsee samantien sadan metrin karkumatkalle.
 
Ylös