Toivottavasti jatkossa keskustelu pysyisi asiallisella pohjalla ja erilaisia alatyylisiä ilmauksia (haukkumasanoja jne) vältettäisiin. Asiapitoisella linjalla on kaikkien kannalta hedlemällisempää keskustella; on olemassa erilaisia näkökantoja ja itseasiassa mielestäni juuri erilaisten näkemysten pohjalta käydään se kaikkein mielenkiintoisin ja aidoin debatti.
Sitten itse asiaan: Toivonen ajoi Estorilissa 6:nteen F1-kisan lähtöruutuun oikeuttavan ajon näytösajossaan Deltan B-ryhmän pedolla ennen sarjan kieltämistä. Auto oli tuotu näytösajoon, joten sitä tuskin oli vielä kovin kunnolla edes säädetty ko.radalla ja ratakin oli kuskille ennalta tuntematon. Asioita, jotka eivät ainakaan vähennä tuloksen loistavuutta. Miksi sitten B-ryhmän pedot olivat jopa nopeampia kuin aikalaiset F1-autot, minäpä kertaan:
-4x4: vetopitoa selvästi enemmän tarjolla joka sekunti, joka kiihdytyksessä voidaan käyttää enemmän tehoja ilman, että pito kärsii. Selvä etulyöntiasema.
-Suorituskyky matalammissa vauhdeissa: jopa ylläolevassa TM:n linkissä todettiin vanhempienkin kehitysversioiden (Kuten Pösö 205 kaudelta 1986) kiihdytvän kovempaa 0-180 km/h välin kuin F1-auto (Arrows).
-Suorituskyky kovemmissa vauhdeissa: Koppiauton aerodynamiikka sallii samalla teholla ja painolla HUOMATTAVASTI nopeamman huippunopeuden ja koska sen ilmanvastus on selvästi siipiautoa parempi kovissa vaihdeissa. Tästä konkreettinen esimerkki ihmettelijoille: F1-auto saavuttaa huipuiksi säälittävät noin 370 km/h, vaikka siinä on lähemmäs 1000hv ja painoa erittäin vähän vs. tavallinen koppimallin tuotanto-auto (esim Bugatti Veyron), joka siis tuotanto-auto ei edes vielä super-ralli-auto, vaan täydet liikenneturvallisuusmääräykset täyttävä ilmastoitu 2,5 tonninen möhkäle=saavuttaa suunnilleen samoilla tehoilla reilusti yli 400 km/h huippunopeuden. Ajatelkaa millaisiin huippuihin tätä tuotantoautoa lähes 3 kertaa kevyempi, suunnilleen samantehoinen B-ryhmän ohjus olisi päässyt jos olisi haluttu testata ja välittää se sopivasti (tietenkään metsään ei ole hyötyä välittää kulkemaan enempää kuin yleensä n.200 km/h)?! Se olisi syönyt F1 autojen huippunopeudet aamupalaksi mennen tullen! Fysiikanlakeja ei voi kumota, sorry.
-Ei mitään sääntörajoitteita siipien kokoon (Katsokaapa vaikka Pike`s Peak Audin siipiä niin saatte kuvaa, että ralliautoon saadaan aikamoisia siipiä kiinni kun vaan halutaan), joten down-forcea saadaan mutkiin rataprofiilista riippuen niin paljon suunnilleen kun inssiä huvittaa laittaa. Lienee loogista käsittää, että Estoriliin Henkan autoon laitettiin isommat siivet kuin Jyväskylän pikataipaleelle?
-Jo kaudella 1986 tehot olivat siis julkisestikin jo reilusti yli 600hv, IMSA-Quattroissa otettiin samoista Audin padoista yli 1000hv ja kun ei tehorajoja ollut niin ei liene vaikea tajuta, että B-ryhmän pedoista kutiteltiin halutessa uskomattomia voimia viimeisiin evoversioisin. Lisäksi vääntöä B-ryhmäläisessä käytössä luonnollisesti selvästi F1-autoja enemmän.
-Aikalaisten kuskien kertomukset tukevat väitettäni B-ryhmäläisten nopeudesta suhteessa formuloihin siltä ajalta: mm. Juha Kankkunen on kertonut itse voittaneensa F1-autot ylämäki-ajossa Englannissa B-ryhmän autolla. Tästä löytyy (ja monesta muusta faktasta) referenssit B-ryhmän aiemmasta, jo valitettavasti lukitusta topikista. Mielestäni on "astetta" uskottavampaa kuulla moninkertaisen maailmanmestarin, joka on itse ajanut sekä aikalaista F1-autoa, että B-ryhmäläistä, puheita kuin katsella average-F1-forum-keskustelijan "asiantuntija"lausuntoja ja Paint-piirroksia. Viimemainittu tuskin on B-ryhmän pedon nähnytkään muualla kuin youtube-videossa, puhumattakaan, että olisi itse ajanut sellaista joskus.
Koska B-ryhmässä jarrutkin saivat olla aikakautensa tehokkaimmat, niin huomaamme B-ryhmän petojen hakkaavan aikalaisen F1-auton niin matalissa nopeuksissa (0-180 km/h) kuin kovemmissakin (kiitos ylivoimaisen aerodynamiikan kun on koppiauto, eli muistelkaa esimerkkiä tuotantokoppiauto Veyron vs F1-auton huiput) vauhdeissa. Lisäksi hidastuvuus ollut huippujarrujen ansiosta aikakautensa huippua, kuten varmasti F1-autoissakin joten tämä osuus menee melko samoihin. Sitten päälle nelivetoisuus etuna, niin ei ihme, että B-ryhmäläiset tosiaan hakkasivat F1-autoista ainakin suurimman osan näytösajotyyliin kuten Toivonen osoitti.
On se jännä kun ei faktoja haluta uskoa, vaikka ne lukevat omin silmin silmäiltävässä muodossa niinkin kadunmies-inttäjääkin lähellä olevissa aineistoissa kuin Juha Kankkusen todistajanlausunnoissa kuin TM:n suorituskykymittauksissakin.