Group B Ralliautot ja niiden nopeus

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Noh, tuossa nyt on molemmat enemmän ja vähemmän oikeessa. Tehon ja väännön suhde ei ehkä kerro mitään, mutta siitä ei päästä mihinkään, että se teho on yhtä kuin vääntömomentti kerrottuna kierrosluvulla. Eli puhtaan kiihtyvyyden kannalta on aivan sama paljonko vääntömomentin lukema on, kunhan tehoa on riittävästi. Ajettavuuden kannalta asia onkin sitten aivan eri, vääntökäyrän muoto on huomattavasti tärkeämpi kuin puhdas maksimiteho tai maksimivääntö. Varsinkin ennalta hankalasti ennustettavissa ja vaihtuvissa olosuhteissa, kuten rallissa.
Se mitä jätin edellisessä postauksessa selventämättä oli se, että näiden nykyisten WRC:den järkyttävän kova alavääntö tarkoittaa sitä, että puhti loppuu yläkierroksilla kuin seinään. Muutenhan nuo olisivat tehokkaampia kuin muinaiset B-ryhmäläiset.
Ylipäätään, tämä ketju näyttäisi nyt menevän oikeaan suuntaan, kun lopetetaan tämä vertailu muihin, kuten nykyisiin WRC-autoihin. B-ryhmäläiset olivat "hyvää showta", mutta se ei johtunut kovasta vauhdista, vaan huonosta alustasta, jäykästä nelivedosta ja äkkinäisestä koneesta. Lopputulos oli se, että auto puhkui ja puhisi sekä heilui sinne sun tänne, mutta hienolta meno näytti :thumbup:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Mielenkiintoista oli havaita, miten Monte Carlossa -86 Pösön minimiteho oli jo samaa tasoa kuin edellissyksyn Jyväskylässä maksimi (480 hv)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuossa videopätkässä ainakin ajoi Malcolm Audi UK:n pitkällä Quattrolla. Ja Rölli tehtaan tumpilla.
Jos tarkoitat tuota -84 vuoden Ulsteria, niin Malcolm ajaa omaa A1 mallin quattroaan (Dunlopin sponsoroima) ja Demuth Audi Sport UK:n auto (Pirelli). Demuthin autossa lukee Audi Sport UK ja Wilsonilla pelkkä Audi Sport.
Sitä en tosiaan tiedä mikä hänen suhteensa oli Audiin ja paljonko sieltä suunnalta tuli apuja.

Katselin juwrasta että vuoden -84 RAC rallissa Wilsonin on ilmoittanut ralliin Top Gear.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Mahtavia artikkeleita taas :thumbup:

Miltähän vuodelta tuo S-Ryhmän juttu on? Eli siis B-ryhmän evoluutioversiot oltiin kieltämässä mutta "perusmalleilla" saisi kilpailla? Eli esim Lancia Delta S4:n katumallilla (+turvalaitteet) olisi saanut ajaa, ei Martini Racingin B-ryhmään viritetyllä versiolla?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Se mitä jätin edellisessä postauksessa selventämättä oli se, että näiden nykyisten WRC:den järkyttävän kova alavääntö tarkoittaa sitä, että puhti loppuu yläkierroksilla kuin seinään. Muutenhan nuo olisivat tehokkaampia kuin muinaiset B-ryhmäläiset.
Ylipäätään, tämä ketju näyttäisi nyt menevän oikeaan suuntaan, kun lopetetaan tämä vertailu muihin, kuten nykyisiin WRC-autoihin. B-ryhmäläiset olivat "hyvää showta", mutta se ei johtunut kovasta vauhdista, vaan huonosta alustasta, jäykästä nelivedosta ja äkkinäisestä koneesta. Lopputulos oli se, että auto puhkui ja puhisi sekä heilui sinne sun tänne, mutta hienolta meno näytti :thumbup:
Ei se voima lopu... Tai kaikilla autoilla(myös niillä b-ryhmäläisillä) se loppuu jossain vaiheessa mutta sitä varten autoissa on se vaihdelaatikko. Ei ole juurikaan merkitystä onko se käyttöalue 2-6000rpm vai 5-9000. Huippuvääntölukema itsessään on yhtä hyödytön tieto kun huipputeho mutta se mikä on B-ryhmän ajoista muuttunut on laajempi käyttöalue. Jo N-ryhmän autoissa on koko käyttöalueen ajan käytössa 70-80% huippuväännöstä. Siksi tuo vääntölukema mielestäni kertoo WRC:n voimasta huomattavasti enemmän kuin pelkkä teholukema...

Ja siksi tästä vielä väännän koska teho ja vääntö ovat saman asian kaksi puolta, mutta joku tahtoo vain yksisilmäisesti katsoa noita B-ryhmän kaksinkertaisia teholukemia mutta samalla ansiokkaasti unohtaa WRC:n kaksinkertaisen väännön. Vertailu sinänäsä on turhaa koska säännöt ja ajat ovat muuttuneet. Jatkamme B-ryhmän parissa...
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Äkkiä muuttui ääni Waltherinkin kellossa. Tuossa vaiheessa viellä tuntui Coupe, 90 ja 200 quattro hyviltä, mutta seuraavana vuonna uhkasi Walther lopettaa jos ei parempaa autoa tule ja ei tullut.
Sinäänsähän Audilla olisi ollut aineet hyvään a-ryhmäläiseen. Uudempi sukkulamallin 90 quattro johon olisi asennettu Sport quattron kone. Luulisin että tuolla reseptillä olisi Lanciaa viety.

Yllättävän kauan kesti Sierra Cosworthiin saada neliveto. Mikähän tuossakin oli syynä?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Sinäänsähän Audilla olisi ollut aineet hyvään a-ryhmäläiseen. Uudempi sukkulamallin 90 quattro johon olisi asennettu Sport quattron kone. Luulisin että tuolla reseptillä olisi Lanciaa viety.
No, hyväkään siviiliauton "aihio" ei tee vielä maailmanmestaruuksia voittavaa a-ryhmäläistä. Lanciakaan ei ollut n-ryhmäläisenä luotettavimman auton maineessa, vaan tehtaan kehitystyö 6 vuoden aikana teki siitä jo b-ryhmäläisen tappajan.

Ei sillä, etteikö Coupe Quattrosta ja sittemmin S2:sta olisi sellaista varmasti saanut, mutta nou mani nou saksess..
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ei sitten aivan jäänyt Mikkolan viimeiseksi vuodeksi tuo 1986... ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miltähän vuodelta tuo S-Ryhmän juttu on?
Olisi kiva saada lehdennumero skannin yhteyteen kun ei noista kaikista jutuista voi suoraan päätellä ajankohtaa. Auttaisi vähän muodostamaan aikajanaa S-ryhmästä. Tämän ei pitäisi olla kovin suuri lisävaiva. :rolleyes:
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Olisi kiva saada lehdennumero skannin yhteyteen kun ei noista kaikista jutuista voi suoraan päätellä ajankohtaa. Auttaisi vähän muodostamaan aikajanaa S-ryhmästä. Tämän ei pitäisi olla kovin suuri lisävaiva. :rolleyes:
Nämä on kaikki VM 85 tai 86 vuosikerroista, toi S-Ryhmän juttu 4/86 eli juuri ennen onnettomuuksia oli kyseiset suunnitelmat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei se voima lopu... Tai kaikilla autoilla(myös niillä b-ryhmäläisillä) se loppuu jossain vaiheessa mutta sitä varten autoissa on se vaihdelaatikko. Ei ole juurikaan merkitystä onko se käyttöalue 2-6000rpm vai 5-9000. Huippuvääntölukema itsessään on yhtä hyödytön tieto kun huipputeho mutta se mikä on B-ryhmän ajoista muuttunut on laajempi käyttöalue. Jo N-ryhmän autoissa on koko käyttöalueen ajan käytössa 70-80% huippuväännöstä. Siksi tuo vääntölukema mielestäni kertoo WRC:n voimasta huomattavasti enemmän kuin pelkkä teholukema...

Ja siksi tästä vielä väännän koska teho ja vääntö ovat saman asian kaksi puolta, mutta joku tahtoo vain yksisilmäisesti katsoa noita B-ryhmän kaksinkertaisia teholukemia mutta samalla ansiokkaasti unohtaa WRC:n kaksinkertaisen väännön. Vertailu sinänäsä on turhaa koska säännöt ja ajat ovat muuttuneet. Jatkamme B-ryhmän parissa...
Nythän S2000:n myötä on vähän niinkuin palattu tuonne B-ryhmän aikakauteen. Autot kiertää korkealta ja parkuvat kovaa mutta tehokas kierrosalue on perin kapea, jolloin autoja joutuu "kepittämään" ahkerasti. Toisin kuin N-ryhmän Mitsuissa ja Subbeissa, joissa vääntöä riittää alhaalta kohtuullisen ylös asti, mutta aivan se piikkiteho, jolla ne sais lentämään oikein isoakovaa, puuttuu. Lisäksi Nasselaisen alusta on vähän sellainen löysä ja tunnoton (kuulemma).
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Nythän S2000:n myötä on vähän niinkuin palattu tuonne B-ryhmän aikakauteen. Autot kiertää korkealta ja parkuvat kovaa mutta tehokas kierrosalue on perin kapea, jolloin autoja joutuu "kepittämään" ahkerasti. Toisin kuin N-ryhmän Mitsuissa ja Subbeissa, joissa vääntöä riittää alhaalta kohtuullisen ylös asti, mutta aivan se piikkiteho, jolla ne sais lentämään oikein isoakovaa, puuttuu. Lisäksi Nasselaisen alusta on vähän sellainen löysä ja tunnoton (kuulemma).
Kyllä se piikkiteho sieltä N-ryhmäläisestä löytyy ja vielä aika isoltakin alueelta, mutta ongelma on juurikin tuo alusta, paino, ja sen jakautuminen verrattuna S2000:een.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Nasselaisten alustassa on se vika ku mennään kumien varassa ni ainahan siitä tunto kärsii, vai mitä? :wink:

Tän takia nuorten kuljettajien olis ensarvosen tärkeetä päästä heti uran alussa ajaa sellasilla laitteilla jossa a) joka paikkaa voidaan säätää ja b) ne säädöt pysyy koko ajan kun uretaaninivelet korvataan unipalloilla.

Vielä lähemmäks B-ryhmää päästäis S2000:ssa ku laitettais vielä rantapallon kokonen solmu putkeen niin että jossain 5 tonnin jälkeen joku ikäänku löis lapiolla selkään ja vehkeet sinkoo sinne minne fillarit sattuu näyttää mistään muusta välittämättä :thumbup:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mielenkiintoisia artikkeilta. Mistähän on tullut käsitys, että S-ryhmäläiset ne vasta kovia pelejä olisi olleetkin? Oliko jossakin vaiheessa sellaisia suunnitelmia?
Tuosta jutusta kyllä, kun lukee, takapakkia olisi otettu niin tehoisa kuin aeroissakin.
 
Ylös