Se mitä jätin edellisessä postauksessa selventämättä oli se, että näiden nykyisten WRC:den järkyttävän kova alavääntö tarkoittaa sitä, että puhti loppuu yläkierroksilla kuin seinään. Muutenhan nuo olisivat tehokkaampia kuin muinaiset B-ryhmäläiset.Noh, tuossa nyt on molemmat enemmän ja vähemmän oikeessa. Tehon ja väännön suhde ei ehkä kerro mitään, mutta siitä ei päästä mihinkään, että se teho on yhtä kuin vääntömomentti kerrottuna kierrosluvulla. Eli puhtaan kiihtyvyyden kannalta on aivan sama paljonko vääntömomentin lukema on, kunhan tehoa on riittävästi. Ajettavuuden kannalta asia onkin sitten aivan eri, vääntökäyrän muoto on huomattavasti tärkeämpi kuin puhdas maksimiteho tai maksimivääntö. Varsinkin ennalta hankalasti ennustettavissa ja vaihtuvissa olosuhteissa, kuten rallissa.
Jos tarkoitat tuota -84 vuoden Ulsteria, niin Malcolm ajaa omaa A1 mallin quattroaan (Dunlopin sponsoroima) ja Demuth Audi Sport UK:n auto (Pirelli). Demuthin autossa lukee Audi Sport UK ja Wilsonilla pelkkä Audi Sport.Tuossa videopätkässä ainakin ajoi Malcolm Audi UK:n pitkällä Quattrolla. Ja Rölli tehtaan tumpilla.
Ei se voima lopu... Tai kaikilla autoilla(myös niillä b-ryhmäläisillä) se loppuu jossain vaiheessa mutta sitä varten autoissa on se vaihdelaatikko. Ei ole juurikaan merkitystä onko se käyttöalue 2-6000rpm vai 5-9000. Huippuvääntölukema itsessään on yhtä hyödytön tieto kun huipputeho mutta se mikä on B-ryhmän ajoista muuttunut on laajempi käyttöalue. Jo N-ryhmän autoissa on koko käyttöalueen ajan käytössa 70-80% huippuväännöstä. Siksi tuo vääntölukema mielestäni kertoo WRC:n voimasta huomattavasti enemmän kuin pelkkä teholukema...Se mitä jätin edellisessä postauksessa selventämättä oli se, että näiden nykyisten WRC:den järkyttävän kova alavääntö tarkoittaa sitä, että puhti loppuu yläkierroksilla kuin seinään. Muutenhan nuo olisivat tehokkaampia kuin muinaiset B-ryhmäläiset.
Ylipäätään, tämä ketju näyttäisi nyt menevän oikeaan suuntaan, kun lopetetaan tämä vertailu muihin, kuten nykyisiin WRC-autoihin. B-ryhmäläiset olivat "hyvää showta", mutta se ei johtunut kovasta vauhdista, vaan huonosta alustasta, jäykästä nelivedosta ja äkkinäisestä koneesta. Lopputulos oli se, että auto puhkui ja puhisi sekä heilui sinne sun tänne, mutta hienolta meno näytti :thumbup:
No, hyväkään siviiliauton "aihio" ei tee vielä maailmanmestaruuksia voittavaa a-ryhmäläistä. Lanciakaan ei ollut n-ryhmäläisenä luotettavimman auton maineessa, vaan tehtaan kehitystyö 6 vuoden aikana teki siitä jo b-ryhmäläisen tappajan.Sinäänsähän Audilla olisi ollut aineet hyvään a-ryhmäläiseen. Uudempi sukkulamallin 90 quattro johon olisi asennettu Sport quattron kone. Luulisin että tuolla reseptillä olisi Lanciaa viety.
Olisi kiva saada lehdennumero skannin yhteyteen kun ei noista kaikista jutuista voi suoraan päätellä ajankohtaa. Auttaisi vähän muodostamaan aikajanaa S-ryhmästä. Tämän ei pitäisi olla kovin suuri lisävaiva.Miltähän vuodelta tuo S-Ryhmän juttu on?
Nämä on kaikki VM 85 tai 86 vuosikerroista, toi S-Ryhmän juttu 4/86 eli juuri ennen onnettomuuksia oli kyseiset suunnitelmat.Olisi kiva saada lehdennumero skannin yhteyteen kun ei noista kaikista jutuista voi suoraan päätellä ajankohtaa. Auttaisi vähän muodostamaan aikajanaa S-ryhmästä. Tämän ei pitäisi olla kovin suuri lisävaiva.
Jossain olin penkalla, kun tuollaisella 200:lla joku ajoi. Juoksin karkuun...Tuollainen möhkö, kun olisi lähtenyt lapasesta, sitä ei olisi puutkaan pysäyttäneet :eek!:ja 200 quattro hyviltä, mutta seuraavana vuonna uhkasi
Nythän S2000:n myötä on vähän niinkuin palattu tuonne B-ryhmän aikakauteen. Autot kiertää korkealta ja parkuvat kovaa mutta tehokas kierrosalue on perin kapea, jolloin autoja joutuu "kepittämään" ahkerasti. Toisin kuin N-ryhmän Mitsuissa ja Subbeissa, joissa vääntöä riittää alhaalta kohtuullisen ylös asti, mutta aivan se piikkiteho, jolla ne sais lentämään oikein isoakovaa, puuttuu. Lisäksi Nasselaisen alusta on vähän sellainen löysä ja tunnoton (kuulemma).Ei se voima lopu... Tai kaikilla autoilla(myös niillä b-ryhmäläisillä) se loppuu jossain vaiheessa mutta sitä varten autoissa on se vaihdelaatikko. Ei ole juurikaan merkitystä onko se käyttöalue 2-6000rpm vai 5-9000. Huippuvääntölukema itsessään on yhtä hyödytön tieto kun huipputeho mutta se mikä on B-ryhmän ajoista muuttunut on laajempi käyttöalue. Jo N-ryhmän autoissa on koko käyttöalueen ajan käytössa 70-80% huippuväännöstä. Siksi tuo vääntölukema mielestäni kertoo WRC:n voimasta huomattavasti enemmän kuin pelkkä teholukema...
Ja siksi tästä vielä väännän koska teho ja vääntö ovat saman asian kaksi puolta, mutta joku tahtoo vain yksisilmäisesti katsoa noita B-ryhmän kaksinkertaisia teholukemia mutta samalla ansiokkaasti unohtaa WRC:n kaksinkertaisen väännön. Vertailu sinänäsä on turhaa koska säännöt ja ajat ovat muuttuneet. Jatkamme B-ryhmän parissa...
Kyllä se piikkiteho sieltä N-ryhmäläisestä löytyy ja vielä aika isoltakin alueelta, mutta ongelma on juurikin tuo alusta, paino, ja sen jakautuminen verrattuna S2000:een.Nythän S2000:n myötä on vähän niinkuin palattu tuonne B-ryhmän aikakauteen. Autot kiertää korkealta ja parkuvat kovaa mutta tehokas kierrosalue on perin kapea, jolloin autoja joutuu "kepittämään" ahkerasti. Toisin kuin N-ryhmän Mitsuissa ja Subbeissa, joissa vääntöä riittää alhaalta kohtuullisen ylös asti, mutta aivan se piikkiteho, jolla ne sais lentämään oikein isoakovaa, puuttuu. Lisäksi Nasselaisen alusta on vähän sellainen löysä ja tunnoton (kuulemma).