Group B Ralliautot ja niiden nopeus

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Mielenkiintoisia artikkeilta. Mistähän on tullut käsitys, että S-ryhmäläiset ne vasta kovia pelejä olisi olleetkin? Oliko jossakin vaiheessa sellaisia suunnitelmia?
Tuosta jutusta kyllä, kun lukee, takapakkia olisi otettu niin tehoisa kuin aeroissakin.
No siitä on varmaan käsitys tullut, kun noissa S-ryhmän protoissa vai mitä ne nyt sitten onkaan,näyttäisi olevan kuitenkin aika tehokkaat moottorit.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Sehän se S-ryhmän tarkoitus oli, hillitä vähän B-ryhmän kehitystä, ja tehdä mukaan liittymisestä helpompaa pienille talleille. Toisaalta WRC-konseptissa oli vähän vastaava idea, paitsi S-ryhmässä auton ei olisi edes tarvinnut muistuttaa nelipaikkaista tuotantoautoa, joten periaatteessa keskimoottorihirviöitäkin olisi voitu nähdä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Noita juttuja lukemalla tulee ilmi, että S-ryhmän säännöt olivat vielä ns. pahasti vaiheessa. 1,2 litran turbomoottorisääntö oli tullut vasta vähän ennen koko ryhmän kuoppaamista jne. Jos katsotaan miten nykyisiä WRC-sääntöjä palloteltiin edestakaisin, niin lienee selvää että S-ryhmän sääntöjä olisi soudettu ja huovattu vielä enemmän jollei peliä olisi vihelletty poikki.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos käytetään turbokertoimena arvoa √2 (=n. 1,4) olisi tuollainen 1,2-litrainen turbokone vastannut n. 1,7-litraista vaparikonetta eli suunnilleen S1600:n moottoria.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Joo, eikös alun perin tarkoitus ollut kieltää turbot kokonaan
Nyt en ole varma mistä tuon 1,2 litraa nappasin, mutta ainakin 1,7 litran turboista artikkeleissa puhutaan. Turboista luopuminen taisi olla vasta kuskien idea Portugalin tai Korsikan jälkeen siinä kuskien kirjeessä?

S-ryhmän alkuperäinen idea on mielestäni on 200 auton valmistamisen ehdon poistaminen kustannusten säästämiseksi. Samalla on sitten löysätty tai kiristetty sääntöjä puhujan ja kuulijan mielialan mukaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuossa S-ryhmä-artikkelissa (jossa on Ooppelin kuva) kerrotaan että turbotilavuuskerrointa nostettaisiin 1.7:ään, joten vaihtoehtoina olisi 2-litrainen vapari tai 1.2 litran turbo.

Lisäksi Audin Ferdinand Piëch sanoo, että hänen mielestään 1,2-litrainen kone on liian pieni kilpa-autoon.

Lancia ECV:ssä oli 1,8-litrainen tuplaturbokone, se taisi olla melko varhaisen tuotekehittelyn tulosta ja sääntöjä ehdittiin muuttaa vielä jälkeenpäin
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mielenkiintoisia artikkeilta. Mistähän on tullut käsitys, että S-ryhmäläiset ne vasta kovia pelejä olisi olleetkin? Oliko jossakin vaiheessa sellaisia suunnitelmia?
Tuosta jutusta kyllä, kun lukee, takapakkia olisi otettu niin tehoisa kuin aeroissakin.
Noista prototyypeistä se käsitys ainakin itselle on muodostunut.
Erittäin valistavia artikkeleita. Harmillista, että s-ryhmästä ei tullutkaan mitään.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Noista prototyypeistä se käsitys ainakin itselle on muodostunut.
Erittäin valistavia artikkeleita. Harmillista, että s-ryhmästä ei tullutkaan mitään.
Yksi mistä nopean luokan käsitys on varmaan saanut tuulta purjeisiinsa oli ralliautoilun vuosikirja superautojen aika siinä kun oli juttu lancian ecv:stä ja muistaakseni mainitaan tehoiksi 600hv.

Todellakin harmi ettei sarjasta tullut mitään. olisivat olleet hienoja pelejä kun miettii vapauksia joita valmistajilla olisi ollut. Kuitenkin olisivat olleet ainakin paperilla turvallisia laitteita.

Mikä sitten olisi ollut nopeuden laita niin uskoisin että suunnilleen samoissa olisivat menneet kuin mitä a-ryhmäläiset jo 90-luvun alussa menivät. Toki tietenkin olisi sarjassa ollut enemmän valmistajia mukana joka olisi ruokkinut tuotekehitystä entisestään ja sitä myötä ehkä laitteiden nopeuden kehityskin olisi ollut nopeampaa. Joka olisi johtanut siihen että tehoja olisi alettu keinotekoisesti pudottelemaan vaan hieman nopeammassa tahdissa ja lopputulos olisi ehkä sama kuin minkälaiseen kalustoon on nyt päädytty.

B-ryhmä vs. a-ryhmä tahi wrc kiistaankin on minun pakko laittaa oma lusikkani. Selvää lienee että b-ryhmäläinen on nopeampi suoraan kiihdytettäessä, niinhän dragsterikin on tehonsa takia "nopea" auto. Mutta koitappa ajaa dragsterilla ouninpohja läpi. Että se ajettavuushan sen ralli auton nopeuden lopulta ratkaisee. Mitä tulee näyttävyyteen niin onhan se vaan niin että alustojen kehittyminen on vienyt oman aika ison osansa rallin näyttävyydestä mennessään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Piti vielä itsekin lisätä tänne, ettei kukaan varmasti kyseenalaista B-ryhmän järjettömien tehojen ja nykypäivään verrattuna primitiivisten voimansiirto- ja alustaratkaisujen aiheuttamaa näyttävyyttä. Kello vain siitä näyttävyydestä ei tykkää. Onneksi on tuntikaupalla edes videota menneestä ajasta
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kyllähän se oli vain hyvä että s-ryhmää ei koskaan tullut. B-ryhmästäkin on hieman negatiivista sanottavaa koska kyllähän ralliauton pitää perustua tuotantomallin autoon. Nuo putkirunkoiset eivät oikeen ole ralliautoja sanan virallisessa merkityksessä. Audi yritti olla loppuun asti mutta se näkyi sitten nopeudessa. Arvostan siksi Audia eniten juuri sen takia että perustui tuotantoautoon. A-ryhmä oli juuri se mitä kaivattiin silloin ja onneksi toteutui. B-ryhmä oli mitä oli mutta en ikävöi niiden turvattomuuden takia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyllähän se oli vain hyvä että s-ryhmää ei koskaan tullut. B-ryhmästäkin on hieman negatiivista sanottavaa koska kyllähän ralliauton pitää perustua tuotantomallin autoon. Nuo putkirunkoiset eivät oikeen ole ralliautoja sanan virallisessa merkityksessä. Audi yritti olla loppuun asti mutta se näkyi sitten nopeudessa. Arvostan siksi Audia eniten juuri sen takia että perustui tuotantoautoon. A-ryhmä oli juuri se mitä kaivattiin silloin ja onneksi toteutui. B-ryhmä oli mitä oli mutta en ikävöi niiden turvattomuuden takia.
Minusta on vähän väärin väittää että Sport quattro evo 2 perustuisi enemmin tuotantoautoon, kuin muut. Tavallaanhan se 200 auton satsi joka tehdään luokittelua varten on tuotantoautoja.
Sport quattron evo 2 oli yhteistä katumallin kanssa korin perusrakenne, moottorin sijoitus ja muutama pisteosa.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Tämä keskustelu on laajentanut käsitystäni S-ryhmän ralliautoista, kiitos siitä. Mieltäni on askarruttanut se, miltäköhän nuo S-ryhmän autot olisivat näyttäneet tositoimissa. Onhan noita ECV1:siiä ( siis yksi kpl) ja Toytotan MR2:sta nähty juutuubissa, mutta ei kuitenkaan "tehtaan väreissä".

Ja kun S-ryhmästä puhutaan, niin eikös se lista ollut seuraava: Lancia ECV1 ja ECV2, sekä Audi 002, MR2 220 jotakin, Opel Kadett 4x4. Mutta onko muita?

Ohessa pikainen luonnos nyt alkuun tuosta Audi 002:sesta. Näitä olis kiva tehdä lisää ja ihan ajan kanssa sillä lailla huolella... Vaikka koko sarja? Audikin voisi esiintyä vaikka esim. Funkberaterin väreissä, tai Belgan väreissä.

No, mutta tässä tämä ensimmäinen luonnos:

[/url][/IMG]



[/url]
Audi 002 luonnos by artbyantero, on Flickr


Terv,

Eavi
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Komia luonnos! Miten ois Suomen juniori teamin värit, tai Geminin sponsoroimana?

Fordin piti ilmeisesti muuttaa RS200 sääntöjen mukaiseksi ja Peugeotilla 205.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sen verran täytyy korjata itseään, että Peugeotilla taisi olla 405 Turbo:



 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Tämäpä mielenkiintoista, kiitos. Vai että Peugeotilta 405... Okei, no tämä tietohan on ihan linjassa sen kanssa mitä Peugeot ajatti Pike´s Peakilla ja Dakarissa... Mutta miksi ihmeessä olis siirrytty pienestä ja ketterästä 205:sesta isompaan 405:seen kun kerran kaikki muutkin yritti "downsizenkia" eli saada pienempiä ja ketterämpia autoja ( esim. Audi 002 ja Lancia ECV2). Ja kun 205:sta kehuttiin aikanaan niin ketteräksi, varsinkin asvaltilla... En yhtään epäile tätä tietoa, mutta onko mitään lehtiartikkelia tai juttua mistä sais lisää taustatietoa? ( Uteliaisuus se kissankin tappoi...)

Terveisin,

Eavi
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olisiko Audikaan valinnut 002 autokseen, kun äkkiseltään tulee mieleen etteihän tuolla esim. Safarissa pääse mihinkään. Olisiko lopullinen auto ollut sitten lähempänä tätä protoa?



Piti lainata Martin Holmesin "World of Rallying 9". Siellä sanotaan, että Skodalla oli 130LR evo2 kehitystyö hyvin pitkällä ja vissiin joku toinenkin porotyyppi. Tähtäimenä ilmeisesti S-ryhmä:




http://retrorides.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=78161
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Vai olisikohan Audi ajattanut kahta eri autoa rinnakkain? Eikös niin tehty jo B-ryhmän aikana, eli osa kuskeista ajoi vanhalla "pitkällä" A2:sella ja osa SWB-Quattrolla...?

Mutta joo, itse katselin ihan samaa, että Audin 002 ja Lancian ECV2 näyttävät enemmänkin tuollaisilta kutistetuilta "c-ryhmän ratakilpureilta" joilla olisi varmasti ollut kiva jossain Corsicalla kierrellä, mutta Safarissa ja Jyväskylsääs olisi tullut äitiä ikävä...

Toisaalta on jotenkin vaikea nähdä myöskään Lancian ECV1:stä Safarissa... Mistä tulikin mieleeni, että ekös Lanciakin ajattanut 037:aa ja S4:sta rinnakkain?

Taisi tuo Toyotan MR220 ja Opelin Kadett 4x4 olla kaikkein varteenotettavimmat joka alustan menijät?

Perskule! Näyttäis siltä, että (taas) on liikaa kiinnostavia piirustusideoita, mutta liian vähän aikaa... No tehdään mitä keretään, kun keretään.

Niin, ja kiitos hienot kuvat Skodasta... Onko mitään värikuvia, mistä saisi osviittaa miten tuo skodan väritys meni tuohon aikaan? Eikös se mennyt jotenkin niin, että valkoinen pohja, vaaleansiniset alaosat ja isot pinnat ja vielä punaista?

Terv,

Antero
 
Ylös