Ohittaminen - kolarit, ajolinjat, kenen vika yms.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ohitusta yrittävälläkin pitäisi olla noissa tilanteissa jonkinlainen vastuu, oli kuskin nimi sitten mikä tahansa ja ajoi minkä värisellä autolla vaan. Jos Hamillton olisi pysynyt Massan rinnalla samassa asemassa kuin oli ennen jarrutusta ja Massa olisi sitten kääntänyt eteen, niin siitä olisi jo voinnut rangaistuksen antaakkin.
Hamilton kantoi tällä kertaa vastuunsa, ja tuli tiukemman linjan myötä mutkaan varovaisemmin. Sitä oli mahdoton tietää että Massa kääntyy niinkuin toista ei siinä olisikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Herbert ratkaisusta:

Crash.net sanoi:
“After looking at it from different camera angles and studying all the data available to us, it was clear that Massa knew where Hamilton was before he chose to turn across him. You could see that Massa looked in his side mirror, so he knew Hamilton was on his left as they approached the left-hand turn. It appeared he was giving up the corner as he moved wide to the right, effectively opening the door for Hamilton to go down the inside on the left. Only, Massa swept across in front of him, leading to contact.

“There was nothing Hamilton could have done to avoid it. He did try to get out of the move, but it was too late and the contact was made. If Massa had not gone wide - that would have been a different scenario altogether. If there had been contact then, the blame would have been Hamilton's.
http://www.crash.net/f1/news/174536/1/herbert_massa_penalty_justified.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Lihavointi minun.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Tuossa logiikassa ei ole päätä eikä häntää. Eli silloin ohitettavana oleva voisi ottaa vaan tautisen riskin, jättää jarrutuksen myöhemmäksi ja ajaa ohittajan kylkeen kun oli hankala katsella. Hamilton ei voinut jättää tuolla ajolinjalla jarrutusta yhtään myöhemmäksi, tuskin olisi saanut aivan puhtaasti ajettua mutkaa tuollakaan vauhdilla. Kannattanee lukaista tuo sääntökirjan pätkä vielä uudestaan.
Niin. Kyseehän ei nyt ole kehä kolmosen aamuruuhkasta, vaan siellä ajetaan oikeasti kilpaa. Niin että olisi vaan jarruttanut aikaisemmin tai valinnut ajolinjan millä pystyy. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin että olisi vaan jarruttanut aikaisemmin tai valinnut ajolinjan millä pystyy. :alppu:
Jos Hamiltonista puhut, niin hän jarrutti niin, että olisi mutkan selvittänyt valitsemallaan ajolinjalla (mutka 5 ei ole järin tiukka, ongelmia olisi rinnakkain ajettaessa tullut vasta seuraavassa mutkassa). Jos Massa olisi pitänyt valitsemansa ulkolinjan eikä taittanut sisälle, niin oltaisiin nähty mutkan verran rinnakkaista kilvanajoa ja luultavasti Massa olisi sen voittanut paremmalla linjalla mutkaan 6. Mutta Felipe päätti toisin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Niin. Kyseehän ei nyt ole kehä kolmosen aamuruuhkasta, vaan siellä ajetaan oikeasti kilpaa. Niin että olisi vaan jarruttanut aikaisemmin tai valinnut ajolinjan millä pystyy. :alppu:
Sama linja jatkuu :p

No joo... ajetaan kilpaa ja välillä kolisee. Hienoa kun joku uskaltaa, tätä tarvitaan kisoissa. Kuten myös toisten kunnioitusta.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Jos Hamiltonista puhut, niin hän jarrutti niin, että olisi mutkan selvittänyt valitsemallaan ajolinjalla (mutka 5 ei ole järin tiukka, ongelmia olisi rinnakkain ajettaessa tullut vasta seuraavassa mutkassa). Jos Massa olisi pitänyt valitsemansa ulkolinjan eikä taittanut sisälle, niin oltaisiin nähty mutkan verran rinnakkaista kilvanajoa ja luultavasti Massa olisi sen voittanut paremmalla linjalla mutkaan 6. Mutta Felipe päätti toisin.
Olen aivan samaa mieltä. Hamiltonilla oli myös syy olettaa, että Massa ei käännä tavallisella ajolinjalla mutkaan, koska olivat suoralla olleet jo rinnakkain. Yleensä ohittavan kannattaa kuitenkin jarruttaa myöhään, että saa autonsa kunnolla ohitettavan ja mutkan väliin. Vaikka ohitusyritys olisikin vain puolittainen, on silti edessä ajavan annettava tarpeeksi tilaa. Mielestäni Webberin ja Massan kolarointi Monzassa johtui myös samasta asiasta. Vaikka ohitettava saattaisikin olla tilanteessa "oikeassa", niin kannattaa osumat silti vältää. Edellä voi pysyä vaikka hieman tilaa antaisikin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Webber kritisoi Massan rankaisua (Autosport).

Minusta racing incident vaatisi, että molempien toimet on järjellisiä mutta silti jokin pieni inhimillinen virhe aiheuttaa kolarin, joskus isonkin. Tämmöisiä olivat esim. Schumin peräänajo Singaporessa ja Vettelin kämmi vikan shikaanin jarrutuksessa viime vuonna Spassa. Sen sijaan Massan suorituksessa virhe ei ole kovin ymmärrettävä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Viimesimmässä Massa-Hamilton tapauksessa pitää poimia Webberin kommenteista myös se kohta jossa puhutaan yli 200 kmh mutkasta. Siinä on marginaalit ja reaktioajatkin hyvin pienet.

Paha sanoa. Jos pitäisi jompi kumpi valita, niin valitsisin minäkin Massan, mutta jos asiaa katsoo erikseen kummankin osapuolen tontilta, niin perusteet löytyy molempia puoltaen.

Siinä Webber on ihan oikeassa, että AIVAN LIIKAA on menty siihen, että joka ikisestä hipaisustakin pitää koittaa saada rangaistusta aikaan. Onneksi ei ihan jokaisesta ole enää tällä kaudella rankkua tullut sentään. Kilpailuakin pitäisi olla ja osa katsojista haluaa nähdä myös kolareita ja pieniä pusuja.

Massa-Hamiltonista vielä sen verran, että ohittava on kai se jonka pitää riski ottaa, jos ohitus ei muuten onnistu ja sellaisen haluaa tehdä. Nyt se osa oli Hamiltonilla ja ketuikse meni. Riskin oton seurauksena etusiipi hajos ja siitä kärsi jokusen sijoituksen. Massa taas kärsi pyörähtämisensä takia myös jotain sijoja. Se on autourheilua!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä Webber on ihan oikeassa, että AIVAN LIIKAA on menty siihen, että joka ikisestä hipaisustakin pitää koittaa saada rangaistusta aikaan. Onneksi ei ihan jokaisesta ole enää tällä kaudella rankkua tullut sentään.
Rangaistuksia on kai tällä kaudella jaettu enemmän kuin koskaan? Ei nyt silti äkkiseltään tule mieleen tapausta, jossa pelkästä hipaisusta olisi mitään annettu, kyllä jommalle kummalle yleensä pitää käydä huonommin ennen kuin rangaistuksia tulee.
Kilpailuakin pitäisi olla ja osa katsojista haluaa nähdä myös kolareita ja pieniä pusuja.
Katsovat väärää lajia. Ei kuulu pusut ykkösiin tai avopyöräisiin yleensäkään.
Massa-Hamiltonista vielä sen verran, että ohittava on kai se jonka pitää riski ottaa, jos ohitus ei muuten onnistu ja sellaisen haluaa tehdä. Nyt se osa oli Hamiltonilla ja ketuikse meni.
Mutta linjan pitää olla se, että ohituksen yrittäminen ei ole rangaistavaa, vaan ohituksen estäminen. (Toivottomat kamikazesyöksyt toki poikkeuksena, silloin vika on ohituksen yrittäjässä.)
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Jaettavien rangaistusten määrä on noussut siitä hetkestä kun ex-kilpakujettajat edustajat aloittivat tuomaristo työskentelyn. Eikö heidän nimenomainen tarkoitus olluttuoda järkeä ja tilannetajua rangaistuksiin jotta kilpailutilanteista ei saisi sanktioita?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaettavien rangaistusten määrä on noussut siitä hetkestä kun ex-kilpakujettajat edustajat aloittivat tuomaristo työskentelyn. Eikö heidän nimenomainen tarkoitus olluttuoda järkeä ja tilannetajua rangaistuksiin jotta kilpailutilanteista ei saisi sanktioita?
Rangaistuslinjan tiukentuminen (ja yhdenmukaistaminen) on FIA:n/Todtin linjaus eikä liity kuskituomareihin. Kuskituomareiden tuonti perustui enemmän siihen, että sinne saadaan joku joka ymmärtää tilanteet osapuolten kannalta. "Ymmärtäminen" ei tässä tapauksessa kuitenkaan tarkoita sormien läpi katsomista. Ymmärtäähän se kuski paremmin senkin kumpi on enemmän uhri ja kumpi syyllinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Paljonko rangaistuslinja nyt sitten on tiukentunut? Edelliskausiin vertaaminen ei kerro yhtään mitään. Ohittamisen helpottuminen lisää kaksinkamppailutilanteiden määrää ja siten myös kolhuja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksi nykyään kolareihin suhtaudutaan negatiivisesti?

Kyllä ne ennen Senna ja Prost ja kumppanit kiilasivat toisiaan :)
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Miksi nykyään kolareihin suhtaudutaan negatiivisesti?

Kyllä ne ennen Senna ja Prost ja kumppanit kiilasivat toisiaan :)
Saivat muistaakseni myös aika kovia penaltteja, niistä kiilailuista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Paljonko rangaistuslinja nyt sitten on tiukentunut? Edelliskausiin vertaaminen ei kerro yhtään mitään. Ohittamisen helpottuminen lisää kaksinkamppailutilanteiden määrää ja siten myös kolhuja.
Lisäksi uudet renkaat ovat tuoneet paljon sellaisia tilanteita joissa viime vuosina ei olisi voinut edes yrittää ohitusta. Ehkä siksi näitä kolareja sattuu niin paljon. Viime vuonna kuski pystyi olemaan satavarma ettei takana oleva pystyisi ohittamaan jossain paikoissa rataa. Kuskit ovat vain olettaneet ettei siellä voi ketään olla ja sitten onkin sattunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ennen oli kunnon rangaistukset kun tuli helposti kisan kaksi kestävä penalty(Häkkinen ym.), tällä on aika iso merkitys MM-taistelussa kun sarake näyttää nollaa. Nämä saisi mielestäni ottaa takaisin ehdollisena siten että kahdesta-kolmesta varoiotuksesta kisan kestävä penalty. Tätä valitettavasti emme tule näkemään koska kuskien mainosarvo merkitsee tänäpäivänä niin paljon ettei tukijat tätä millään hyväksy.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rangaistuksia on kai tällä kaudella jaettu enemmän kuin koskaan? Ei nyt silti äkkiseltään tule mieleen tapausta, jossa pelkästä hipaisusta olisi mitään annettu, kyllä jommalle kummalle yleensä pitää käydä huonommin ennen kuin rangaistuksia tulee.
On tilanteitakin ollut tällä kaudella pikkasen enemmän kuin aiemmin. ;)
Eli kun on ohituksia enemmän, niin on luultavasti myös läheltäpititilanteita ja osumiakin enemmän.

Katsovat väärää lajia. Ei kuulu pusut ykkösiin tai avopyöräisiin yleensäkään.
Voi olla mutta katsovat silti. ;)
Ja en suinkaan tarkoittanut mitään romurallia jne. Vaan, että kun mennään limiitillä, niin välille ne autot osuu toisiinsa ja tulee kolareitakin.

Mutta linjan pitää olla se, että ohituksen yrittäminen ei ole rangaistavaa, vaan ohituksen estäminen. (Toivottomat kamikazesyöksyt toki poikkeuksena, silloin vika on ohituksen yrittäjässä.)
Tottakai. Toisaalta Hamilton itsekin sanoi, että yritti perääntyä Intian tilanteesta, mutta ei enää ehtinyt. Ei toki myöskään ollut toivoton kamikaze yritys alkujankaan.
Mutta voi myös ajatella, että Massan ja Hamiltonin ajatuksen meni yksiin, Massa ei antanut tilaa ja Hamilton oli perääntymässä. Ehkä Massa ei todellakaan nähnyt tarkkaan missä Hamilton oli ja autot osui toisiinsa. Ja tähän lisättynä, että mutkassa oli vauhtia 200 kmh ja yksi puhdas ajolinja, niin laittaisin Intian kolarin kisatapahtumaksi. Siinä missä Japanin tapahtumakin sellaiseksi tulkittiin, kun osat oli toisin päin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ennen oli kunnon rangaistukset kun tuli helposti kisan kaksi kestävä penalty(Häkkinen ym.), tällä on aika iso merkitys MM-taistelussa kun sarake näyttää nollaa. Nämä saisi mielestäni ottaa takaisin ehdollisena siten että kahdesta-kolmesta varoiotuksesta kisan kestävä penalty. Tätä valitettavasti emme tule näkemään koska kuskien mainosarvo merkitsee tänäpäivänä niin paljon ettei tukijat tätä millään hyväksy.
Tämä olisikin heti parempi. Eli esim. Intian kolarista Massalle olisi annettu varoitus. Ja sitten, kun niitä kertyy sovittu määrä, niin alkaa rankkua tulemaan.
Tai vaikka varoitukset edes lisäksi, jos noita läpiajorangaistuksiakin tarvii viljellä.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Nostetaas tätäkin toiccia vähän ylemmäs, eikö?

Mitä mieltä Senna-Schumi tilanteesta? Schumi oli selkeästi nopeampi, mutta Senna laittoi oikeaoppisesti kampoihin eikä veivannut vasemmalta oikealle. Schumi kyllä käänsi aika selkeästi Sennaa päin, mutta yleensä tuossa vaiheessa normikierroksella jo lasketaan autoa hiljalleen kohti ykkösmutkan apexia. Senna näytti laskevan aika suoraan vielä siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran kolahti.

Pistäisin osuman enemmän Schumin syyksi.
 
Ylös