Oikarinen vaihtoi Ferrarilta kotinurkkien DTM-haasteisiin
Turun Sanomat kello:10:15/18:05.2012
Puolentoista vuosikymmenen työrupeama F1-urheilussa on takana ja suomalaisinsinööri Ossi Oikarinen ahertaa nyt uusissa haasteissa saksalaisen rata-autoilun parissa Keke Rosbergin DTM-kilpatiimin teknisenä johtajana.
Kolme viime vuotta Oikarinen italialaistui kovaa kyytiä Ferrarin tehtaalla Maranellossa, missä hän pääsi kokemaan F1-urheilun arvostetuimman tallin hektisimmän ilmapiirin.
Miten syntyi päätös lähteä, ja onko tämä Oikarisen lopullinen hyvästinjättö F1:lle?
– Minulla oli määräaikainen sopimus Ferrarin kanssa ja kun se tuli täyteen, oli aika katsella mitä seuraavaksi. Testien vähyys F1:ssä ei kannustanut jatkamaan testihommissa sillä haasteet ammatillisesti olivat rajallisia.
– Olisin voinut lähteä mukaan myös takaisin kiertämään F1-kisoja mutta 20 GP:n MM-kalenteri ei oikein houkutellut, kun olen jo kuitenkin kiertänyt siellä 130 kisaa ja ollut mukana F1:ssä 14 vuotta.
– Ja kun tarjoutui mahdollisuus DTM-tiimin teknisen puolen vetämiseen, se oli se paras vaihtoehto minulle. Voin käydä 11 kisassa vuodessa kuitenkin olematta koko aikaa poissa perheeni luota. Onhan neljä DTM-kisaa alle kahden tunnin ajomatkan päässä kotiovelta, Oikarinen taustoittaa ratkaisuaan.
Entä sitten paras muisto, jonka sait Ferrarilla?
– Ehkä parhaat muistot jäivät niistä testeistä, joissa saimme kehitetyksi autoa nopeammaksi, ja kun seuraavissa kisoissa saimme nähdä, kuinka kova työ tuotti hedelmää.
Miten poikkeavaa uusi työsi on niin erilaisessa kilpaluokassa ja miten eroaa teknisen johtajan työsarka F1:n ja DTM:n välillä?
– DTM:ssä on tietenkin kyseessä paljon pienempi organisaatio, F1-tiimissä on useita satoja työtekijöitä, kun esimerkiksi Team Rosbergillä meitä on 26.
– DTM-autoissa käytetään paljon osia, jotka ovat kaikille samoja valmistajasta riippumatta, joten osien kehitystyö on kauden aikana paljon vähäisempää kuin F1:ssä. Yhteistä on kuitenkin että molemmissa yritämme kehittää auton säätöjä ja teknistä organisaatiota koko ajan eteenpäin, Oikarinen hahmottelee.
Keke solmi langat yhteen
Kuinka paljon Keke Rosberg vaikutti siirtoosi ja kuinka paljon hän on yhteydessä tiimiin?
– Keke oli taustalla vaikuttamassa asioihin, jotta saimme sopimuksen aikaiseksi. Hän on tiiviissä kontaktissa tiimimme johtajan Arno Zensenin kanssa, ja on hyvin ajantasalla tiimin toiminnasta, vaikka ei itse vietäkään paljon aikaa tehtaalla.
Miten suomalainen tiimi on, kun siellä olet Keke, sinä ja team manager Kimmo Liimatainen?
– Kyllä me olemme edelleenkin saksalainen tiimi. Työkielinä ovat saksa ja englanti. Kimmo on asunut jo Saksassa pitkään ja itsekin olen ollut Suomesta poissa jo kohta 18 vuotta, joten emme yritä muuttaa tiimiä suomalaiseksi. Maassa maan tavalla, Oikarinen linjailee.
Millaiset menestysmahdollisuudet Team Rosbergillä on ja millainen on tulos, joka tyydyttää Oikarista?
– Kaikki Audin tiimit ovat tehdastiimejä ja kaikilla neljällä on samanlaiset mahdollisuudet menestyä, sillä kalusto ja kohtelu on kaikille sama. Olen tyytyväinen, vasta kun olemme nopein Audi-tiimi ja voitamme kisoja. Siihen saakka voimme tietenkin iloita pienemmistä onnistumisista, mutta päätavoitetta ei silti pidä unohtaa, tekninen johtaja summaa.
Renkaat ja säädöt tutut avaintekijät
Mitkä ovat kriittisimmät menestystekijät DTM:ssä?
– Kuten myös F1:ssä renkaiden ymmärtäminen ja niiden käyttö kisaviikonlopun aikana ovat avainasemassa. Tärkeää on myös, että tiimi pystyy säätämään auton joka radalle ja säätilaan sopivaksi.
Kuinka suuri yllätys Saksassa on, että BMW oli paalulla ja voitti heti toisessa kisassa?
– Toki se oli pienoinen yllätys, mutta pitää muistaa, että tälle vuodelle kaikki valmistajat lähtivät liikkeelle nollasta, kun säännöt muuttuivat täysin. Ehkä tämä osoittaa myös uusien sääntöjen toimivuuden, kun mukaan tullut uusi tiimi pääsee heti mukaan voittokamppailuihin ja kisat tähän saakka ovat olleet hyvin tiukkoja.
– Esimerkiksi Lausitzringin aika-ajoissa 20 autoa mahtui 0.7 sekunnin sisälle! Pienikin virhe DTM:ssä kostautuu heti, Oikarinen korostaa.